Gå til innhold

Vurderer 2005-2006 RRS


Freeskiing

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Etter et par år etter at Disco'n ble solgt vurderes det LR igjen. noe også økonomisk grunn og behov for 2 biler igjen. kjører i dag en 2010 X5 relativt problemfritt. Tanken er å evt handle en eldre RRS..

Går utifra disse er så like Disco 3 at den "sliter" med samme issues som D3..

 

Er ikke så redd for diverse småplukk...MEN...

 

Motorhavari, oljepumpehus/holdere og lagerhavari.. er faren like stor/liten.. ønsker gjerne litt innspill rundt dette !

 

Mvh Christian 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt kommer du nok sannsynligvis billigere fra det med en 2012 etter et par år eierskap tror jeg. Høyere i innkjøp men mye billigere i forbruk og du trenger ikke tenke på motorras, lekkasje i takluke, grisedyre hydrauliske stabstag som lekker olje og luftkompressoren lever mye lengre. En haug m andre deler er også forbedret.  Ellers så ligger det jo en 4.4 bensin ute til 170k nå og to 4.2 390 hk til 300k. Disse er tørste men motorene holder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eldre RRS er vel egentlig ikke noe smart. Nyere LR er forsåvidt også uaktuelt sånn sett, vi har som sagt en problemfri X5 så tanken var å splitte den opp i 2 biler eventuelt. 

 

Kan skru mye selv og med deler fra UK er det ofte ikke så ille.. en 2006 FFRR er også mulig tenker jeg da.. BMW motor og ZF 6 trinns kasse. Tror det er safer bet enn en RRS egentlig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Aleksander Stensen skrev:

du trenger ikke tenke på motorras

Dette stemmer vel ikke helt, massevis av D4 med knekt veiv og det har vist vært noen tilfeller i D5 også. Så en kan like gjerne kjøpe en med 2,7 motor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Freeskiing skrev:

Ja eldre RRS er vel egentlig ikke noe smart. Nyere LR er forsåvidt også uaktuelt sånn sett, vi har som sagt en problemfri X5 så tanken var å splitte den opp i 2 biler eventuelt. 

 

Kan skru mye selv og med deler fra UK er det ofte ikke så ille.. en 2006 FFRR er også mulig tenker jeg da.. BMW motor og ZF 6 trinns kasse. Tror det er safer bet enn en RRS egentlig.. 

For å oppklare: Er ikke noen BMW motor I FFRR med 6 trinns ZF girkasse. 

 

Motorisering som følger:

 

BMW diesel 3.0TD6 med GM girkasse - mye trøbbel med girkasse

BMW 4.4 V8 bensin med 5 trinns ZF

JLR AJ8 4.4 V8 bensin med 6 trinns ZF 

JLR AJ8 4.2 Supercharged V8 med 6 trinns ZF

TDV8 med 6 trinns ZF.  

 

Mvh Martin

 

PS. Det er de tre nederste alternativene som er de mest skuddsikre etter min oppfatning. TDV8 er imidlertid ikke happy med småkjøring, mens bensinmotorene er ganske glade i suppe naturlig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MartinM skrev:

For å oppklare: Er ikke noen BMW motor I FFRR med 6 trinns ZF girkasse

 

Nei oki, det var Wikipedia som skrev ZF fra 2006.. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Range_Rover_(L322)

 

Den GM kassa utgår! 

LR produkter under 200K har ikke mange gode kort på hånda igjen nå.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Aleksander Stensen skrev:

Massevis er vel litt å ta i? Har hatt gleden av å eie en 2012 sdv6 sport og en 2015 sdv6 disco. Var aldri noe tull med de jeg har eid iallefall.

Har en 2010 model og det har aldri vært tull med den heller, desidert mest feilfrie bilen jeg har eid. Men har ikke intrykk av at feilraten på motorene er noe mindre enn på Disco 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Evo16v skrev:

Har en 2010 model og det har aldri vært tull med den heller, desidert mest feilfrie bilen jeg har eid. Men har ikke intrykk av at feilraten på motorene er noe mindre enn på Disco 3.

 

Ser stadig rapporter om veivbrudd på 3.0 literen på D4 , på RRS (også av nyaste modell) og siste generasjon RR. Skal ikkje følge med mange dagane på DIsco 3 & 4 owners Group på Facebook før slikt dukkar opp i feeden. Og når dei i UK opererer med 3 års fabrikkgaranti blir det meir sjau ut av det enn her på berget, er ein kamp mot Land Rover når folk opplever at det skjer rett etter utløpt garantitid..  Er ikkje så lenge mellom kvar gong det ligg ute D4 som har hatt motorbytte på finn.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil ang sdv6 motorens kvaliteter, men jeg tror uansett man kommer billigere fra det med en nyere bil av erfaring med både de helt nye og gamle modellene. Mekker man selv er det jo mye man kan spare. Men man bruker mye tid på det. Min første LR i 2011, var en misshandlet 06 RRS SC, så fin ut på annonsen og jeg hadde ikke peiling. Viste seg at begge diffene hadde kjørt med feil olje en stund og måtte byttes, krengsystemet hadde flere stygge ulyder blant annet fra fordelingsblokken midt på bilen på passasjersiden og ca halvparten av felgene var ovale. Håndbrekket lå innpå og lagde sinnsyke vibrasjoner med jevne mellomrom.  Videre måtte jeg bytte ALLE foringer og luft kompressor. CD spilleren tok kvelden og måtte ordne opp i rust under bilen og på listene langs vinduene. Nytt batteri+++. Var omtrent bare motor og girkasse igjen på den bilen. Nå er dette worst case scenario historie og jeg har de siste årene kjørt en 05 RRS SC som jeg har hatt lite trøbbel med da den har vært godt behandlet både av meg og tidligere eiere. Men mitt inntrykk etter å ha snakket med flere verksteder er at om man kjøper biler lagd mye før ca 2012 så rykker man fort på endel kostnader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...