Gå til innhold

Fordelingskasse D2a - Bytte eller overhale?


JEJ

Anbefalte innlegg

Hei. har en fordelingskasse i D2a 2003 mod som er mistenkelig slakk.

Hva er greia da? Bytte til en brukt med mindre slakk, eller overhale den jeg har?

Og er dette noe man kan ordne selv med et middels utstyrt hobbyverksted og normalt antall tommeltotter?

Eller er alternativet en kombinasjon, få tak i en brukt en og overhale den før man bytter i bilen?

Hva er det spesifikt inni der som har en tendens til å bli slitt?

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klunker litt innimellom og legger jeg meg under bilen og tar tak i begge drivakslene og vrir frem og tilbake er det nok en kvart omdreining tenker jeg...

Men den funker jo selvom jeg kanskje mistenker at den er årsak til litt viberasjoner i visse turtallsområder/hastigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slark opp-ned, altså ikke i rotasjon kan gi vibrasjoner. Slark i rotasjon skal igrunnen ikke gi annet enn et smell ved igangkjøring. Slakke i splines derimot vil gi vibrasjoner. Dvs, slark der mellomaksling sklir inn i hverandre.

 

Men oftest er det mellomakselkryss som gir vibrasjoner, og med dobbeltledda aksling fram ville jeg vært nøye med sjekk der før noe annet. For å sjekke senterlager må akslingen løsnes fra fordelingskassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen indikasjon for at kryssa i fremre mellomaksel er dårlige da de virket ok sist jeg hadde akselen ute.

Men har alle delene og ser om et bytte kan hjelpe litt ihvertfall.

En titt i Workshop-manualen så ser en overhaling relativt omfattende ut...

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...