Gå til innhold

200Tdi - dør ut i motbakke


Magnus73

Anbefalte innlegg

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Den tynne kabelen på dynamoen som går til ladelampa skal få jord via dynamoen når tenning er på og motor står.

Pluss fra tenningslås gjennom pæra gjør at den skal lyse da.

Når motoren går og dynamoen lader skal den tynne kabelen få pluss fra dynamoen og ditto fra tenningslåsen.

Ladelampa får da pluss fra to sider og vil følgelig ikke lyse.

Brudd på kretsen fra tenningslåsen via ladelampa og ned til dynamoen gjør at dynamoen ikke får beskjed om å lade.

Kort sagt ; ingen + på tynn kabel på dynamo med tenning på gir ikke ladesignal.

MEN,ruser man opp motoren til et par tusen omdreininger vil dynamoen likevel begynne å lade.

Dette gjelder KUN dynamoer med ladesignal som nevnt over.

Dette gjelder ikke dynamoer med ekstern regulator , ECU eller lignende datastyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ladelampa lyser ikke i dashbordet før start, hakket før tenning. Har dobbeltsjekket at den funker. Målte kontakt mellom dynamo og helt frem til "instrumentpanelkontakten" via tynnledning fra W på dynamo - jording. Jeg får ikke utslag på multimeterer før eller etter lampa når den er montert, målt på selve instrumentpanelet? Foilien bak ser hel og fin ut uten tegn til brudd. Pluss fra tenningslås har jeg ikke sjekket.. Mulig jeg må ha ting inn med dråpeteller...fersk i faget :rolleyes:

 

Ladespenninga etter litt turtall viser 13,6 volt. Turteller funker heller ikke før det har gått en stund/turtall. Siden speedo heller ikke funker, kommer og går, så lurer jeg på om hele delen er moden for bytte?

Skal feilsøke litt til. Mye ledningssjafs som ligger løst i motorrommet som er klipt av. Mulig huset har hatt en V8 foran seg, ramma hadde før en vm- diesel. 

 

Motor funker ellers meget bra i det siste. 

Endret av Magnus73
Mer info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dør den fortsatt ut, eller er den blitt friskere i det siste ?

 

Jeg hadde ett problem med at luftingen til tanken var tom. Var et problem i noen få motbakker, men gikk jeg ut og tok av tanklokket, så ble det bedre med en gang. Husker ikek helt når problemet løste seg permanent. Mulig det ble bedre når lufteslangen gikk i stykker rett over tanken. Oppdaget at den var dårlig når tanken skulle ut i forbindelse med innkorting og ombygging til pickup. (Kort lufteslange, og diverse badeturer i f.eks polsk sølevann kunne forklare den noe underlige konsistensen i bunnen av tanken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, finnarne skrev:

Dør den fortsatt ut, eller er den blitt friskere i det siste ?

 

Jeg hadde ett problem med at luftingen til tanken var tom. Var et problem i noen få motbakker, men gikk jeg ut og tok av tanklokket, så ble det bedre med en gang. Husker ikek helt når problemet løste seg permanent. Mulig det ble bedre når lufteslangen gikk i stykker rett over tanken. Oppdaget at den var dårlig når tanken skulle ut i forbindelse med innkorting og ombygging til pickup. (Kort lufteslange, og diverse badeturer i f.eks polsk sølevann kunne forklare den noe underlige konsistensen i bunnen av tanken)

Motor ser ut til å være friskmeldt, usikker på hva som ga det store utslaget, men jeg har kjørt igjennom litt diesel med oljeblanding type 2-takt - smøring av sugepumpa, sjekket alle koblinger/filter fra tank og til motor, tettet eksoshull rett ved utgang fra turbo, samt sjekket det som er av slanger til og fra turbo og intercooler. Har litt problemer med å sette fingeren på akkurat hva det var, men det kan virke som det var dieseltilførselen som var problemet. Ting virker bra nå, kaldstart - et par snurr på startmotoren før den starter, varmstart - skjer med en gang. Ingen tap av motorkraft i motbakke og grei respons ved gasspådrag.

 

Nå gjenstår bare å få opp de riktige lampene på dashbordet ved tenning ^_^

 

Endret av Magnus73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt problem løste seg etter at jeg begynte å blande drivstoff selv. Litt gammel parafin iblandet totaktsolje, litt frityrolje iblandet litt bensin, og gjerne litt toaktsolje der også. Så var plutselig luftingen ikke noe problem lenger. Så fant jeg at den luftet rett fra tanken, og ikke fra slangen som skulle være tilkoblet. Godt det løser seg. Varsellamper er bare tilkoblinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Monterte endelig ny dynamo i kveld og alt funker, riktig ladespenning og riktig lys på dashbordet ved tenning. Bestilte del for en tid tilbake, men glemte å dobbeltsjekke om den kom med venstre eller høyre montering. Fikk meg en liten overraskelse når jeg åpna pakka, men etter litt nettsøk fant jeg ut at fronten på dynamo kunne roteres 120 grader, alt vel :D Nå funker både ladelys og turteller. På tide!

 

Satte inn ny fødepumpe også, men den gamle virka grei nok. Den får bli reservedel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...