Magnus73 Skrevet 27. august 2018 Del Skrevet 27. august 2018 (endret) Bilen mister motorkraft i motbakke når jeg kjører i 1. gir. Ved gassppdrag virker det som om motoren dør ut, slipper jeg opp pedalen "kvikner" motoren til igjen. Virker som jeg kjører den opp i 3. gir pga. feilgiring (manuell kasse). Tror ikke jeg hadde kommet meg opp med henger og last. Går greit på flatmark, men må gires noe ned i motbakker. Bilen har rullet over 3300 km i sommer, men har hatt samme tegn til tap av motorkraft i motbakke. Ruller greit i 80-90 km/t, reg.reim etc. ble bytta før langturen, sedimenterfilter er nytt. Tips til feilsøking? Endret 27. august 2018 av Magnus73 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 27. august 2018 Del Skrevet 27. august 2018 Dieselfilter byttet? Sedimentfilter tømmes bare, og ligger over bakakselen. Fungerer matepumpen? Motstand på hendelen når du pumper for hånd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnus73 Skrevet 27. august 2018 Forfatter Del Skrevet 27. august 2018 (endret) Alt av filter byttet, skal sjekke matepumpen. Skal det være motstand hele veien eller bare i bunn? Tømmer sedimentfilter i ettermiddag. Hva med dysene? Dårlig forstøving? Bilen starter greit, men må dras rundt noen ganger før den starter når den er kald, stått over natta. Nylig kjørt motor starter på første snurr. Endret 27. august 2018 av Magnus73 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 27. august 2018 Del Skrevet 27. august 2018 Motor skal starte før motoren trekjes rundt omtrent, dvs tvert, uten gløding. Litt motstand i bunn er nok. Løsner du lufteskruen på dieselfilterbraketten og pumper skal det flomme over. Sjekk for lekkasjer på returslanger fra dyser. Lekkasje kan gi litt tregstartet motor. Prøv med litt totaktsolje i dieseltanken. Greit å smøre pumpa med dette. Dårlig smøring i pumpa kan gi treg guvernør, men da må et lokk åpnes for manuell smøring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnus73 Skrevet 27. august 2018 Forfatter Del Skrevet 27. august 2018 Matepumpa tror jeg virker, den tar mot slutten og lager en liten "flopp" lyd i bunn. Pumpa trekker frem diesel, renner over på lufteskrua til dieselfilteret. Sjekker videre på returslanger i morra. Mulig jeg er bortskjemt fra forrige dieselbil, men det virker som at denne motoren liker litt mer turtall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 27. august 2018 Del Skrevet 27. august 2018 200tdi er ikke turtallsmotor og skal ha mye krefter helt fra bunnen av. Langt bedre enn andre like gamle motorer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnus73 Skrevet 28. august 2018 Forfatter Del Skrevet 28. august 2018 (endret) Tok en ny runde opp testbakken i ettermiddag, første runde virket bra. Runde to var litt humpete i starten? Og litt tungt opp bakken, lite futt. Gikk på nytt over matepumpa og åpnet lufting på dieselfilteret. Det kom luftbobler først, før det strømmet rikelig med diesel. Sedimenterfilter har på nytt blitt sjekket og virker bra, bare diesel uten rusk og rask. På kaldstart drar den rundt en eller to ganger. Varmstart går i det tenninga slår inn..... Endret 28. august 2018 av Magnus73 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Hvor lenge har den vært sånn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnus73 Skrevet 29. august 2018 Forfatter Del Skrevet 29. august 2018 (endret) Usikker, har kun hatt bilen i en uke. Sjåfør på langturen opp fra Sør-Norge kommenterte ikke det. Mulig det er noe som kommer og går. Under testkjøringa i sommer oppdaget jeg det for først gang. Da var det så vidt jeg kom meg opp en lang bratt bakke, virket helt død og som om den skulle stå i 3. gir. På toppen av bakken kviknet den til. Kjøpte bilen i fjor, men den har stått til reparasjon og vedlikehold i et år før det ble skilter igjen på bilen. Om jeg starter i null km/t ved starten av bakken virker den litt kraftløs, men om jeg girer ned fra 2. til 1. virker den som normalt ut ifra det jeg kan skjønne. Jeg får ta noen nye runder i bakken for å teste ut litt mer. Om det er rusk i filteret til matepumpa ( om den har filter da) kan det gi sånne utslag? Jeg har ikke sjekket returslanger enda, får gjøre at straks. Endret 29. august 2018 av Magnus73 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Sjekk om spjeldet på turboen går tregt. Ta av låseringen så staget løsner. Da skal spjeldet kunne beveges lett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnus73 Skrevet 29. august 2018 Forfatter Del Skrevet 29. august 2018 Jeg er litt grønn når det gjelder turbo, jeg regner med at det ikke er snakk om wastegaten'n, men hvor vil spjeldet være? Innsug luft? Forumet er helt supert! Håper jeg kan bidra med litt kunnskap etterhvert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Wastegate ja. Det er jo et spjeld. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnus73 Skrevet 29. august 2018 Forfatter Del Skrevet 29. august 2018 Ok, da vet jeg det. Kan nevne i samme farta at bilen rister litt ved kaldstart og ikke ved varmstart. Sjekker ut spjeldet. Takk for tipset Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnus73 Skrevet 29. august 2018 Forfatter Del Skrevet 29. august 2018 Da er dette spjeldet som skal sjekkes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Tja, men det holder med at du beveger den utvendige delen. Spray på akslingen om den er treg. Men med de nye opplysningene tror jeg det er dieseltilførsel/pumpe som er problemet. Ingen røyk bak når du kjører? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnus73 Skrevet 29. august 2018 Forfatter Del Skrevet 29. august 2018 Kun litt smågrå røyk ved girskifte, bare et blaff. Ingen konstant røyk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Har du brukt kondensfjerner før bilen ble parkert lenge? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnus73 Skrevet 29. august 2018 Forfatter Del Skrevet 29. august 2018 Ingen kondensfjerner. Tok ut tanken for å komme til mer av ramma samt bytte av "dørk" i basjerom. Skifta samtidig sedimentfilter og dieselfilter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Sjekk om du ser fukt på slanger bak der. Suger den luft blir den ekkel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
county Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Ville byttet til ny føde/matepumpe selv pm den gamle ''virker'' fint.. Tror den lurer deg jeg.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adventure Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Lafterolf, tar jeg feil om det høres ut som den utfordringen jeg hadde med min 300tdi, eller er jeg litt på bærtur? Hvis det er samme eller tilnærmet lik utfordring så har jeg en beskrivelse av hvilken utbedring jeg gjorde. Om det er av interesse. Min tabbe var ikke tanklokk, vann/ kondens og en en slapp matepumpe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnus73 Skrevet 29. august 2018 Forfatter Del Skrevet 29. august 2018 (endret) Har sjekket tanklokk og rør/koblinger inn og ut - tørt og fint. Ny runde på sedimentfilter - tørt og fint rundt koblinger. Bajonettkoblinger på dieselfilter - noe svetting på den ene, men lot seg ikke stramme ytterligere. Rør/ kobling til matepumpe - tørt og fint. Matepumpa virker slapp, tar kun helt i bånn når "armen" så og si står rett ned. Wastegate koblet fra staget - full bevegelse og ingen motstand, nesten litt løs. Ny matepumpe kan jo være løsning, noen merker bedre enn andre? Endret 29. august 2018 av Magnus73 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adventure Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 19 minutter siden, Magnus73 skrev: Har sjekket tanklokk og rør/koblinger inn og ut - tørt og fint. Ny runde på sedimentfilter - tørt og fint rundt koblinger. Bajonettkoblinger på dieselfilter - noe svetting på den ene, men lot seg ikke stramme ytterligere. Rør/ kobling til matepumpe - tørt og fint. Matepumpa virker slapp, tar kun helt i bånn når "armen" så og si står rett ned. Wastegate koblet fra staget - full bevegelse og ingen motstand, nesten litt løs. Ny matepumpe kan jo være løsning, noen merker bedre enn andre? https://www.lrdirect.com/STC1190-Fuel-Lift-Pump-2.5Ddt200Tdi/ om noen av de er riktige. Er "orginal" pumpe nederst Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnus73 Skrevet 29. august 2018 Forfatter Del Skrevet 29. august 2018 Se der ja, den ser lik ut og stemmer med delenummeret. Den nederste er vel ti ganger bedre enn nest nederst Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle3 Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 Sjekket at slanger ikke kolappser? Kanskje ta av slangen mellom luftfilter og turbo? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.