Gå til innhold

200Tdi - dør ut i motbakke


Magnus73

Anbefalte innlegg

Bilen mister motorkraft i motbakke når jeg kjører i 1. gir. Ved gassppdrag virker det som om motoren dør ut, slipper jeg opp pedalen "kvikner" motoren til igjen. Virker som jeg kjører den opp i 3. gir pga. feilgiring (manuell kasse). Tror ikke jeg hadde kommet meg opp med henger og last. Går greit på flatmark, men må gires noe ned i motbakker.

Bilen har rullet over 3300 km i sommer, men har hatt samme tegn til tap av motorkraft i motbakke. Ruller greit i 80-90 km/t, reg.reim etc. ble bytta før langturen, sedimenterfilter er nytt. Tips til feilsøking? 

Endret av Magnus73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Alt av filter byttet, skal sjekke matepumpen. Skal det være motstand hele veien eller bare i bunn? Tømmer sedimentfilter i ettermiddag. Hva med dysene? Dårlig forstøving? Bilen starter greit, men må dras rundt noen ganger før den starter når den er kald, stått over natta. Nylig kjørt motor starter på første snurr.

Endret av Magnus73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor skal starte før motoren trekjes rundt omtrent, dvs tvert, uten gløding.

 

Litt motstand i bunn er nok. Løsner du lufteskruen på dieselfilterbraketten og pumper skal det flomme over. 

 

Sjekk for lekkasjer på returslanger fra dyser. Lekkasje kan gi litt tregstartet motor.

 

Prøv med litt totaktsolje i dieseltanken. Greit å smøre pumpa med dette.

 

Dårlig smøring i pumpa kan gi treg guvernør, men da må et lokk åpnes for manuell smøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matepumpa tror jeg virker, den tar mot slutten og lager en liten "flopp" lyd i bunn. Pumpa trekker frem diesel, renner over på lufteskrua til dieselfilteret. Sjekker videre på returslanger i morra. 

 

Mulig jeg er bortskjemt fra forrige dieselbil, men det virker som at denne motoren liker litt mer turtall. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en ny runde opp testbakken i ettermiddag, første runde virket bra. Runde to var litt humpete i starten? Og litt tungt opp bakken, lite futt. Gikk på nytt over matepumpa og åpnet lufting på dieselfilteret. Det kom luftbobler først, før det strømmet rikelig med diesel. Sedimenterfilter har på nytt blitt sjekket og virker bra, bare diesel uten rusk og rask. 

 

På kaldstart drar den rundt en eller to ganger. Varmstart går i det tenninga slår inn.....

Endret av Magnus73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker, har kun hatt bilen i en uke. Sjåfør på langturen opp fra Sør-Norge kommenterte ikke det.  Mulig det er noe som kommer og går. Under testkjøringa i sommer oppdaget jeg det for først gang. Da var det så vidt jeg kom meg opp en lang bratt bakke, virket helt død og som om den skulle stå i 3. gir. På toppen av bakken kviknet den til.  Kjøpte bilen i fjor, men den har stått til reparasjon og vedlikehold i et år før det ble skilter igjen på bilen.  

 

Om jeg starter i null km/t ved starten av bakken virker den litt kraftløs, men om jeg girer ned fra 2. til 1. virker den som normalt ut ifra det jeg kan skjønne. Jeg får ta noen nye runder i bakken for å teste ut litt mer. Om det er rusk i filteret til matepumpa ( om den har filter da) kan det gi sånne utslag?   

 

Jeg har ikke sjekket returslanger enda, får gjøre at straks.

Endret av Magnus73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafterolf, tar jeg feil om det høres ut som den utfordringen jeg hadde med min 300tdi, eller er jeg litt på bærtur?

Hvis det er samme eller tilnærmet lik utfordring så har jeg en beskrivelse av hvilken utbedring jeg gjorde. Om det er av interesse.

Min tabbe var ikke tanklokk, vann/ kondens og en en slapp matepumpe. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket tanklokk og rør/koblinger inn og ut - tørt og fint. Ny runde på sedimentfilter - tørt og fint rundt koblinger. Bajonettkoblinger på dieselfilter - noe svetting på den ene, men lot seg ikke stramme ytterligere. Rør/ kobling til matepumpe - tørt og fint. 

 

Matepumpa virker slapp, tar kun helt i bånn når "armen" så og si står rett ned. 

 

Wastegate koblet fra staget - full bevegelse og ingen motstand, nesten litt løs.

 

Ny matepumpe kan jo være løsning, noen merker bedre enn andre?

Endret av Magnus73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Magnus73 skrev:

Har sjekket tanklokk og rør/koblinger inn og ut - tørt og fint. Ny runde på sedimentfilter - tørt og fint rundt koblinger. Bajonettkoblinger på dieselfilter - noe svetting på den ene, men lot seg ikke stramme ytterligere. Rør/ kobling til matepumpe - tørt og fint. 

 

Matepumpa virker slapp, tar kun helt i bånn når "armen" så og si står rett ned. 

 

Wastegate koblet fra staget - full bevegelse og ingen motstand, nesten litt løs.

 

Ny matepumpe kan jo være løsning, noen merker bedre enn andre?

 

https://www.lrdirect.com/STC1190-Fuel-Lift-Pump-2.5Ddt200Tdi/  om noen av de er riktige. Er "orginal" pumpe nederst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...