Gå til innhold

Hammerdown or dieselmotorer


Tommy 62

Anbefalte innlegg

Hei igjen.  Tenkte å starte en liten tråd her om dieseltilsetninger og prøver med dette å få deres meninger og erfaringer med disse produktene som finnes på markedet. Jeg henviser til problemer med dieselmotorer med turbo(er), cat og DPF filtre som soter seg ihjel grunnet småkjøring og motortemperaturer særlig vinterstid og ender med EGR eller turbohavari grunnet dette. Ja, jeg vet godt om at det "bare" er å ta en tur på motorvegen en gang i mellom å kjøre på litt men det er ikke alle som har den muligheter heller overalt i dette landet her.Jeg kommer til å prøve ut Hammerdown DPF 1500 i min TDV8 fremover etter nå  ha testet dette på min Mercedes Sprinter 316 CDI, 2014 modell med gode resultater. Bilen hadde i utgangspunktet tett DPF filter med medfølgende varsellys og diagnosetesting.Bilen hadde også gått i nødmodus grunnet dette og jeg fikk ikke ruset bilen opp i mer enn 3000 omr. Etter 1 tank a 80 liter og blandet kjøring så forsvant varsellyset og bilen kunne kjøres fult ut på girene uten noen sperre lenger. Motoren går også mye roligere og jevnere enn før. Nå håper jeg at Hammerdown kan gjøre motoren helt ren innvendig samt turbo og DPF filter slik at jeg ikke får dette problemet tilbake. Jeg er veldig redd for å få samme problemer på TDV8ern etterhvert og vil derfor prøve dette på den bilen nå før eventuelle problemer oppstår. Vedlagt ligger link om Hammerdown så det hadde vært fint å få noen tilbakemeldinger fra dere eller erfaringer om noen har prøvd dette produktet på  Land Rover eller har andre erfaringer med andre produkter som løser sotproblemer o.l. på dieselmotorer og tilbehør.   https://www.motorconsult.no/infodft.php?language=english

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har brukt Hammerdown men i båten med 2xVolvo Penta AQAD41A ga Hammerdown godt merkbart lettere start og mindre røyk i kulde. Generelt er vel de fleste slike ting kraftig oppskrytt men noen virker for noen motorer, det er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Svein ! Ja jeg fikk dette av en kamerat som også har en stor cabincruser med 2 stk. Caterpillar. Han bruker dette fast i sine dieseltanker og anbefalte meg dette produktet som har vært en positiv test på min Mercedes Sprinter som jeg fortalte om her i denne tråden og dessuten bruker U.S Coast Guard dette på sine båter pr. d.d.

For meg så er det nå et forsøk på å få TDV8 motoren ren innvendig for sot og forkulling uten at jeg har foretatt noen inspeksjon på dette enda. Jeg er redd for å få ett turbohavari eller havari forårsaket dette problemet som har vært en gjenganger på disse motorene da jeg bruker denne bilen altfor lite og kjører lite på lengre turer. Dermed får ikke  motoren den drifttemperaturen den må ha for å "gjøre seg ren" selv. Enten så må jeg prøve dette middelet og gjøre en inspeksjon etter en tids drift eller så må jeg selge denne bilen før det skjer noe med motoren. Ut i fra dette ønsker jeg info eller kommentarer for Hammerdown eller erfaringer fra andre produkter som skal løse samme problem. Er det bare tull å bruke eller har det noe for seg for mitt kjøremønster? Jeg har også lagt ut denne tråden på Fullfat forumet uten å få noen kommentarer på dette bortsett at en anbefalte å fylle premium diesel en gang i blant. 

 

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

1,5 dl til 100 l diesel er ikke mye så kostnaden er sikkert neglisjerbar.  Hammerdown har vært lenge på markedet.  Rapporten fra USCG er 29 år gammel.  Motorene USCG brukte da.  Siden du har god erfaring fra Sprinteren ville jeg prøvd på Range Roveren også.

 

Hva med QMI Dieselforbedrer:  http://www.bilkontroll.no/kategorier/qmi-1/drivstoffsystem.html.

 

Jeg har brukt Forté i dieselen i tre omganger for å rense dyser og fjerne sot.  Bl.a. kjøpt av en lovpriset Land Rover mekaniker som nå driver på Kongsberg.  Hadde håpet at dette skulle hjelpe på den ene EGR-ventilen som oppfører seg merkelig men ingen effekt.  Ikke så rart egentlig med hensyn til EGR-ventilenes plassering.  EGR ventilen på TDV8 sitter ikke direkte i innsuget.  Dermed skal ikke oljedamp være noe problem for ventilen.

Det viktigste ut fra preventivt hensyn er å holde dysene i orden og derved at forbrenningen er så god som mulig.  God forbrenning gir mindre sot.

Min 2007MY TDV8 har ikke DPF.  Det kom først på 2008MY så langt jeg kan se.  Det var vel først med DPF at småkjøring virkelig ble et problem?

Sjekk at det ikke er lekkasje på innsugsystemet.  Det vil generere mer sot.  

Sjekk for olje i bunn av intercooler.  Olje kan komme fra turbo og veivhusventilasjon.  Det burde egentlig vært en tappeplugg her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...