Gå til innhold

Brukt RR?


wenjen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fryktelig lyst til å kjøpe meg en RR Vogue, 2003-2004 3.0 TD. Både min far og en gammel flamme hadde RR, så jeg har kjørt dem mye. Jeg vet at den har en del svakheter som gearkasse, elektrisk og div., men det kan da ikke være så voldsomt mye feil med dem? Både faren min og den andre elsket bilene sine og ville ikke ha annet, og jeg hørte jo aldri om at det var så fryktelig mye galt.

Jeg er ganske bilkyndig, har jobbet som bruktbilselger i yngre dager, men siden jeg er en voksen dame så blir det lite med skruing på egenhånd etter hvert, og den er jo altfor stor å skru på for meg uansett. Kjenner en dyktig bilmekaniker som sikkert kan fikse det meste for meg så jeg slipper merkeverksted på mekaniske ting.

Det jeg vil spørre om er hva jeg bør være oppmerksom på spesielt med RR når jeg kjøper brukt, hva som bør være gjort før jeg overtar, og hva er maks kilometerstand bilen skulle gått hvis DU skulle kjøpt? Og hva må jeg regne med å gjøre med bilen i året? Jeg kjører sikkert 20000 på et år, kanskje mer. Jeg tenker å kjøpe bilen for opp til 170 000. Ligger mange på finn til den prisen.

Hjelp en dame i nød, får ikke RR ut av hodet uansett advarsler, og ønsker saklige og nøytrale svar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha spesifikk kjennskap til denne bilen, så ville jeg vel begynne med de klassiske tingene. Sjekk at bilen starter lett fra kald tilstand, at gearkassen sjalter mykt og fint, og at luftfjæringen fungerer som den skal, uten at kompressoren får åndenød. Det vil si at bilen skal stå i vater på flatmark, og skal heve og senke seg relativt raskt, uten at kompressoren går veldig lenge etterpå.

 

Det skal ikke være knirk eller andre ulyder i hverken drivverk eller hjuloppheng.

 

Om du har en mekaniker som er villig til å skru på den, og om du eller mekanikeren er i stand til å handle deler direkte fra england så er deler rimelig. Å kjøpe deler i Norge kan bli veldig dyrt.

 

Har inntrykk av at det er relativt solide biler, siden vi hører relativt lite om de her inne. Men - det er en avansert bil, og da er det naturlig nok mange ting som kan gå i stykker også. Når man kjøper en såpass "gammel" bil, så er det uansett lurt å ha noen kroner i bakhånd for å takle eventuelle uforutsette utgifter.

 

Det er også verdt å nevne at det finnes mange dyktige tredjeparter som er flinke til å fikse Land Rover også, så det er ikke nødvendigvis slik at man må til et merkeverksted om det skulle oppstå en feil som "husmekanikeren" ikke er i stand til å fikse. Lier Traktor, Techno Classic og Sandmo er vel noen navn som ofte går igjen. :)

Lykke til med biljakten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Kult at du ikke får RR ut av hodet, og L322 er en nydelig bil etter min mening, riktige linjer som gjør bilen veldig "tidløs". 

Det du definitivt må se etter i en annonse, eller ved et spørsmål om kjøp er om bilen har byttet girkasse, eller forsterket denne. Om dette ikke er gjort kan du med god samvittighet takke "nei" nesten uansett hvor rimelig bilen er i utgangspunktet. Den girkassen ryker, og det blir da kun et spørsmål om tid. Spessielt frustrende kan det være om du er på langtur og dette ryker. Ny girkasse fra England, med frakt og levering av den gamle havner brått på NOK 20-24.000 (avhengig av hvor du kjøper). Det tar ca. en dag å bytte kasse så beregn flere gode vinflasker til mekanikeren du kjenner om han skal gjøre dette. 

 

Som @trondshj sier; se på luftfjæringen, se om den står i vater, og vær ytterst pirkete når du skal se på denne bilen. Du kan få mange overraskelser. All elektronikk er gjemt på venstre side etter b-stolpen, se om det lekker vann inn her. Ta løs kontakter og se om det "irrer" - irrer det kan du banne på at det blir noen elektroniske problemer i form av at skjermen foran går svart osv. Her kan kostnadene løpe løpsk, men en enkel "fiks" om man er klar over dette. Videre kan du ta opp gulvet bak, se ned i brønnen. Her ligger kompressoren som @trondshj nevner. Her kommer det også litt vann inn, og det kan medføre mye rare elektroniske problemer :)

 

Så er det det typiske som bærearmer, stabstag etc. Dette er "rimelige" deler, og må beregnes å byttes noen ganger, men du slipper billig unna driftsmessig om du kjøper en bil i god stand - det er stort sett girkasse, og elektronikken som "kveler" budsjettet for året. Du kan også få problemer med turbo, så se etter oljelekkasjer rundt denne. 

 

Dette er ikke skremselproppaganda, men ting du bør være OBS på når du skal begynne å se etter et eksemplar :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, SiggenRRC skrev:

Det du definitivt må se etter i en annonse, eller ved et spørsmål om kjøp er om bilen har byttet girkasse, eller forsterket denne. Om dette ikke er gjort kan du med god samvittighet takke "nei" nesten uansett hvor rimelig bilen er i utgangspunktet. Den girkassen ryker, og det blir da kun et spørsmål om tid. Spessielt frustrende kan det være om du er på langtur og dette ryker.

Eller regn inn at kassa må byttes, og gjør det FØR den ryker. Definitivt enklere å ta den FØR den kneler, og man står der med vogn, unger, sur kjærring og alt det som følger med et sånt havari...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning av Range Rover L322 ( som du ønsker ), er at det ikke er så veldig mye feil på de. Den skal jo egentlig være forbedret fra RRp38;).

Dog er grunn konstruksjonen en helt annen på denne, kontra de foregående RR classic og RRp38. På ett tidspunkt her fant vel markets avdelingen i Land Rover ut at de fleste som kjøpte disse Range Rover bilene egentlig aldri skulle til Marokko eller Dakar, og veiene opp til Herregården i Wales var ikke sååå dårlige. Ergo gikk de bort fra Ramme og stive akslinger + senket inn / utkjøring og breakover vinkler,  og da falt den nok vesentlig i kurs hos de som liker seg utafor veien.  

 

Av feil er det stort sett de tingene som er nevnt over.

Girkasse+ mellomaksel foran,  ja og så har jo ( i kjent RR stil ) ingeniørene  klart å lage ett meget innfløkt kjølevæske system som da fort gir litt trøbbel på denne modellen også.

Bilen er jo ekstremt tung, så som du nevner er den da også tung å skru på ( ikke teknisk vanskelig / men fysisk krevende ). Det kreves også tilgang til en solid løftebukk for vedlikehold av denne.

Ja Range Rover er ekstremt godt designet og gir alltid en Statement og følelse av luksus, så skjønner godt ønsket ditt.

men vær klar over at alle disse store tunge firehjuls trekkerne krever mye vedlikehold bare i ren service og slitasje, og det koster fort veldig mye kroner:(.

Skal du senke prisen noe for vedlikehold er du avhengig av å ofte måtte kunne vente og da ta deg tid til å bestille og motta deler fra UK.

 

Du må også vite at rene drivstoff utgifter er laaangt ifra det som er vanlig på dagens personbiler.

 

Alt dette tatt i betraktning,

Følg drømmen;)

mvh Brage 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for massevis av gode tips! Jeg vet jo at en RR er dyrere å ha enn alle andre biler jeg har hatt i 40 år, men det er jo en prioritetssak. På tide å oppfylle drømmen, og nå er de jo lavere i pris enn noen gang. 

Nå når jeg vet hva jeg skal sjekke så tror jeg at jeg skal finne en bra en. Følelsen å kjøre en sånn en er jo verdt noen kroner det og...veldig fint forum dette forresten, her skal jeg nok være mye!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, wenjen skrev:

Følelsen å kjøre en sånn en er jo verdt noen kroner det og...veldig fint forum dette forresten, her skal jeg nok være mye!

Ja det kan vi si med 100% sikkerhet:) Liker godt begge disse konklusjonene.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2018 den 9.23, christianvig skrev:

Noen som forresten vet hva som innebærer at kassen på L322 overhales og forsterkes? Hva består forsterkningen i?

Så vidt jeg vet er ett av problemene til gm girkassa at materialet i ventilblokka/ solenoidene som styrer sjaltingen er for dårlig. Materialet slites og avgir spon slik jeg forstår det. I tillegg er girkassa satt opp slik at den slurer ganske mye før den går i lock up. Dette er ingen bra kombinasjon når en har en bil på 2.5 tonn og en motor som vel er ett nummer for liten. Det er mulig å bytte til en ny forsterket ventilblokk, men bilens vekt, litt svak motor og en girkasse som slurer får man ikke gjort noe med. Lest at det er flere som har hatt havari på overhalt girkasse i UK. MEN hvis  en overhalt girkasse holder i 150’ km så varer den vel i de fleste tilfeller bilen ut uansett hvis bilen har gått 150 - 200 fra før av.

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så i en annonse at de skrev at bilen hadde ikke hengerfeste og aldri hadde trukket noe, og at girkassa derfor var i god stand. Visste ikke helt hva jeg skulle tro om det, det høres jo logisk ut, men jeg vet ikke om det har så mye å si? Selv vil jeg selvfølgelig ha hengerfeste på bilen, men har ikke noe spesielt tungt jeg skal kjøre rundt med, blir til vanlig hengerbruk som å kjøre på dynga eller hvis jeg kjøper sofa etc. Er det noe i det? Bilen hadde gått rundt 250' mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det vært et lite pluss at bilen aldri har trukket tungt, og i min naive verden så vil jeg tro at drivverket da sannsynligvis har vært utsatt for mindre slitasje.

 

Dog betyr det ikke at bilen ikke har vært kjørt hardt, så man kan selvsagt være uheldig der også. Men ofte kan det jo være andre ting som avslører om en bil har levd et hardt liv, selv om mange selgere er flinke til å skjule det...

 

Er vel egentlig bare å komme seg bak rattet og prøvekjøre. Husk å kjøre bilen både smått og pent, og i høye hastigheter - og gjerne med åpne vinduer. Er god lydisolering på disse bilene, så det er ikke sikkert at eventuelle ulyder trenger helt inn i kupeen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...