Gå til innhold

Lekk fra dieselfilter, slark i pitmannarm og slitte foringer i a-ramme


LandyNoob

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på EU-kontroll. Og siden pristilbudet fra verkstedet var i det dyreste laget og at jeg egentlig hadde tenkt å lære litt mer om skruing tenkte jeg å fikse tinga selv.

Først av alt så mangler jeg verkstedmanual og delekatalog. Skulle helst hatt dette i PDF. Jeg har lett litt, men ikke funnet, kanskje det er noen av dere som vet om hvor det er mulig å få tak i? Bilen er en 2003-modell.

 

Lekkasje fra dieselfilter: Det ser ut som det kommer fra bunnen, det er tørt rundt koblingene. Kanskje en pakning?

 

Slark i pitmannarm: Tenkte først å bytte hele armen. Kanskje dobbeltsjekke at splines'ne ikke er slitte.

 

Slitte foringer i a-ramme: Kun på venstre siden det var slitt, men greit å bytte jevnt. De på verkstedet ville faktisk bytte hele a-ramma for de mente det ville være vanskelig å gjøre jobben uten å kutte i a-ramma, at ting mest sannsynlig satt fast. Jeg er veldig skeptisk til det. Jeg vurderer å prøve å ta ut hele a-ramma for å få en kollega til å presse ut foringene med en presser. Vurderer i samme slengen å bytte kula bak. Har sett at en får kjøpt ferdig kit, type: https://www.paddockspares.com/fulcrum-bracket.html. Kanskje lettere å bytte en å bare bytte kuleleddet?

 

Så sitter jeg å vurderer om jeg skal begynne å demontere litt før jeg bestiller deler, så jeg ikke bytter mer enn jeg må. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvem du fikk tilbud fra, men du kan jo prøve å shoppe litt rundt hos forskjellige verksteder?

Jeg har selv Defender TD5, og har veldig god erfaring med både Sandmo i Drammen og Strømmen Bil.

 

Minuset er jo at du ikke lærer noe selv...

 

Hvis du er usikker på hvor du skal bestille deler fra har jeg i det siste fått veldig god erfaring med EWS.

 https://www.wint-imp.no/

 

Var ikke til mye hjelp det her men, lykke til :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde slarkete pitmanarm på min 90 ved splines på sektoraksel. Strammet mutteren og det ble bra i en måned.Byttet armen og det ble bra en måned til. Kjøpte en brukt styresnekke med arm og har kjørt ca. 100000 km. etterpå , fortsatt ingen slark. Hvis splines er slitt må nok snekka byttes for å få det helt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang filteret så er vannsenor i bunnen. En gummi pakning mellom den og filteret. Gjør rent, kjør litt og se etter hvor det lekker. Noen har også fått lekkasjer fra selve filterhuset, men det er ikke så vanlig. Pakning på toppen av filteret også. Hvis filteret på defender ligger bak høyre bakhjul, som på disco, så kan rust og steinsprut lage hull også.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filteret sitter foran bakhjul, på min i egen boks, godt skjermet.

Bytt dette og bryteren under om den fremdeles er tilkoblet, så går du vinteren trygt i møte.

Spray rundt foringer når du har fått ned ramma, så kan det gå fint med kraftig hydraulisk presse.

EWS på Lierskogen ligger jo ikke lange turen unna og er kjekk å ha når vi trenger noe litt fort, "småtterier" som dette er ihvertfall greit å ta fra ham.  MVA, frakt og gebyrer spiser nok opp prisforskjellen i forhold til på Køløya.  Men har bestilt fra Paddock selv.  Og Famousfour. Det er selvsagt og et par andre som er gode/trygge som jeg ikke har handlet fra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg byttet hele a-rammen på min 90 nå i våres. Satte da inn kuleledd med smørenippel. Hadde også tenkt å bare bytte foringer, men så sammensveiset som alle delene i a-rammen var blitt fant jeg ut at jeg heller unnet meg alt nytt. Kjøpte galvanisert fra yrm. Veldig grei jobb når man sparer seg for arbeidet med å få ut gamle foringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...