jermundpr Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 I dag har det skjedd noe rart med D2`n, den går ekstremt dårlig.. Jeg kjørte bilen før på dagen, og den gikk bra som vanlig. Vel hjemme ordnet jeg ny ballast og pære på en ekstralykt framme. Etter det bestemte jeg meg for å justere turboen likt som den gamle turboen var. Turboen ble justert nøyaktig likt som den gamle turboen.. Bilen er chippet med justerbar DTE-chip og en "boost-box" som lurer ECU til å godta høyere turbotrykk.. Har kjørt med chippen på et lavt trinn etter at turbo ble byttet for det ble for mye diesel på originalt turbotrykk. Siden jeg justerte opp trykket flyttet jeg også lasken i chippen på nest høyeste trinn, som den gikk på før turbobytte.. Skulle ta en prøvetur og ble skikkelig skuffet, den gikk jo mye dårligere.. Den røyk ørlitt svart enda, men ikke i nærheten av slik det var før.. Tenkte da at kanskje chippen var ødelagt så jeg plugget ut den og kjørte en ny tur.. Med chip utkoblet drar den knapt noe i det hele tatt, mye dårligere enn seriebilen... Jeg tror selv at jeg må ha vært borti noe men nå skjønner ikke jeg hva.. Har lest ut 4 feilkoder, der den ene har vært avlest tidligere da bilen fungerte fint: 3014.. Air flow low fault logged.. Denne har jeg lest av før da bilen gikk bra også 3015.. Manifold pressure low fault logged 3030..Air flow high fault logged 3047.. Manifold pressure fault active Et par av de kodene får jeg ikke slettet, mener det var 3047 og 3015.. TD5 har alltid fungert helt flott for meg så dette er litt utenfor mitt område dessverre, noen som har tips om hva jeg kan prøve? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 Tipper det er den siste som skaper problemer. Kanskje sensor ble ødelagt?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 Kanskje det kan sende deg i riktig retning å koble til diagnosen og se hvilke verdier du fikk på manifoil trykket, map sensor, med motor i gang. Rens av map sensor kan være lurt. sikker på at du justerte turbo staget rett vei? leif ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 Manifold-trykket er vel stikkordet her. Den er aktiv , og indikerer at noe er feil. De andre er helt normale koder med trimboks, og det er bakdelen med slike bokser. Trimboks gjør også at diagnostisering blir vanskeligere eller umulig i værre fall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 Sjekk at wastegateventilen ikke har satt seg. Står den åpen blir det ikke mye fres. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 22. august 2018 Forfatter Del Skrevet 22. august 2018 11 minutter siden, leiohel skrev: Justerte staget kortere, likt som den gamle turboen. Prøvde å justere tilbake til originalt trykk og det ble likt.. 4 minutter siden, YMK skrev: Manifold-trykket er vel stikkordet her. Den er aktiv , og indikerer at noe er feil. De andre er helt normale koder med trimboks, og det er bakdelen med slike bokser. Trimboks gjør også at diagnostisering blir vanskeligere eller umulig i værre fall Disse feilkodene er med avkoblet trimboks, om det har noe å si skal sjekke den sensoren i kveld. Regner med jeg ikke kan koble den ut og prøvekjøre? 3 minutter siden, lafterolf skrev: Sjekk at wastegateventilen ikke har satt seg. Står den åpen blir det ikke mye fres. Den gikk fint da jeg justerte i går kveld men kan sjekke den i kveld Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 22. august 2018 Forfatter Del Skrevet 22. august 2018 Forresten.. i går prøvde jeg å koble ut MAF, men da startet ikke bilen, dieselpumpa var stille.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 22. august 2018 Forfatter Del Skrevet 22. august 2018 Denne verdien står fast uansett om jeg trår gass eller går på tomgang. Noen på østlandet som har en MAP sensor å låne/selge meg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 1 minutt siden, jermundpr skrev: Denne verdien står fast uansett om jeg trår gass eller går på tomgang. Noen på østlandet som har en MAP sensor å låne/selge meg? Har du prøvd å ta den ut å rengjøre den? men kan jo være to årsaker, feil på sensor eller turbo lader ikke, altså bypass åpen. prøv å koble av sensor å prøvekjør. Mener at den da skal bruka andre sensorer for å angi manifoil trykk. leif ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 22. august 2018 Forfatter Del Skrevet 22. august 2018 Prøvde å rengjøre, det hjalp ikke. Kan alltids prøve å koble den fra Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 22. august 2018 Forfatter Del Skrevet 22. august 2018 Ingen forskjell å koble fra MAP Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 Prøv å sett trykk på slangen som går fra manifoil til wastegate modulator, for å se om den stenger for trykk. Blåser det forbi blir det lite futt i turbo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 22. august 2018 Forfatter Del Skrevet 22. august 2018 Wastegatemodulator er koblet ut for et halvt år siden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 27. august 2018 Forfatter Del Skrevet 27. august 2018 Byttet til en annen MAP-sensor, ingen forskjell.. Koblet ut boksen som skal lure ECU til å godta høyere turbotrykk, dette hjalp heller ikke. Så nå er motoren dønn original.. Den starter og går, men øker turtallet veldig tregt, og har fortsatt disse feilkodene: 3015. Manifold pressure low fault logged.................. 3047. Manifold pressure fault active Disse feilkodene får jeg ikke slettet, og de kommer opp med kun tenning på uten at jeg får slettet dem.. Passe møkk lei den bilen nå i grunn, hater elektronikk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hahaug Skrevet 27. august 2018 Del Skrevet 27. august 2018 Kan det være at det tilfeldigvis akkurat da det begynte,at gass-pedalen er begynt å svikte???Det er såvidt mulig å få sprøytet litt kontaktspray inn på kontaktflatene i boksen på pedalen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 30. august 2018 Forfatter Del Skrevet 30. august 2018 (endret) Tok ut ECU og målte ut ledningene mellom MAP-sensor og ECU.. Fant da ut at den ene ledningen ikke hadde kontakt i ECU-pluggen.. Merkelig at dette har fungert egentlig. Ledningen var lagt i klemma uten å avisolere byttet ut med ny ledning og fikk den ordentlig i klemma. Da forsvant feilkodene og bilen har fungert helt supert i kveld Her var synderen. Gikk mellom boostbox og ECU Takk for god hjelp både her, på meldinger og telefoner, det er gull verdt Endret 30. august 2018 av jermundpr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kes Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 Godt å høre at du fant ut av det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 31. august 2018 Forfatter Del Skrevet 31. august 2018 5 timer siden, kes skrev: Godt å høre at du fant ut av det Sensoren fra deg fungerer helt fint ihvertfall, er den jeg har kjørt med nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parrafin23 Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Vet du noe om hva den ledningen er for noe? Er ikke kjent med hvordan sensorene i bilen virker. Stort sett er det vel en 5v referanse krets med enten 3 eller 5 ledninger. Den verdien haukaue viste er en substitiert verdi fra ecu, og det kan lure et utrent øye. Jeg antar at den blå ledninga er enten jord,5v eller signal return fra sensor. Kan dette stemme? Mr. P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 31. august 2018 Forfatter Del Skrevet 31. august 2018 Regner med den ledningen er den som skal fortelle hva turbotrykket ligger på, for det var eneste verdi som var feil da motoren gikk. Det er 4 ledninger på den sensoren, den måler trykk i manifolden og temperatur på lufta i manifolden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 1. september 2018 Del Skrevet 1. september 2018 Det er vel slik på td5 at du kan koble ut en sensor og den bruker de andre til å beregne luft volum og trykk. Var nok derfor du ikke fikk starteren maf sensor, fordi den manglet annen sensor å beregne ut fra. Napper du ut maf nå, vil den nok starte. godt at du fant ut av det. Lærte litt vi også. leif ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 1. september 2018 Forfatter Del Skrevet 1. september 2018 Helt riktig det ja, testet ut det tidligere i dag Koblet tilbake chip og boostboks, det gode draget er tilbake, så da kan jeg dra tunge hengere igjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakon Aune Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Må bare ta av meg hatten for dere folkens! Makan til know-how er utrolig! Respekt altså! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.