Gå til innhold

P38 2.5DSE motor ca 150000km


kretslopp

Anbefalte innlegg

Hei, jeg fikk med en delemotor fra en Opel Omega når jeg kjøpte min P38.

Selgeren viste ikke så mye annet enn att den eventuellt hadde gått ca 150000km da den blev tatt ut av Opelen med girkasse og alt.

Så jeg vet ju alltså ikke helt hvor mye den har gått.


Men den ser fin og ren ut. Ikke noe lekkasjer. 

Idag demonterte jeg girkasse kløtsj og svingjul (dobbel masse tydligvis) da det passer bare Opel Omega. Tog også vekk en masse annet unødvendigt elektriskt og kjølevannslanger.

 

Fant då ut hva som var grunnen att hele drivverket hadde blitt skiftat ut en gang. 

En av skruerna for bakre veivakseltetningshållaren var løs og låg og skrapte mot svinghjulet. Troligvis var det ett misslyd og noen tog besluttningen att bare skifte alt ut.

Så det kan stemme att den bare gått 150000km.....eventuellt.

 

Det som mangler på motoren er:

Startmotor

Glødeplugger (de sitter der men er ødelagde)

Dieselpumpen er en pump som låg på sidan med helt ukjent status. Troligvis har den haft en lekkasje på det vanliga plassen ved fuel quantity solenoid housing. Man ser svart silikon på utsidan. 

Det følger også med min gamle pump som ifall det er original pumpen har gått 355000km. Den fungerte greit men har en lekkasje fra stellverket. Så nye pakninger og den borde vare ok.

Insugsmanifoilen er den gamle typen av aluminium og den er bare skrudd fast av mig utan pakninger.

 

Jeg tenkte jeg prøver å legge den ut her. Vi ska flytte og jeg må rydda vekk lite ting.

Jeg er ju litt interessert i å spare motoren selv, men jeg vet ikke om vi har plass for en motor i flytten.

 

På siste bilden av svinghjulet ser man det skrapmerke som dannets av skruen som var løs. Og tilsvarende skrapmerke rett unna veivakseltetningen. Det var den skruen som er skrudd under i fra som var løs.

 

Motoren finns i Tananger.

 

 

 

 

IMG_1774.jpeg

IMG_1776.jpeg

IMG_1777.jpeg

IMG_1779.jpeg

IMG_1780.jpeg

IMG_1781.jpeg

IMG_1778.jpeg

IMG_1779.jpeg

IMG_1780.jpeg

IMG_1781.jpeg

IMG_1782.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da står motoren pakket på en halv europalle med mål 800x670x780. Fant ut att de her motoran veier ca 132kg? 

 

Jeg kan tenke meg att bytte mot ett set 16 toms original felger fra P38 eller D2. 

Har vart på jakt etter det en stund pga mine vinterhjul som har så sinnsykt stygge felger. De er ikke originale. Jeg må straks kjøpe nye vinterdekk også så ett set tomme felger i relativt fin stand hadde vært super.

 

Se denne listen:  https://www.cxmdunord.nl/rims-land-rover/

Syns sjølv femstjerneformete felger ser penest ut. Så noen av disse fra den listen.

 

Meteor:

LR-wiel-RRC115070MNH-Meteor-16x7inch-P38

Tempest:

LR-wiel-ANR4847-Tempest-16inch-P38-Disco

Lightning:

LR-wiel-RRC112820-Lightning-16inch-P38-D

Mirage:

LR-wiel-ANR4848-Mirage-16inch-P38-Discov

Spyder:  Denne har jeg sommerdekka på.

LR-wiel-Spyder-16inch-P38-Discovery-2.jp

Stratos:

LR-wiel-NTC6980-Stratos-16inch-P38-Disco

Typhoon:

LR-wiel-RRC112810-Typhoon-16inch-P38-Dis

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takk for motoren og hyggelig prat

Trenger den vel egentlig ikke, men greit å ha til eventuelle deler som kan pusses opp før bytte.

Ser veldig bra ut.

sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...