Gå til innhold

Kjøpe løse kontakter til ledningsnett


Geir Tore Simonsen

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bytte motor i min D2 Td5. Under demontering var kontakten til kjølevannstemperaturføleren sprø og knakk. Finner ikke denne separat i Microcat, men jeg er fersk med programmet og synes det er litt knotete. Er det noen som vet hvor man greit får tak i løse kontakter til ledningsnettet? Det står AMP 347882 på den fysiske kontakten. 

 

I Microcat finner jeg bare komplett ledningsnett for motoren, men litt usikker på hvilken variant som gjelder:

YSB000830 virker mest sannsynlig da den har minus foran canada/mexico/usa. Pluss "J", vet ikke hva de mener med det.

YSB000841 ser ut til å være for canada/mexico/usa (ble Td5 solgt i USA i det hele tatt?)

 

Uansett blir nytt ledningsnett veldig dyrt i forhold til å utbedre det gamle, så jeg har ikke så lyst å gå den veien.

 

Ser at kontaktene fra et gammelt injector harness passer på sensoren, men de er sorte og jeg ville helst beholdt den brune slik det er originalt. Vet ikke om pinnene inne i kontakten vil passe over, eller om jeg evt. da må skjøte ledninger. De ser litt annerledes ut enn i kontakten til temperaturføleren.

 

En ting jeg stusset på var at den feite permanente plusskoblingen på starteren ikke var tildekket av noe isolasjon. Er det riktig, eller mangler jeg noe? På dynamoen var tilsvarende kobling beskyttet av ei gummihette. Kan bli heftig fyrverkeri hvis metall kommer borti mens batteri er tilkoblet. Prøvde å sette gummihetta fra dynamokabelen over på starterkabelen, men det virket ikke som den passet særlig bra da kabelbeskyttelsen går nesten helt frem til kontaktpunktet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med Erik Winther-Sørensen på Liertoppen.

Hvis det finnes har han nok liggende.

Ikke ukjent problem dette.

Bytt gjerne føleren også.

Jeg brukte kontakter fra andre kasserte ledningsnett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av standard connectorer kan skaffes, men det er en god del typer ute og går.

 

om jeg ikke tar feil så er denne tilkoblingen en i AMP Junior Power Timer serien - 2 pins (JPT)

 

Søk etter JPT 2-way så finner du endel varianter. Det er flere som selger disse løst.

 

Terminalene burde du kunne få presset på ledningsnettet med biltema sin 71-656.

 

-Camarogeddon

 

Edit:

 

Det ser ut til at https://www.steckerladen.de selger sånne connectorer - og mange andre i stk... har aldri handlet med dem men utvalget så bra ut i mine øyne

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom EWS i går. Ble en hyggelig prat, men løse kontakter hadde han ikke.

 

Fant denne ebay-selgeren som ser ut til å ha forskjellige farger av sannsynligvis riktig kontakt, men han kunne ikke bekrefte at den passer ut fra bilmodell eller teksten på gammel kontakt. Tror likevel jeg prøver å bestille noen av disse, de koster ikke all verden. Jeg fant han ved å søke på YPC107780, som ser ut til å være delenummeret til kontakten i RAVE Electrical Library, via siden http://forums.mg-rover.org/mgf-mgtf-%2Asponsored-mgfntfbitz-mgf-mg-tf-parts-01457-238202%2A-12/mgf-low-coolant-sensor-connector-plug-848649/. Det stemmer vel bra med det Camarogeddon skriver over.

 

Ellers så ser jeg i RAVE - Electrical Library at det er et reparasjonssett for ledningsnett med delenummer LRT-86-010/1, men jeg finner det ikke andre steder enn hos Landrover og da til nesten 1400 dollar, så det er uaktuelt.

 

Det står også: 

 

"NOTE: Replacement connector housings and pre-terminated leads can be ordered from:

SPX UK Ltd, Genoa House, Everdon Park, Daventry, Northants, NN11 5YJ. Tel: +44

(0)1327 303400"

 

Men når jeg ser på nettsiden deres www.spx.com virker det ikke som dette er noe de driver med i dag. Et sted står det "This strategy resulted in SPX exiting the automotive industry entirely with the sale of its Service Solutions business in 2013".

 

Angående nummeret som står på kontakten så fant jeg det her: http://www.te.com/global-en/search.html?q=347882&source=header, men alle varianter er "out of stock".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delene jeg finner ved å søke på YPC107780 ser ikke riktige ut for JPT connectorer (husker ikke denne standarden, men tror også den du finner på det bildet er en fra AMP / Tyco)

 

Derimot det som er i nettbutikken fra ebay selgeren ser riktig ut.

 

Godt mulig at det delenummeret er erstattet ja - det har kommet tettere og bedre løsninger på markedet siden nittitallet, når disse ble introdusert.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Typebetegnelse står alltid ett eller annet sted på connectoren.  Det kan kreve en vask, ei god lupe eller kameraet på telefonen og er selvsagt ikke så lett å finne om connectoren har gått i oppløsning, men det finnes som regel flere av dem i bilen.

En leverandør som har virkelig mye er https://www.tme.eu/en/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...