Gå til innhold

D4 versus D3 skifte bremseskiver og -klosser


Bjørnung

Anbefalte innlegg

Hei,

Fant ikke noe entydig svar på forumet da jeg søkte.

 

Er det noe forskjell mht prosedyrer for å skifte skiver, klosser og handbrekk bremseband på en D4 mot D3?

 

Finner gode veiledninger på nett for D3, men lite for D4. 

Har en amerikansk D4 workshop manual, men usikker på om den viser riktig for min bil som er en 2015 MY.

 

mvh

Bjørnung

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er identisk .

Mener bremse sko ,epb og klosser er likt .

Det kan du sjekke på en side som selger deler . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiver og klosser foran er ikke like. D4 har større skiver og bremser.

 

Bak skal alt være identisk så langt jeg vet, men seriøse delepushere vil skille på disse.

 

Prosedyren for å skifte bremser og klosser på de to er identisk, det samme gjelder nok det å skifte bremsesko også (med forbehold om at jeg aldri har skrudd D3).

 

Ikke noe hokus pokus, men nøyaktighet og renhold er en dyd. :)

 

Et lite tips er å sette inn "hengselet" på bremseskoene med litt bremsefett. Da er det litt mindre sjanse for at håndbremsen begynner å henge på med det første. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SDV&Mange takk for nyttige svar.

 

Jeg har allerede mottatt alle deler.

Tok mindre en en uke fra UK levert på døren, fra Famous Four, hvor jeg har handlet siden omtrent de startet i 1988. :-)

 

Riktignok hadde de ikke listet opp D4 SDV6 på websidene over bremsedeler, kun TDV6,  men jeg oppgav bare VIN # og har så langt stolt på de uten problemer.

 

Gjenstår å verifisere når jeg begynner å skru!

 

 

Bjørnung

 

 

Endret av Bjørnung
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Oppdatering, alle deler passet. Byttet ikke EPB klosser da disse virket nesten som nye. Kjørte likevel en del runder med tilpassning som beskrevet i verkstedbok (service mode og gjentatte stopp med bruk av EPB). Alt virket helt ok og ingen ulyder. Bremser tar mye tidligere og bedre :-)

 

Eneste er de forbannede hjul-mutterene som Land Rover lager fortiden. Hadde samm eproblem på D2. Ett eneste besøk på dekk-verksted og boltene er garantert runde og umulig å få tak på uansett dimensjon pipe.

Brukte minst to timer sammenlagt bare på å få opp boltene (som ikke egentlig satt så veldig fast). Måtte bryte av, med store vanskeligheter, den rustfrie kappen på noen av boltene for å komme til bolten under for å få ordentlig tak.

Nye bolter rundt alt må nok bestilles. Noen som vet om noen typer av bedre kvalitet?

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Discoverer™ skrev:

 

 

Har ikke prøvd de selv, men her er noen som selger massive muttere i rustfritt stål:

http://www.wrington.co.uk/landrover alloy wheel nuts.html

 

Interessant, mange takk!

 

Et standard LR original set med bolter vil vel ligge på rundt GBP 90, vesentlig dyrere disse, men så er det jo håp om å kunne slippe å bytte enda en gang.

Litt usikker på om stainless steel er en god ide mot vanlig stål, har hørt om galvanisk  korrosjon, men vet ikke om det er et viktig ankepunkt.

 

Bjørnung

GBP 90 var visst noe høyt ja, ser u-originalt sett kan fås ned mot GBP50.

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm - da har det dukket opp en lokal uenighet her omkring originale muttere av denne typen https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=18349

Skal stainless cappings alltid vippes AV før man skrur mutrene på eller av eller skal de beholdes på?????

Krever jo en mindre pipe for bolten under, men...???

Vet det er lett å vri av cappings, men er de ment å tas av, bare en pynteting med andre ord?

 

PS - ser jeg har kalt de bolter ovenfor, bare slurv fra min side - er jo muttere!

Endret av Bjørnung
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal sitte på hele tiden, og det er viktig å bruke helt rett størrelse sekskant pipe på disse og det er en -  thight fit-. Unngå  å bruke muttertrekker til å løsne, men når torquen er "brutt" kan du gjerne bruke det om du synes det er leit å skru.

På min RRp38, som har samme mutter design, har jeg aldri hatt noe problem med disse mutterne. Men det skal jo sies at de er ikke like vedlikeholds vennlige som " vanlige hjulmuttere. Så skifter jeg alltid hjul selv med håndmakt

Siden den rette størrelsen på pipen er - thight - kan det være ett godt tips å ha litt fett inne i pipen, slik at den er lettere å få på og av.

Jeg tror nok disse dekkservice verkstedene dessverre ofte mater på med muttertrekker og gjerne en størrelse for stor pipe dermed blir det problemer.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Brage said:

Jeg tror nok disse dekkservice verkstedene dessverre ofte mater på med muttertrekker og gjerne en størrelse for stor pipe dermed blir det problemer.

...  samt at slagtrekkere nok er ekstra harde med disse halvløse kappene, vil jeg tro?

Ref - der det er litt slakk vil det fort bli mere i kombinasjon med makt, hastighet og vekslende retning.

 

Jeg registrerer at det er kjekt å ha en pose eller to med mutre på hylla til nødvendige utskiftninger etter dekkbytte andre steder enn hos "Hjemme Auto". :)

(Hjemme Auto har forøvrig den fordelen at det alltid er god kaffe å få der, rause kaffepauser og at dekkbytte kan betales med felgvask. cool )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...