Gå til innhold

Sperre for nedtapping av batteri?


Frode Haaland

Anbefalte innlegg

Har ei lensepumpe i jolla som har jobba endel altfor mye overtid i det siste, og har tappa batteriet ned til 6 volt. Satser på at Biltema holder bedre enn Odyssey, og krysser fingra for at det ikke er helt dødt. Iflg spec bruker pumpa 3A og batteriet er på 65Ah om jeg ikke husker feil.

 

Trenger derfor en dingz som kan stanse pumpa når spenninga faller under et visst nivå.

Hva skal jeg da kjøpe hvor?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at det er en tilsvarende funksjon på regulatorer som er laget for å koble sammen solceller, batteri og noe som bruker strøm fra batteriet.. Har sett sånne i diverse kinabutikker til en snau hundrelapp. Men jeg har ikke kommet så langt at jeg har noe hands-on erfaring å slå i bordet med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka på den fra Biltema, og blei umiddelbart skeptisk, veldig hobby feeling...

Bestilte en dingz fra iBay av utseende framstod som mer industriell. og der man kan justere inn/utkoblingspunkt. Kan jo være at dette ikke blir første gang ting ser bedre ut på bilde enn i hånda...

Må vel dyppe den i CorrosionX.

Forslag om når den skal koble ut pumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ønsker du ? At båten går ned fordi du ikke lenser den, eller at batteriet skal dø, fordi du ikke har lading ?

 

Mitt tips er at du har enten ett dårlig batteri, eller en defekt nivåbryter.

edit:

Beklager litt dårlig svar, men i teorien skal lensepumpa kunne gå kontinuerlig i drøye 10 timer.

Med en tilfeldig valgt pumpe (biltema artikkelnr 25-9744)  burde du da kunne ha lenset snaue 30000 liter vann.

Ett enkelt voltmeter med en trykkbryter ville kunne fortelle deg status på batteriet.

evt  for enkel lading av batteri: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batteritilkoblinger/ladepanel-608063/

608063.jpg

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Når man begynner å lete etter info om batterier, lading og utlading synes jeg ofte at det er mange som har meninger om dette, og jeg synes det er vanskelig å skille harde facts fra synsing... (følgende er å betrakte som synsing fra min side):

Jeg synes kanskje tabellen ovenfor er ganske restriktiv, og det er jo gså en del faktorer som bestemmer hva en måler på batteriet... f.eks belastning, tipper at batteriets indre motstand (eller impedans) har en del å si, hvor lenge det er siden det ble belastet og selvfølgelig graden av utladning og graden av sulfatering.. (dette er jo kjemi...) Jeg tror jeg ville vært happy om den avbrøt ved f.eks 11V. Når den første cella går tom, vil batteerispenninga rase nedover rimelig fort.. Og da tror jeg det ville være ødeleggende for batteriet om lasten ikke blir koblet vekk. Altså; om den stilles til 10,5 eller 11,5V, så er det uansett mye bedre enn ikke å ha noe der... Dette er jo blybatterier.. De er MYE mer robuste mot dyputladning enn LiPo og andre Litium batterier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rotet litt litt i hukommelsen og de 4+ strømdingzene jeg har hatt med batterivakt har virket dårlig.

Mulig noen av dem varslet på et vis men når man ikke er i nærheten hjelper det ikke.

Selv den dyre luft-luft webastoen og kjøleskapet spiser til det er tomt.

De andre webastoene jeg har er ikke testet men  går 30 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten kan ikke synke siden det ikke er dypt nok (sic!), men om det regner når jeg er lenge borte fra stedet, kan det komme mye vann - og vil derfor ha vannet unna så godt det lar seg gjøre. Syns alltid det er lurt å tenke minst mulig, siden tenkning alltid fører til bekymringer.

 

Batteriet er nok ganske dårlig, men bare en gang før måtte jeg dra i snora i stedet for å bruke sjølstarter. Men jeg fant altså en dingz på iBay som bør hindre videre forødelse:

s-l1600.jpg

 https://www.ebay.co.uk/itm/392107811222?ViewItem=&item=392107811222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...