Gå til innhold

Serie 1 1957 109 pickup


lervaag

Anbefalte innlegg

Vulsten på felg for slangeløse dekk som Henry Arnfinn nevner er der for å holde dekket på plass så det ikke glir inn og bråslipper lufta ved spesielle omstendigheter.

Med slange i dekket skjer ikke dette.

Dekk som ikke skal ha slange har bla. en leppe langs innvendig kant à la en simring som skal tette mot felgen.

De har ofte et ribbemønster på innsiden av dekket som gnager på slangen og gir hull over tid.

Samme skjer når dekkene har små klistremerker inni.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kjørt slangeløst på originale Serie I felger i mer enn 10 år uten trøbbel. Ingen luftlekkasjer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielle omstendigheter burde jeg skrevet som tung terrengkjøring , lite luft i dekkene , slag i dekksiden , sladd ,mm.

Som Baard sier går dette bra ved normal kjøring , greit lufttrykk og lett terreng.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skifte bunnpannepakning og montere nye bremsesko på håndbrekket og skifte av olje

må ha fungerende håndbrekk når den transporteres på lastebil

Endret av lervaag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Aas Bilverksted Eriksen i Langbakken i Ås på Defenderen jeg hadde . Det er en mil eller så unna Vestby.

De er universalverksted som kanskje kan brukes. De har også brukt deler jeg har skaffet til Land Roveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takker!

700meter ifra  landstreffmarka så den blir der ,må sortere deler som ligger i mange kasser ,det første som slo meg er å kjøpe servo vil styre litt sjøl alt ettersom vei kvalitet,for det var ikkje behagelig 

noen som har erfaring med denne http://www.heystee-automotive.com/parts/pas/pas.htm

tenkte å lage en prosjekttåd  så må fotografere detaljer 

pas-02.jpg

Endret av lervaag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2018 den 0.19, austbø109 skrev:

Ranger har/hadde vel slik på forwardcontrolen sin, 

 

 

Får ta det etter kvart , har kjøpt retningsvisere

FB_IMG_1539196138136.jpg

FB_IMG_1539196126172.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styringen på seriebil blir aldri like kontant som på en nyere bil.

Styresnekke kontra tannstang.

Usikker på om ettermontert servo på denne er populært hos trafikkstasjonen.

Men en ordentlig gjennomgang av styretøy ,  foraksel , fjærinnfestning både for og bak , spissing  og dekk gir ofte oppsiktsvekkende forbedring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ta en skikkelig gjennomgang ila helga

blei litt litt skjelven da eg tok løs fra parkeringsplass og inn på 80 sona ,fikk lære på den harde måten ,sjølstyrende,usikker på giring  og bremsing ,her må trykkes..men smiler fra øre til øre

received_294551924605654.jpeg

Endret av lervaag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute har lang og bred erfaring med de fleste eldre modellene fra Land Rover.

 

Lierbussen føles også "skummel" å kjøre de første minuttene, men det hjelper godt når man bare venner seg til "styrekarakteristikken". For det meste vil bilen trekke forsiktig i den retning kjørebanen heller, vanligvis mot høyre, og da er det bare å holde varsomt igjen mot venstre med rattet. "Moroa" begynner når man kommer til en venstresving, og veibanen i stedet begynner å helle mot venstre, innover i svingen. Da må man, med litt dødgang og "svampefølelse" i forhold til moderne biler, først balansere ut draget mot høyre for så å holde igjen det som nå er blitt drag mot venstre - og motsatt når vegen retter seg ut igjen. Det er fort gjort å over- eller underkompensere, men så lenge dette er forutsigbart ut fra hvordan veien heller, er det egentlig bare en vanesak, og noe man må legge inn i hvordan man velger å kjøre. (Jeg kom aldri over 80 km/t på motorveien mellom Oslo og Vestby i forbindelse med seriebiltreffet, selv om jeg hadde mer å gå på på gasspedalen...  ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel få bra ,alt var vel en lykkerus,blir ikkje bytta Austbø

Olav,

har du sett om baklykter er samme som lierbussen?

Ser eg har en midtdel på rattet som er for stor (målca12,4cm) til mitt ratt

Trenger en midtdel som er ca 9,5cm,selvfølgelig med trykkbryter til horn 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme baklykter på Lierbussen, men du har noen flotte beskyttere over dine som jeg gjerne skulle hatt maken til. Jeg har også et gammelt bilde fra da Lierbussen fortsatt var grå, og der er de samme lyktene. Jeg har ikke sett slike på noen andre Land Rovere, så jeg har en mistanke om at dette er montert av (samme?) eier etter at de originale lyktene har fått litt hard medfart.

DSC_6713.JPG

 

Er ikke så sikker på det med rattet. Slik ser det ut i Lierbussen, og du har vel samme rattet på pickupen? Hornknappen sitter på siden av rattstammen, i skjul bak rattnavet. Egentlig skal den sitte på en arm på siden av rattstammen, men den armen er ikke der på Lierbussen. (Bilde fra første gang jeg så bilen, og ikke hadde noen intensjon om å kjøpe den selv.)

DSCN1096.JPG

 

Forøvrig akkurat ett år i dag siden Lierbussen ble godkjent og fikk skilt igjen.   :DB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baklyktene var veldig mye brukt av bilpåbyggere , maskinprodusenter og andre.

Nesten alt av maskineri , hengere , o.l. hos offentlige etater hadde slike på 60-70-80 tallet.

One-size fits all.

Litt som disse i dag:

Rear Light

Skjermen har jeg oftest sett på eldre anleggsmaskiner og hengere.

Der trengte de litt beskyttelse.

 

Hvor fikk du tak i blinklysene , Lervaag ?

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker meg etterhvert flere bilder av bakkassa di da den likner veldig på et par jeg har vært borti før.

Norskbygget , da bilene ble oftest importert uten bakkasse pga høye tollsatser.

Skrotet dessverre eneste orginale LR produserte 107 bakkasse jeg har vært borti .

Den var riktignok kappet i to deler og noe krøllet , men  angrer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...