Gå til innhold

Serie 1 1957 109 pickup


lervaag

Anbefalte innlegg

På 11.4.2020 den 13.20, Baard skrev:

Speedometer på Serie I bør tas opp og stelles / smøres litt sånn hver 10. år eller så. 

Først begynner nåla og vippe mellom 40 - 60, 50 - 80 osv. I mitt tilfelle stoppet plutselig vippingen, men da sluttet det å telle kilometer. 

Når jeg tok opp speedometeret så jeg hvorfor. Det sitter et bakelittdrev som driver kilometertelleren, dette hadde utslitte tenner fordi akselen til drevet hadde gått tregt i flere år (og derfor vipper hastighetsnåla). 

Det er relativ enkel mekanikk, men det finnes en fjær og andre små deler inni der. 

Ta ut akselen med bakelittdrevet, rens hullet og smør litt med tynn olje og sett sammen igjen. 

2019-08-10 17.48.32.jpg

2019-08-10 17.49.04.jpg

Hei , dette var klart det som skjedde med Den Lille Svarte - utslitt bakelittdrev. Noen idé om hvor en kan skaffe et nytt?

Forsøkte Norsk Speedometerservice, men de har deler kun til eget bruk, og et gjennomsyn av speedometer koster 1.500.-/  2.500.-, og det er kanskje greit, men jeg trenger et bakelitthjul på 10 mm / 4.5 mm senterhull og 20 tenner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette ser riktig ut, og har lagret info for event senere bruk.

 

Fikk ordnet det denne gangen med alltid hjelpsomme og kunnskapsrike Gaute som generøst overlot sitt siste eksemplar av denne typen Smiths British Jaeger  speedometer til meg. Med litt deler fra hans og mitt har jeg fått satt sammen noe som skal testes i morgen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alu 20mm og 3mm gods

Trur det er 25 mm stål på dei originale rørpakker men dei passer ikkje på min "orginale stålkasse":D:D

 

IMG_20200425_1954152.jpg

IMG_20200425_1952315.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hei,sliter litt med eksoslukt inne i kupeen 

Ser ingen lekkasjer ,kan det være veivhus damp som kjem inn  har fuget igjen alle hull

Kan vel stappe ei fille i enden å sjå om motoren stopper .....:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
På 24.5.2020 den 21.38, lafterolf skrev:

Ofte er en liten lekkasje i manifolden nok til å dra inn eksos. 

Samme om eksosrøret bak ikke går langt nok bak.

Tok og ledet vekk med slanger og vipps så var det vekk og ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prosjekt masterbrake serie 1

mottok et overhalingsett  for masterbrake serie 1 lwb 107-109

fått ut sylinder og skiftet pakninga på den og skifta gummimansjett sitter da igjen med 2 pakninger og 1 o-ring 

ser ut som 1pakning  skal i enden av master og siste skal være inni master rundt sylinder ,stemmer det???( o-ring på muttern)

klarer ikke å få løs den store muttern bak......det knaka i rygg så eg berre ga opp.....

 

 

027.jpg

029.jpg

033.jpg

031.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å banke litt forsiktig på huset hele veien rundt mutterlokket pleier å hjelpe på fastrusta gjengeparti.

Klarer ikke å huske hvordan dette satt lenger.

Med x-antall serie 1 mellom hendene i mange år burde det egentlig sitte i hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,da gikk det bra ,38 pipe og laaaaang arm så måtte Loctite eller fugemasse gi seg ,virka litt slapp foringa inne i masteren

Monterte sammen ,lufta og alt virker bra ....:D:D:D

Men må ha en prøvetur i morgen kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...