Gå til innhold

ATF-olje som clutchvæske


Magnus73

Anbefalte innlegg

Min RRC 200tdi 87/94-mod. er på vei nordover etter et lengre spa-opphold i sør. På veien forsvant plutselig clutchen når bilen var på vei gjennom en av tunnelene i Steinkjer-området. Kom ut av tunnelen i 2. gir og etter litt jobbing kom den i fri på en holdeplass. Null motstand i clutchen og ingen bremsevæske med i bilen :wacko:. Lite væske i reservoaret, mulig lekkasje? Quick-fix ble en dose ATF-væske og etter litt pumping var alt som normalt helt frem til Brønnøysund. Vil se på problemet når den kommer hjem. Har noen prøvd denne løsningen før og eventuelt er det noen problemer med å bruke ATF-olje i stedenfor bremsevæske?

Endret av Magnus73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis løser olje opp pakninger i bremse og clutchsystem.

De sveller og tetter godt en liten stund.

Gammelt triks fra bruktbilselgere da jeg var ung.

Bytt master , slange og slave når du kommer hjem og skyll godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg fryktet. Skulle ha brukt noe annet. Er det noen entusiaster i området Brønnøysund som sitter på master- og slavesylinder til en Disco 1 eller Classic? Mulig andre modeller også har deler som passer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok :D Har ikke fått automatikk i hilsinga enda. Reservoaret på master ble tømt for olje og bremsevæske fylt på i Brønnøysund. Mulig den lille dråpen med olje har tettet lekkasjen? Usikker på hvor mye som har blandet seg med bremsevæska, det var ikke helt tomt når atf ble fylt på. Etter stoppen i Br.sund har det ikke vært tegn til drypping og pedalen kjennes normal. Blir nok full sjekk ved ankomst i Vadsø i morra. Alt virker ellers som normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All væske som er tykkere enn orginalen gir mindre lekkasje enn orginalen.

Men det er et par ting som må tenkes på.

Væsken som etterfylles bør ha samme egenskaper som orginalen.

Jeg nevner raskt kokepunkt , frysepunkt , ikke korrosiv, ikke løse opp pakninger , simringer ,mm.

Men når nøden er stor blir man kreativ og får ta straffen etterpå.

Fylling av punktert hjul med sand , hjulskift på RRc med to stk Leatherman , gasswire inn vinduet , øltønne med bensin og slange ned til forgasser,

hyssingtrekk av pussere inn begge siderutene foran,4 Wonderlykter som hoved og baklys, litt fifling med bremserør og slanger, sikkert glemt noen.

Ikke alt over testet selv, men nesten.cool

 

I ditt tilfelle ville jeg bare byttet master ,slave og slange.

Men pakningsskift,honing og bytte av slange er en rimeligere løsning.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det blir med denne gangen med en hutigløsning :) Nye deler er på vei i posten, master, slave og slange. Burde ha vært skifta med en gang når master på bremsene tok kvelden for en tid tilbake. Bilen har nok stått i ro en del år før kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 253 mil ankom bilen Vadsø. En liten teknisk feil i tenningslåsen i Adamselv ga nesten stopp, men takket være den lokale mekanikern på anlegget ble problemet løst. Nå skal bilen får en skikkelig vask og noen nye clutchdeler :D

IMG_20180816_210148.jpg

Endret av Magnus73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...