Gå til innhold

Td5. Tap av krefter og dropp i turtall


leiohel

Anbefalte innlegg

D2 td5 automat med 320 tusen på klokka. 

 

er på tur hjem fra fredrikstad til Lofoten til Nordkapp og hjem. Er nå i Trysil . Har camperen bakpå

 

på veien oppover merket jeg at den etter hvert mistet krefter, ble litt lat, etter å ha kjørt i mange timer i veldig varmt vær. En skjelden gang så falt turtallet med ca 3-400 omdr og til normalt i løpet av et sekund. Ikke så merkbart i drive men veldig merkbart i lockup. Turtall på ca 1800 omdr. De dryppene i turtall har blitt verre og jeg synes at det hjelper at jeg stopper og lar bilen kjøle seg ned litt. Dropp i turtall har blitt hyppigere i løpet av turen, så jeg nå unngår å ligge i lockup. 

 

Har sjekket og renset rød Ecu plugg flere ganger uten spor av olje.

har koblet vekk Hurricane effektboks uten at det ble endring.

Pumpa i tanken summer og går. 

Alle filter er fra i våres.

 

får ikke det jagende turtallet på 2300 omdr som tyder på wastegate modulator. 

 

Til slutt fikk jeg  sjekket feilkoder og motor har ingen men girkassa har: 33 stk P1884 can message ,engine torqe, invalid. Fault present ond intermitted.

jeg tror ikke det er skamfiling av kabelen der de går gjennom ringen, da jeg har hatt opp midtkonsollen og gjort den jobben.

 

noen gode innspill?

 

 

 

Takk for hjelp.

leif ove

 

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har klart å googlet meg til at en td5 bruker lufttemperatur sensor i filterboks og map sensor til å regne ut dreiemoment som girkassa bruker til å beregne girskift. Siden feilen er kun innimellom holder jeg en liten knapp på nesten ledningsbrudd til en av sensorene. Kanskje luft temperatur sensoren, da motoren blir lat når den har gått i varmen over lang tid og det hjelper litt å stoppe og lufte motorrommet. 

Sjekket med diagnosen at nå gir temp og map signal. Temp måleren viste 44 grader som er litt høyt, men kan være riktig da det fortsatt er varmt i motorrommet. Map viste under 100 Kpa på tomgang, så kanskje kan stemme da jeg er på Trysil og 100 Kpa er ved havnivå. Eller så er map sensor grodd igjen. Rengjorte den før jeg dro på tur, men det er ca 8000 km siden.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gjort litt mer undersøkelser. Sjekket ledningsnettet i motorrommet og fant skade på to ledninger, uten at feilkoden ble borte. Får heller ikke slettet feilkoden lenger. Feilkoden har nå endret seg fra å være periodisk feil til permanent.

 

Verdiene jeg får på motor sensorer virker ok, så tror ikke feilen ligger der. 

 

Noen som har noen gode tips på hvor jeg skal lete?

 

mvh

leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått lest meg opp litt.

 

fant denne elektronikk bibelen for disco 2 Elektrisk oversikt

 

fra Ecu i motorrommet, rød plugg, går det en hvit og gul ledning til girkassene Ecu under førersetet. Det er disse to kablene som kobler de to ecu-ene sammen. Tror at dette er can bus kablene. 

Siden jeg får opp at signalet fra motor Ecu er ikke gyldig/invalid , satser jeg på at det kan vare skade på kabelen. Tenker jeg får prøve å måle kabelen og se om der er brudd eller om en av dem slår til jord.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Injektor harness er byttet rett før sommeren. Jeg fikk til slutt slettet feilkoden, men den kommer tilbake.

så nå heller jeg mot en sensor feil. Spesielt med tanke på at den vandrer på turtallet på tomgang og ved flere anledninger falt så lavt at den nesten stoppet. Mistenker enten map, MAF eller iat sensor. Slik jeg har forstått det er dette også sensorer som brukes til å beregne dreiemoment.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig status er at eneste sensor jeg finner feil på er den som eu3 td5 motoren har. Temperatur og trykk i luftfilter boksen. Med motor i gang viste den 39 grader på inn luft når det var 17 grader ute. Trykk viser riktig. Koster ikke stort så ny bestilles ved neste forsending fra tåkeholmen.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da tror jeg at jeg har funnet ut feilen. Feilkoden til girkassa, kom fra can bus signalet fra motor. Ecu manglet signaler fra en sensor for å kalkulere dreiemoment. Hos meg viste det seg å være diesel tempratur sensor. Jeg hadde delvis brudd i kabel rett før kontakten. La ikke merke til det når jeg forsøkte å se motor verdier, da manglende signal fra den sensoren gir 60 grader i Ecu. La opp nytt kabelstrekk og fikk slettet feilkoden i kassa og alt er bare bra.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
7 timer siden, motom skrev:

Er det den som sitter på FPR?

 

Får håpe det var løsningen :)

Jepp.

Tror jeg må vente på sommeren og lange bilturer i varmen før jeg er helt sikker. Har lest på forum i Australia at kokt cps kan gi lignende symptomer så virerder å bytte til våren prevantivt.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...