Gå til innhold

Gul motorlampe Defender 110 td5 99


Jens E

Anbefalte innlegg

Hei!

Det gule lyset for feil med motor begynte å lyse på en liten kjøretur her en dag. Hadde kun kjørt 500 m, så jeg kjørte hjem igjen. 

Den korte kjøreturen gikk litt i rykk og napp. Jeg prøvde å la motoren gå litt på tomgang. Gikk fint en liten stund, så ble motorduren veldig ujevn. Litt i rykk og napp, som da jeg kjørte. Har latt bilen stå etter det (men det går vel ikke over av den grunn ...).

 

Er det noe sted å starte å lete etter feilen? Eller må jeg ha et diagnoseverktøy?

 

image.png

Takk takk!

Mvh

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselregulatoren er nå byttet, uten at det så langt har hjulpet stort. Får ikke ordentlig start på bilen. Dieselpumpa surkler fælt og trekker inn luft i systemet. Har forsøkt diverse lufteprosedyrer uten hell. 

Har hatt noen runder med denne.

  1. Switch off ignition and wait 15 seconds.
  2. Turn ignition key to position 2 and wait 3 minutes, (this ensures that the fuel system purges all the air from the fuel rail within the cylinder head).
  3. Depress the throttle pedal to more than 90% of its total travel, (to the throttle stop).
  4. Crank the engine keeping the throttle pedal depressed.

Og denne her fikk jeg ikke til å fungere:

  1. Switch off ignition and wait 15 seconds.
  2. Turn ignition key to position 2.
  3. Wait 15 seconds, then repeatedly press and release the throttle pedal until the engine managment warning light starts flashing.
  4. You will then hear the fuel pump running continuously, this lasts about 3 or 4 minutes.
  5. After the purge is complete, switch off the ignition for 15 seconds, and then attempt to start the vehicle.

 

Bilen starter såvidt, for så å dø ut igjen ...

 

Noen tips eller triks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dieselpumpa som er problemet? Om den trekker luft, (som det høres ut som, dersom den surkler), så er det ikke så rart om bilen går litt ujevnt.

 

Vet ikke hvordan det er med Defender, men jeg har hatt biler hvor slitne dieselpumper begynte å suge luft når det var lite diesel på tanken. Du kan jo eventuelt forsøke å toppe tanken, og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2018 den 17.30, Jens E skrev:

Low airflow var det diagnosen sa.

Gåen MAF sensor. Gir ikke alltid feilkode for den gir 5 kg med motor av. Prøv å koble den av og prøv igjen. Da bruker motoren andre verdier for å beregne luftmengde. 

 

Sjekk også der kablene går inn i Ecu. Rød kontakt. 

Rens map sensor som står på insug manifoil. Kun elektronikk rens. Ikke stikk noe inn i hullet.

gammelt dieselfilter?

 

kanskje diesel dyse retningene er blitt dårlige så du presser ut diesel av dieselgaleriet i toppen. Typisk er startvansker, men pleier å hjelpe med lufteprosedyre før oppstart.

 

har du holdt på mye kan det være lurt å lade batteriet. En td5 er veldig glad i godt med strøm når den skal starte.

 

Skulle du ønske så har jeg ny dieselpumpe og kanskje dyse tettinger her i Fredrikstad.

 

Leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblet fra MAF-sensor første gang den gule lampa kom opp. Prøvde også å bytte den med en som stod på en disco 2, uten at det hjalp noe. Rød kontakt ser fin ut. Ren og pen.

Har sett på map-sensor. Så grei ut, men kan prøve med litt rens. Skal få sjekket dysene også. Takk for tips!

 

Kommer tilbake til deg, hvis det blir aktuelt med dieselpumpe og dysetettinger. Takk som byr!

 

Jens

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jens E skrev:

Koblet fra MAF-sensor første gang den gule lampa kom opp. Prøvde også å bytte den med en som stod på en disco 2, uten at det hjalp noe. Rød kontakt ser fin ut. Ren og pen.

Har sett på map-sensor. Så grei ut, men kan prøve med litt rens. Skal få sjekket dysene også. Takk for tips!

 

Kommer tilbake til deg, hvis det blir aktuelt med dieselpumpe og dysetettinger. Takk som byr!

 

Jens

 

Den feilkoden du fikk. Har du nr på den feilkoden? Utrolig hva en finner om en bruker litt tid på å lete på nett opp i mot feilkode.

 

Bistår gjerne. Nås også på telefon 92244759 om det skulle være noe du trenger.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Med hjelp av lokale entusiaster er nå også dieselfilter byttet og dieselpumpe og ny dieseltrykkregulator er friskmeldt. Men fortsatt luft i systemet.

Motoren starter med pedalen nærmest i bånn, men klarer ikke gå på tomgang. Slukner med en gang gasspedalen slippes. Har luftet systemet utallige ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg hadde lignende problemer for noe tid siden. Startede når den hadda stått en stund, kjørte i kort tid for så at dø. Kunne startes etter to tre par lufteprosedyrer. Kjørte ok 5-10km for så at dø igjen. osv ......

 

Byttede Dieselfiltar-braket med alle nye ventiler. Allt ok.  Var nok ventilene i braketten. Måtte bytte brakett fordi del av den gamle knekte når jeg skulle løse ventiler/messing studser på brakett.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Skifte alle 5 injektor tetninger og O-ringer.

Skiftet i dag på en disco 2 med TD5 motor og akkurat samme symptomer. 

Var helt klart og tydelig full gjennomtrekk på sylinder 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dysene var bra.

Bilen startet igjen etter bytte av veivakselsensor. Var fortsatt litt ujevn gange på tomgang, og det skyldes kabelmatte som lå for nærme sensor og forstyrret signalene.

Ting på stell igjen nå!

Endret av Jens E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...