Gå til innhold

P38 - verdianslag


Velocette

Anbefalte innlegg

Å vurdere verdien av P38 kan være vanskelig.

De blir vel nå solgt til spesielt interesserte.

På Finn ligger de fra 24000.- til 69000.-

Hva de er verdt og hva markedet er villig til å gi, kan være ganske forskjellig.

Hva bør man forvente å få for en fin velholdt bil under 180000 km ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt umulig å si.

 

Jeg brukte vel noe rundt 75 000 +++ når jeg satt i ny motor og diverse i min for litt siden. Men den begynner bare å nærme seg fullstendig som jeg vil ha den.

 

Tror faktisk ikke det er så mange perfekte eksemplarer av denne bilen tilgjengelig der ute..

 

Dvs:

Uten kjøleproblemer, uten EAS problemer, ikke noe nøkkel problematikk, fullt fungerende motor, girkasse og transfere kasse. Ingen nevneverdig olje eller væske lekkasjer, alt av lys og det elektriske / elektroniske fullt operativt. 

Fullt fungerende AC.

Fullt fungerende bremse, ABS og TC system 

Ingen karosseri rust eller bulker, alle hjul lager og understells foringer i god stand. Godt ivaretatt ramme uten rust og med bra overflate behandling.

Fine sommer / vinter hjul og ett drivstoff forbruk som ligger innenfor spesifikasjonen til den aktuelle motorvarianten. 

 

Dessverre er det nok ikke mange som kan krysse ja på alle de punktene, tror storparten har veldig mye nei på den enkle listen og da blir jo markedsverdien lav.

 

Finner du en med yes over hele linja, ja da spiller det ingen rolle om den har gått 180 000 eller mer, den vil være verdt en god sum, mener nå jeg.

Men igjen, hvor mange slike er det på Finn.no eller operative i Norge i det hele tatt..  

 

Ser den dyreste pr. dato på Finn akkurat nå til eksempel har lurvete bakluke og Bok( feil )symbol i Hevac displayet.

Så ingen vinnere på Finn i dag, - selv om det er noen tilsynelatende brukbare objekt der.

 

Ønsker du en ærlig prisantydning på akkurat din bil, så legg ved godt med bilder og beskriv nøyaktig den tekniske tilstanden pr dato, så kan vi jo synse litt om du ønsker det.

 

Mvh Brage 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den til 24 000 er min, men skal ikke selges likevel. Fått endel skambud, og jeg har funnet ut at bilen har langt høyere bruksverdi for meg. Så nå driver jeg og oppgraderer istedenfor. Akkurat fått kontroll på EAS, EU i morgen, og så kommer jeg til å sende BECM og ECU til Håvard Guttormsen for å få programmert bort startsperren. Videre kommer jeg nok til å gjøre diverse oppgraderinger etterhvert.

 

Har vært og prøvd et par P38 til vesentlig høyere prisantydning enn min egen, men uten at disse har vært i nevneverdig bedre stand (bortsett fra EU kontroll). Derfor har jeg bestemt å bruke litt mer penger på å få min i ordentlig stand, enn å kjøpe en "ny" og dyrere og hvor jeg risikerer å gjøre akkurat de samme oppgraderinger. Drømmer om å sette i en M57, men det blir vel med tanken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Brage skrev:

 

 

 

Tror faktisk ikke det er så mange perfekte eksemplarer av denne bilen tilgjengelig der ute..

 

Dvs:

Uten kjøleproblemer, uten EAS problemer, ikke noe nøkkel problematikk, fullt fungerende motor, girkasse og transfere kasse. Ingen nevneverdig olje eller væske lekkasjer, alt av lys og det elektriske / elektroniske fullt operativt. 

Fullt fungerende AC.

Fullt fungerende bremse, ABS og TC system 

Ingen karosseri rust eller bulker, alle hjul lager og understells foringer i god stand. Godt ivaretatt ramme uten rust og med bra overflate behandling.

Fine sommer / vinter hjul og ett drivstoff forbruk som ligger innenfor spesifikasjonen til den aktuelle motorvarianten. 

 

Dessverre er det nok ikke mange som kan krysse ja på alle de punktene, tror storparten har veldig mye nei på den enkle listen og da blir jo markedsverdien lav.

 

 

Ønsker du en ærlig prisantydning på akkurat din bil, så legg ved godt med bilder og beskriv nøyaktig den tekniske tilstanden pr dato, så kan vi jo synse litt om du ønsker det.

 

Mvh Brage 

Takk for supert innlegg.

 

 Litt historie  P38  DSE  mod.  2000

 

Overhalt automatgir             ca 100 000 km                                                                   2009

4 nye luftbelger                                                                                                                  2009

Ny kompressor                                                                                                                   2010

Nytt  hengerfeste                                                                                                              2010

Ny blendmotor v.s                        115 000 km                                                                 2010

Ny BECM                                                                                                                             2010

Nytt  styrestag                                                                                                                    2010

Nytt parallellstag                                                                                                               2010

Ny AC radiator og 2 stk. rør.                      144 000 km                                                  2011

Tuff Cote hulromsbehandling                                                                                          2012

«Understellsbehandlet» sprayet / penslet hver sommer med Omega 636

Nytt batteri                                                                                                                         2015

 

Sparkepanel  høyre  side;   kontakter demontert – ledninger loddet.  ( passasjerside)        

                                                                                                                                           2016

Sparkepanel   førerside;  kontakter demontert – ledninger loddet.                     2017                                                                                                                                      

 

       Sikringsboks   under   passasjersete               OK

       Sikringsboks   i  motorrom                               OK

 

#  2 nye vindusspylepumper                                                                                     2015

#    Dørlås  / mikrobryter passasjerdør: renset og smurt opp.                               2016

#    Dørlås / mikrobryter  førerdør;  renset og smurt opp.                                     2017

#    Byttet  dørlås  venstre  bakdør.                                                                            2016

  #   Oljebytte  transferkasse                                                                                      2015

  #   Opphengskuler     begge byttet på høyre side        170 000 km                     2016

#    Simmering  differensial  h.f.   byttet                                                                     2016

#   2  nye styrestag                                                                                                      2016

#    Nye Koni Heavy track støtdempere bak                   163 000 km                     2016

#     Ny viftereim og løpehjul A/C                                                                                 2016

#     Ny viftereim  dynamo                                                                                             2016

#    Bytte  pærer i  kjørecomputer  / dashbord                                                         2017

#    Smurt  opp  blendmotorer / nye O-ringer varmeapp.  dashbord.                                2017              

#    Mellomaksel  smørenipler smurt opp                                                                 2017

#    Oljebytte  differensial   1.7l                 foran              169 000 km                      2017

#     Oljebytte  differensial     1.7l              bak                                                          2017

#    Oljebytte  automatkasse          5.5 l                                                                      2017

#    Byttet  vannpumpe med stålskovler                                                                   2018

#    Byttet  termostat  (80 grader)                                                                            2018

#    Ny  radiator: aluminium                                                                                       2018

 

Nye sommerhjul: 235- 65/18

Dårlige vinterhjul på 16-toms originalhjul                                 

                                   

Kjente feil:

-        Passasjersete: varmesetet og kompressor korsryggstøtte virker ikke.

-        Lys i dashbord for lavgir virker ikke.

-        Lås førerdør «summer» ved låsing med fjernkontrollen. (Slik det var på venstre bakdør før låsen ble byttet)

-          Bremserør over tank bør sikkert byttes.

-          En bulk i bakkant av panser.

-         

Ellers kommer jeg ikke på noe mer.                                                                                          

Følger med:

-        Ny kompressor.

-        2 stk. nye Dunlop luftbelger.       2 stk. opphengskuler.   Nytt  hjullager.  Reserveslanger til radiator.

-          

Bilen er kun sommerkjørt siden 2011.         

Feilfri sort lær innredning.     

Pen lakk. 

290  R.R. P38.JPG

300a.JPG

300b.JPG

300c.JPG

300d.JPG

300e.JPG

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo ut som ett meget pent eksemplar med fin historikk, årsmodell fra vårt årtusen trekker jo også opp;)

 

Hvis drivverket er solid kan du trygt ønske deg en sum over de som ligger til salgs på finn pr i dag. - uten å skjemmes.

Men å finne en kunde som forstår hva han kjøper, og villig til å betale er sikkert vanskelig. Må være en som ønsker akkurat dette Lr produktet.

 

Dieselen er jo en motor som nok tåler flere km en bensin versjonen uten større inngrep, så det er nok mange som foretrekker det.

Bensin varianten er jo med dagens drivstoff priser blitt forferdelig dyr å kjøre, samtidig er diesel politikken noe som trekker ned for den varianten.

 

Så ja jeg skjønner jo at de ikke er så lett solgt - Det er uten tvil for spesielt interesserte-_-  

Beste råd er egentlig å beholde den, for bruksverdien er ubetalelig:D Ser jo at du har mange kose timer i garasjen med den....

 

Mvh Brage 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Brage skrev:

 

Beste råd er egentlig å beholde den, for bruksverdien er ubetalelig:D Ser jo at du har mange kose timer i garasjen med den....

 

Mvh Brage 

 

 

Noen timer i garasjen. -  H.G. har ellers vært til stor hjelp.

 

Jeg har for mange kjøretøy. P38, FL2 -07 og 2005 Subaru Forester.

Samt 4 motorsykler i garasjen.

Alt dette krever vedlikehold. Og til sammen blir det ett pengesluk.

Selv som pensjonist vil jeg ikke bruke all fritid og midler på så mange kjøretøy.

Det blir en prioritering.

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...