Gå til innhold

Fjerne kjørelysrele td5 2002


LandyNoob

Anbefalte innlegg

Kjørelysreleet mitt dura og bråkte og lyste lite, så nå skal det fjernes.

Det jeg har funnet ut så langt:

sort = jord

orange, grå, gul, rød = t-koblinger på diverse ledninger

de to grønne ledningene går til hver sin rød/orange ledning i bilens orginale ledningsnett (vanlig hurtigskjøt, ikke t-kobling).

brun og blå går til hver sin røde ledning i bilens orginale ledningsnett (den ene går til hovedlysbryteren)

 

Slik jeg tolker det da skal alle t-koblingsledninger termineres og de to grønne ledningene kobles sammen og brun og blå kobles sammen. Jeg har prøvd det, men får kun kjørelys når hovedlysbryteren står mellom park og kjørelys. Hva har jeg gjort feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-koblinger kobles bare fra.

Rett-koblinger klippes og kobles sammen to og to i samsvar med de orginale fargekodene på bilen.

Mener det bare er to som skal sammen.

Usikker på brun og blå.

Men lenge siden jeg fikset dette sist.

Sjekk her for lysforsterkersett fra Biltema. Problem løst for lang tid fremover.

 

Tror feilen og problemet ditt egentlig ligger i selve lysbryteren. 0-park-nær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar.
Grunnen til at jeg gikk rett på kjørelysreleet var at det bråka og dimma med lysa.

Jeg har sett på lysforsterkersett, men for nå så må jeg bare få fiksa kjørelysa til en eu-godkjenning og jeg har ikke så mange dagene på meg (faktisk en og en halv dag).

Jeg skal teste litt med brun og blå ledning, skal også koble forbi bryteren og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må begynne å høre på deg, Gaute, hovedlysbryteren er nok moden for utskifting. Kjørelysa funka fint når jeg koblet forbi bryteren (tok en ledning fra brun til blå). Så da må jeg få bestilt en slik en som er i postkassa til mandag.

Men: parklys. Det skal være parklys i hovedlysa ikke sant? det er ikke bare de små foran som skal lyse når hovedlysbryteren står i park?

 

Forresten, brun og blå skulle kobles sammen, ellers ble det ikke lys i dashbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Nå er jeg litt mer optimistisk på at ting skal ordne seg til mandag. Reiser på mc-tur i morgen tidlig, kommer hjem søndag og eu-kontroll er mandag kl 13:00. Så dette går kanskje akkurat. Må bare få tak i en bryter. Er det EWS som gjelder når det kommer til å ha deler på lager som kan sendes fort i posten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om biltema loop. Når jeg byttede bryter for 3 eller 4 gang satte jeg inn lysrele loop fra Paddocs ( bruker std 12 v rele). Allt var fryd og gammen i noe tid inntil jeg oppdagede at kjørelys ikke lengere virkede. Hmm sjekkede sikringer og d.fb Norges rele. En ledning i fbm det hadde løsnet. Ok fiksede det og var happy inntil medtrafikanter begyndte at blinke iherdig med lysene. Ok hovedlys vekke igjen, sjekkede relay og sikringer og allt ok igjen sannsynligvis et løst rele. Noen dager senere så jeg at de ene lys lyste lidt svakere en de andre, kjøpte pærer og 12V reler i reserve. I dag i deilig sommersol skulle dette fikses. Da jeg begynte så jeg at hovedlys var døde igjen. Det viste seg at den ene fatning ( på den fine loop fra Paddocs) var smeltet uten at 40A sikring smeltede og den anden knekket ( et eller andet keramik som del av fatningen). Ut med den og testede en Biltema loop som var på lager ( fryd og gammen der var lys når jeg testede den løs) . Satte den i og når skulle testes så ver der ikke noe lys. Målte frem og til bake, 14 V ble levert til releer og 14 V levert fra lyskontakt for hhv kjørelys og langt lys. Men lys ble ikke tent. Ok dårlig jord ved lys var mulighet, målte op mot den som var tettere på - jord ok. Muligvis har jeg vert så uheldig at få defekte reler. Tok releer og satte i med strøm på de klikkede merkbart men leverte ikke strøm til lys. Ga opp, bestillte lyskontakt i reserve og bruker nu std lys løsning. Lys ok i hvertfald i noe tid.

Tester biltema releene etter hvert og kjøper nye hvis de er defekte - eller bygger min egen loop med kvalitetskomponenter og tar jord helt til bake til batteri, hvor jeg tar strøm fra nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...