Gå til innhold

Motorhavari


klamoen

Anbefalte innlegg

Kona var å kjørte hær om dagen. Tok ei forbikjøring og fikk litt turtall. Det sa pang pang to ganger. Berging kom å kjørte den til nærmeste verksted. Dem har opna opp og skjekker registret å det er i orden. 4 år siden siden skiftet og 45tusen km. Dem klarer ikke dreie på motoren. Dem sier reima er stram på sjoførsiden og slakk på passasjer siden. Hva har hendt.?? Ser for meg ny motor ??

 

Er en disco 3 2006 model km 230000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke det er noe galt med registeret er den "vanligste" feilen lagerhavari på veivaksel, ofte med knekt veiv. Har og vært noen tilfeller med røket kamkjede. 

 

Tappe oljen av motor og se etter spon/fragmenter. Og ta av toppdeksler for inspeksjon av kjeder, kammer og ventiler. 

 

Stor sjanse for ny motor ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

har fått snakket med verkstedet, dem har tappet motor for olje å ikke funnet noe fremedlegemer i oljen, tatt av bunnpanna og sjekket lager ets og ikke funnet noe feil meine dem, men dem klarer ikke dreie på motoren, og heller ikke girkassen, dem sier at jeg må ha ny motor og girkasse, mystisk .....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og girkasse... 

 

Høres rart ut, kjenner ikke til motorhavari som ødelegger girkasser eller omvendt... 

 

Har akkurat vært ut å kjørt gammel MC og tenker på de gode gamle dager når mekaniske ting sa i fra før de sa opp. 

 

Håper det går bedre enn at både motor og girkasse må skiftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, klamoen skrev:

 - tatt av bunnpanna og sjekket lager ets og ikke funnet noe feil meine dem,

 - men dem klarer ikke dreie på motoren, og heller ikke girkassen

 

 Veldig mystisk.... Skjønner ikke helt hvordan de har fått sjekket veiv og råde lager, uten å kunne dreie motoren:huh:...….

 

De må jo først finne feilen før de kan konkludere med ny motor / og eller girkasse. Litt uproff så langt, mener nå jeg.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, klamoen skrev:

har fått snakket med verkstedet, dem har tappet motor for olje å ikke funnet noe fremedlegemer i oljen, tatt av bunnpanna og sjekket lager ets og ikke funnet noe feil meine dem, men dem klarer ikke dreie på motoren, og heller ikke girkassen, dem sier at jeg må ha ny motor og girkasse, mystisk .....

 

Tviler sterkt på ny girkasse, og forsåvidt ny motor også, men det er ut fra erfaringer på egne biler. Mulig annerledes på en D3. 

Her må verkstedet brette opp armene litt, som Brage sier, de har ikke anledning til å sjekke veiv / rådelager uten å dreie, og kun ved å tømme olje. 

Skal være litt forsiktig med å konkludere selv, men jeg ville gjort følgende; 

 

1. Bedt dem ta av bunnpanna, da får dem en vei inn undenfira med inspeksjonskamera. 

2. Be dem ta av bunnpanna, og dyser; da kommer dem inn ovenfra med kamera, og undenfira. Dette kan gi er formening om det er gått hull i stempler på grunn av ventilene (som jeg tipper er grunnen til at man ikke for snudd motoren"). Be dem gå over sylinderne på begge sider. 

3. Ta bilen hjem igjen og gjør dette selv :) Ingen uoverkommelig oppgave, og garantert billigere da slik feilsøking fort drar på seg en del tusen kr. i timebetaling. Da kan du sette bilen på verksted igjen om du ikke er komfortabel med å gjøre "operasjonen" selv når du finner feilene.. 

 

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt verksted;-)

Når verksted sier at de ikke får dreiet motor, er alt i 7 steiner eller går den rundt men stopper etter litt av en omdreining?

 

Virker jo som verksted har sett på register, (ergo jobbet seg noe inn).. bør være 2+2=4 da å ta av reim for å dreie på veiv og kammer - hva sitter fast...;-)

 

De har jo tatt av bunnpanna, om de tar av / har tatt av  «mellomstykket» mellom sump og blokk kan de skru ut en god del av rammelager for å sjekke om de sitter... Men, uansett burde de angripe dette fra register for å luke ut hva som ikke sitter...

 

Konkludere med at motor og girkasse er skrap bassert på hva du gjengir her blir tull;-) 

meget meget tvilsomt at begge har havarert...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har konkludert med at jeg skal ta bilen med hjem å prøve å gjøre noe selv, registret og at dette var fint, alle reimer var på plass , strammere var fine, registret er bare 4 år gammelt.

har satt mine tvil til verkstedet.

 

tusen takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
På 8.8.2018 den 16.58, klamoen skrev:

Dem sier reima er stram på sjoførsiden og slakk på passasjer siden.

Hvis alt er som det skal være i registeret, så skal ikke reima være slakk på hverken høyre eller venstre side. Sjekket de ordentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...