Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
Matta

Ekstra 12V batteri

Recommended Posts

Så alle minuskabler bør gå til batteriets minuspol, ikke til jord?

Jeg må ta ut batteriet for å borre hull. Noe jeg bør tenke på i den sammenheng?

"elektrolærling"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et evt. minne eller kode på radioen.

Alltid løsne jord først før pluss før jobb med batteri og jord sist på plass ved montering igjen.

Verktøy fra + polsko til jord gir mye skader med minus på plass. Bil,batteri og evt. mekker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kompressor boksen fra Jula (Evercool), og er meget fornøyd. Sies at Jula boksen skal ha samme kompressor som Waeco, eller Dometic som de heter nå. Innvendig så er det visstnok noe enklere løsning enn Dometic.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batteri ute og prosjekt kabelrydding i gang.

Ser at det er diverse ledninger som ikke fører noen sted og er usikker på hva noen av de ettermonterte ledningenes funksjon er.

Fant en gammel lighter under batteriet, ikke helt heldig med tanke på knallgass kanskje:o

Måtte klippe en ledning som gikk til chipboks. Denne var loddet. Er det tilstrekkelig med kabelskokobling på denne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kabelskokobling fungerer fint, men den er mere utsatt for korrosjon enn en loddet kobling med krympestrømpe. 

Når du fikser på slike så er det alltid lurt å stille seg spørsmålet om hvaslags miljø koblingen kommer til å leve livet sitt i. Hvis svaret er under bilen, i saltsprut, så bør man velge en tett løsning. Alternativet fungerer der og da, men gir deg mange timer med feilsøk og hodekløing når ting slutter å funke etter et år.

Og en sistekommentar: strømtjuver (sånne små plastdingser for å avgrene en ledning) skulle vært forbudt ved lov. Værste feilkilden som finnes. Det blir ALLTID dårlig kontakt til slutt i sånne, så styr unna, selv om det er en fristende løsning.

Personlig foretrekker jeg loddebolt, og krympestrømpe enten med lim, eller fylt med fett før krymping.

-Camarogeddon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Punktet jeg koblet med kabelsko ligger inne i boksen under passasjersetet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Camarogeddon skrev:

Personlig foretrekker jeg loddebolt, og krympestrømpe enten med lim, eller fylt med fett før krymping.

@Camarogeddon Hva slags fett bruker man til dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har brukt helt vanlig fett - hovedpoenget er jo å fylle eventuelle hulrom med noe som forhindrer at vann trengger inn, og forårsaker korrosjon.

mener det jeg har hatt for hånden stort sett har vært en tube med "assembly grease" fra motorbygging tidligere..

Jeg har smurt fett på koblingen, trekt strømpa over, og krympet fra senter og ut slik at fettet tyter ut i begge ender.

-Camarogeddon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå