Gå til innhold

Ekstra 12V batteri


Matta

Anbefalte innlegg

Så alle minuskabler bør gå til batteriets minuspol, ikke til jord?

 

Jeg må ta ut batteriet for å borre hull. Noe jeg bør tenke på i den sammenheng?

 

"elektrolærling"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Et evt. minne eller kode på radioen.

Alltid løsne jord først før pluss før jobb med batteri og jord sist på plass ved montering igjen.

Verktøy fra + polsko til jord gir mye skader med minus på plass. Bil,batteri og evt. mekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kompressor boksen fra Jula (Evercool), og er meget fornøyd. Sies at Jula boksen skal ha samme kompressor som Waeco, eller Dometic som de heter nå. Innvendig så er det visstnok noe enklere løsning enn Dometic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteri ute og prosjekt kabelrydding i gang.

Ser at det er diverse ledninger som ikke fører noen sted og er usikker på hva noen av de ettermonterte ledningenes funksjon er.

Fant en gammel lighter under batteriet, ikke helt heldig med tanke på knallgass kanskje:o

 

Måtte klippe en ledning som gikk til chipboks. Denne var loddet. Er det tilstrekkelig med kabelskokobling på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabelskokobling fungerer fint, men den er mere utsatt for korrosjon enn en loddet kobling med krympestrømpe. 

 

Når du fikser på slike så er det alltid lurt å stille seg spørsmålet om hvaslags miljø koblingen kommer til å leve livet sitt i. Hvis svaret er under bilen, i saltsprut, så bør man velge en tett løsning. Alternativet fungerer der og da, men gir deg mange timer med feilsøk og hodekløing når ting slutter å funke etter et år.

 

Og en sistekommentar: strømtjuver (sånne små plastdingser for å avgrene en ledning) skulle vært forbudt ved lov. Værste feilkilden som finnes. Det blir ALLTID dårlig kontakt til slutt i sånne, så styr unna, selv om det er en fristende løsning.

 

Personlig foretrekker jeg loddebolt, og krympestrømpe enten med lim, eller fylt med fett før krymping.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brukt helt vanlig fett - hovedpoenget er jo å fylle eventuelle hulrom med noe som forhindrer at vann trengger inn, og forårsaker korrosjon.

 

mener det jeg har hatt for hånden stort sett har vært en tube med "assembly grease" fra motorbygging tidligere..

Jeg har smurt fett på koblingen, trekt strømpa over, og krympet fra senter og ut slik at fettet tyter ut i begge ender.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig funn:

Fire ledninger går fra under førersetet til under passasjersetet. I sikringsboksen har er tre av dem koblet til men kun en av dem med sikring. Under passasjersetet er to av dem koblet til hvert sitt rele.

 

 

C8DC7915-8845-4C22-B1BB-2D5F6A44362F.jpeg

FF43ED77-CB37-4698-A441-6D792CDC4CF1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når du får forsket deg fram ti svaret , så noter ned et sted.

Er det 90% ok så bygg det til 100 med en gang.

Sparer deg for mye feilsøk senere.

Og så hater jeg brente biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet sikringsboks og kun flyttet over de to ledningene som hadde sikring. Har ellers ryddet og merket ledningene som nå er koblet fra. Alle ledninger går nå i hull med gummiforing fremfor å ligge i klem under lokk.

 

koblet på batteriet igjen og bilen startet.

men det egentlige prosjektet var jo å se om jeg fikk plass til et batteri til, det gjør jeg ikke. For mange tjukke ledninger til vinsj etc og så får jeg ikke festet begge batteriene forsvarlig. Så da må jeg lete etter alternativ plassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med merking av ledninger så mener jeg "nummering", vet fortsatt ikke hva de ulike ettermonterte ledningene er godt for (bortsett fra ekstravarmeapparatet).

Men mer ryddig og oversiktlig er det ihvertfall.

 

Tenkte å lage en slik sikringsskapsoversikt som jeg klistrer på innsiden av lokket, med nummering og beskrivelse av ledninger men da må noen med elektrisk kompetanse bistå :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Matta skrev:

Tenkte å lage en slik sikringsskapsoversikt som jeg klistrer på innsiden av lokket, med nummering og beskrivelse av ledninger men da må noen med elektrisk kompetanse bistå

Få lånt deg en Dymo Rhino merkemaskin (Eksempel) og kjøp DYMO krympestrømpe i riktig størrelse for å tre på ledningene.

(Finnes også andre merkemaskiner som har muligheten for å bruke krympe etiketter.)

Da kan du lage merke med permanent forklarende tekst og som sitter på ledningen.

(Forklarende tekst er ofte bedre enn ett tall og referanseoversikt når det er mørkt og trangt.)

Krympes med hårføner eller varmluftspistol.

 

Dette bruker vi mye på installasjoner i alle typer bygg for permanent merking av små kabler.

Har vist seg å være enklere og mer holdbart enn andre måter å merke kabler på.

 

Har brukt dette på Defender 90 og tidligere D2 ved installasjon av tilleggs elektrisk.

Samtidig som jeg lager ledningsdiagram.

 

Mye enklere ved feilsøk og ved nye påfunn. Enklere for eventuell neste eier å finne frem blir det også, men det blir vel bare en bonus.

 

Jeg har tegnet ledningsdiagram i PCSCEMATIC(gratis program) og satt dette inn i perm tilhørende bilen.

Da er tegningene forståelige for alle med litt elektrokompetanse.

Kan også gjøres i paint i windows eller word, men da blir det mer tungvindt å få pen layout på tegningene.

 

Bare min erfaring og min måte å gjøre det på.

 

PS!

Når det gjelder winsj kabler er det mulig å rydde opp i det så du får plass til 2 batterier i setekassen,

men det krever litt arbeid og er ikke det første du skal gi deg i kast med om du ikke er litt elektrokyndig. (Store strømmer gir ofte stor varme ved feil).

Brente biler er ikke ett pent syn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg lar ekstrabatteriet få en egen plass. Skal uansett ikke kobles mot hovedbatteriet men være et turbatteri til kjøleskap etc. Må ikke være i bilen hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta deg en tur til Elvedalen i helga så kan du få se mange forskjellige løsninger.. jeg har laget f.eks en fleksibel synes jeg selv, med mulighet for å koble til med skillerele, uten, koble med 220v osv. egen styringsboks for eksterne enheter. alt er modulært slikat det kan tas ut av bil og også kobles sammen med batteri på henger osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange forskjellige løsninger i Lærdal, var dette jeg ble inspirert av.

 

Får ikke til Elvedalen denne helgen, men en annen gangB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedbatteriet er festet godt fast i kassen og sitter dønn. Men jeg synes at minuspolen er veldig nær  "taket" kassen og lokket. Har dette noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en stor kappbit fra gummimatten til bagasjerommet, fikser et "dekken" med den. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...