Matta Skrevet 13. august 2018 Forfatter Del Skrevet 13. august 2018 Så alle minuskabler bør gå til batteriets minuspol, ikke til jord? Jeg må ta ut batteriet for å borre hull. Noe jeg bør tenke på i den sammenheng? "elektrolærling" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Et evt. minne eller kode på radioen. Alltid løsne jord først før pluss før jobb med batteri og jord sist på plass ved montering igjen. Verktøy fra + polsko til jord gir mye skader med minus på plass. Bil,batteri og evt. mekker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoon Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Jeg har kompressor boksen fra Jula (Evercool), og er meget fornøyd. Sies at Jula boksen skal ha samme kompressor som Waeco, eller Dometic som de heter nå. Innvendig så er det visstnok noe enklere løsning enn Dometic. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matta Skrevet 14. august 2018 Forfatter Del Skrevet 14. august 2018 Batteri ute og prosjekt kabelrydding i gang. Ser at det er diverse ledninger som ikke fører noen sted og er usikker på hva noen av de ettermonterte ledningenes funksjon er. Fant en gammel lighter under batteriet, ikke helt heldig med tanke på knallgass kanskje Måtte klippe en ledning som gikk til chipboks. Denne var loddet. Er det tilstrekkelig med kabelskokobling på denne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Kabelskokobling fungerer fint, men den er mere utsatt for korrosjon enn en loddet kobling med krympestrømpe. Når du fikser på slike så er det alltid lurt å stille seg spørsmålet om hvaslags miljø koblingen kommer til å leve livet sitt i. Hvis svaret er under bilen, i saltsprut, så bør man velge en tett løsning. Alternativet fungerer der og da, men gir deg mange timer med feilsøk og hodekløing når ting slutter å funke etter et år. Og en sistekommentar: strømtjuver (sånne små plastdingser for å avgrene en ledning) skulle vært forbudt ved lov. Værste feilkilden som finnes. Det blir ALLTID dårlig kontakt til slutt i sånne, så styr unna, selv om det er en fristende løsning. Personlig foretrekker jeg loddebolt, og krympestrømpe enten med lim, eller fylt med fett før krymping. -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2244&ProductID=PROD1677 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matta Skrevet 14. august 2018 Forfatter Del Skrevet 14. august 2018 Punktet jeg koblet med kabelsko ligger inne i boksen under passasjersetet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kes Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 4 timer siden, Camarogeddon skrev: Personlig foretrekker jeg loddebolt, og krympestrømpe enten med lim, eller fylt med fett før krymping. @Camarogeddon Hva slags fett bruker man til dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 jeg har brukt helt vanlig fett - hovedpoenget er jo å fylle eventuelle hulrom med noe som forhindrer at vann trengger inn, og forårsaker korrosjon. mener det jeg har hatt for hånden stort sett har vært en tube med "assembly grease" fra motorbygging tidligere.. Jeg har smurt fett på koblingen, trekt strømpa over, og krympet fra senter og ut slik at fettet tyter ut i begge ender. -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kes Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Takker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Fluid Film fungerer godt til dette også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matta Skrevet 15. august 2018 Forfatter Del Skrevet 15. august 2018 Merkelig funn: Fire ledninger går fra under førersetet til under passasjersetet. I sikringsboksen har er tre av dem koblet til men kun en av dem med sikring. Under passasjersetet er to av dem koblet til hvert sitt rele. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Dette er ettermontert. Skal du finne ut hva det er til må du nøste opp ledninger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 for meg ser det ut som om det ikke går noe videre fra releet - mao, noe er fjærnet. Ikke usannsynlig at det er for ekstralys foran som på et punkt er plukket vekk eller lignende - men som lafterolf sier, her må det følges ledninger for å bekrefte. -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Og når du får forsket deg fram ti svaret , så noter ned et sted. Er det 90% ok så bygg det til 100 med en gang. Sparer deg for mye feilsøk senere. Og så hater jeg brente biler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matta Skrevet 15. august 2018 Forfatter Del Skrevet 15. august 2018 Har byttet sikringsboks og kun flyttet over de to ledningene som hadde sikring. Har ellers ryddet og merket ledningene som nå er koblet fra. Alle ledninger går nå i hull med gummiforing fremfor å ligge i klem under lokk. koblet på batteriet igjen og bilen startet. men det egentlige prosjektet var jo å se om jeg fikk plass til et batteri til, det gjør jeg ikke. For mange tjukke ledninger til vinsj etc og så får jeg ikke festet begge batteriene forsvarlig. Så da må jeg lete etter alternativ plassering. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matta Skrevet 16. august 2018 Forfatter Del Skrevet 16. august 2018 Med merking av ledninger så mener jeg "nummering", vet fortsatt ikke hva de ulike ettermonterte ledningene er godt for (bortsett fra ekstravarmeapparatet). Men mer ryddig og oversiktlig er det ihvertfall. Tenkte å lage en slik sikringsskapsoversikt som jeg klistrer på innsiden av lokket, med nummering og beskrivelse av ledninger men da må noen med elektrisk kompetanse bistå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarle F Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 23 timer siden, Matta skrev: Tenkte å lage en slik sikringsskapsoversikt som jeg klistrer på innsiden av lokket, med nummering og beskrivelse av ledninger men da må noen med elektrisk kompetanse bistå Få lånt deg en Dymo Rhino merkemaskin (Eksempel) og kjøp DYMO krympestrømpe i riktig størrelse for å tre på ledningene. (Finnes også andre merkemaskiner som har muligheten for å bruke krympe etiketter.) Da kan du lage merke med permanent forklarende tekst og som sitter på ledningen. (Forklarende tekst er ofte bedre enn ett tall og referanseoversikt når det er mørkt og trangt.) Krympes med hårføner eller varmluftspistol. Dette bruker vi mye på installasjoner i alle typer bygg for permanent merking av små kabler. Har vist seg å være enklere og mer holdbart enn andre måter å merke kabler på. Har brukt dette på Defender 90 og tidligere D2 ved installasjon av tilleggs elektrisk. Samtidig som jeg lager ledningsdiagram. Mye enklere ved feilsøk og ved nye påfunn. Enklere for eventuell neste eier å finne frem blir det også, men det blir vel bare en bonus. Jeg har tegnet ledningsdiagram i PCSCEMATIC(gratis program) og satt dette inn i perm tilhørende bilen. Da er tegningene forståelige for alle med litt elektrokompetanse. Kan også gjøres i paint i windows eller word, men da blir det mer tungvindt å få pen layout på tegningene. Bare min erfaring og min måte å gjøre det på. PS! Når det gjelder winsj kabler er det mulig å rydde opp i det så du får plass til 2 batterier i setekassen, men det krever litt arbeid og er ikke det første du skal gi deg i kast med om du ikke er litt elektrokyndig. (Store strømmer gir ofte stor varme ved feil). Brente biler er ikke ett pent syn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matta Skrevet 17. august 2018 Forfatter Del Skrevet 17. august 2018 Tror jeg lar ekstrabatteriet få en egen plass. Skal uansett ikke kobles mot hovedbatteriet men være et turbatteri til kjøleskap etc. Må ikke være i bilen hele tiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jope Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 ta deg en tur til Elvedalen i helga så kan du få se mange forskjellige løsninger.. jeg har laget f.eks en fleksibel synes jeg selv, med mulighet for å koble til med skillerele, uten, koble med 220v osv. egen styringsboks for eksterne enheter. alt er modulært slikat det kan tas ut av bil og også kobles sammen med batteri på henger osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matta Skrevet 17. august 2018 Forfatter Del Skrevet 17. august 2018 Så mange forskjellige løsninger i Lærdal, var dette jeg ble inspirert av. Får ikke til Elvedalen denne helgen, men en annen gang Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matta Skrevet 20. august 2018 Forfatter Del Skrevet 20. august 2018 Hovedbatteriet er festet godt fast i kassen og sitter dønn. Men jeg synes at minuspolen er veldig nær "taket" kassen og lokket. Har dette noe å si? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Kjøp 2mm gummiduk på biltema, og legg over. Belter og bukseseler er aldri feil når det gjelder å sikre batteriet mot big-badabom ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matta Skrevet 20. august 2018 Forfatter Del Skrevet 20. august 2018 Har en stor kappbit fra gummimatten til bagasjerommet, fikser et "dekken" med den. Takk for tips! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Minuspolen er sånt sett egentlig ufarlig i forhold til karosserikontakt, Karosseri og batteri - skal ha samme potensiale. -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.