Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
Matta

Ekstra 12V batteri

Recommended Posts

Jeg skal på sikt legge opp et system med solcellelading av ekstrabatteri for å drive kjøleboks og lading av underholdningsenheter til folket i baksetet.

I første omgang tenkte jeg bare å sette inn et ekstrabatteri og koble opp uttak til dette. Dette batteriet lader jeg da før tur.

Har kjøpt usb og sigaretttenner uttak. Kan dette kobles rett på batteriet eller bør det ligge en sikring imellom. Bør det være en sikring til hvert uttak eller holder det med en?

Hvor tykke ledninger bør benyttes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikring må til. Lurt med en kraftig sikring nær batteriet for feil på kabel og videre.

Kjøleskap trekker veldig mye mer enn baksetefolket klarer.

Kan være lurt med flere sikringer.

Noen av mine baksetedingzer har egen sikringsløsninger.

Men jeg lurer på om sola klarer å levere nok strøm til kjøleskapet alene.

Utviklingen har helt sikkert gått fremover fra da jeg regnet på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir kjøleboks med sigarett12Vsplugg, ikke kjøleskap:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken type kjøleboks snakker vi om? 

Er vel kun en kompressortype som trekker så lite at solen har en sjanse å lade nok. Forutsatt stort nok solcellepanel 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en sånn en og mens man kjører kan den jo kobles mot bilens batteri

 

 

 

 

kjøleboks.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En slik kjøleboks trekker en 6-8ampere. 

Det betyr at den vil tømme ett vanlig batteri helt til 0 på rundt 10-12 timer. 

 

Vil anbefale deg å se litt på en litt dyrere kjøleboks ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har svidd av endel kroner på kompressorskap og angrer ikke det duggfriskt.

Skulle gjort det for mange år og kjølebokser siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la i en god del penger og kjøpte meg Waeco CFX 40 og har aldri angret! Beste investeringen jeg noengang har gjor.

17A4E423-1460-4D16-933E-E0A8687F407C.jpeg

46F872C8-4FC0-4630-A434-808DA23A7208.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Isoterm funker kanskje bra eller? 

Noen som har vært borti Alpicool? Noe rimeligere alternativ 

Screenshot_20180808-223154.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uvisst hva den du viser til er for noe. Men jeg har blitt nysgjerrig selv på Jula sin ganske så troverdige kopi av Waeco. Den er helt lik i funksjon og omtrent lik i utseende. Verdt å prøve??

 

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv/friluftskjokken-og-piknik/kjolevesker-kjoleelement/fryse-kjoleboks-001582/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Olecash skrev:

Uvisst hva den du viser til er for noe. Men jeg har blitt nysgjerrig selv på Jula sin ganske så troverdige kopi av Waeco. Den er helt lik i funksjon og omtrent lik i utseende. Verdt å prøve??

 

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv/friluftskjokken-og-piknik/kjolevesker-kjoleelement/fryse-kjoleboks-001582/

Jula sin er sikkerl identisk til den som bilxtra selger . X-country? Der får du 50 liter for samme prisen som jula sin litt mindre .

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den kjøleboksen jeg la inn illustrasjonsbilde av er tilsvarende den jeg allerede har, men takk for opplysningen om strømforbruk.

Da konkluderer vi med at en slik boks selv med sollading vil tømme batteriet raskt?

 

Da står kompressorkjøleboks på ønskelisten, men strøm kan jeg jo legge opp før den er i hus.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv 2 stk kjølebokser tilsvarende den som @Matta har, og har brukt den i sommer. Den vi har brukt i sommer har 12volt og 220Volt ledning, og den er brukt med 220volt mens vi har hatt det tilgjengelig. Den har stått bak på Bien når den har ikke har hatt 220volt tilgjengelig. Tror den kjøleboksen trekker 6 amp. Den andre tror jeg er snillere, muligens 4 amp, men den har ikke 220volts drift. Merket at kontakten var varm når vi kom ned til Bornholm. Da hadde kontakten stått i siden Grimstad, dvs ca 30 timer.

Jeg har jo noen "rare" koblinger i min bil, så det ene batteriet kan fungere som forbruksbatteri når motoren ikke sviver. Det andre batteriet er start-batteri. (Begge fungere som vinsjbatteri.) Sammenkobling av batteriene styres av motorens oljetrykk. Det kommer en overstyringsbryter etterhvert. 

Vurderer stadig denne https://www.seasea.no/innredning/kjøl/kjøleboks/portabel-kjøl-fryseboks-38-liter-dometic-mobicool-fr40 eller samme fra Maritim, men de vi har fungerer jo. Er vi på harrytur, så er frysevarene fortsatt frosne når vi kommer hjem.

Endret av finnarne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prisen er ofte mye avhengig av hvilken kompressor enhet som er installert.

Den velkjente ekstremt gode National Luna fryseren til eks har den beste kompressoren på markedet, den tysk fabrikkerte Danfoss kompressoren som du også finner i til eks Smittybilt sin Artic fridge.

( som jeg er veldig fornøyd med )

 

Så mitt tips er - finn en fryser du liker, men sjekk hvilken kompressor som sitter der...

 

Mvh Brage 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strømforbruk og ikke minst sikringen der den  er oppgitt gir deg en pekepinn på hvor bra den er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Relatert spørsmål til emnet:

Er det ok å plassere to batterier ved siden av hverandre under førersetet hvis man får plass?

 

På siden spørsmål:

Jeg har diverse ettermonterte ledninger som går fra batteriet og rundt omkring som jeg ønsker å rydde opp i.

Pt ligger de i klem under lokket på vei til sin endelige destinasjon.

Har kjøpt slike gummimansjetter som kan tette rundt en ledning som går gjennom et hull men ser at "batteriboksen" har diverse hull allerede i gulvet. Skal disse hullene være åpne?

Ingen vits å borre nye hull hvis gamle hull bør tettes likevel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det skal gå på en Defender, ja, men om du ønsker det ene til forbruk (for f.eks kjøleboks), sjekk at det andre klarer å starte bilen alene. Og sørg for at de koble fra hverandre når motor ikke går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt å koble dem sammen, kun plassering ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på Landstreffet så brukte min kjøleboks rett under 800Wh  --> noe som omtrent tilsvarer 65Ah  i løpet av hele uken, mandag morgen til lørdag kveld.. Kjøleboksen stod da i hengeren på eget batteri.. Batteriet ble ladet innimellom med en ctek lader.. Dette er en waeco kompressorboks.   Så da har du en viss formening om forbruk i snitt på en sånn boks..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Matta skrev:

Relatert spørsmål til emnet:

Er det ok å plassere to batterier ved siden av hverandre under førersetet hvis man får plass?

 

På siden spørsmål:

Jeg har diverse ettermonterte ledninger som går fra batteriet og rundt omkring som jeg ønsker å rydde opp i.

Pt ligger de i klem under lokket på vei til sin endelige destinasjon.

Har kjøpt slike gummimansjetter som kan tette rundt en ledning som går gjennom et hull men ser at "batteriboksen" har diverse hull allerede i gulvet. Skal disse hullene være åpne?

 

Jepp. Festes godt og slik at kortslutninger ikke skal kunne skje.

 

Hullene i boksen er for utlufting av evt knallgass. Du ønsker ikke å oppleve sprengkraften.

Bor huller og sett i gjennomføringer. Husk det er dobbelt vegg bakover i kassa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter min erfaring går det med 1 stk stort startbatteri (100 AH) og 1 stk forbruksbatteri (110AH solcelle) i kassa på en defender. Det er da fint lite plass til overs, men det GÅR. Jeg måtte modifisere batteribraketten for å få sikret begge batterier skikkelig. Se bilder under..

 

2016-02-06 16.10.21.jpg2016-02-06 16.30.40.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 8.8.2018 den 22.48, Olecash skrev:

Uvisst hva den du viser til er for noe. Men jeg har blitt nysgjerrig selv på Jula sin ganske så troverdige kopi av Waeco. Den er helt lik i funksjon og omtrent lik i utseende. Verdt å prøve??

 

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv/friluftskjokken-og-piknik/kjolevesker-kjoleelement/fryse-kjoleboks-001582/

Fant den på finn, Alpicool. var kompressor. 

Hvordan fungerer det med disse som har 12v termo element og gass drift.  Kjøler den bedre på gass. 

Blir kanskje litt kupping av tråden her da.... -_-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tittet litt grundigere nede i batterikassen idag. Det er ledninger og kabler på kryss og tvers. Tenker jeg kobler fra batteriet, løfter det ut og rydder litt for så vurdere om ekstra batteri skal inn der.

 

Kablene til ekstravarmeapparatet tenkte jeg å føre ut av boksen under setet og under bilen (inne i et fleksibelt rør) for så la det komme inn i bilen igjen der hvor apparatet står. Pt ligger det i klem under lokket og ført under teppet. Plasserer og fester røret så høyt opp på bilens underside som mulig. Men spm ang jording: dagens jordingspunkt er en bolt i seterammen, hva bør jeg tenke på hvis jeg skal lage et nytt jordingspunkt? Kan jeg ha jordingspunktet i batterikassen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batterikasseveggen er ikke alltid et gunstig sted.

Dårlig jordet fra før.

Best er rett på batteripolen. Men det blir gjerne endel kabler etterhvert der.

Så en skinne på veggen koblet rett til pol - er en god løsning.
 
  •  
 
 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×