Gå til innhold

diff freelander 2


Anbefalte innlegg

Lenge fulgt med forumet uten å vært medlem . lært veldig mye her. 

Men nå har jeg fått ett problem med min freelander 2. 2010 mod. 2.2 TD4

Det har med tid blitt sterkere og sterkere synging fra bak i bilen. idag tok jeg gopro kamera og satt rett på diffen og tok en kjøretur. og det virker som det er der lyden kommer fra , ganske konstant høy lyd uavhengig av svinging eller høy lav hastighet. og høres godt i nedoverbakken når den triller. 

 

Hva tror folket ?  hvor får jeg tak i renovert ,hva koster slikt?

 

Legger ved ett lydklipp .

diff.m4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha er kilometerstanden på bilen din?

 

Begynn med det billigste og enkleste først. Oljeskift - og fest gjerne en (kraftig) magnet på påfyllingspluggen etterpå. Se på tilstanden til oljen du suger ut (du trenger en pumpe for å suge ut oljen). I verste fall så får du litt mer innsikt i tingenes tilstand, i beste fall så har du kjøpt deg mer tid.

 

Vår FL2 har hatt ulyder der bak ganske lenge nå, men så har det blitt skiftet olje 3-4 ganger de siste par årene, og vi mener nå at det har bremset forfallet betraktelig. (Vår FL2 har forøvrig passert 190.000 km).

 

Men at et havari vaker i horisonten er det liten tvil om. Når? Tjah. I morgen? Til neste år? Lenge etter at bilen har forlatt vår garasje? Sånt er vanskelig å forutse. :)

 

Når det er sagt, så finnes det overhalte og forsterkede differ å få kjøpt. Noen med bedre hukommelse her på forumet kan kanskje bidra med noe. Hvis ikke så kan man kjøpe en fra et bilopphuggeri. Bakdiff fra Evoque skal også passe til FL2. Nyere modeller har forsterkede differ, så om man får tak i en slik, så bør ikke problemet gjenoppstå. 

 

Uansett så bør alle oljeskiftsintervaller fra LR tas med en container med saltsekker. De er strukket så langt de kan - og litt til, så det er oftest lurt å koste på utskiftning av oljer rund baut på transfer, haldex, gearkasse og alle andre steder hvor det er smøremidler som jeg har glemt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg definitivt begynt med et oljeskift. 100.000 er litt tidlig, selv for en litt spinkel FL2-diff. Er du heldig, så er det bare litt spon på et uheldig sted.

Kjøp olje for et par skift, og bytt med noen måneders intervall.

 

...ellers kan det jo være andre ting som lager ulyden også. Hjullager for eksempel... Synes som sagt det var litt tidlig, men du kan jo ha vært uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...