Gå til innhold

P38 EAS problematikk


christianvig

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Holder på å få orden på luftfjæringen, men har støtt på en liten utfordring.

 

Har ny kompressor og pent brukt ventilblokk som er testet og funnet i orden på en annen P38. Har Nanocom til å følge med på hva som skjer i tillegg.

 

Følgende skjer;

Kompressoren starter, men stanser etter relativt kort tid (ca ett minutt). Leser av "temp switch: HOT" i Nanocom, men trodde at kompressoren kunne gå noe lenger enn dette av gangen. I denne perioden greier EAS å heve bakenden, mens fronten fremdeles ligger nede. Kan tvangskjøre kompressoren slik at fronten følger etter, men det skal jo ikke være slikt. Etter tvangskjøring av kompressoren (< 30 sekunder), hever bilen seg pent opp til høyeste nivå. Senking til normal nivå, og deretter til motorveinivå går også helt fint. Men det går ikke så fint når jeg skal heve bilen igjen. Da hever bakenden seg sakte til et visst nivå, mens fronten fremdeles forblir nede.

 

Noen som har vært borti lignende? Tenker jo at temp sensor kan være gåen (?), men denne ligger vel inne i kompressoren? Kan den i såfall byttes? 

 

Noen tanker?

 

Finnes det forresten en metode for å hindre at bilen justerer seg etter at tenning er avslått?

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, christianvig skrev:

Finnes det forresten en metode for å hindre at bilen justerer seg etter at tenning er avslått?

 

Ja du kan sette ett vanlig gult rele i posisjonen til timer delay releet ( sort med hvit klistremerke ) som sitter på venstre side under førersetet ( er tilgjengelig fra baksiden uten demontering om du kjører setet helt frem )

Gjør du dette vil ikke bilen skifte posisjon etter tenningen er avslått, men diagnose vil heller ikke fungere med det gule releet der, så skal du kjøre diagnose så må du skifte tilbake.

 

Høres jo ut som om du har feil i kompressoren ( selv om den er ny ).

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er bedre att la EAS releet sitte der det skal så EAS fungerer normalt når bilen går og isteden skifte om i sikringsboksen så den får spenning først når du har tenningen på.

Fant denne vinklede sikringsholderen med ett ekstra uttak på Biltema.

Den lille røde ledningen er ikke nødvendig, lånte litt strøm til en dings under panseret en stund.

6D26B61F-E888-4525-AF78-A43696BEAF24.jpeg

F7A489BD-3024-4709-AB15-2EAF1C627A1F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kretslopp skrev:

Syns det er bedre att la EAS releet sitte der det skal så EAS fungerer normalt når bilen går og isteden skifte om i sikringsboksen så den får spenning først når du har tenningen på.

Fant denne vinklede sikringsholderen med ett ekstra uttak på Biltema.

Den lille røde ledningen er ikke nødvendig, lånte litt strøm til en dings under panseret en stund.

6D26B61F-E888-4525-AF78-A43696BEAF24.jpeg

F7A489BD-3024-4709-AB15-2EAF1C627A1F.jpeg

 

Så dette betyr at når tenningen slås av, så får heller ikke eas strøm? Betyr dette at to sikringer er koblet sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, christianvig skrev:

Betyr dette at to sikringer er koblet sammen?

Lurte også på det, er jo meget smart det du har gjort der i så fall, en mye bedre løsning. 

Jeg har valgt å beholde det originalt frem til nå, men din løsning virker mere fornuftig.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja på spørsmål 1 og nei på spørsmål 2.

 

Jeg husker ikke numren på sikringene men der jeg har satt i ledningen er normale plassen for EAS og det andre stiftet som nå ikke er i bruk er terminal 30 batterispenning.

 

Den andre sikringsplassen jeg kun tar strøm fra er vanligvis tom og den tar strøm fra terminal 15 , tenning på.

 

Sikringsholderen har to plasser for sikringer. Men jeg har bare en sikring i som går til uttaket som jeg ville bruke.

 

En må ha tenningen på for å kunne diagnostisere EAS men det er en billig pris å betale for den her enkle modifikasjonen hvis en parkerer på skrå som jeg gjør.

Endret av kretslopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for svar.

 

Hvordan ser ledningen ut i enden der hvor den er plassert ned i sikringsholderen til EAS?

 

Jeg fant løsningen din på Biltema, men trenger å vite om det er noe jeg må kjøpe for å koble på ledningen som skal ned i sikringsholderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppdatering.

 

Startet bilen nettopp (første gang i dag). Alt ser normalt ut, temp sensor viser "NORMAL" (faktisk), og bilen lar seg løfte i øverste høyde. Men jeg kan lese av Nanocom at kompressor fortsetter å gå etter at bilen har stabilisert seg i denne høyden. Skal den det? Er dette eventuelt for å fylle opp lufttanken? Har ennå ikke helt skjønt logikken for hvordan luften fordeles i systemet. Mener jeg leste forleden at kompressoren først fyller opp belgene, men kan ikke huske om denne da stopper, eller om tanken fylles opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kompressoren sviver fyller den alltid tanken. Om dører er lukket prøver systemet også at regulere høyden. Det er derfor det tar så lange tid om bilen står på bumpstopparne og tanken er tom for bilen att heve sig. 

Da kan det svare sig att la bilen svive i ti minutt med en dør åpen så tanken får fylle sig først.

 

Din bil må ha en lekkasje trur jeg. Enten mellom blokk og tank eller muligens diapfragmaventilen.

 

Anbefaler å installere en manometer og stengekran mellom blokk og tank for å overvaka hva som faktisk skjer og finne hvor lekkasjen er som cirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det vil ta litt tid før tanken fyller seg når systemet har vært tomt for luft. Hvis du starter bilen og lar den gå på tomgang en god stund med en dør åpen så den ikke justerer seg vil normalt kompressoren stoppe. Ellers bør du gjøre som kretslopp sier å sette på ett manometer. Da kan du hele tiden overvåke trykket på tanken. Du kan også se hva som skjer når bilen endrer høyde og hvor for trykket bygges opp. Med et manometer i kombinasjon med diagnose bør du ha gode forutsetninger for nødvendig feilsøking. Modifikasjon for å hindre at bilen endrer høyde er også genialt. Vil tro at du sparer kompressor for mye unødig fylling også. 

 

Høres ut som du er på god vei til å få skikk på EAS’en lykke til

 

Martin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, christianvig skrev:

Jeg ser BT holderen har to plasser til sikringen. Er den nederste til hvor man plasserer holderen og den øverste til den "nye" sikringen?

Ja den har to plasser.

 

Den nedre er for ordinarie sikring hvis hensikten er å «låne» spenning fra en sikringsplass som er opptatt. Ikke aktuelt her da plassen er ledig.

 

Den øvre er for det ekstra uttaket som går til ledningen ut.

 

Jeg har BTW to manometrar. Litt overkill kanskje men da kan jeg bare stenge kranen mellom de to og se om det er lekkasje til tanken eller hvis det er en lekkasje i blokket.

 

Og jeg har faktisk en bitte liten lekkasje i blokket  da trykket faktisk siger på den nedre manometern, men det er så lite så det hinner aldrig vise sig vanligvis. Tross att bilen stått i flere dager.

454321BB-D5C2-4166-9324-4837206B85CD.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppdatering;

 

Det kan virke som om slange til og tank er tett. Gjorde en enkel test i går og det er trykk på slangen, og masse luft. Likeså: i morges da jeg startet bilen hever ikke bilen seg (i motsetning til i går). Det kan også virke som om bilen ikke lekker luft når den er avslått, men det hjelper så lite når den ikke hever seg. Temp sensor i kompressor; kan denne være delvis defekt, eller er den enten i orden eller defekt? 

 

Jeg har glemt å nevne at det er montert emergency FAS-fit i bilen. Dette har jeg benyttet når jeg ikke har hatt spenning på EAS, men jeg ønsker primært å kunne bruke bilen med luftfjæring. Jeg lurer litt på om ventilene på FAS kitet er i riktig posisjon. Har lagt ved bilde, og slik det kan se ut for meg er luft til belgene åpne på bildet, mens ventilen for tanken er stengt. 

FAS kit.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stengekraner fra hver schraderventil?

Er det påfylling av tank på det setet også?

 

Lurer på hvor den slangen i så fall er innkoblet.

 

Jeg har også en emergency bypass innkoblet men det er kun på hver slange som går til puterna.

 

Lagde då en ekstern påfylling av tank da jeg hadde en kompressor som ikke var i orden.

 

Jeg gikk da in på røret før tørkefiltret men hvis en fyller der åker luften rett forbi diafragmaventilen og ut gjennom kompressoren så jeg måtte ha en stengekran montert montert mellom tørkefiltret og røret som kommer fra blokket der luften kommet i fra då kompressoren sviver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, kretslopp skrev:

Er det stengekraner fra hver schraderventil?

Ja, det er stengekran for hver belg.

 

Er det påfylling av tank på det setet også?

Jeg tror det, men jeg har ikke prøvd å fylle tanken. Jeg lurer på om denne sløyfen er først og fremst til å se hvor mye trykk som er på tanken.

 

Lurer på hvor den slangen i så fall er innkoblet.

Jeg også  :-)

 

Jeg har også en emergency bypass innkoblet men det er kun på hver slange som går til puterna.

 

Lagde då en ekstern påfylling av tank da jeg hadde en kompressor som ikke var i orden.

 

Jeg gikk da in på røret før tørkefiltret men hvis en fyller der åker luften rett forbi diafragmaventilen og ut gjennom kompressoren så jeg måtte ha en stengekran montert montert mellom tørkefiltret og røret som kommer fra blokket der luften kommet i fra då kompressoren sviver.

 

Har startet bilen i morges også. Og det virker ikke som om kompressoren slår inn i det hele tatt, heller ikke når alt er kaldt. Når motoren har gått en stund så virker det som om temperaturen på kompressoren er samme som motorrommet for øvrig. Heller igjen mot at det kanskje er temp sensor som likevel er gåen. Skal tvangskjøre kompressoren senere i dag. Men det skulle vært interessant å vite om temp sensor i kompressor kan være delvis defekt, slik at den kun virker av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EU i dag, og fikk et par anmerkninger, hovedsaklig bremserør og foringer styrestag (kingbolt?) høyre side. Har hørt at sistnevnte kan være en litt tøff jobb. Noen som vet hva som er normal pris på verksted for å bytte disse to foringene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrestaget er det av de lange stagene som ligger foran akslingen. Det er «lett som en plett» å skifte. Hvis du derimot har fått anmerkning på bærekuler er dette mer omfattende og krever spesialverktøy. Brage har laget en «how» to om dette.

 

 

Martin

Endret av MartinM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, MartinM skrev:

Styrestaget er det av de lange stagene som ligger foran akslingen. Det er «lett som en plett» å skifte. Hvis du derimot har fått anmerkning på bærekuler er dette mer omfattende og krever spesialverktøy. Brage har laget en «how» to om dette.

 

 

Martin

Antar at det er styrekuler, da det er merket øvre og nede på kontrollseddelen.

Er vel ganske sikkert bærekulene, da det står "kingbolt" øvre og nedre. Dette betyr at jeg må ut med alt? Bremser, hjullager etc? Bilr vel en slik jobb som Brage har gjort da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...