Gå til innhold

Ventil kjølevæskeslange


tnj

Anbefalte innlegg

Er på leting etter ventil for kjølevæske som skal monteres på varmeapparatslange på Defender.

Tenkt styrt v.h.a. den originale vaieren til varmeapparatet, utvendig diameter er ca 22mm på slange, så rundt 18-20mm utvendig diameter bør gå greit.

Noen som vet hvor jeg finner sånt?

Det er ettermontert uoriginalt varmeapparat, men det blir rimelig hett i kupé så lenge kjølevæske sirkulerer fritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha!  Noe liknende denne jeg var ute etter.  Dersom den jeg får til uken mot formodning ikke skulle fungere kan jo en av de to herfra testes ut.

https://www.carbuildersolutions.com/uk/cable-operated-15mm-58-brass-heater-valve

Mye spennende der, hadde noe tilsvarende denne under baksetet i den første Defenderen min og med ekstra ventil og "rotary heater valve controller" kan det jo og justeres...

https://www.carbuildersolutions.com/uk/quiet-car-heater

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Bumpoer denne litt, da jeg tror jeg er på jakt etter noe tilsvarende.

 

Jeg har en Serie 3, som nå er i ferd med å få seg en Rover V8.

Jeg har koblet kjølevæske til å gå via varmeapparatet, men antar det kommer til å bli rimelig varmt.

Skulle sikkert hatt en eller annen form for ventil, men dette burde vel enten sirkulere UTEN å gå via varmeapparat, og via wire kunne endres slik at det sirkulerer via apparatet.

Jeg tviler på at jeg kan sette inn en av og på ventil, fordi da stopper mjo sirkuleringen gjennom innsugs manifold, med dertilhørende problemer.

Om noen har vært borti dette, og fuinnet en god løsning, så er jeg veldig interessert i å høre hvordan

 

mvh

 

Mathias

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Rolf.

Det er vel ikke helt det jeg tror jeg spurte om.

mulig dårlig forklart.

På 2.25l motoren er det et spjelt som styres av en wire fra venstre side dashbord.

Dette finnes ikke på V8. Så akkurat nå går kjølevæske fra manifold, til inn varmelement, og ut derfra, under manifold, og til vannpumpehus.

Det er med andro ord ALLTID varm væske inn til varmeveksler, og da blir det neppe særlig med kaldluft å få der.

Termostaten på V8 regulerer sirkluasjon på hele systemet.

 

Det jeg tenker man må ha er en måte å kunne regulere om det sirkluerer varm kjølevæske eller ei til varmeapparat, og for å styre dette, trengs en eller annen form for kran/ventil.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett Oterpoter, jeg tenkte som Harald, at det var spjeld, men det er på Defender. Seriebilen hadde ventil fram på motor.

 

Om du finner varmeapparat fra Defender vil du bedre varmeapparat og spjeld som åpner for kaldluft. Men å finne et komplett varmeapparat fra venstrestyrt bil er ikke enkelt. 

 

Du vil trenge spjeld som ikke bare stenger, men også som sirkulerer videre. Jeg skulle hatt noe lignende selv også. Jeg skal lete litt, for dette finnes sikkert på en eller annen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leita litt, men finner kun ventiler som stenger vannstrømmen.

 

Traktorer og gamle biler har sånne ventiler som kun stenger, og de overoppheter ikke. Jeg tror ikke motorens kjøling blir berørt av å stenge varmtvann til varmeapparatet. Kjølevæsken vil uansett sirkulere i motoren. Den har ikke kjøling gjennom slangen til varmeapparat. Stage One hadde v8, regner med de måtte bruke stengeventil der siden varmeapparatet var likt.

 

https://www.carbuilder.com/uk/heating-air-con-and-ventilation#/pageSize=20&viewMode=grid&orderBy=15

 

Her finner du mye finurlige greier.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, lafterolf said:

Har leita litt, men finner kun ventiler som stenger vannstrømmen.

Jeg har funnet mange ulike , men denne her ser ut som en god løsning.

 

https://www.oldairproducts.com/product/heater-valve-kit-50-1555

 

Da kan man jo ha sirkluasjon enten via varmeveksler til varmeapparatet, eller rett forbi, og fremdeles opprettholde mulighet for kaldluft.

Elektronisk styrt også

 

 

Her er en som er styrt med wire.. 

 

https://www.amazon.com/Cable-Operated-Bypass-Heater-25-1018/dp/B00LEUVB30

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, lafterolf said:

Den siste så jeg ikke prisen på.

den siste koster ca 450kr.

 

den første er ok pris på, men da jeg har wire allerede, tror jeg at jeg kan bruke den :)

finnes i to varianter. en som drar for åpning, og en som drar for lukking.

husker ikke i farten hva som er best for en serie 3

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...