Jump to content
LRforum
Mr Rover 75

Corrolan sauefett - Erfaringer?

Recommended Posts

Hei,

 

En bekjent gjorde meg netopp oppmerksom på at det er et nytt sauefett produkt på det norske markedet kalt "Corrolan" Dette skal vist også være lanolin basert men ha bedre egenskaper enn Fluid film som jeg i utgangspunktet anbefalte ham. Er det noen her som har erfaringer/synspunkter med tanke på Corrolan VS Fluid film? sjekk ut på www.corrolan.no 

Edited by Mr Rover 75

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mener dette var noe jeg fikk i nøden på ett firma fra notodden. Betalte 50kr for 0,5 liter. 

 

No dritt å jobbe med da det krever en del varme å få det på. Har brukt noen runder med vannkoker og oppvarmingsbad før jeg fikk påført dette. 

 

Holdbart?? Ingen aning, men lanolin er greia for meg.

NB: Kun personlige preferanser.

 

Mvh Andreas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uten å sjekke opp noe mer rundt dette stoffet, så fikk jeg marinert freelanderen med Fluid film hos Jæren antirust for noen uker siden.... Tror det er en sikker vinner. Kommentaren var at bilen hadde blitt ganske brun under, men fortsatt hel ved. Slikt blir det når bilen blir brukt daglig i saltråka på sørvestlandet med vintertemepraturer rundt 0 :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutter siden, Mr Rover 75 skrev:

Uten å sjekke opp noe mer rundt dette stoffet, så fikk jeg marinert freelanderen med Fluid film hos Jæren antirust for noen uker siden.... Tror det er en sikker vinner. Kommentaren var at bilen hadde blitt ganske brun under, men fortsatt hel ved. Slikt blir det når bilen blir brukt daglig i saltråka på sørvestlandet med vintertemepraturer rundt 0 :(

 

Begge bilene våre er sauset inn med sauefett, og så langt jeg kan se, så fungerer det. I tillegg så pleier det meste av skruer og bolter å løsne ganske greit når fettet har fått virke en tid. Var i alle fall ikke noe som var rustet fast da forstillingen på Freelanderen ble byttet.

 

Lukten synes jeg ikke er så ille. Dog skal det sies at første gangen Freelanderen ble behandlet, så var det nok noe "harskt" som ble brukt, for det luktet ganske stramt og ganske sterkt. Discoen har mer et "whiff" av sau, og det samme gjelder nå etter andre behandling av Freelanderen også.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timer siden, trondshj skrev:

 

Begge bilene våre er sauset inn med sauefett, og så langt jeg kan se, så fungerer det. I tillegg så pleier det meste av skruer og bolter å løsne ganske greit når fettet har fått virke en tid. Var i alle fall ikke noe som var rustet fast da forstillingen på Freelanderen ble byttet.

 

Lukten synes jeg ikke er så ille. Dog skal det sies at første gangen Freelanderen ble behandlet, så var det nok noe "harskt" som ble brukt, for det luktet ganske stramt og ganske sterkt. Discoen har mer et "whiff" av sau, og det samme gjelder nå etter andre behandling av Freelanderen også.

 

Kan ikke si at lukta var sjenerende. Lukta stramt de første 3 dagene etter behandling, men så har det avtatt ganske raskt til nesten ingenting, muligens et lite "whiff" av og til :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

To fluid-film-behandlinger - helt forskjellige.

 

Første runde var nok med gammel vare. Det var tykkere fett, mer langvarig og mye mer "gammel vær" enn "sau" i lukta den gangen. Når det lukter vær på gårdsplassen også etter 14 dager så er det stramt og mye mer enn et tredagers whiff av lambi-lam. Etter beskrivelsen - bortsett fra den luktfri delen - så høres corrolan base ut til å være like seig og nesten talgaktig som det freelanderen fikk da.

 

Den behandlingen satt veldig godt. Noen vil si "for godt".

 

Den nye behandlingen bilen fikk nå er tynnere, og selv om den nok kryper bra og helt sikkert holder vinteren over så kan jeg ikke se at den skal holde like lenge i salt- og vannsprut som gammelværen. På den annen side så er Husets Mekaniker mye mer positivt innstilt til lambi-sau, såh ... :D Og uansett er det helt sikkert mye bedre enn ingenting.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig fornøyd med Corrolan, til å være lanolinolje så kunne jeg ikke kjenne noe sauelukt i det hele tatt. I ettertid så har jeg måttet bruke avfetting på dører og skjermer da corrolan "kryper". Oljen har en dyp mørkebrun farge og har en tykk oljekonsistens(som grease) under bil, i hulrom så brukte de en tynnere olje.

Har prøvd Fluid film før og vært fornøyd med alt utenom lukten som henger lenge i, flere måneder når den står inne i oppvarmet garasje. Corrolan lukter ikke sau men mer som olje og jeg kan ikke kjenne noe lukt når jeg har bilen i garasjen min. Pris-messig så er Corrolan behandling faktisk litt billigere for full behandling inkl alle hulrom, jeg betalte 4200.-kr for min Lexus suv, fikk pris fra Fluid film verkstedet på kr 4850.-.

Konklusjonen er at det definitivt blir Corrolan på meg fremover.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 7.9.2018 den 11.08, yarnslayer skrev:

To fluid-film-behandlinger - helt forskjellige.

 

Første runde var nok med gammel vare. Det var tykkere fett, mer langvarig og mye mer "gammel vær" enn "sau" i lukta den gangen. Når det lukter vær på gårdsplassen også etter 14 dager så er det stramt og mye mer enn et tredagers whiff av lambi-lam. Etter beskrivelsen - bortsett fra den luktfri delen - så høres corrolan base ut til å være like seig og nesten talgaktig som det freelanderen fikk da.

 

Den behandlingen satt veldig godt. Noen vil si "for godt".

 

Den nye behandlingen bilen fikk nå er tynnere, og selv om den nok kryper bra og helt sikkert holder vinteren over så kan jeg ikke se at den skal holde like lenge i salt- og vannsprut som gammelværen. På den annen side så er Husets Mekaniker mye mer positivt innstilt til lambi-sau, såh ... :D Og uansett er det helt sikkert mye bedre enn ingenting.

 

 

 

Interesassant, samme erfaring har jeg gjort.
Første året var Taliban-bieln seig helt fram til neste påføring.
Det jeg hadde på i fjor, er i praksis helt borte, i sin helhet.  

Som selger sa, dette er et naturprodukt, og vil variere langt mer  enn et fabrikkframstillt stoff i egenskaper...

Share this post


Link to post
Share on other sites

De som påførte den gamle grabukken på Freelanderen hadde i alle fall ikke spart på kruttet. Det var (og er) opptil en halv centimeter med fett som har en konsistens som kan minne om Delfia-fett på steder som ikke er veldig utsatt for mekanisk slitasje. Jeg er ganske sikker på at det beskytter veldig godt, både mot steinsprang og rust.

 

Når det skal skrus så er det derimot en lite h*lvete. Det kan ikke børstes bort, knapt tørkes bort, og whitespirit, bremserens og produsentens avfetting biter knapt på det.

 

Jobber for tiden med å bytte bakdiff, og fikk opptil flere deja-vu's fra da hele forstillingen ble byttet ut... Nuvel. Om grabukken og lambi kan sørge for at en sabla bra bil ikke blir krokan, så får jeg vel heller holde kraftsalvene til garasjen, og gi tommelen opp. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...