Gå til innhold

Corrolan sauefett - Erfaringer?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

En bekjent gjorde meg netopp oppmerksom på at det er et nytt sauefett produkt på det norske markedet kalt "Corrolan" Dette skal vist også være lanolin basert men ha bedre egenskaper enn Fluid film som jeg i utgangspunktet anbefalte ham. Er det noen her som har erfaringer/synspunkter med tanke på Corrolan VS Fluid film? sjekk ut på www.corrolan.no 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mener dette var noe jeg fikk i nøden på ett firma fra notodden. Betalte 50kr for 0,5 liter. 

 

No dritt å jobbe med da det krever en del varme å få det på. Har brukt noen runder med vannkoker og oppvarmingsbad før jeg fikk påført dette. 

 

Holdbart?? Ingen aning, men lanolin er greia for meg.

NB: Kun personlige preferanser.

 

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å sjekke opp noe mer rundt dette stoffet, så fikk jeg marinert freelanderen med Fluid film hos Jæren antirust for noen uker siden.... Tror det er en sikker vinner. Kommentaren var at bilen hadde blitt ganske brun under, men fortsatt hel ved. Slikt blir det når bilen blir brukt daglig i saltråka på sørvestlandet med vintertemepraturer rundt 0 :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mr Rover 75 skrev:

Uten å sjekke opp noe mer rundt dette stoffet, så fikk jeg marinert freelanderen med Fluid film hos Jæren antirust for noen uker siden.... Tror det er en sikker vinner. Kommentaren var at bilen hadde blitt ganske brun under, men fortsatt hel ved. Slikt blir det når bilen blir brukt daglig i saltråka på sørvestlandet med vintertemepraturer rundt 0 :(

 

Begge bilene våre er sauset inn med sauefett, og så langt jeg kan se, så fungerer det. I tillegg så pleier det meste av skruer og bolter å løsne ganske greit når fettet har fått virke en tid. Var i alle fall ikke noe som var rustet fast da forstillingen på Freelanderen ble byttet.

 

Lukten synes jeg ikke er så ille. Dog skal det sies at første gangen Freelanderen ble behandlet, så var det nok noe "harskt" som ble brukt, for det luktet ganske stramt og ganske sterkt. Discoen har mer et "whiff" av sau, og det samme gjelder nå etter andre behandling av Freelanderen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, trondshj skrev:

 

Begge bilene våre er sauset inn med sauefett, og så langt jeg kan se, så fungerer det. I tillegg så pleier det meste av skruer og bolter å løsne ganske greit når fettet har fått virke en tid. Var i alle fall ikke noe som var rustet fast da forstillingen på Freelanderen ble byttet.

 

Lukten synes jeg ikke er så ille. Dog skal det sies at første gangen Freelanderen ble behandlet, så var det nok noe "harskt" som ble brukt, for det luktet ganske stramt og ganske sterkt. Discoen har mer et "whiff" av sau, og det samme gjelder nå etter andre behandling av Freelanderen også.

 

Kan ikke si at lukta var sjenerende. Lukta stramt de første 3 dagene etter behandling, men så har det avtatt ganske raskt til nesten ingenting, muligens et lite "whiff" av og til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To fluid-film-behandlinger - helt forskjellige.

 

Første runde var nok med gammel vare. Det var tykkere fett, mer langvarig og mye mer "gammel vær" enn "sau" i lukta den gangen. Når det lukter vær på gårdsplassen også etter 14 dager så er det stramt og mye mer enn et tredagers whiff av lambi-lam. Etter beskrivelsen - bortsett fra den luktfri delen - så høres corrolan base ut til å være like seig og nesten talgaktig som det freelanderen fikk da.

 

Den behandlingen satt veldig godt. Noen vil si "for godt".

 

Den nye behandlingen bilen fikk nå er tynnere, og selv om den nok kryper bra og helt sikkert holder vinteren over så kan jeg ikke se at den skal holde like lenge i salt- og vannsprut som gammelværen. På den annen side så er Husets Mekaniker mye mer positivt innstilt til lambi-sau, såh ... :D Og uansett er det helt sikkert mye bedre enn ingenting.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er veldig fornøyd med Corrolan, til å være lanolinolje så kunne jeg ikke kjenne noe sauelukt i det hele tatt. I ettertid så har jeg måttet bruke avfetting på dører og skjermer da corrolan "kryper". Oljen har en dyp mørkebrun farge og har en tykk oljekonsistens(som grease) under bil, i hulrom så brukte de en tynnere olje.

Har prøvd Fluid film før og vært fornøyd med alt utenom lukten som henger lenge i, flere måneder når den står inne i oppvarmet garasje. Corrolan lukter ikke sau men mer som olje og jeg kan ikke kjenne noe lukt når jeg har bilen i garasjen min. Pris-messig så er Corrolan behandling faktisk litt billigere for full behandling inkl alle hulrom, jeg betalte 4200.-kr for min Lexus suv, fikk pris fra Fluid film verkstedet på kr 4850.-.

Konklusjonen er at det definitivt blir Corrolan på meg fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
På 7.9.2018 den 11.08, yarnslayer skrev:

To fluid-film-behandlinger - helt forskjellige.

 

Første runde var nok med gammel vare. Det var tykkere fett, mer langvarig og mye mer "gammel vær" enn "sau" i lukta den gangen. Når det lukter vær på gårdsplassen også etter 14 dager så er det stramt og mye mer enn et tredagers whiff av lambi-lam. Etter beskrivelsen - bortsett fra den luktfri delen - så høres corrolan base ut til å være like seig og nesten talgaktig som det freelanderen fikk da.

 

Den behandlingen satt veldig godt. Noen vil si "for godt".

 

Den nye behandlingen bilen fikk nå er tynnere, og selv om den nok kryper bra og helt sikkert holder vinteren over så kan jeg ikke se at den skal holde like lenge i salt- og vannsprut som gammelværen. På den annen side så er Husets Mekaniker mye mer positivt innstilt til lambi-sau, såh ... :D Og uansett er det helt sikkert mye bedre enn ingenting.

 

 

 

Interesassant, samme erfaring har jeg gjort.
Første året var Taliban-bieln seig helt fram til neste påføring.
Det jeg hadde på i fjor, er i praksis helt borte, i sin helhet.  

Som selger sa, dette er et naturprodukt, og vil variere langt mer  enn et fabrikkframstillt stoff i egenskaper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som påførte den gamle grabukken på Freelanderen hadde i alle fall ikke spart på kruttet. Det var (og er) opptil en halv centimeter med fett som har en konsistens som kan minne om Delfia-fett på steder som ikke er veldig utsatt for mekanisk slitasje. Jeg er ganske sikker på at det beskytter veldig godt, både mot steinsprang og rust.

 

Når det skal skrus så er det derimot en lite h*lvete. Det kan ikke børstes bort, knapt tørkes bort, og whitespirit, bremserens og produsentens avfetting biter knapt på det.

 

Jobber for tiden med å bytte bakdiff, og fikk opptil flere deja-vu's fra da hele forstillingen ble byttet ut... Nuvel. Om grabukken og lambi kan sørge for at en sabla bra bil ikke blir krokan, så får jeg vel heller holde kraftsalvene til garasjen, og gi tommelen opp. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Har brukt Corrolan. Kjøpte det på ei messe ;"DIY pakke" frå importøren sjølv.

Noko herk å jobba med: må varmast opp men blir ikkje flytande nok. Sprøyta som blei levert med den funka ikkje til denne guffa heller.

Tok kontakt med importør/distributør som tilstod at sprøyta som blir leverte med pakka ikkje klara jobben. Ingen forsøk å tilby ei anna sprøyte, heller ikkje etter påtrykk.

Så lukta det heller ikkje sau, men mineralolje som ein får hovudverk av. Og lukta hengar i leeeeeeeeeeeeeeeenge.

Skal gå tilbake til Fluid Film. Definitivt.

Har brukt Corrolan. Kjøpte det op ei messe "DIY pakke". Noko herk å jobba med: må varmast opp men blir ikkje flytande nok. Sprøyta som blei levert med den funka ikkje til denne guffa heller. Tok kontakt med importør/distributør som tilstod at sprøyta som blir leverte med pakka ikkje klara jobben. Ingen forsøk å tilby ei anna sprøyte, heller ikkje etter påtrykk.

Så lukta det heller ikkje sau, men mineralolje som ein får hovudverk av. Og lukta hengar i leeeeeeeeeeeeeeeenge.

Skal gå tilbake til Fluid Film. Definitivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Det kan godt være at du  har fått for dårlig informasjon om hvordan Corrolan skal påføres.  Problemet er sannsynligvis at du ikke har fått varmet nok opp, alternativt så kunne du brukt "Turbo tynner" som ville gjort basen mer flytende.  Sprøyten er god nok for en vanlig amatør forutsatt at du følger prosedyren. Du har også en påstand om at det ikke lukter sau, noe som vel må anses som en stor fordel? Mineralolje som "en får hovudverk av" skriver du videre. Vel da er det godt at det ikke er mineralolje i Corrolan.  Har behandlet 2 privatbiler og forstår ikke at du kan klage på lukten. Har ikke så mye galt å si om Fluid Film, men holdbarheten og lukten er helt klart i favør Corrolan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo !  Er det ingen som tenker på de som skal under og fikse kjøretøyet. 👨‍🦳😉 Har noen timer under en nyinnkjøpte Defender Td5 07 mod.   🧟‍♂️.  Ikke mye rust,MEN. 😄 God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All type rustbeskytteles er noe dritt når en skal jobbe under en bil, klinete og greier -meeen det er som regel mye mer jobb å utføre på en bil som mangler rustbeskyttelse.

Jeg foretrekker rustbeskyttelse 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg var enig med lafterolf men  min erfaring er at linolje - selv rå, kaldpresset, svensk; herder etterhvert. Det er det som er god, gammeldags linoljemaling slik jeg lager selv til å male huset mitt.  Det er kjekt at malingen størkner etterhvert. Tipper det også er hovedingrediensen i Owatrol. Jeg mener bestemt å observere at Lanolinen i Fluidfilmen ikke størkner/herder. Det gjør at det blir mer grisete, ja, men at filmen hele tiden kryper utover og dekker potensiell ny korrosjon.   Håper jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...