Gå til innhold

D2, ulyd(er) drivverk x 3


Elevatoo

Anbefalte innlegg

Har fått ulyder i drivverket i løpet av siste tiden. Trodde det kom fra håndbremstrommel, men det var bare delvis riktig. 2 forskjellige rasle /skranglelyd ved pådrag rundt 1900 - 2200 omdreininger /rett før kassa girer og en ulyd ved lav hastighet 30 - 40 km/t. Sistnevnte er en form form for "stønn / pipelyd", ikke ulik piping fra dekk på varm asfalt / skarp sving, men varer kun et par sekunder ved pådrag i lav hastighet. 

Har justert håndbremsen og da forsvant den ene og mest bråkete ulyden. den skranglingen som fortsatt er der er mest framtredende i samme turtall som nevnt ovenfor, men i tillegg går den over i "tynn" susing/vining ved jamn hastighet med pådrag. Begge de to gjenværende forsvinner når det ikke er pådrag / belastning, uavhengig av hastighet. Pipelyden / stønnet virker å komme fra frampart / venstre side, men er ikke sikker. 

Skal sjekke oljenivå på kasser i kveld, men trenger feilsøkingstips!!  Bilen skal i utgangspunktet til fjells til helgen, så jeg lever i håpet!! :wacko:

 

Elevator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lyden kan minne om piping/skrik fra en slakk vifterem ville jeg sjekket boltene til eksosmanifolden, om alle er der. Kjent feil at manifolden får bananform etter hvert og river en bolt eller to ut av toppen. det kan du i så fall kjøre med.

 

En klassisk feil i drivverket er vel dobbelkardangen i fremre drivaksel. Nærmest fordelingskassen har akselen et ledd med to kryss og et sentreringslager, ikke smørbart originalt. Det varer ikke evig. Dersom feilen ligger her må du ikke kjøre noe sted med den, kan ryke i mange biter og gjøre skade på andre komponenter. Du må da enten overhale leddet, jeg vet at Island4x4 har delene og sikkert mange andre, eller kjøpe ny aksel.

 

Tron

Søren, lafterolf var kjappere enn meg igjen ser jeg :-)

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene, manifold / ny pakning inkl. plansliping utført for 4 uker siden, så den krysses ut. Får gå løs på dobbeltkardang / senterlager etter jobb idag. Er det noen simring / gummioppheng etc som kan lage ule-/skrikelyd her som følgefeil av gåent lager?

 

Elevatoo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips de over. Sjekk også motorfestene. Hvis de er skikkelig slitt kan det visst lage mye lyd. Du kan se hvor komprimerte de er under ifra.

 

Pakning mellom turbo og manifold kan vel også plystre en del....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle ikke sjekket boltene på den manifolden + evt. bolter på turbo og dobbeltsjekke at det ble satt dit en ny pakning (på turbo). Jeg tror framakselen lagrer mer enn slags kvitrelyd, som en hyper trost. Det er fort gjort å løsne framakselen og sjekke lageret.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltkardang / senterlager er sjekket og frikjent. Sjekket også tidligere info fra forrige eier og alt av lager / kryss ble skiftet like i forkant av at jeg kjøpte bilen for 3 år siden, så de burde normalt være ok. Ulyden følger gasspådraget under belastning slavisk, så bolter, turbo m/ slanger / pakn. eksos er neste sjekkpunkt på lista. Hadde med en mekaniker som lyttepost på en liten tur i gå kveld og han mente lyden måtte være avgass / turborelatert, men ville ikke gi noen "garanti".

 

Elevatoo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min hadde jeg en vining/plystre/skranglelyd ved pådrag, særlig på motorvei med lockup i fjerde og pådrag opp slake stigninger.

Lyden kom fra venstre side i motorrommet og jeg vurderte slark i turbo.

 

Synderen var rotasjonsfilteret som enten var slakk rundt akselen eller hadde fått noen avleiringerer eller lignende som skapte ubalanse.

 

Nytt rotasjonsfilter i samband med oljeskift og lyden var borte.

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må sjekkes, tok service med bytte av bl.annet rotasjonsfilter for 3 uker siden. Kan jo være noe feil / surr med det nye filteret. Stemmer godt at lyden tilsynelatende kommer fra v. side front.

 

Lever i håpet, Elevatoo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotasjonsfilter skiftet uten endring ulyd, der røk den enkle/behagelige løsningen:(.  

Har funnet ut at jeg kan framprovosere lyden ved hurtig / kraftig rusing av motoren uten at bilen ruller. Fikk mekanikernabo ut i ettermiddag og etter litt rusing / lytting mener han at det kan være en luftlekkasje på trykksiden av turboen som lager ulyden. Det betyr vel i første omgang en sjekk av luftslanger / slangeklemmer mellom turbo - intercooler - motor? 

 

Elevatoo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen funnet, lekkasje / ulyd borte, case closed!!:D

Demonterte slangene fra turbo til intercooler og etter nærmere inspeksjon fant jeg et 3 cm "snitt" i slangen rett før den gårt inn på intercooleren. Fordelen med å ha en pensjonert mekaniker med avansert hjemmeverksted som nabo er tilgang til "rotekassene" hans. Etter litt leting / mekking var den ødelagte delen skiftet ut og solid midlertidig reprasjon på plass og kommende tur til fjells reddet! Blir nok en bestilling av nye silikonslanger så snart fjellferien er over.

Takk for innspill og gode råd!!

 

Elevatoo :)

Endret av Elevatoo
uteglemt ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...