Jump to content
LRforum
Steffen Hansen

TC slår inn under kjøring. Defender TD5

Recommended Posts

 

TD5 Defender 110 2004

 

Etter at jeg tidligere idag byttet CV, medbringer osv på venstre side så har TC begynt å slå inn på høyre side under kjøring!

Når den har gjort det noen ganger så lyser lampe TC konstant sammen med ABS og det virker som TC da er frakoblet. Kan jeg kjøre med det og har dere noen tips til hvordan dette løses?

Har nullstilt men feilen kommer tilbake når jeg begynner å kjøre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siden feilen kom samtidig med bytte av deler er det trolig tullball på den siden.

 

Cv er drivknute?

Du monterte drivknute med tannkrans?

Byttet du opplagring på pokalene også?

Og strammet riktig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om bilen leser forskjellig hastighet vil det skje. Den vil bremse det hjulet som er registrert med størst hastighet på samme aksling, derfor spørsmål om rett tannkrans på drivknuten.

Du burde lese av med diagnose å se hvilken feilmelding som ligger inn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er en tannkrans som sitter på drivknuten. Sensoren, som sitter midt i kingbolten, leser hastigheten på kransen.

Men har du byttet til likt på begge sider burde de være rett.

 

En diagnose kan være neste.

Hva demonterte du når du byttet?

Tok du av stubaksling eller pokalhus?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hadde av begge da jeg også byttet simring på pokalen.

Etter at TC hadde slått inn noen ganger under kjøring så begynte lyset og lyse hele tiden og TC sluttet å slå inn. Er det Ok å kjøre med bilen da?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det har vært noen tråder tidligere på abs som slår inn men jeg finner ikke når jeg søker. 

 

Skal tro om ikke abs har egen sikring?

Best å trekke ut den om du skal kjøre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hadde noko liknande då eg skifta kingboltar.  Hadde satt ein ABS sensor feil.  Det er 2 punkt på sensoren som skal stå i fartsretninga. Eg hadde vridd den eine. Då målar den feil hastigheit og ABS og TC slår inn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De er dunket forsiktig ned og gled lett i røret sitt ?

Feil avstand mellom krans og sensor gir mye moro som du beskriver.

Ditto når det er periodisk feil på kabler. Periodisk kortslutning eller korrosjonsproblem.

En diagnose er veldig lurt før man blir ......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er flere sikringer til ABS.  

Nr.11 under dæsjbordet, som kobler ut ABS/TC som kobler fra ABS/TC om du fjerner denne.

Under setet finner du nr 6 som er returpumpe fra ABS og nr.13 som heter ABS ECU og nr.18 som er ABS-pumpe relee.

Legger ved bilder som er fra MY2002 og til 2006 modellene.

Obs på at beboere på øye ikke alltid monterer tingene hvor tingene er beskrevet!

 

Ronny S

Sikringsboks1.png

Sikringsboks2.png

Edited by RonnyS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...