Gå til innhold

D3 kjøpshjelp: høy vs lav km stand?


Nomi83

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har lenge hatt lyst på D3 og nå har jeg kommet så langt til å vurdere et kjøp. Hører det er mange som fraråder kjøp pga potensielle problemer, men tror jeg skal ta sjansen likevel.

 

Jeg har funnet to biler av interesse på Finn, en som har kjørt nærmere 300k km og som har fått byttet masse slitedeler og som er 7-seter. https://www.finn.no/124794060

 

Den andre er kjørt 125k km, og er registrert som varebil men med 7-seter pakken. Har ikke setene heller. https://www.finn.no/124932301

 

Har dere noen innspill eller tips? Jeg har tidligere skrudd selv på biler, men med små barn har det blitt en del mindre. Har også tilgang til et verksted som en kamerat driver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte selv en D3 som akkurat hadde passert 300'km. Med tanke på pris og kjørelengde anså jeg det nærmest som et prosjekt. Og det har absolutt dukket opp litt ting etterhvert.

 

Kjørelengden må ikke ha så mye å si om bilen er godt vedlikehold og fulgt opp de med de riktige tingene. Noen kjører disse gamle bilene nærmest problemfritt enda, mens andre biler har vært trøblete siden nye. Litt risikosport er det uansett, og jeg ville ikke kjøpt en uten å være klar for litt skruing selv. Deler er dyrt her til lands, og timene flyr fort på verksted.

Derimot er det relativt billige deler fra England (noen deler er dyre uansett), og massevis av kunnskap og DIY info, både her og på Engelske forum.

 

Ingen problem å bygge om varebil til personbil, skal du bare ha midtre sete rad og belter, regn med 4000-10.000,- alt ettersom du kjøper D3 eller D4 seter, tilstand osv. En varebil kan ofte ha mer stygge merker og hakk i taktrekk og stolpedeksler.

 

Du har kanskje lest deg litt opp, men typiske ting å se etter:

 

Overflaterust bakre del av ramme.

Rust i fremre, nedre del av hjulbuer bak.

Slakk i, eller fastrustet hengerkrok.

Foringer, spesielt forran nedre bærearmer.

Rust på bremserør bak.

Feil på/ulyd håndbrekk.

Turtall som "vandrer", problemer med converter.

Er webasto i stand?

Tilstand på glødeplugger?

Er oljepumpen skiftet til ny forsterket type?

Disse bilene liker bedre hyppige oljeskift enn longlifeintervaller.

 

Lykke til med kjøp av bil, elsker min D3 med nå 325'km på telleren. Men litt hodebry kan de gi :)

 

 

 

Endret av Hanslr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg smiler litt når mange advarer mot at varebiler kan ha mykje merker i bagasjerommet.. Mitt bagasjerom var strøkent heile vegen gjennom husbygging etc - heilt fram til det kom ungar og dermed bakseter i bilen og kvar tur lengre enn 10 km vart ein ekspedisjon som krevde ørten kolli inkl 2-3 vogner osv. No er det merker hist og pist i plasten og i taket, det var det ikkje før :D:lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jschille skrev:

Eg smiler litt når mange advarer mot at varebiler kan ha mykje merker i bagasjerommet.. Mitt bagasjerom var strøkent heile vegen gjennom husbygging etc - heilt fram til det kom ungar og dermed bakseter i bilen og kvar tur lengre enn 10 km vart ein ekspedisjon som krevde ørten kolli inkl 2-3 vogner osv. No er det merker hist og pist i plasten og i taket, det var det ikkje før :D:lol: 

+1 på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, totveit skrev:

+1 på den!

3 av 4 varebiler jeg har kjøpt, var mer ødelagt innvendig enn hva jeg ville forventet om det var en personbil. Men det er selvfølgelig ingen regel akkurat. Noen kjører matpakken, andre stauker verktøy, sykler, gressklippere og byggevarer gjennom taktrekket.

 

Kjører selv rundt med 4 troll i bilen, men ingen av de ødelegger ting i den høyden. Det går mer på slitasje av innsteg, merker etter barneseter og div gris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, støtter den til Jschille. Min var også fin frem til unga kom med fire barneseter, sykler til og fra barnehagen, barnevogn og huba buba:lol:

Ville nok fokusert på rust hvis jeg skulle kjøpt en D3 nå. Det meste annet enn rust er stort sett greit delebytte, men rust er og blir noe dritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2018 den 20.54, Hanslr skrev:

Kjøpte selv en D3 som akkurat hadde passert 300'km. Med tanke på pris og kjørelengde anså jeg det nærmest som et prosjekt. Og det har absolutt dukket opp litt ting etterhvert.

 

Kjørelengden må ikke ha så mye å si om bilen er godt vedlikehold og fulgt opp de med de riktige tingene. Noen kjører disse gamle bilene nærmest problemfritt enda, mens andre biler har vært trøblete siden nye. Litt risikosport er det uansett, og jeg ville ikke kjøpt en uten å være klar for litt skruing selv. Deler er dyrt her til lands, og timene flyr fort på verksted.

Derimot er det relativt billige deler fra England (noen deler er dyre uansett), og massevis av kunnskap og DIY info, både her og på Engelske forum.

 

Ingen problem å bygge om varebil til personbil, skal du bare ha midtre sete rad og belter, regn med 4000-10.000,- alt ettersom du kjøper D3 eller D4 seter, tilstand osv. En varebil kan ofte ha mer stygge merker og hakk i taktrekk og stolpedeksler.

 

Du har kanskje lest deg litt opp, men typiske ting å se etter:

 

Overflaterust bakre del av ramme.

Rust i fremre, nedre del av hjulbuer bak.

Slakk i, eller fastrustet hengerkrok.

Foringer, spesielt forran nedre bærearmer.

Rust på bremserør bak.

Feil på/ulyd håndbrekk.

Turtall som "vandrer", problemer med converter.

Er webasto i stand?

Tilstand på glødeplugger?

Er oljepumpen skiftet til ny forsterket type?

Disse bilene liker bedre hyppige oljeskift enn longlifeintervaller.

 

Lykke til med kjøp av bil, elsker min D3 med nå 325'km på telleren. Men litt hodebry kan de gi :)

 

 

 

Takk for gode innspill! 

 

Spørsmålet mitt går nok mer på om en bil som har kjørt rundt 300k km egner seg like godt som en bil som har kjørt 100-150k km? Gitt at den som har kjørt langt har byttet slitedeler underveis. Eller er det sånn at jeg må beregne annenhver dag til fiksing/ mekling? 

 

Planen er å bruke denne som turbil og da er jeg avhengig av at den fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si det er helt umulig å svare på. Som sagt, noen har problemer fra ny, og noen bare går og går. Når det går på slitedeler osv er en bil med 100'km kanskje på andre runde med bytting, mens en med 300'km kanskje på tredje til femte runde. Så tilstand kan være ganske lik på sånne ting.

 

Uansett, det er en grunn for at høy kmstand= lavere pris. Har du pengene så kjøp en bil med lavere kmstand. Gjerne entusiast bil, fremfor longtime service på verksted type bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Mine synspunkter:

-- Gul motorlampe lyser: ikke tillitsvekkende. (Må vel uansett ordnes for å få den gjennom PKK)

-- Lowline stereoanlegg: hvorfor ikke bare få tak i en med topp anlegg først som sist?

-- Hengerfeste påmontert med kulebeskyttelse: Sjekk at den er mulig å ta av. SYKT irriterende om det ikke er mulig.

-- Tilsynelatende meget skittene seter. Ikke bra.

-- Ikke bluetooth-handsfree. Kjedelig.

-- Sikkert ikke DAB-radio, og tar jeg ikke feil er det ikke AUX-inngang for å koble på nettradio eller lignende heller pga nevnte Lowline-anlegg..

-- STYGG bulk på panser/grill.

-- Forferdelig missbruk av bagasjerom! Masse striper og et deksel overgang gulv/bakluke er revet bort .

-- Ikke varmetråder i frontrute. Da kan man spørre seg: Mangler den da også Webasto tillegsvarmer og slikt? (Den er vel bruktimportert, og da er det nok ikke det.)

-- Takluker er kjent for å skape lekkasje inn i bilen.

-- Usotede ruter ser dust ut. (Min personlige mening)

-- Kjøleboks i midtkonsollen er kjekt å ha på langtur. Hadde det vert montert hadde de sikkert hatt bilde av det også.

 

Jeg hadde stilt meg spørsmålet: Hvor mye skulle jeg hatt betalt for å ta imot denne bilen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en grundig tilbakemelding @Discoverer™!

 

- gul motorlampe - regner med at denne skyldes at tenningen er på. 

- stereo - er vel nesten billigere å kjøpe ny og sette inn enn å finne en bil med bedre stereo?

- hengerfeste - ikke tatt inn denne på min Octavia på 2 år ..

- setene kan/ bør vel renses og vaskes uansett ved bilkjøp?

- bulk er jeg kjent med 

- bagasjerom skal sjekkes grundig 

- webasto, i følge selger

- må siste rutene ja :)

- enig om kjøleboks. Men kan vel monteres i etterkant?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nomi83 skrev:

Takk for en grundig tilbakemelding @Discoverer™!

 

- gul motorlampe - regner med at denne skyldes at tenningen er på. 

 

Hvis tenningen var på, ville det vel vært flere lamper som synes. Hvis bilen går er det lampe for sikkerhetssele og parkeringsbrems hvis denne står på.

Gul motorlampe hvis motoren går (som kan være tilfelle her) kan f.eks være feil på EGR-ventil. 2007 mod var første modell D3 kom med slik kobling på EGR i motorstyringen.

Ellers ville jeg testet parkeringsbremsen nøye. Hvis den ikke har vært jevnlig i bruk, og fungerer, har du noe å ta tak i der og. Den er elektronisk og er også nødbrems på D3 (aktiverer ABS på alle 4 hjul, bør også testes i f.eks 20 km/t).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2018 den 19.58, Nomi83 skrev:

Vurderer nå å kjøpe denne: https://www.finn.no/127976330

 

Noen tips til ting jeg bør se etter? Bilen skal bygges om til 7-seter. 

- blir eu-godkjent før overtakelse

- kompressor til luftfjæring byttes før overtakelse

Da blir det nok denne på meg. Var og prøvekjørte. Glemte å sjekke elektrisk håndbrekk men regner med at dette sjekkes på EU kontroll. Er vel ikke andre ting som kan overraske rett etter en EU kontroll? Tegner også bruktbilforsikring for 6 måneder.

 

Bilen blir ferdig godkjent før overtakelse, og kompressor til luftfjæring byttes før overtakelse. 

 

Kommer nok en egen tråd om bilen etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva blir avgiften på en bil som er tatt inn i 2015 ?


Det må da dreie seg om minst 250 000kr ? Med bare 3 år bruksfradrag på avgifta mener jeg...


EDIT 2: avgiftene blir ca 150 000kr såvidt jeg kan se ved første øyekast, 

 

Stilig med hvit bil, men den må da bli gruelig dyr 2007 modell med hvite skilter......

 

Eller skal du kjøre den som " evig varebil" ?

 

Edit: for du ER klar over at bilen regnes som en 2015 modell ved ombygging fra vare til personbil ikke sant, og IKKE 2007 modell ( som er nærliggende å tenke, siden den ble bygget og tatt i bruk i et europeisk land  i 2007.....

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du da at kalkulatoren på skatteetaten sine sider feil? Jeg taster inn regnr. og den vet at bilen er førstegangsregistrerte i utlandet i 2006, og i Norge i 2015. 

 

Jeg har egentlig forstått reglene slik at det først beregnes hva det ble betalt i avgifter ved import, og deretter hva avgiftene ville blitt ved import om bilen var personbil. Differansen mellom disse er det jeg skal betale, men får da bruksfradrag (80%) grunnet alder fra første reg i utland. Summen jeg skal betale blir da i underkant av 50k. 

 

Men for sikkerhets skyld skal jeg ta en telefon til skatteetaten i morgen. Er det tilfelle så blir dette en varebil for evigheten. Fremdeles moro. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nomi83 - du har sett at bilen ikkje har varme i seter ?  

Kjempelurt å sende mail med forespørsel om utregning av pris for ombygging - då har du det skriftlig.  Eg er litt usikker på om du har heilt rett ang avgiften. Det er rett at det er differansen mellom personbilavgift bilen "skulle" ha betalt og varebilavgiften som faktisk blei betalt som er utgangspunktet for kva det vil koste no.  Der eg trur du har feil er at bruksfradraget reknast frå 1.reg dato i utlandet, eg meiner bruksfradraget begynner å telle frå 1.reg i Norge.  Men eg tar gjerne feil - verdt å sjekke! 

 

Før var det nemlig slik at viss du importe ein bil og regga den som varebil, og så ville bygge om - så fekk ein ikkje fradrag for den avgiften som allerede var betalt som varebil. Det er jo det nye med dagens regler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@jschille: fant dette i et rundskriv fra skatteetaten, gjeldende fra 1.1.2014:

 

3. Kjøretøy registrert i Norge fra og med 1. januar 2014
Kjøretøy første gangs registrert i Norge fra og med 1. januar 2014 skal benytte ny 
felles bruksfradragstabell i forskriftens § 3-3. Bruksfradraget beregnes fra tidspunktet 
for første gangs registrering i Norge eller utlandet, noe som innebærer likt 
aldersmessig utgangspunkt. Adgangen til avgiftsfri statusendring etter 10 år bortfaller 
for disse kjøretøyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2018 den 0.37, Nomi83 skrev:

@jschille: fant dette i et rundskriv fra skatteetaten, gjeldende fra 1.1.2014:

 

3. Kjøretøy registrert i Norge fra og med 1. januar 2014
Kjøretøy første gangs registrert i Norge fra og med 1. januar 2014 skal benytte ny 
felles bruksfradragstabell i forskriftens § 3-3. Bruksfradraget beregnes fra tidspunktet 
for første gangs registrering i Norge eller utlandet, noe som innebærer likt 
aldersmessig utgangspunkt. Adgangen til avgiftsfri statusendring etter 10 år bortfaller 
for disse kjøretøyene.

 Godt med skikkeleg referanse :-) Grattis med kjøp, kvit D3 er fint! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...