Gå til innhold

Torque converter


freelange

Anbefalte innlegg

Mistenker at jeg etterhvert må bytte min Torque converter. Men aner ikke hva det heter på norsk? Bilen vibrerer litt under akselerasjon  - spesielt litt sakte akselerasjon i motbakker. Ikke voldsomt mye, og stopper straks man har litt turtall. Vet som sagt ikke hva deler heter som jeg må bestille, og heller ikke om dette blir svindyrt?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fort dyrt hvis du må bytte den har jeg hørt. For å lokalisere problemet så kan du hive på ett par tuber med dr Tranny https://www.advancedfactors.co.uk/lubeguard-dr-tranny-shudder-fix-1799-p.asp

Dette løser ikke problemet med det kan hjelpe deg med å lokalisere problemet. Jeg gjorde dette for ca 40 000km siden med kun ei tube og har holdt til nå. Sjekk først opphengslageret til mellom akslingen om det er i orden. Noen er imot dr Tranny og andre er veldig for å bruke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk først at det faktisk er problemet da, og at det ikke er en "enkel" ting, som for eksempel mellomaksel, stikkakslinger eller noe annet. :)

 

Edit: Og der så jeg at knikeren pekte på det samme. Jaja. Lønner seg å lese tidligere innlegg nøye før man slenger ut svar. ;)

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, trondshj skrev:

Sjekk først at det faktisk er problemet da, og at det ikke er en "enkel" ting, som for eksempel mellomaksel, stikkakslinger eller noe annet. :)

 

Edit: Og der så jeg at knikeren pekte på det samme. Jaja. Lønner seg å lese tidligere innlegg nøye før man slenger ut svar. ;)

Hehe. Leste ditt så tenkte jeg på om jeg  skrev  ned mellom akslingen eller glemte jeg det :) så ikke noe bedre ifra mi side. Hehe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, knikeren skrev:

Hehe. Leste ditt så tenkte jeg på om jeg  skrev  ned mellom akslingen eller glemte jeg det :) så ikke noe bedre ifra mi side. Hehe 

Godt at vi er flere. :D

 

"Jeg så ikke fordi øynene var i veien"

Nuvel. Avsporing de luxe.

 

For å presisere litt. Med stikkakslinger så tenker jeg på CV-ledd og evt drivknuter. 

 

Men igjen, gå over bilen. Se etter slark i drivverket. Du har ikke nevnt kilometerstand på bilen. Det kan kanskje også gi en liten indikasjon på hva som begynner å bli slitent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, trondshj skrev:

Godt at vi er flere. :D

 

"Jeg så ikke fordi øynene var i veien"

Nuvel. Avsporing de luxe.

 

For å presisere litt. Med stikkakslinger så tenker jeg på CV-ledd og evt drivknuter. 

 

Men igjen, gå over bilen. Se etter slark i drivverket. Du har ikke nevnt kilometerstand på bilen. Det kan kanskje også gi en liten indikasjon på hva som begynner å bli slitent. :)

Godt poeng med km stand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk mellomaksel først, så om bremsene går varme.. 

 

Du nevner ikke noe om at oljen og filteret på kassa er byttet. 

Er det lenge siden dette er gjort, ville jeg startet med fersk olje og filter. 

Kan hende det løser problemet om du er heldig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar - men hva heter delen på engelsk? Bilen har gått 245.000km, så begynner å bli en middelaldrende dame. Regner jo med at litt større kostnader kommer etter hvert. har ikke luftfjær, så slipper den bekymringen i hvert fall. Byttet nettopp alternator, så merker det blir litt dyrere bilhold enn det har vært de siste årene siden jeg kjøpte den. Vurderer veeeeldig sterkt å bytte den ut med nyere D4, Disco Sport eller brukt RR TDV8... Men på lang (virkelig lang) tur gjennom Sverige i sommer falt jeg igjen pladask for hvor fantastisk god den er på langkjøring, småkjøring, skogskjøring, familiekjøring etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mellom akslingen din noen gang byttet? Den er nok i fare for å trenge en utskiftning snart er jeg redd. Min er gått 252 og 112 på 3 år og vil ikke si att sen er så dyr i bilholdet til å være en så tung og dyr bil. 12mil daglig på dårlige innlandsveier  så kommer skifte av slitedeler og service fortere en om man kjører 2mil daglig på fine byveier. Mellomaksling en min er snart på tide å skiftes men den ble donert til #kulien som hadde havarert mellom aksling og skulle kjøre bagasje for guttungens speidertur :) hvis ikke jeg husker helt feil på hans km så er det rundt 230-240 :) Gjør som #YMK og #trondshj sier :) har hørt også att noen har fått mer trøbbel etter Oljeskift og filterbytte på kassa og noen har blitt bedre med ett par tuber dr Tranny. Har vel vert en omdiskutert sak om man skal bytte olje eller ikke her på forumet :)

Begynn med de små og billige ti Gene før du begir deg inn på selve converter :) husk å bestill deler ifra UK. Jeg bruker altid https://www.advancedfactors.co.uk/land-rover-discovery-3-l319-2005-2009-1-c.asp Google oversetter og får opp ett detaljert bilde over deler og nr og stort sett så oversetter den sånn att jeg skjønner hvilken del det er :)

15 minutter siden, freelange skrev:

Jeg tror det er lenge siden olje og filter på kassa er byttet. jeg vet at tidligere eier flushet kassa like før jeg kjøpte bilen.

Når var det den ble flushet, km stand? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Mener den ble flushet på ca 178.000km. Hva heter mellomaksling på engelsk? Snakker litt med mekaniker som kan sjekke ut litt nå. Jeg kan ingenting av det her - vet ikke hvordan jeg sjekker om mellomaksling ++ Får se hva mekanikeren sier, og så bestille det som trengs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, freelange skrev:

Takk for tips! Mener den ble flushet på ca 178.000km. Hva heter mellomaksling på engelsk? Snakker litt med mekaniker som kan sjekke ut litt nå. Jeg kan ingenting av det her - vet ikke hvordan jeg sjekker om mellomaksling ++ Får se hva mekanikeren sier, og så bestille det som trengs. :)

 

Propshaft rear pleier det å stå i delekatalogene.

 

For D3/D4 skal delenummeret være LR037027.

 

Kjøp ALT av bolter og skruer når du er i gang også. Det er ikke så rent sjelden at de ikke er særlig egnet for gjenbruk. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...