Land Rover for alle penga Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 (endret) Tenkte å lage en liten overhalingstråd, for å dokumentere arbeidet, inspirere og vise hvordan jeg gjorde arbeidet. Samt få tips og inspirasjon fra andre Vil også prøve å legge til nyttige linker i denne tråden. Grunn til overhalingen: #Hadde bilen til landstreffet og tenkte ting ville gå seg litt til etter mange års stillestand. Motoren åndet en del før jeg dro, håpet dette ville bli bedre etter kjøring, noe det ikke ble. #Bilen ryker mer blått på tomgang når kald etter turen. mistenker ventiltettinger. #Motoren ryker en del svart ved pådrag, hadde en henger etter og den var det en del sot på. Eksosavløpet her var nytt før turen. Nå som dere kan se er det en del sot. Kommer dårlig fram på vidioen, men det er mye mer enn vanlig syntes jeg. #Måtte glødes på varm motor. Motoren dro igrunn ganske greit til å være en gammel diesel purke. Misforstå meg rett, overhode ikke sprek. Men det er ikke grunnen til overhalingen. Motoren brukte ikke noe olje å snakke om, men lakk litt. Men siden den ånder er det kanskje litt oljeforbruk også. Så var det igrunn bare å stride til verket. Bilen ble kjørt inn. *Fjern pansret for bedre tilgang til motoren *Fjern luftfilter. *Tapp av olje og frostvæske *Ta av plastgrill *Av med slanger til radiator *Skru ut radiator og løft den opp, litt trangt med vifta på. Men det går. *Løsne skruene til vifta *Slakk av viftereim, fjern viftereim. Dytt dynamo helt ut mot ramma. *Skru av vifta, skru av vannpumpe. Ikke ta ut boltene, la de sitte i vannpumpa så alt kommer på rett sted ved montasje. Gjelder det samme med registerdeksel. *Fjern slanger til varmeapparatet. Skru av toppdekslet. *Ta bolten på veiv. Denne er ikke lings. Min vellykka måte å få den av var å legge latmannen mot ramma også gi den et knips på starteren. *Skru av registerdeksel. Ingen skruer som sitter gjemt. De som muligens er enkle og glemme er skruene til bunnpanna. Men du kan skru av hele bunnpanna allerede nå. *Skru av plate høyre side bak på motor på klutsjhuset. Nå ser man rett på kjeden. Mitt kjede ser slett ikke verst ut. Og det er ikke mange tennene strammeren har flyttet seg. Allikevel blir det slitasje og slakk med tiden. Noe jeg kommer tilbake til. Jeg er ikke noe god i engelsk. Bøkene jeg har er ikke noe spesielt godt forklarende på timing av kjeden. Har bøker på norsk og engelsk. Fant en nyttig side (trur jeg, klarer ikke all engelsken så jeg detter av lasset): http://www.seriesdiesellandrover.com/timing.html En video: Dette er bensin, lest noe om at det er likt, men også at det er ulikt. Andre merker på diesel. Og det kan stemme, manualen på ex millen har andre merker på drevet til kammen enn på min motor. I alle fall, det jeg tror jeg har klart og lese meg fram til. Når eksosventil sylinder en er helt åpen (nede). Så skal det være et merke på svinghjulet merket EP (Exhaust peak). Man må bruke måleur for å se når eksosventilen er helt nede. Men nå vil jeg gjerne få med noen voksne på laget som har gjort dette før og har peiling. For nå er jeg på ukjent grunn. Jeg gjorde i alle fall som jeg tror er riktig. Fant merke EP når eksosventil nr 1 er helt åpen. Det jeg gjorde: *Satt på måleuret. Dro motor fram og tilbake og fant der den var helt i bunn. Der satt jeg den på 0. Da sto den ikke helt på merket EP. Måtte dra motoren litt mot klokka. Da sto altså måleuret slik: Mulig den ikke står helt perfekt på merket siden det er fryktelig trangt bak der. Som jeg klarer å skjønne meg til er det da snakk om 4-5 streker (prøvde flere ganger og da var det rundt 4 og noen ganger 5 streker). Noe som tilsvarer tror jeg 0,04mm Er dette for mye? Dette blir jo ikke helt 100% men tror det er noe rundt 0,04 mm. Mentoren (75 år og mange motoroverhalinger bak seg) syntes kjedet så stramt og fin ut, strammeren så veldig fin ut. Og trodde dette var innafor. Trykk på tror. Jeg vil helst ikke rote med kjeden. For da må jo alle drev byttes. Og kam dreva man får tak i er ikke med flere spor. Slik som er originalt. Hva tenker de voksne? Alle tips mottas, og gjerne noe motivasjon underveis Fortsettelse følger: Endret 25. juli 2018 av Land Rover for alle penga . Video Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klusenhusen Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Flott initiativ, stå på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Pluss herfra også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 26. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2018 (endret) Hmf. Det ska ikke være lett. Jeg tenkte at jeg skulle stride videre på arbeidet. Så jeg reiv av bunnpanna og toppen. Og det var ikke noe pent syn som møtte meg. Lite med slitekant. Men dessverre var det noe annet: For de som ikke skjønner hva som har skjedd: Land Rover sin 2,25 Diesel har forkammer. Dette er noen fine greier som gir mindre kaklende gange (har jeg hørt). Hva som har skjedd her er usikkert. Mulig at den har blitt kraftig varmkjørt. På sylinder 1 og 3 så har forkammeret løsnet. Der det skal sitte i toppen har hullet blitt slitt altfor stort. Det er spor i blokka og merker i stempel. Stygt merke i sylinder 3. Som dere ser på videoen. Skjønner ikke at denne motoren har godt så fint. Men siden forkammera ikke lå riktig har den jo heller ikke fått diesel på riktig måte. Hvis jeg monterer ny topp og nye stempel men beholder blokka vil jeg vel slite med at toppakningen går mellom stempel og pushroads. Hva tenker dere? Toppakningen var enda hel imellom stempel og pushroads som dere kan se. Men det var vel et spørsmål om tid? Endret 26. juli 2018 av Land Rover for alle penga Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 26. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2018 Har heldigvis noe på lager : har en løs topp også. Så det hadde vært kjekt og få brukt denne blokka. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Blokka kan freses og du må opp i tykkelse på toppakning. Ser ikke hvor dypt slitasjesporet er. Mål etter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 9. august 2018 Forfatter Del Skrevet 9. august 2018 På tide med en update igjen. Motoren i bilen er kast. Både topp og blokk. Dypt spor i stempel 3 som dere kan se bilde av. Fant frem en motor jeg kjøpte i deler. Fikk satt den opp i motorstativ og motor er nå honet og grei. Lite med slitekant. Ikke noe slitekant å snakke om sa den lokale mentoren honingen Ble godkjent av 2 personer som var å så. Stwmpelfjørerene fra den nye motoren er gode som nye. Og det tar jeg som et godt tegn men nye er innkjøpt. Planen imorra er å finvaske stempler og få på de nye fjærene og montere stempler i motoren. Skal prøve å gjøre denne motoren 100% så det som er innkjøpt til denne motoren er : Nye stwmpelfjører , nye rådelager, komplett pakningsett, nye ventilstyringer, nye simmringer, nye dyser, vannpumpe og ny starter. Skal sjekke kjedet også. Men siden stwmpelfjører var som nye tror jeg nok det er fint. Skal updatere under montasje. Takker for gode tips av lafterolf på sms og snapshat Bilder av motoren i motorstativ med de orginale fjærene. De nye delene. Stempelnr 3 fra motoren i bilen. Og orginal stempelfjør fra motoren i bilen og orginal fjær fra motoren jeg setter inn. Litt forskjell kanskje Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klusenhusen Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Fornuftig å bytte til en annen motor, stemplet så ikke vakkert ut. Godt å se at du gjør en nøye jobb, med nye deler. Skal man først gjøre jobben, så kan man like godt gjøre den ordentlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 8. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2019 (endret) denne tråden burde kanskje oppdateres Begynner å bli litt tid siden det som je gjorde i sommer. Men får prøve å oppdatere det etter beste evne. Motoren i bilen var kast. Og ble tatt ut Som vist før i tråden fant je fram en annen Diesel motor i deler. Sylinderen ble honet, og anleggsflaten på blokka ble målt, med ny metall linjal. Lyste på baksiden og målte i flere retninger og var ganske greit. Stemplene til motoren var møkkete, sotete og fæle Etter vask i diesel ble de greie. Nye stempelringer ble montert. Har verktøy til dette, men syntes det var greiere å bruke fingra og presse de ut og få de på, bedre kontroll da. Nye ringer er godt merket i rekkefølge og hvilken side som er opp. Stusset litt over at de itte har slipt av en kant på øverste komp ring for slitekant. Men slitekanten på denne motoren ble så godt som helt borte etter honing. Men finnes det typer som har slipt ned en liten kant til slitekant? Da var stempler, egentlig klare til montering. Men siden det er 3-lagra ville je bytte bærelager. Kjedestrammer var langt inne og kjedet var stramt og fint. Så siden ikke verken drev eller kjede sku byttes låste je kammen med ei tvinge, satt sporet på veiv rett opp. Markerte tenner på kam og veiv i tillegg så alt kom på rett plass. Markerte åsså kjedestrammer sin plass, så kjedet kom likt på. Demonteringen var relativt rett fram av kjedet da. Litt klundrete å få låsen på igjen. Men det går. Så var det bare å løsne bærebruer, løfte opp veiva, og bytte bærelager. Husk ås møre inn disse godt med olje så motoren får smøring de første rundene. Så var det bare å legge i veiva igjen, husk på Thrust washers. Disse tar opp kreftene av veiva sidelengs. Så var det bare å se på merkene med mer, og få på at kjede. Litt balete med bakre bærebru, og T-pakninger og simmering. Kommer tilbake til dette () Så må du ha verktøy til å presse sammen stempelfjører for å dytte ned stempel. Smør sylindervegger godt med olje, og bruk en treklubbe og kakk stemplet ned. Toppen byttet je ventilstyringer i og slipte ventiler. Har ikke bilder av noe av dette. Relativt rett fram, har et ark med relevante momenter je kan legge inn her. Dette funket helt ok til å få ut ventilstyringer, nye ble lagt i fryseren før montering. Så var motoren relativt sammen at: Nye deler i motoren på bildene her er vel (mulig noe mangler er litt tid siden): Vannpumpe, stempelringer, rådelager, bærelager, simmering forran og bak på veiv, alle pakninger, oljefilter, fødepumpe, frostplugger, ventilstyringer, Oppdatering følger. Bare å spørre hvis det er noe. Endret 8. mars 2019 av Land Rover for alle penga Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 8. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2019 Så skjedde det litt av hvert, andre biler, lange dager på vgs mm. Håpet på å få bilen ferdig til seriebil treffet 2018. Og det lå veldig godt an helt te dagen før treffet. Men får ta en ting ta gangen. Gammel svinghjulsforing ble slått ut. Ved hjelp av ei 19 mm (?) pipe. Dette har vært gjort før, fant rester av en gammel. Ting går i skippertak og ska skje fort når det først skjer, ny foring ska ligge i olje i en periode. Dette har itte je tid til å lot ny koke i oljebad en times tid. Da blir jo olja meget tynn og trenger lettere inn. PS. Dette må skje utendørs langt unna folk, du bør helst ikke være i nærheten. Luktet no jævlig og er sikkert ikke sunt. Holdt me på avstand. Så var det bare å slå inn den nye Så ble motor satt i Koblet alt og prøvestart var dagen før seriebiltreffet. Så jeg så håp om å innkjøre den på vei til seriebil treff. Motoren startet lett og gikk greit tross at diesel pumpe ikke var timet. Men da så je lekkasje av olje på et stygt sted som samlet seg under klutsjhuset. Meget oppgitt drar je bilen te nabotomta og lar bilen stå der, til je får arbeidslyst til å løfte ut motoren og fikse opp. Så den sto der fra september til midt i januar i år. Da hadde je skrudd på mye annet i mellomtiden og fått tilbake motivasjonen til denne. Så da begynte arbeidet. Fortsettelse i morgen. Har itte slike tastaturfingre som orker å taste så mye mer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Jeg trodde det var standard med tastaturfingre på den yngre generasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 9. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2019 8 timer siden, gautes skrev: Jeg trodde det var standard med tastaturfingre på den yngre generasjon. Hm, er nok itte det gitt. Hadde je hatt det hadde je nok itte budd der je bur, og hadde vel heller itte drivd med LR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 2. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2020 (endret) Ting tar tid ja. Og ledig tid har ikke blitt prioritert denna bilen. Men nå har je for første gang med denna bilen, hatt en vellykka kjøretur, motormessig. Trur je iallefall Så får skrive noen ord om det, så tråden blir litt mer komplett, hvis noen har interesse av det da I september 2018 trudde je at den var ferdig. Men da lakk den jo olje, je reiv ut motoren og monterte simmering og T pakninger på nytt. Med nye halvmåner. Satt inn igjen motoren, lakk enda, viste seg at det hele tiden var trykkrøret opp til toppen som lakk og rant ned på siden av motoren... Noe som er en nokså enklere jobb Dog, ikke fornøyd med dragkrafta. En av synderene her var at jeg hadde ikke treft godt nok med støtstanga, så under kjøring fant den plassen sin og ventilklaring ble såklart altfor stor… Men slike ting finner man jo ut i ettertid. Så da fant jeg fram en annen topp. Nye ventilstyringer, som da måtte brotsjes, ventet i en evighet på brotsj fra Toolsidee. Redningen ble brotsj fra @GuttormG. Ventiler ble slipt inn. Et forkammer ble byttet. Nye dyser. Ny sjekk av EP, svinghjul på merket, eksosventil på sylinder nr 1 helt åpen. Ingen deler i register ble byttet da kjedet var stramt og fint. Dog, var enda tungstartet (ingen synlige diesel lekkasjer). Og ikke fornøyd ang røyk. Virker som dieselpumpe er sliten, og ikke klarer å bygge opp nok trykk til dysene kjapt nok og derav tungstartet. En annen dieselpumpe ble prøvd, men denne hadde stopp mekanismen satt seg i. Enda en dieselpumpe ble montert, denne trur je er nylig overhalt da den er fin og se på, og sikringstråder er fjernet. Dette er ikke ei CAV pumpe hell, husker ikke merket i hue. Nå har je ikke røyk på tomgang på varm motor, dragkraft som er innafor i og med at den kun har 52 hester, greit moment og forhåpentligvis startvillig. Den virket i alle fall slik nå. Går ganske pent og. Får kjøre den litt og evt finjustere litt på pumpa (tenningstidspunkt), men virker som jeg har treft ganske greit. Lista over bytta deler er nå som slik: Veivlager, rådelager, stempelfjører, halvmåner som holder bakre simmering på veiva, ny simmering forran og bak på motor, alle pakninger, vannpumpe, noen ventiler, et forkammer, ventilstyringer, svinghjulsforing, clutchplate, nye dyser, fødepumpe, oljefilter, returrør på dyser, diselpumpe, termostat, ny starter, ny dynamo og ny radiator. Som jeg kommer på. Dette er vel i resulatat en 2,25 diesel bestående av de beste delene fra 3 motorer+ endel nye deler. Neste gang blir det nok montering av tdi med en gang... Har fått dosen min av 2,25 diesel..... Blir spennende å prøve bilen imorra på kaldstart. Skal prøve å få til en video også. Blir forhåpentligvis tid til noe annet enn motorjobbing på denne bilen nå. Er jo litt som må tas tak i før Eu kontroll, som gikk ut nå i høst. Hvis noen er interessert i denne bilen etter EU kontroll setter jeg pris på tilbakemelding. Skulle helst hatt råd til en mer kjørevennelig bil til je blir 18 i Mars. Toppen som sitter på nå, de to eksos ventilene som stikker opp ble byttet. Denne toppen er den beste je har sett på LR iforhold til krater i sete og ventil. Bilde av motoren sommeren/høsten 2018^ Noen dager gammelt bilde av bilen, før bytte av dieselpumpe. Så hvis noen er interessert i denne bilen, etter den er Eu kontrollert OK, så setter je pris på en PM. Innbytte i eldre Mercedes diesel+ mellomlegg kan være interessant. Endret 2. januar 2020 av Land Rover for alle penga Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KjellB Skrevet 23. februar 2020 Del Skrevet 23. februar 2020 Sendt deg pm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.