Gå til innhold

Range Rover Classic '93 Vogue - "Siggen"


SiggenRRC

Anbefalte innlegg

Dag 8

 

NB!!!! Jeg tar ingen ansvar for min løsning med jekken, metoden kan brukes til inspirasjon, og er definitivt ikke godkjent av noe form for arbeidstilsyn eller HMS-ansvarlige. NB!!!!!! 

 

I dag er det bakre travers som stod for tur. Har gruet meg litt til dette fordi det ofte er noe skikkelig dritt å få slike ting på plass. Akkurat som "Siggens" japanske søster. Hun, Pætty, manglet bakre byttefester når jeg overtok henne, men benyttet samme metode med jekken på henne. Mer om det senere. 

 

Bakre travers på siggen var som dere ser nesten borte når jeg overtok han. Selgeren sa at den trengte nye hengsler, hva som ligger i ordlyden "hengsler" er for meg uvisst. Bærer på ingen måte nag til selger - dette skulle bli et lærerikt prosjekt, noe det også er. Fantastiske biler å skru på, og enda bedre å sveise på. Som noen tidligere har poenget er det mye rette vinkler, dette gjør jobben veldig mye lettere. 

 

Traversen får man, som mange vet, kjøpt ny fra Paddocks. Min erfaring med ferdigfabrikat er at et må tilpasses for å passe, men denne gikk relativt greit vekk. Måtte frem med vinkelsliper for å pusse bort gamle rester, og etter dette var jeg i gang med traversen.. 

 

Som det kommer frem av bildene fra i går fikk jeg malt over ramme-festene, tenkte dette var klokt fordi det blir vanskeligere å komme til disse senere. Det viste seg å stemme greit. 

 

Her er ny travers, den gamle tok jeg meg ikke bryet med å ta bilde av da det var sånn passe pulverisert, og definitivt ferdig i tjenesten. 

 

DSC_0037.JPG

 

 

 

Noen sikkerhetsmåling for å være sikker på at den var riktig, og at jeg ikke måtte gjøre tilpasninger. 

DSC_0038.JPG

 

Da er den halvveis på plass. Og her kommer utfordringen frem, avstanden mellom karosserifestet og rammefeste er alt for smalt. Her er det ingen mulighet for å få inn braketter og gummiforingene. 

 

DSC_0040.JPG

 

Derfor måte jekkestroppene og jekken dras frem. Jeg har benyttet denne måten tidligere med god suksess, så hvorfor skal ikke dette passe på en Brite også? 

Man må være SVÆRT forsiktig med denne løsningen, men i mangel på bukk og andre jekker dro jeg fram en "hillbilly" løsning. 

Denne går ut på at jeg fester en stropp i ramma, ned i jekken, og oppi ramma. Altså at man lager seg en form for "trekant" for å holde ramma nede, mens man kun løfter (forsiktig) karosseriet. Dette gjør at man lager seg nok mellomrom for å sette inn braketter og foringer:

 

DSC_0044.JPG

 

DSC_0046.JPGDSC_0047.JPG

 

 

Det er da viktig å stramme boltene til mens man forsiktig senker jekken, dette gjør at man får satt foringene i riktig "spor" på traversen. 

 

 

 

Ja, jeg vet det ser forferdelig ut inne i bilen, men jeg mangler fasiliteter som gjør rotet borte, derfor ligger det i bilen.... 

Uansett, da er traversen på plass og klar for sveising i morgen :)

 

 

DSC_0049.JPG

 

 

Håper dette kan være til inspirasjon om hva man kan gjøre på en gårdsplass uten hverken tak, eller vegger. Når det er sagt har jeg vært utrolig heldig med været, det blir kjøligere, men regnet lar vente på seg. Håper jeg kan være ferdig med bakparten i løpet av kort tid :)

 

 

 

 

 

DSC_0039.JPG

DSC_0041.JPG

DSC_0042.JPG

DSC_0043.JPG

DSC_0045.JPG

DSC_0048.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende pågangsmot og fremdrift! Kan nevne at før du sveiser bakparten til tverrbjelken bør du sjekke at baklukene treffer hverandre riktig. Jeg var ikke nøye nok med "Brom" og fikk ikke skikkelig låsing mellom øvre og nedre lake. Har du først sveiset fast så er det dumt å måtte gjøre det om igjen. Du får nok en bra bil ut av dette objektet med din motivasjon, artig tråd å følge. Lykke til.! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2018 den 21.20, Jan L skrev:

Imponerende pågangsmot og fremdrift! Kan nevne at før du sveiser bakparten til tverrbjelken bør du sjekke at baklukene treffer hverandre riktig. Jeg var ikke nøye nok med "Brom" og fikk ikke skikkelig låsing mellom øvre og nedre lake. Har du først sveiset fast så er det dumt å måtte gjøre det om igjen. Du får nok en bra bil ut av dette objektet med din motivasjon, artig tråd å følge. Lykke til.! 

Takk for det @Jan L!! 

Fulgte ditt råd med bakluke, men kom ikke lenger enn at jeg knuste den ene side av den "pinnen" som kommer inn å holder hengslen på plass. Har derfor bestilt et sett nye fra JohnCraddocks, men det viser seg å ta litt tid åpenbart. Har derfor fortsatt med sveisingen. Finner nok av rust :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 9 / 10

 

Nå blir det en liten kombinertpost fra dag 9 og 10, fikk karret til meg noen timer av de få man har i døgnet (får åpenbart ikke mer tid enn de 24 timene). Fant litt mer rust rundt hjulbuen på førersiden. Har en teori om at veisalt akkumuleres mer i midten av veien og at det er derfor rusten angriper mer på denne siden, noen som har innspill? Hjulbuen inn mot døren var jo bestilt fra Paddocks, så også denne var relativt grei å sette på plass. Etter litt krangling kom den gamle av, og ny kunne sveises på. Anser nå begge sider til å være bra. Får se litt hva jeg finner på i morgen, men vet det er litt rust rundt enden på begge sider inn mot bakre travers. Tenker kanskje å kappe ut dette når jeg først er i gang. 

 

Her ser man ny hjulbue på plass. Ett flott skue :)

 

DSC_0060.JPG

 

Litt kapping av rust der hjulbuen ender. 

DSC_0051.JPG

 

Nytt stål på plass :)

DSC_0052.JPG

 

Nytt og digg stål. Gikk opp noen dimensjoner til 1.2mm - det bør holde noen år :)

 

DSC_0055.JPG

 

Siste del ned mot gulvet var helt gåent. Her var det åpent rett inn, og når regnet kommer inn sidelengs ble det brått vann i reservehjulbrønnen. 

 

DSC_0057.JPG

 

Aller først måtte ny ytre del av hjulbuen kappes ut: 

DSC_0058.JPG

 

Så var det på plass med ny ytre del; 

 

DSC_0074.JPG

 

DSC_0065.JPG

 

Så måtte nedre del av veggen ordnes: 

Kappingen gikk greit! 

DSC_0057.JPG

 

Dette ble til: 

 

DSC_0069.JPG

 

Som etter sveising ble til: 

 

DSC_0072.JPG

 

 

Etter litt fuging for å tette sveisen ble resultatet slikt: 

 

DSC_0074.JPG

 

Tenker å gå på med hammerlakk på inn og utside for å sørge for at det ikke biter på noe rust med det første. Har planer om å ha bilen en stund så det dukker sikkert opp noen rustpartier om ett par år :)

 

 

 

 

 

 

 

DSC_0050.JPG

DSC_0053.JPG

DSC_0054.JPG

DSC_0056.JPG

DSC_0059.JPG

DSC_0061.JPG

DSC_0062.JPG

DSC_0063.JPG

DSC_0064.JPG

DSC_0066.JPG

DSC_0067.JPG

DSC_0068.JPG

DSC_0070.JPG

DSC_0071.JPG

DSC_0073.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 11 (må vel slutte å telle dager egentlig) - litte bitt demotiverende. 

 

Uansett, prosjektet går sakte men sikkert fremover. Har sveist ferdig begge sider, både indre og ytre side av veggen. Begynte derfor å gjøre klart til at gulvet i bagasjerommet snart kunne monteres på nytt. Veldig deilig at fabrikken har punktsveiset traversene under gulvet. Ble jo ikke overrasket at jeg fant litt mer rust på disse traversene. Måtte da frem med apparatet og kappet ut litt gammal kjeks :) 

 

Her er det på tide å bytte ut gammal kjeks med litt høyglans-kjeks! 

DSC_0004.JPG

 

 

Kappa ut litt mer, og hva fant jeg etter en nærmere titt? Jo - ikke bli overrasket, enda mer rust! DSC_0006.JPG

 

Litt nytt stål ble hentet frem å tilpasset, måtte også lage den siste biten jeg kappet ut. 

DSC_0008.JPG

 

 

Etter litt krangling med pappmalene mine ble stål kappet ut :)

 

DSC_0009.JPG

 

 

Oisann, her var det dårlig fotojobb fra kameraet. Litt dårlig fokus :)

 

DSC_0010.JPG

 

Brukte restene av det gamle bremserøret til å få hengt opp traversen på jekken ;)

DSC_0011.JPG

 

Smækk så var begge traversene av gulvet bak, står her til tørk før de blir sveist fast igjen på bilen :)

DSC_0013.JPG

 

 

Har også pussa ned, og malt ramma opp igjen med Hammerlakk fra biltema (rått produkt). God fylde i malingen :)

Ser også hvor ekstremt rotete det er i bilen, men dette blir ryddet på plass veldig snart ;)

Det er brått løsningen når man ikke har garasje.... 

 

DSC_0001.JPG

 

Begynte så smått på akslingen i dag også, har egentlig landet på at denne skal på plass før jeg smetter på gulvet bak igjen. Det er en fordel fordi jeg må legge nye bremserør bakover, og for å sikre at koblinger osv blir ordnet før jeg setter på gulvet. Ikke minst A-ramma som skal på akslingen :) Måtte riktig nok stoppe opp med akslingen etter at jeg ødela to 13mm nøkler (en bøyde seg, og den andre ble låsen ødelagt). Får dra ned på den lokale biltemaen for å klage litt på verktøyet B) akslingen skal demonteres fullstendig før den går på bilen igjen, dette for at jeg kan få muligheten til å pusse den ned, og male før den smetter på plass med nye fjærer, dempere, bremser osv :) Her blir lite overlatt til rustverdenen! 

 

DSC_0018.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DSC_0015.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Erik Iversen skrev:

Ja, telle dager på en så tidkrevende jobb tar motet fra mange. Jeg teller år jeg... :p

Men med dette tempoet ditt er du ferdig på No time :):)

 

 

Ja, kjente på det i går når jeg skrev dag 11 - kanskje jeg skal starte med år ;) 

Takk for det, men det er mye som gjenstår. Håper å kunne ha Siggen nede på hjula sine igjen i løpet av uken / helgen. 

Da starter jobben med kanalene, begge fotbrønnene foran, og skjermene. 

Må også se over litt motorteknisk, den jager litt på tomgang, men går fint på høyere omdreininger. Kan være MAF, eller utslitt pumpe. 

Skal se litt nærmere på det :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det bakre aksling som var på dagsorden. Fant jo selvsagt litt rust her også som måtte utbedres, venstre demperfeste hadde et hull i sideveggen. Utover det var det ikke mye å si på akslingen :) Hjullagerene så greie ut, men når jeg først har alt ute er det like greit å bytte alt så man slipper å tenke på dette senere. 

 

DSC_0019.JPG

 

Har også sett at noen sliter med å åpne disse 52mm låseboltene til spindelen, jeg bruker en metode som kun krever en liten "dor" og hammer. Dette gjøres på Siggens japanske søster som også har samme låsesystem på sine akslinger. Det man trenger er dor, og hammer; 

 

DSC_0021.JPG

 

Tar deretter doren på en av sidene til låsemuttern å banker til, det skal ikke mye til, og vips så er alt av :)

 

DSC_0020.JPG

 

Her er et av de hullene jeg fant på akslingen. Bilen skal brukes til så mangt å tenker derfor det var greit å utbedre også dette rusthullet... 

 

DSC_0023.JPG

 

Ei litta pappbit er på plass for å være mal (nok en gang)..

DSC_0025.JPG

 

Hadde en del 3mm stål liggende fra Patrolen (heldigvis) :)

DSC_0028.JPG

 

Etter litt pussing ble det et OK resultat :)

 

DSC_0030.JPG

 

Og etter litt maling, pussing, og rensing av calipere ble resultatene slik; 

 

DSC_0031.JPG

DSC_0034.JPG

 

Ligger for å tørke nå. Skal bytte klosser og skiver rund-baut. 

 

MEN! Jeg håper noen med en Range Rover Classic kan hjelpe meg med et råd ( @Jan L, @Ronny Jacobsen, @Erik Iversen ). Jeg måtte kappe mutteren til leddet til "A-frame", den satt rett og slett noe helt j****, og hadde uansett tenkt å kjøpe nytt fordi hetta har sprukket, da kommer spørsmålet mitt; Bilen er levert med en "self leveling strut" som er boltet til ramma med fire bolter, og går ned til leddet på a-framen. Denne kan fjernes, og ny brakett kan kjøpes. Anbefales dette, eller er det noen motargumenter? (Personlig tenker jeg mindre feilkilder...). 

 

Skjermbilde 2018-08-15 kl. 19.42.06.png

 

 

DSC_0022.JPG

DSC_0024.JPG

DSC_0026.JPG

DSC_0027.JPG

DSC_0029.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 mm mutterne er ikke noe problem på classic når du bruker metoden du viser. Verre blir det på nyere (Defender) akslinger som har opp mot 200 Nm på denne fordi det er en spacer innom som avgjør avstanden på lagrene. Da er skikkelig kopp eneste løsningen. 

 

Mener jeg måtte kappe eller knuse mutteren på A-frame kula mi og.. Kjøpte ny kule for uten demper. Demperen ble fjernet for lenge siden på min. Fungerer demperen din enda? Jeg tror ikke det lenger finnes rep-kit til disse med mindre de har kommet tilbake i produksjon. 

 

Det spørs hva du skal bruke bilen til. Jeg tror ikke jeg vil savne den (kanskje med den vekten som er lastet i bilen i kveld...) til mitt bruk. Demperen vil fungere som en vippepinne og kaste vekten over til andre halvdel av bilen ved sving. Gir mye unødig krening. Offroad er dette smart da den bringer trykk på minst ett hjul til en hver tid. Uheldig i sidehelninger da den jobber for å tippe bilen. 

Ellers er den smart å ha til last. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Erik Iversen skrev:

52 mm mutterne er ikke noe problem på classic når du bruker metoden du viser. Verre blir det på nyere (Defender) akslinger som har opp mot 200 Nm på denne fordi det er en spacer innom som avgjør avstanden på lagrene. Da er skikkelig kopp eneste løsningen. 

 

Mener jeg måtte kappe eller knuse mutteren på A-frame kula mi og.. Kjøpte ny kule for uten demper. Demperen ble fjernet for lenge siden på min. Fungerer demperen din enda? Jeg tror ikke det lenger finnes rep-kit til disse med mindre de har kommet tilbake i produksjon. 

 

Det spørs hva du skal bruke bilen til. Jeg tror ikke jeg vil savne den (kanskje med den vekten som er lastet i bilen i kveld...) til mitt bruk. Demperen vil fungere som en vippepinne og kaste vekten over til andre halvdel av bilen ved sving. Gir mye unødig krening. Offroad er dette smart da den bringer trykk på minst ett hjul til en hver tid. Uheldig i sidehelninger da den jobber for å tippe bilen. 

Ellers er den smart å ha til last. :)

 

200nm på den metoden blir en GOD DEL verre ja, ender med å ty til gladvold om man ikke har koppen :)

 

Ja, ender med å kjøpe ny kule uten demper, ferdig med ledd - 60 schillinger, ikke verst. Usikker på om den fungerer, rent synsmessig ser den OK ut. Ingen synlige lekkasjer osv. Har ikke kommet over noe rep-kit, men det finnes kanskje et sted? Uansett så forsvinner den. 

 

Ok, takk for nyttig info om "self-leveling unit". Da går den i søpla om noen ikke vil ha den? 

 

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min RR lot jeg bare Boge unit'en sitte, selv om den mest sannsynlig ikke virker lenger. Jeg hadde byttet til HD-fjærer, og merket ikke noe til den. Men man kan vel bare ta den av også? :O

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte HD fjærer på min RR "Brom". Fjernet ikke Boge enheten så jeg har ikke grunnlag for å kunne mene om det blir endring eller ikke i kjøreegenskapene. Virket vel neppe noe særlig etter 20 år og et par-tre hundretusen kilometer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerna også Bogen og kjøpte ny kule uten demper på min tidlegare RRC. Med bearmach fjører i normal høgde og fasthet blei det veldig greitt etter vegen, vanskeleg å sei om flexen blei dårlegare - Bogen er der jo for å tillate mjuke fjører og samtidig hindre at hekken sige ved litt last i bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, jon71 skrev:

På min RR lot jeg bare Boge unit'en sitte, selv om den mest sannsynlig ikke virker lenger. Jeg hadde byttet til HD-fjærer, og merket ikke noe til den. Men man kan vel bare ta den av også? :O

 

 

20 timer siden, Jan L skrev:

Brukte HD fjærer på min RR "Brom". Fjernet ikke Boge enheten så jeg har ikke grunnlag for å kunne mene om det blir endring eller ikke i kjøreegenskapene. Virket vel neppe noe særlig etter 20 år og et par-tre hundretusen kilometer. 

 

20 timer siden, jschille skrev:

Fjerna også Bogen og kjøpte ny kule uten demper på min tidlegare RRC. Med bearmach fjører i normal høgde og fasthet blei det veldig greitt etter vegen, vanskeleg å sei om flexen blei dårlegare - Bogen er der jo for å tillate mjuke fjører og samtidig hindre at hekken sige ved litt last i bilen. 

 

18 timer siden, Vidar S skrev:

RRC og Disco 1 er samme bilen under, bortsett fra Boge unit, så bakfjærer fra Disco 1 passer perfekt som erstatningsfjærer når Boge fjernes. 

 

 

Takk for gode tilbakemeldinger, den bogen forsvant i søpla, sammen med resten av kjeksen. Nå venter jeg på en pakke fra Famousfour (fordi de hadde nye ABS sensorer til bakakslingen på lager). Den blir sendt på mandag. Da er det ny ball-joint, lagere, klosser osv. Så nå kan man straks sette "check" på bakenden av bilen. Blir nå stoppet av mangler på deler hva gjelder bakparten. Mangler et par "hingepins" fra JohnCraddock - de er på vei i posten. 

Men i dag var det en MILEPÆL! 

 

Endelig kunne jeg begynne å montere litt ting sammen igjen. I dag fikk "siggen" nye dempere, og fjærer. Akslingen ble etter litt sveising pusset ned til bart metall og malt opp igjen med HAMMERLAKK fra Biltema. Kan ikke noe for det, men elsker det produktet. Noe stivt i pris, men for et produkt. Rust, grunning, og maling i ett og samme produkt. Hele Patrolen er innsausa i Hammerlakk og der har ikke rusten fått satt seg i det hele tatt :) 

 

Her er litt bilder av økta. 

Calippere, fjærlåser (????), og bremseskjold holdere ble pusset ned og malt opp igjen. Brukte caliperlakken fra Biltema. skal visstnok tåle et par hundre grader. Pusset også ned caliperne og klinte til med litt lakk :)

DSC_0034.JPG

 

Her er en ny demper på plass. For en følelse å jobbe med nye deler, og når alt annet er rent og pent :)

 

DSC_0035.JPG

 

Akslingen ble bært på plass, et helvete å bære alene, men litt gladvold og jekk ble dette også en helt OK jobb. 

DSC_0036.JPG

 

 

En side ble fort klar :)

 

DSC_0037.JPG

 

Og der ble endelig (!!) akslingen montert igjen. Skal i morgen legge opp bremserør ned til t-stykket på akslingen. Disse ble kappet av undertegnede når jeg skjærte ut gulvet...  

 

DSC_0038.JPG

 

Har som dere ser kjøpt "lilla" farge på fjærene, antar dette har med stivhet å gjøre. Noen som vet hvor på skalaen disse er? 

 

 

:)

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dårlig vær for mitt "uteverksted", men fikk sveiset på traversene som går under gulvet i bagasjerommet, pusset og malt sveisene, og ikke minst fått lagt litt nye bremserør (de gamle ble kappet rett over...)

DSC_0040.JPGDSC_0041.JPG

 

DSC_0042.JPGDSC_0043.JPG

 

I morgen er planen å gjøre ferdig kanalen på høyre side. Det er en stor utfordring, av med dører, bort med tepper osv. og ut med gammel kanal. Har ny liggende, samt nedre del av både a og b stolpe. Sett litt på andre folk som har gjort dette, og det ser ut som en kurant jobb. Mye mer detaljerte bilder kommer i morgen :)

 

Har også en annen utfordring... Mitt gulv bak er omtrent rusta bort, disse lages ikke mer har jeg forstått? Ser at det lages Disco 1 gulv, som ligner ganske mye på RRC sine gulv. Etter litt lesning har jeg forstått at disse er 120mm kortere enn RRC gulvet, men har samme bredde. Er det noen som har en løsning? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal visstnok være mulig å lage et RRC-gulv at to discogulv. Leste en gang om noen som hadde skjøtet to discogulv og laget seg nytt gulv til RRC. Finner dessverre ikke igjen den siden, så jeg har ikke den ringeste anelse hvor mye jobb det er og hvor bra det blir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hullet for pumpa i tanken kommer feil på Discoverygulvet. Høres rart ut, ettersom jeg trodde tank var lik på RR ig Discovery.

 

Fikk tak i et gulv som jeg skulle benytte på min LSE, men fant ut ar jeg må skjære ut biter og reparere det gamle gulvet med deler fra det nye. En gang, når jeg får arbeidslyst.

 

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, trondshj skrev:

Skal visstnok være mulig å lage et RRC-gulv at to discogulv. Leste en gang om noen som hadde skjøtet to discogulv og laget seg nytt gulv til RRC. Finner dessverre ikke igjen den siden, så jeg har ikke den ringeste anelse hvor mye jobb det er og hvor bra det blir. 

 

Ja, det kan jeg se for meg, men det blir nok en del mer jobb, samtidig som du sier; resultatet kan hende ikke blir noe særlig + at det koster litt og få sendt opp sånne stålplater fra øya. Unødvendige dimensjoner :)

 

9 timer siden, Elvehundre skrev:

Tror hullet for pumpa i tanken kommer feil på Discoverygulvet. Høres rart ut, ettersom jeg trodde tank var lik på RR ig Discovery.

 

Fikk tak i et gulv som jeg skulle benytte på min LSE, men fant ut ar jeg må skjære ut biter og reparere det gamle gulvet med deler fra det nye. En gang, når jeg får arbeidslyst.

 

Henry Arnfinn :)

 

Hehe, ja, er noe med den arbeidslysta, men når det er sagt er det bedre å sveise inn noe stål som er "ferdig produsert" fremfor å knekke / bøye plater :) 

Har liggende en del 3mm stål som jeg brukte på ramma til Siggens søster. Tenkte kanskje å legge en "rett plate" over hele bagasjegulvet fremfor å bruke den gamle. 

Må tenke litt mer på dette, evt. er muligheten å sveise opp den gamle plata... Er bare en smule tidkrevende.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ronny Jacobsen skrev:

Her går det unna ja! Flink! 

Jeg teller også år fremfor dager.

Lettere å holde tellinga :D

Jeg har også latt Bogene sitte på mine biler. Har sjekka tilstand på en av dem, ikke mye funksjon igjen nei....

 

 

 

Takk for det @Ronny Jacobsen! Dette blir nok ikke noen utstillingsbil, men nærmere en bruksbil :) Blir noen "reodor-felgen" løsning enkelte steder, men viktigst er at den blir tett! Så forresten på den ene tråden din, Bella, der har du tatt av forskjermen uten og ha av "plata" foran panseret. Har du noen lettere beskrivelse, eller var det bare å kutte av boltene på siden øverst? 

 

I dag blei det igjen mye kutting, noe banning, og ja, Land rover ingeniørene har vært flinke. Knota leeeeenge med å få av høyre bakdør, etter mye banning fordi jeg ikke hadde det riktig verktøyet (Torx 40) i små dimensjoner (1/4 tomme) fant jeg raskt ut at det bare var å ta av noen "klips" som holdt døren på hengslene. Verdt å merke seg til neste gang.. Etter en times forbannelse var det klart for å løfte av døren, etter at jeg skrudde ut passasjersetet. Mistenkte at rusten hadde tatt god hånd om "siggen" - det viste seg å være riktig! Helsike så mye rust også, ikke bare litt, men her måtte jeg kutte langt inn for å komme til bra gods... 

 

 

Her var det som fryktet. Visste at gulvene foran hadde tatt kvelden, men dette var over all forventning. Her var det kjeks helt inn til skjøten. Hadde dog en mistanke om dette, og fikk med på kjøpet et par "reprasjonspaneler" til kanalen. Kjøpte like gjerne nye kanaler fra Paddocks. 

DSC_0045.JPG

 

Etter mye banning, og sværting ble resultatet som dette etter at jeg kuttet ut det som var igjen av gulvet. 

DSC_0046.JPG

 

DSC_0047.JPG

 

Her var det en god del tilpasninger som måtte gjøres. Jeg skjærte ikke bort skjøten, eller drillet opp de gamle "spotweldsene" som er på bilen. Gjorde det heller på "gamlemåten" og tegnet opp. Sjekket omtrent 10 ganger for å få jobben riktig gjort. 

DSC_0051.JPG

 

 

Lenger enn dette kom jeg ikke i dag. Gikk tom for kappeskiver, og brukte omtrent 5 timer på å komme dit jeg er nå. 

DSC_0056.JPG

DSC_0054.JPG

DSC_0053.JPG

 

 

Det siste bildet sier litt om hva jeg har i vente. Her må skjermen av, og fram med nye kappeskiver fra Biltema. Må også justere A-stolpen bitte litt da denne ikke har sittet "fast" på lang lang tid. Men først er det å gjøre ferdig innersiden av kanalen under. Tenker jeg skal bruke 3mm stål jeg har liggende fra patrolen. Dette burde holde en gooooood stund. Men igjen er jeg imponert over britene som fortsatt lager deler til disse bilene. En slik restaurering hadde tatt mye lenger tid om man måtte produsert mye av delene selv. 

 

 :)

 

DSC_0049.JPG

DSC_0055.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...