Gå til innhold

Range Rover Classic '93 Vogue - "Siggen"


SiggenRRC

Anbefalte innlegg

Siggen funker som den skal :)

Har kjørt en god del mil med den, tatt med på arbeid med ungdommer (som forøvrig synes classic er dødskul), kjørt henger, og ja, brukt den som den kanskje var påtenkt av de britiske ingeniørene. Har noen mangler foreløpig i form av manglende gummimatter, dette er bestilt nytt fra Paddocks og skal komme med UPS tirsdag. 

 

Har også byttet olje og filter, skal ta girkassen så fort jeg får tid, men jobber litt mye og når jeg kommer hjem er det fort mørkt.......

 

På 23.10.2018 den 8.05, Lorden skrev:

Gratulerer med skilt. Alltid bedre med rullende prosjekter. 

Tingvoll/Kvisvik er midt i nedslagsfeltet til INLRF (Indre Nordmøre Land Rover Forening), så litt sparking av dekk burde absolutt være innen rekkevidde..B)

 

Det ser ut som at jeg dukker opp i de traktene påsken 2019 :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vel vel, Siggen bare går og går (bank i bordet) :)

Er noen feil som dukker opp nå og da, som f.eks at vindusviskerarmen på venstre side ikke henger med fordi mutteren løsnet. 

Vinduer og div. fungerer, og noen ganger kommer og går lyset i dashbordet. Vil vel kunne si at det er godkjent for en Classic? 

 

Det som riktig nok har forundret meg er at bilen har gått veldig kaldt, det vil si nålen har nesten ikke flyttet på seg. 

Har vært inne på tanken med at sensoren ikke fungerte, men ved på drag i lengere oppoverbakker beveger temperaturen seg.  

Konkluderte derfor med at det måtte termostaten, i verste fall noe andre greier. 

 

Brukte derfor den regnfylte dagen i dag til å skru av termostathuset for å ta en nærmere kikk, og riktig nok, den gamle termostaten har hatt stått åpen hele tiden. 

Det er kanskje ikke rart at bilen har brukt vel mye fuel, EFI systemet har vel foret på fordi den har trodd motoren er i kaldstart-modus konstant. 

 

47388318_517057408793209_7535475234128789504_n.jpg

Der er bilde av glippa, og en tommel som fikk hard medfart mellom henger og hengerfeste.

 

Byttet termostaten med en ny jeg hadde liggende fra Allmakes4x4 pluss ny pakning

DSC_0003.JPG

 

 

Har også byttet motorolje, filter, kjølevæske, plugger og nye pluggledninger. 

Skal vel ikke være noe problemer (bank i bordet) som jeg ser kan komme umiddelbart, men man vet aldri :)

 

 

:)

 

Endret av SiggenRRC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bilen går og går, men har hatt noen utfordringer på veien. Nå har den rullet omtrent 1500 km siden den i oktober 2018 fikk skilt. Stort sett vært uproblematisk, men det har også dukket opp noen ting som må ordnes. Hadde en krangling med Siggen en av de første dagene med skikkelig frost, det resulterte i at jeg brakk sølvhåndtaket (dørhåndtaket) på førerdøren. I mine øyne er det som å kjøre en bil med tre hjul, lite festlig å måtte krabbe inn på passasjersiden for å åpne døren til bilen.... Ser sånn passe mistenkelig ut:blink: 

 

Det resulterte i at jeg saumfarte finn.no, forumet, hørte med noen jeg vet sitter på en del deler uten at jeg kom noe særlig lenger. Det skulle vise seg å være vanskelig å få fatt på nye håndtak her i Kongeriket Norge. Snudde derfor blikket mot "øya" - har sett på både Famous og Paddocks at de har håndtak, men det viste seg raskt at de kun hadde til venstre side. Etter litt grubling, og undersøkelser fant jeg en kar i England som hadde noen deler han skulle selge. Endte med å kjøpe dekselet over sikringene i "cockpiten", en ny vifteboks (kjekt og ha?), og et helt sett med håndtak som skulle vise seg å være i bedre befatning enn jeg trodde! 

 

Jobben med å bytte er forsåvidt grei, brukte denne guiden som inspirasjon:Skjermbilde 2018-12-14 kl. 20.43.20.png

 

Her visste jeg altså hva jeg gikk til, det var frem med noen enkle verktøy, og etter en times tid var håndtak på plass igjen! Jeg leste meg også frem til at man kun behøver å bytte selve "sølvdingsen" - det er kjekt å vite til en evt. neste gang! 

 

Har også hatt noen problemer med ladingen på bilen, eller det vil si; jeg har trodd det har vært en jordfeil fordi det kommer "summing" i høyttalerene på lik linje med et anlegg som ikke er godt nok jordet. Når denne lyden i høyttalerene kommer går også bilen ujevnt, og mangler fart over 2500 rpm. Det kan nok skyldes jordfeil det også tenkte jeg, men her om dagen begynte batteriindikatoren å lyse, til min store overraskelse flyttet jeg på batteriet, sjekket at koblingene sitter som de skal, og vipps så forsvant lampen...

 

Det skal sies at den kom tilbake, tenkte ikke mer på det, så parkerte bilen i garasjen på jobben i "håp" om at feilen forsvant, det gjorde den ikke. Tok noen målinger i morges og det viste seg raskt at jeg hadde ladespenning på nærmere 17 v... Litt mye for et 12v anlegg, og ikke sunt å kjøre med over tid! Dette var som sagt i morges, så jeg heiv meg på telefonen til EWS og jaggu viste det seg ikke at han hadde en dynamo og reim liggende! Heiv meg i samboeren sin bil og hentet ny dynamo til den nette sum av 2100,- inkl. reim (genuine)! 

 

Jobben med å bytte er simpel; 

 

DSC_0005.JPG

 

Noen få bolter, strammefunksjonen er enkel å justere! 

 

DSC_0007.JPG

 

Ny og gammel dynamo! 

 

IMG_1097.JPG

 

Og ny dynamo / generator er på plass! 

 

 

:)

 

Nå kan endelig Siggen rulle rundt med jevn lading. Tok noen nye tester, nå lader den på 14.4 v! 

 

 

HA en riktig god helg alle sammen! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, rangeroverp38 skrev:

Deilig å kunne kjøre igjen, og føle seg trygg på at ting virker som de skal. :)

 

Absolutt :) Og man skal lete lenge etter bedre kjørekomfort spør du meg! Enn så lenge virker nå alt som det skal. 

La merke til i går at også cupèlyset fungerte etter bytte av dynamo, det gikk fra å være på "auto"-funksjon til å faktisk slå seg av / på når jeg trykket på bryter. 

 

Man blir riktig nok veldig god kunde av de ulike bensinstasjonene i området, men det må vel bare regnes med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så... Hva skal man finne på når det er søndag, og snø ute? 

Jeg bruker jo denne Classicen for alt det er verdt, og gjør jevnlig vask av understell osv. for å forhindre angrep av den brune kålormen. 

Vi går en del på ski, og jeg har merket meg at det å ta med ski på tur, altså inne i bilen ikke lar seg gjøre på noen særlig god måte. Har heller aldri likt å ha for mye ting inne i bilen som kan fly rundt ved en evt. ulykke. En ski eller stav vil jo brått kunne fungere som en prosjektil :huh:

 

Tok derfor frem litt gammelt Thule-utstyr, hadde 4 skiholdere / skilåser liggende fra en eldre bil jeg hadde en gang. Hadde også liggende noen "lasteholdere" som går på tvers av bilen. Dessverre har britene klart å lage denne bilen sånn passe bred, målte 1.50 m over taket - de lasteholderene jeg hadde liggende var på 120 og 125, altså måtte et par vike for at et par ble litt lenger :) 

 

Dro frem vinkelsliper, sveiseapparat, nødvendig HMS utstyr å satte i gang med å lage nye lasteholdere som ble 155 cm slik at de ikke stikker for mye utenfor i forhold til innfestingen (aldri likt det på biler). 

 

Her ligger de gamle lasteholderene klar til kapping, Fikk heldigvis muligheten til å gjøre denne lille jobben i kjelleren cool

 

IMG_1112.JPG

 

Etter litt kapping, måling osv. var det klart for litt sveising! 

 

IMG_1113.JPG

 

Måtte passe på at de holder vinkel, og vater for at de ikke skal bli helt ubrukelig med litt vekt på. Ikke minst å få en av lasteholderene nedi taket på et vis... 

 

IMG_1115.JPG

 

Her er ferdig resultat. 

De måler nå 155 cm og skal passe perfekt på Siggen nå :)

 

IMG_1116.JPGIMG_1117.JPGIMG_1119.JPGIMG_1120.JPGIMG_1123.JPG

 

Litt bilder av resultatet. 

Ser faktisk ikke så galt ut, og det herlige er at det er veldig lett å ta av igjen :)

Er kanskje ikke helt tidsriktig utstyr, men har ikke noen bedre løsning for å frakte ski med tilhørende god løsning på av- / pålessing. 

 

Godt bruk av dagslys og en søndag hvor sport eller dominerer på TV-skjermen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, rangeroverp38 skrev:

Synes du har gjort en bra jobb der, og ser da ut til å fungere bra.

 

Takk! 

Er ikke nødvendigvis den mest aerodynamiske løsningen mtp. benin-forbruket, men slipper og ha ski, staver osv. i bilen :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Skiholderne / lastestativet kan jeg konkludere med at fungerer svært bra! 

Det er lett å ta av / på ski, og ja, det er egentlig ikke mer å tilføye :)

 

Bilen ble brukt flittig i julen / romjulen, det medførte også noen nye problemer; 

1. Har litt ujevn tomgang / motoren tenner ikke helt korrekt noen ganger. Når problemet oppstår høres det "knitre"-lyder fra coilen, om jeg beveger denne så kan jeg fremprovosere feilen. Har derfor bestilt ny coil som er på vei fra England - antar den kommer i ettermiddag cool Monteringen skal gå relativt raskt håper jeg! 

 

2. Jag har åpenbart en størmtyv gående i bilen. Bilen stod stille fra 3. juledag til 1 nyttårsdag, hadde en mistanke mens vi var på fjellet at bilen ikke kom til å starte og jaggu hadde jeg rett i det. Lucas kom snikende med en nyttårsgave :) Må gjøre litt undersøkelser for å finne tyven, har mine mistanker, men jeg må forske litt :)

 

Må også legge ved et kosebilde fra to briter tatt i går. Hadde kjøpt inn noe greier til hønsa, og det måtte selvsagt fraktes til sitt hjem :)

 

IMG_1271.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, rang skrev:

Utrolig flotte biler disse classicene:)

 

Vil nesten si de er noe av det flotteste produsert noensinne. Går dagens utgaver av Range Rover en høy gang synes jeg.

 

Er inhabil siden jeg eier en, men er helt enig! Var innom motorpool en dag, og der stod det mange flotte nye biler, men ingen slår Classicen!

 

Fikk også en pakke fra FamousFour i dag med noen småting, skulle egentlig hatt mitt mer, men det får jeg ta senere. 

 

Pakken inneholdt blant annet en ny coil, tok ikke lange tiden å bytte, skal heller ikke skrive noen guide for hvordan fordi det er snakk om et par ledninger og bolter som skal på samme sted. Må innrømme at bilen gikk en del bedre, spent på om det faktisk løser tomgang probleme, eller om jeg må hardere til verksblush

 

her er bilde av ny / gammel Coil;

 

58D2C251-7224-4E47-A588-27657774A356.jpeg

 

Og her er den nye på plass;

 

2739A1E2-EC09-4618-9431-86BFCB41B4D7.jpeg

 

Fin ettermiddagsaktivitet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var det tid for å skremme EFI-trollet ut av bilen en gang for alle. 

Har den siste tiden "slitt" med ujevn tomgang, og generelt en dårlig kjøreopplevelse. Til hytta er det ca totalt 240 km tur/retur, på denne strekningen går et med litt over en halv tank. Synes det var litt i overkant mye..... :blink: Da ligger jeg på omtrent 2.2l pr mil, noe som etter bøkene er litt høyt selv for en V8'er 3.9L. Ujevn tomgang leste jeg meg opp til at måtte være en av to; enten vakuumslanger, eller den berømte "stepper-motoren" / "Idle Control Valve". For forbruket sin del tenkte jeg umiddelbart på lamdasondene / o2 sensorene i eksosen. Dermed var det å bestille deler å gjøre seg psykisk klar for en merkedag i kulda..... Skal si dere at det å ligge på snø er kaldt i lengden - den gamle arbeidsdressen som var foret gikk fløyten i forbindelse med sveising i fjor vinter B)

 

Kjøpte da følgende deler; 

- to stk lambda sonder

- en stk steppermotor

- nye reimer 

- Temperatur til ECU. 

 

DSC_0009.JPG

 

 

Tenkte jeg skulle være smart med å begynne med det jeg så for meg kom til å bli det værste, nemlig lambdasondene. Kjørte hjem fra jobben, bilen var ennå varm når jeg kom hjem. Tenkte da at varmen skulle gjøre det lettere for sondene å skru opp.. Lite visste jeg at de satt som bare f***! :wacko: Hadde nok ikke helt korrekt verktøy heller, men den lokale Biltemaen hadde ikke lambda nøkler i størrelsen Land Rover har valgt (17 mm). 

 

Etter noen timer med forbannelse, gloser, bikkje som piper, og hane som galer var de endelig ute! 

Her til sammenligning mellom ny og gammel... 

 

DSC_0010.JPG

 

Når jeg da endelig fikk dem ut skulle førersiden vise seg å være litt av en kamp for å skru på plass igjen. Shitpart (britpart) hadde gjort kunststykke å lage sånn passe dårlige gjenger på sonden som medførte litt fabrikasjonstid. Dermed var jobben jeg beregnet en time på tatt 3 timer... 

 

Sondene er allefall på plass der de hører hjemme å gjør forhåpentligvis noe med forbruket :)

 

Så var det stepper motoren... Denne var grei skuring å få ut, brukte en god rørtang og vips, der var den ute! 

Ny og gammel til sammenligning; 

 

DSC_0011.JPG

 

Relativt sliten den til venstre i bildet. Har lest og fått tips om at det går an å rengjøre den gamle motoren for å bruke på ny, men Advanced Factories (?) skulle ha snaue 300 kr for delen, og like mye i frakt for å få på plass delen i mine hender før helgen. Bilen må jo brukes, og jeg orket ikke tanken på en gravid ØKH gå i fistel om bilen skulle stoppet på vei til fjells :)

 

Så er det dags for litt konkludering av de nye delene, bilen går som en klokke, jeg mener; det er en helt ny bil å kjøre. Føler selv (inhabil) at den får mindre fuel enn hva den fikk tidligere, det merkes i allefall på kaldstarten / lukten av bensin. På vei til hytta nå, via drammen og litt småting på veien gikk det med rett under kvart tank opp, forhåpentligvis mindre på vei ned, men en endelig konklusjon på forbruket skal jeg ihvertfall gi dere etterhvert! 

 

Tomgangen og de problemene jeg har hatt er nå helt borte, det var nok dels stepper-motoren som var gammel / slarkete og noen råtne vakuumslanger. En t-kobling var helt løs og tidligere limt med Tec-7 eller lignende. 

 

Fikk aldri satt på reimene jeg kjøpte, det var tenkt, men siden jeg måtte drive å fabrikere løsninger for å sette på lamdasensoren førerside ble det dessverre nedprioritert denne gangen, det settes derfor på listen over ting å gjøre :)

 

 

Kanskje trollet endelig har fått litt ro i sjelen??? 

 

 

Endret av SiggenRRC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Da har dagen kommet hvor jeg vurderer å selge Siggen fordi det har kommet et spennende prosjekt for hånden. Ja, det er et Land Rover produkt - har derfor ikke dårlig samvittighet med å bytte ut Siggen. Har en ØKH som er relativt rund i kantene, men hun nekter meg flere biler på «tunet». Derfor må Siggen vike..... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Meget imponerende jobb må jeg si, all den rustsveisinga og finurlige løsninger i mangel av løftebukk. Tommel skyhøyt!

 

/Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...