Gå til innhold

Range Rover Classic '93 Vogue - "Siggen"


SiggenRRC

Anbefalte innlegg

2 timer siden, LarsV8 skrev:

Gratulerer med å ha fått i stand en flott bil. Denne tråden er virkelig spennende og inspirerende lesning.

Keep up the good work :)

 

Takk for det! 

Ligger an til at jeg er i Tingvoll / Kvisvik traktene neste påske! 

Får kjøre i gang et lite dekksparkings-møte! 

 

2 timer siden, motom skrev:

Jeg er ikke noe flink med sån elektronikk heller men fikk du målt om den får strøm?

 

Får målt strøm helt inn til kontakten på "ECU". Er nok noen svake / dårlige loddepunkter ute å lusker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kost meg med hyggelig lesing, kaffe og Stratos i sofakroken :D 

Gratulerer med godkjent bil og skilt! 

Jaggu har den blitt fin!

Tips mht vindusheisen; ta av dørtrekket, øverst på motor til heisen finner du en liten plastpropp. Fjern denne forsiktig med ett skrujern og dusj litt crc/wd40 eller lignende inn i hullet. Har hjulpet meg opptil flere ganger. Rett og slett fukt/rust som gjør at den ikke funker. Hjelper det ikke har du da muligheten til å måle på kontakten om det er strøm helt frem til motoren. Gudd løkk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2018 den 13.26, Ronny Jacobsen skrev:

Da har jeg kost meg med hyggelig lesing, kaffe og Stratos i sofakroken :D 

Gratulerer med godkjent bil og skilt! 

Jaggu har den blitt fin!

Tips mht vindusheisen; ta av dørtrekket, øverst på motor til heisen finner du en liten plastpropp. Fjern denne forsiktig med ett skrujern og dusj litt crc/wd40 eller lignende inn i hullet. Har hjulpet meg opptil flere ganger. Rett og slett fukt/rust som gjør at den ikke funker. Hjelper det ikke har du da muligheten til å måle på kontakten om det er strøm helt frem til motoren. Gudd løkk ;)

 

Tusen takk @Ronny Jacobsen! Bra lektyren passer til kaffe og Stratos! 

Er noen småting som gjenstår, blant annet skal jeg vurdere lakking eller ikke, jeg syns de skal se litt "røffe" ut - og ikke minst skal dem brukes. 

Får se hva jeg gjør etterhvert. Nå er det fortsatt to ting som irriterer meg som ikke funker; 

 

1. Vinduer (ingen går opp / ned). 

2. Varme / vifteapparat. 

 

Har målt strøm frem til motorene, nix-nada. Målte strøm inn til ECU, der er det strøm, men den sendes ikke videre. 

Tror "tvistingen" av ECU-kortet i kombinasjon med en tur inn i ovnene tok knekken på det. 

 

Angående vifteapparatet må det monteres inn en ny motstand. Vet at man har to muligheter på denne, enten ta av hele dashbordet, eller ta av noen få deler for å evt. lodde ny motstand på plass. 

 

Planla egentlig å dra innom kaffe-treffet på Grefsenkollen i dag, men ser ut til at jeg ikke får tid. Prioriterer heller å få fatt på delene jeg trenger for å få løst de to tingene over :)

Derfor vanker det en tur til Nittedal mest sannsynlig, og en tur innom Røa. Så får jeg se hva klokken blir med tanke på kaffetreffet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SiggenRRC skrev:

Angående vifteapparatet må det monteres inn en ny motstand. Vet at man har to muligheter på denne, enten ta av hele dashbordet, eller ta av noen få deler for å evt. lodde ny motstand på plass.

 

Monterte en trinnløs regulator på en kompis sin 82' 911. De originale fungerer så dårlig at man sjelden fikser dem tror jeg. Ble utrolig mye bedre med en trinnløs en!

Finnes sikkert billigere typer på e-bukta i disse dager men denne fungerer i hvert fall veldig bra! https://www.pelicanparts.com/techarticles/911_ac_switch/911_ac_switch.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel, hadde egentlig tenkt meg på Kaffetreffet ved Grefsenkollen, men klarte ikke å dy meg når jeg kom hjem. 

Hadde vært på Røa der Siggens gamle eier bor for å hente motstanden til vifteanlegget. Dette har ikke fungert siden jeg fikk den, og siden vi bor i et land med relativt uforutsigbart vær er det ønskelig å få denne luksusen med varm bil. 

 

Etter å ha lest diverse service manualer, sett gjennom noen youtubeklipp, lest American British sin guide var det min tur til å sette i gang. 

Tok ut "gittern" foran for å se etter motstanden, ingen motstand å finne, tenkte at f***, da må dashen av. Begynte å skru, fikk av dashen; 

 

DSC_0009.JPG

 

Ingen motstand å finne, klødde meg godt i hodet, tok en liten pause, leste på noen forum, og vipps så lokaliserte jeg motstanden. 

Den ligger ikke inn under dashbordet, eller rundt vifta, den ligger på utsiden. Nærmere bestemt innenfor venstre spjeld ved panseret. Under viskerne. 

Der sitter den lille rakkern med to stjerneskruer, relativt enkelt å finne. 

Riktig nok veldig glad for at jeg tok av dashbordet da andre enden av kontakten til motstanden satt dønn fast i resten av ledningsnettet. 

DSC_0013.JPG

 

Gammel motstand, er ikke rart at disse ruster med tanke på den plasseringen de har valgt. 

Den mottar jo ca. alt av regnvær i fart...

 

Uansett kaffetreffet får jeg bli med på en annen gang. 

Nå ser interiøret i bilen slik ut; 

 

DSC_0012.JPG

 

 

Forresten, på venstre side under rattet fant jeg noe spennende greier, det er rester av et alarmsystem. 

Dette systemet er også syndern for at hverken tut eller nødblink fungerer. Noen som har vært borti et slikt system? 

Det er fremmed for denne bilen, og ønsker å ta det vekk. Da er det sikkert noen som har koblet og herja litt..... 

 

Skal få tatt bilde av det senere å legge ut :)

 

 

 

DSC_0011.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hr viften vært ute for en sjekk, ingen problem når jeg koblet på strøm direkte. Har byttet motstand. Skrudde alt tilbake før jeg testet om det fungerte, det skulle jeg ikke gjort for det fungerer ikke om jeg bruker panelet i dashbordet.

 

Søker derfor spessial-hjelp her på forumet.  

Kjenner en person med Autodata login som ga meg disse skjemaene.

 

spørsmålet mitt er hvor FB8 og FB9 sitter?

henter viftene strøm fra «sokken» ved batteriet? Denne er vel verdt å sjekke antar jeg? 

 

Her er bildene;

 

80F11DD6-83F5-407C-964B-72306EB58ED0.jpeg8C7BBB52-97D2-473B-AB6A-48C31D552C4C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Fant en 30 amp sikring i motorrommet som hadde blåst. Denne sørget åpenbart for strøm til viftene. Den blåser nå full spiker når AC er «på». Den blåser på hastighet «en» når AC er slått av. Da ryker det også fra motstanden foran som jeg monterte her om dagen. Hastighet 2 og 3 fungerer ikke. Den blåser javnt, men man hører vifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, dolomite skrev:

Viftene I Classic er definitivt ikke lydløse, med mindre man kjører Diesel.  Da tar steinknuseren over for det andre orkesteret..:D

 

Haha, det er sant, var full storm når AC vifta startet. 

Litt mindre fart og moro på varmevifte, men den fungerer nå i alle fall, riktig nok bare på hastighet "en". 

Tror kanskje det har med at den ikke er brukt på en god del år, og at den må få komme seg i gang igjen. 

Merket at vifta trakk langt mindre strøm etterhvert :)

 

Den sikringen styrer tydeligvis alt som har manglet på bilen...... 

 

Back in the "heydays" 80-tallet har jeg fått høre følgende; "Lucas fant opp mørket". 

Jaggu har dem ikke klart å kjøre mye en kurs. Må gjøre noe med strømmen etterhvert, men nå fungerer tuten, nødblink, og alt som har manglet. 

 

Happy go lucky enn så lenge I hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente at jeg gledet meg for tidlig på en av mine..  Trodde alt var i boks, manglet kun frontrute.  Måtte gi opp å få den inn, selv med erfarne folk til hjelp. Jeg må nok løsne/ta av taket.. :(  Er det andre som har hatt samme utfordringen?

Salige Joe var berømt for ‘the sudden and unexpected darkness, no less’.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, dolomite skrev:

Jeg kjente at jeg gledet meg for tidlig på en av mine..  Trodde alt var i boks, manglet kun frontrute.  Måtte gi opp å få den inn, selv med erfarne folk til hjelp. Jeg må nok løsne/ta av taket.. :(  Er det andre som har hatt samme utfordringen?

Salige Joe var berømt for ‘the sudden and unexpected darkness, no less’.. :D

 

Ser den, skal ikke ta gleden på forskudd!

 

Mangler faktisk selv varme i frontrute..

 

Skal undersøke litt mer, tror det ligger mer koblinger i den tredje «sokken» jeg ikke har åpnet enda. ‘93 modellen har jo ikke «sikringsboks» i motorrommet. Da har dem heller valgt å pakke de få som finnes inni gummisokker. Tror svaret på din og min er i en av sokkene der^_^

 

Goooood natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen vært på en aldri så liten langtur til Toten i forbindelse med rakfisklag, fikk også puttet inn en jaktdag i går, men dessverre var det null fugl å finne! 

Jakta på Totenåsen. 

 

Før avreise måtte / fant jeg ut at jeg skulle gjøre noe generelt vedlikehold på Siggen. 

Hadde heller ikke skrudd / festet de plastdekslene på innersiden av skjermen, så dette måtte også gjøres :)

 

Her står pasienten foreløpig på tre bein! 

Inn med plast :) 

 

DSC_0015.JPG

 

DSC_0016.JPGDSC_0017.JPG

 

Hadde ikke flere plastnagler, endte derfor opp med skruer så det kan bli enkelt å evt. ta de av igjen. 

Ble mindre støy av dritt og stein som spruter opp under skjermen :)

 

DSC_0018.JPGDSC_0019.JPGDSC_0020.JPG

 

Så byttet jeg plugger, i den forbindelse klarte jeg å ryke en av tenningskablene. EWS hadde ikke kabler liggende så endte opp med en Biltema-kabel. 

Skal sende avgårde en bestilling på noen deler i morgen så hiver med nye kabler rund-baut  :)

 

DSC_0021.JPG

 

Siden jeg "nesten" er ferdig med Siggen endte jeg opp med å kjøpe en annen brite av en kar her i Bærum. En Gråtass, vet ikke helt hva jeg skal bruke den til, men brukte den senest i dag for å tømme dritt ut av hønsehuset. Totalt bortkastet tid, men veldig artig :)

 

DSC_0014.JPG

 

Visste ikke dette før jeg så plata på traktoren, men det står "made in Britain" så her har jeg altså klart å få enda en brite på tunet. 

Denne går jo, så det er ikke noe umiddelbart prosjekt før jeg til våren skal lakkere om skjermene osv. 

Har tenkt til å lakkere Siggen så da får jeg god trening på Gråtassen :)

 

 

Konkluderte forresten med at vifteanlegget på Siggen ikke funker for fem øre, det blåser kaldt og kun når jeg har på "AC", dette må fikses før vinteren kommer. 

Derfor må jeg bestille ny vifte, ny motstand, og pluggledninger. Så må ut med dash-bordet på nytt. Har jo klart å pådra meg trening / teknikker på dette også :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å la problemene ligge... Det at vifta ikke gir varme kjenner jeg at jeg kan bli litt smågal av. 

Måtte derfor brette opp ermene for å reparere dette en gang for alle, det liger enten noe gammal moro inni viftehuset, eller så har den rett å slett rusta fast på noe vis. 

Tiden for vise, derfor brukte jeg ettermiddagene i dag mellom vedrydding, litt banning over at traktoren ikke starta, og frem til mørket kom med å skru ut vifteanlegget. 

Det var forsåvidt en relativt grei prosess, gikk overraskende greit, men frykter for monteringen igjen :( Er tross alt plast mye av dette, og jeg er ikke så veldig tålmodig av meg. 

 

Fikk bestilt opp alt jeg trengte for å utføre følgende; 

1. Bytte tennigsledninger etter at jeg røk en, og måtte bruke noe rask fra Biltema. 

2. Når jeg kjørte til Toten merket jeg at motoren går veldig kaldt. Tenker at jeg prøver meg med et termostatbytte for å løse problemet. 

3. Den er ikke så veldig myk i giringen og bestilte derfor alt jeg trengte for å flushe girkassen. 

 

Og ikke minst det jeg trenger for å få byttet viftemotoren og ny motstand :) 

 

Bilen ser sånn ut nå... Ikke helt kjørbar kan man si... 

DSC_0025.JPG

 

Så ser viftekladeisen slik ut; 

 

DSC_0026.JPG

 

Klar for operasjon i morgen :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, motom skrev:

Kan inke kalle seg landeveiens konge uten litt lunk i kupeen :D

 

Ville tro at det var nok varmetap å ta av i en V8 fra 90 talle :O

 

 

Nei, det blir litt kjølig på starten av turen, da blir det fort klaging over manglende varme :)

 

Operasjonen på vifteboksen gikk bra, jeg antyder at dette kanskje er den vanskeligste jobben jeg har gjort på Siggen siden overtakelse. 

Dette er ikke åpenbart ikke noe for meg og min "finmotorikk" - brukte ca. 5.5 time på å bytte ut gammel viftemotor og bytte den ut med noe nytt. 

Vanvittig tidkrevende og nøysomt arbeid kombinert med plast som ikke vil gi deg noe særlig gratis, spesielt når man skal montere alt sammen til en lik boks som den man tok ut. 

 

Uansett, fant fort ut når jeg pirket på motoren at den helt åpenbart var årsaken. Det gikk ikke an å vri denne med en skrutrekker, dro til en del når jeg fikk den ut. Men denne har åpenbart gjort sin del av jobben med Siggen i mange år. Man kan vel spekulere på hvorfor den har blitt sånn osv, men der har jeg ikke noe direkte svar. 

 

Her er noen bilder fra operasjonen; 

 

Her ligger det en delt vifteboks; 

DSC_0029.JPG

Litt uskaprt bilde, men der ser dere den gamle motoren. Fullstendig utslitt :)

 

DSC_0030.JPG

 

Her er ny motor og motorfeste på plass; 

 

DSC_0033.JPG

 

Og det er her møkkajobben starter, alle disse "flappene" skal passe inn i sine respektive spor, sammen med varmeregisteret. Ikke en spesielt enkel jobb, og man må ha tålmodighet, masse tålmodighet. Man skulle tro at delene ikke passer sammen overhodet, men til slutt får man det til :)

 

DSC_0036.JPG

 

Ferdig resultat! Eller nesten, må poppe panelet på plass igjen, sette på noen pakninger, så er varmeapparatet klar for montering igjen. 

Har en bitte liten drøm om å få bruke bilen i helgen i forbindelse med at jeg skal til fjells, men vi får se om jeg rekker det. 

Må innom jobben i en tur på formiddagen i morgen også :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Tuscan skrev:

Spennende å høre om det blir noe mer varme i bilen.

Hvor kjøpte du viftemotoren? 

 

Skiftet du varmeregisteret også?

 

Jeg sliter med varme i et tilsvarende anlegg.

 

Det er full storm i AC-anlegget, og veldig trolig ble jeg lurt da jeg satte strøm direkte. 

Varmevifte kan umulig ha gitt noe effekt da den er hard å "snurre" rundt ... Definitivt ferdig med sin tjeneste. 

Skiftet ikke register, men tok det ut for en kjapp rens. Var mye gammal moro inne i registeret  sammen med mye møkk på selve registeret. 

 

Det du kan sjekke @Tuscan er om det er kjølevæske inn til registeret, eller om du kan ha noe "luft" i systemet. 

Lufteprosedyrer blir man aldri klok av, men noe jeg har lært meg er å lufte systemet mens bilen selvsagt går, og man har "bånn gass" på varmeanlegget. 

 

Kjøpte alt jeg trengte fra Famous four, de selger Atlantic British sitt "heater blower kit" og resistor billigere enn hva Atlantic British selger sitt for; 

 

FF009093 - Resistor for Heater Motor Fan - GA399973 to LA647644 chassis numbers ONLY - NOT Soft-Dash
GBP 42.50 EACH
Quantity: 1

FF010220 - Heater Blower Motor Replacement Kit - GA399973 to LA647644 chassis numbers ONLY  - use with FF009093
GBP 189.00 EACH
Quantity: 1

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har EFI-spøkelse, andre har lys-spøkelse, jeg erklærer herved VIFTE-spøkelse! 

Fader for en jobb, monterte ny vifte-motor, testet selvsagt at alt fungerte hva gjelder strøm på vifte og at denne faktisk fungerte. 

Plundret ca 3 timer med å lodde på plass motstanden som sitter inni selve viftehuset - skikkelig møkkajobb, og når jeg skulle montere alt sammen oppdaget jeg imidlertid at denne motstanden ikke brukes .... jaja, sånn er det. :blink: Man lærer så lenge man lever. 

 

Startet monteringen med en skikkelig vask av viftehuset;

 

DSC_0038.JPG

 

Så var viftehuset på plass; 

 

DSC_0040.JPG

 

Her er det mye plundring for dem som ikke har gjort denne jobben før. Det ligger mye info ute på det store nett! 

 

Satt inn ny motstand som var anbefalt når man "oppgraderte" / byttet vifta; 

 

DSC_0041.JPG

 

 

Og her var alt på plass igjen! 

 

DSC_0042.JPG

 

Det som nå skjedde var jeg klarte å knekke den lista som dere ser er limt litt, dette må utbedres senere ved å kjøpe ny "nedre dash". 

 

Derimot skjer følgende nå når jeg skrur på vifta.... 

 

Den funker KUN på hastighet EN, lot bilen stå for å lufte kjølevæskesystemet.. Når jeg satte meg inn i bilen igjen gikk ikke vifta i det hele tatt, og sikringen hadde heller ikke gått. 

Har koblet meg forbi sikringen i motorrommet, så her må det ha gått en sikring et annet sted. Vet det ligger noen bortgjemte under passasjersetet. Når jeg nå skrur på "AC" vifta går ikke denne i det hele tatt lenger, før demontering ga denne full storm. Om den skrus på går sikringen.. Det samme skjer om jeg setter varmevifte på hastighet to eller tre... 

 

Merkelige greier.... 

 

Hva angår AC koblet jeg kun ut ET ledning, selve ledningen som går fra viftepanelet til AC viftene. 

Denne ble koblet fint tilbake igjen. Har heller ikke vært borti noen jordppunkter (så vidt jeg vet)... 

 

Tips anyone? 

DSC_0039.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lyn oppdatering før en lenger post etterpå; 

 

Vifteproblemet er nå løst. 

Det er både AC og varme i "Siggen". 

Var litt skummelt å kjøre på jobb i morges og hjem i ettermiddag. 

Veldig doggete.... 

 

Fikk litt tips av @clausen (Tusen takk) - viste seg å være en brent ledning mellom AC / Varmevifte. Sikkert fra da jeg prøvde å "tvangsstarte" den gamle vifta B)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over er nå vifte-spøkelse borte vekk! 

 

Gikk først over ledninger i motorrommet, og spesielt rundt batteriet. Der er det noen sikringer, og en sokk med masse "snacks". 

Det jeg fant der var flere ledningsbrudd, ikke alvorlige nok til at viftene ikke skulle fungert, men det kan være andre ting som ikke har fungert som jeg har fundert litt på. 

Kjøpte derfor inn en god sikringsholder fra den lokale Biltema'en og satte i gang med å sette opp et skikkelig sikringsopplegg i motorromet. 

Det ble seende slikt ut; 

 

DSC_0044.JPG

 

Monterte det selvfølgelig nedi skjermen så kontaktene sitter som de skal osv. 

Satte også inn et kobbel med sikringer  :)

 

Her var de bruddene jeg fant; 

 

DSC_0045.JPGDSC_0047.JPG

 

Når jeg satte alt sammen tilbake, ga bilen strøm hadde jeg et lite håp at viftene skulle fungere.... Det gjorde dem dessverre ikke.. 

Derimot fungerte plutselig lysene i EFI-spoilern, og litt annet små-snacks som varme i setene blant annet. Dette har ikke vært nødvendig, men artig at de tingene der plutselig bestemte seg for å fungere :)

 

Og her startet også frustrasjonen, tankene, og de vonde minnene på hvordan dashbordet igjen må tas fra hverandre for å komme til de riktige kablene. 

Kom plutselig på at dashbordet til classicen er delt i "tre". Man har den øvre delen, midte delen, og nederste delen. 

Når jeg monterte alt dette sammen monterte jeg først øverste del, så nederste del, og til slutt midtre del. 

Da sitter altså midtre del kun med to muttere og noen skruer. Skrudde ut dette, og etter litt gladvold, løsning av skruer så fikk jeg ut den midtre delen :)

 

Og dette var synet som møtte meg; 

 

DSC_0048.JPG

 

Her har det åpenbart gått ei kule varmt :)

 

Dro dette fra hverandre, klippet bort ledninger, loddet det sammen, isolerte og monterte. 

Forsøkte selvfølgelig viftene før jeg monterte det sammen igjen. Eneste rare nå er at AC og varmevifte går samtidig :huh:

Det blir riktig nok varmt i bilen, og duggen forsvinner, nå er det i det minste en bil det går an å bruke når det er fuktig i været! 

 

Neste på lista er bytting av olje, filter, og pakning på girkassa - dette var planlagt å gjøre i helgen, men på grunn av de 50 mm med regn som er meldt utsettes dette til det blir opphold! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...