Gå til innhold

Range Rover Classic '93 Vogue - "Siggen"


SiggenRRC

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, lafterolf skrev:

Du finner chassinr midt i ramma utvendig foran høyre framhjul. Midt mellom alle boltehull til styresnekka, dvs der den ville stått om bilen var høyrestyrt.

 

Takk for det @lafterolf!

Da skal jeg ta frem stålbørste å lete etter rammenummer! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, krokansjefen skrev:

Det er ikke ukjent å få påpakk på uleselig nummer på disse bilene..

Men flere og flere har sagt at påfølgende møte med BT er blirr nær sagt en fornøyelse..

Forøvrig, knall tråd, og gøy å se andre jobbe! Særlig med slikt resultat å vise til...

 

Det er veldig sant, ligger ikke inne i budsjettet at jeg skal til BT, men finner jeg ikke chassis nummeret så må jeg nok ta turen innom :)

Og ja, kan selv skrive under at BT er delvis hyggelig. Hadde en interessant opplevelse med en kar på Slependen som plutselig hoppet ut av kontoret sitt. 

Han var ikke særlig snakkesalig, heller ikke helt oppegående hva gjelder de sosiale egenskapene.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til jobbingen, fikk jaggu klemt inn noen timer i dag også. 

Jobber jo som dere ser ute, og det gjør at jeg er avhengig av oppholdsvær for å kunne gjøre noe. 

Har ikke bygget meg noe tak (enda) - tviler også på at ØKH ikke ser særlig positivt på at jeg får bedre forhold med tilhørende campingtelt... 

 

Uansett, i dag var det navet venstre foran sin tur for litt arbeid. Og fy så grisete. Her satt det ekstremt gammalt moro. Rart hvordan det har akkumulert seg så mye dritt over tid. Det er ikke bra. I tillegg var det en fin lekkasje fra navet som ikke nødvendigvis har bidratt til det positive over tid :)

 

DSC_0002.JPG

Måtte også ofre litt gladvold for å få av caliperen. Den bolten satt dønn fast, så fast at jeg bøyde leddpipene i tolvkant. Dundret derfor på en 13mm som satt seg godt fast. Etter litt banning løsnet den jaggu meg. 

 

DSC_0003.JPG

Her ligger venstre forstilling på bordet, ferdig vasket, og renset for gammal moro! 

 

DSC_0005.JPG

Verktøyet fikk seg også en rask vask, var ekstremt klinete etter at jeg jobbet med navet :)

 

DSC_0006.JPG

Her ligger delene vasket, tørket og malt :)

Dette blir deilig å  få montert igjen! 

 

Så.. Man trenger følgende verktøy for å få løs en demper som har sittet på bilen siden den var ny. 

- 19 mm fastnøkkel

- en 13 mm pipe for å løsne dempe-hatten

- hammer

- Dor 

- Rørtang

- Boltekløyver 

- Varme

 

DSC_0008.JPG

 

Det ender med at mutteren som kommer ut nederst ser slik ut; 

 

DSC_0009.JPG

 

Trenger også en klemme-tang for å sørge for at demperen ikke snur seg rundt når man holder på. 

Dette sitter no inn i granskauen, så regn med å bli svett under økten :)

 

DSC_0010.JPG

 

Og etter enda mer banning og sværtting kommer hele kladeisen ut; 

DSC_0011.JPG

 

Så var det frem med stålbørste, pensel og hammerlakk. 

Det ble seende slik ut til slutt; 

 

DSC_0012.JPG

 

Forhåpentligvis kan jeg starte med monteringen igjen i morgen. Det skal byttes noen simringer her og der, nye hjullager på plass, ny bremseskive, caliper, og klosser! 

Må også jobbe litt på den ordinære jobben innimellom. Men nå er det virkelig på innspurten her. 

Følgende må gjøres før bilen er ferdig: 

 

- Bytte dempere

- Bytte den "ringen" som sitter på toppen av fjærene

- Bytte fjørene begge sider

- Legge opp bremserør begge sider foran 

- Sette på bremseskjold alle hjørner

- Lufte bremser alle hjørner

- Sette inn nytt fuel-filter

- Oljeskift

- Bytte støtfangere foran og bak, inkludert hjørner. 

- Montere sammen interiøret. 

- Gå over det elektriske (lys) 

- Gå over det elektriske (horn) 

- Gå over det elektriske (vifte / cupe). Denne starter ikke, men gammel eier har funnet ny motstand. 

 

Ferdig :)

 

Det nærmer seg veldig nå kjenner jeg, det er ikke mange timene som gjenstår. 

Regner med at jeg i morgen kanskje er ferdig med å sette på navnet igjen. Da er det kun en super-sjarmør-etappe igjen! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jobbes og det jobbes, fikk klemt inn en god del timer på Siggen i dag. Det resulterte i at venstre side er fullstendig ferdig i form av at navet, bremseskjold, hjullager, bremserør, osv. er montert. Til og med dekket ble satt på! Glemte å ta bilder under den prosessen, ble så ivrig! 

 

Her var utgangspunktet; 

DSC_0012.JPG

 

Var no forbanna dritt å bytte fjæra på denne siden, spente derfor ut fjæra helt å kappet over med vinkelsliper. Gadd ikke å bruke tid på det. Helt HMS-korrekt er nok ikke den metoden i det hele tatt, smeller litt, naturlig nok B) Får vel aldri helt ut spennet. Tok frem fjærklemmern å smatt på den nye fjæren med demper på plass! Begynner å bli mye nytt på denne nå, og deilig er det når jeg ser over bilder og bilen generelt :)

 

Uansett, resultatet ble slik på venstre side; 

 

DSC_0014.JPG

 

DSC_0015.JPGDSC_0016.JPGDSC_0017.JPG

 

Brukte ca. 5 timer på jobben fra første bilde på dette innlegget, var noen små tilpasninger som måtte gjøres, men synes resultatet ble svært bra etter min skala i det minste :)

 

Etter venstre side, var det klart for å gjøre andre side. Skal si de blir deilig å bli ferdig nå. Ser ut til at jeg blir ferdig med mekkingen i løpet av noen dager. Kommer litt an på hvor mye tid jeg får klemt inn her og der, må jobbe litt også! 

 

DSC_0018.JPG

 

Gjorde samme metode på høyre som på venstre med vinkelslipern. Det ble seende sånn ut når fjæra var borte; 

 

DSC_0028.JPG

 

Kjøpte ny ring som holder dempertårnet på plass. Denne kakk helt sammen når jeg skrudde av mutterne. Den nye er helt galvanisert :)

 

DSC_0030.JPG

Min noe brutale fjærklemmer er på plass, denne er helt super! 

Kan med det sterkeste anbefale denne, kjøpte den på Biltema i vinter, og har brukt den flittig.

Er god og stabil, og ikke minst så er det enkelt å "presse" fjæra sammen. Hadde de andre Biltema selger, men de forsvant rett i leggbeinet mitt, ikke spesielt digg. 

 

DSC_0033.JPG

 

Smækk så var den plass også! 

DSC_0034.JPG

Her med dempere, og litt av bremserør / slanger på plass. Gikk tom for nipler (???). 

Må innom Biltema i morgen for å brunkre litt bremsedeler :)

 

 

Tok også et bilde av bilen bakfra igjen; 

DSC_0036.JPG

 

Begynner å gå tom for deler å sette på bilen nå. Får et lite påfyll fra Famous Four i morgen, de delene ble sendt avgårde i dag :)

Det blir bra, men ikke noe mer spennende enn at det er nye tåkelys foran, de gamle er helt kjørt. Så er det deler til støtfangerne foran og bak. 

Så det blir litt mer ting å gjøre på lista fra forrige innlegg, siterer den inn her; 

 

På 8.10.2018 den 19.41, SiggenRRC skrev:

- Bytte dempere.                                                                                    - Ferdig 

- Bytte den "ringen" som sitter på toppen av fjærene                      - Ferdig

- Bytte fjørene begge sider                                                                   - Ferdig

- Legge opp bremserør begge sider foran                                         - 50 % ferdig

- Sette på bremseskjold alle hjørner                                                   - 1 av 4. (regner med å ta dette når jeg lufter bremsene :)

- Lufte bremser alle hjørner

- Sette inn nytt fuel-filter

- Oljeskift

- Bytte støtfangere foran og bak, inkludert hjørner. 

- Montere sammen interiøret. 

- Gå over det elektriske (lys) 

- Gå over det elektriske (horn) 

- Gå over det elektriske (vifte / cupe). Denne starter ikke, men gammel eier har funnet ny motstand. 

 

 

 

Neste jobbedag med bilen blir ikke før fredag. 

I morgen venter det en liten road-trip / road-show med jobben :)

 

DSC_0038.JPG

DSC_0023.JPG

DSC_0029.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjektet går stadig fremover! 

Nå kjenner jeg at det ikke er lenge til bilen er på veien, kanskje flyttes den til grus i løpet av helgen for å vaske rent under. 

 

Men først måtte jeg gjøre ferdig bremsene foran på høyre side. Her var det tydelig ikke koblet til noen bremseklossføler, selv om kontakten var der. 

Den hadde nemlig røket, måtte derfor frem med litt lodd. Det vil si; jeg lodder ved å bruke Wurth sine "loddeskjøt". Genialt produkt som anbefales på det sterkeste. 

Det har en krympende hinne, med lodd i midten som gjør at ledningene loddes sammen med bruk av varmepistol! Går ganske radig. 

 

Måtte også lodde noe greier nedi motorrommet rundt høyre lykt hvor også ledningene til 1000-meterne kommer inn. Vet ikke om det gjorde susen, men sannsynligvis fungerer disse når det kommer strøm i bilen :)

 

DSC_0041.JPG

 

Her er nye bremseslanger på plass. Kunne muligens brukt de gamle, men synes det ser så fint ut når alt rundt en ting er nytt! 

 

DSC_0043.JPG

 

Der var bremsene ferdig og skjoldet på plass! Det har nok ikke vært noe skjold på denne bilen siden ja... 

Den brune ormen hadde spist de gamle bra opp! 

 

Etter jeg var ferdig med det lakkerte jeg støtfangerne foran og bak, her var det litt rust og gammal moro. 

De er nå til tørk, har også fått deler fra Famous Four så nå kommer også hjørnene plass igjen. 

Må også bytte tåkelys, og sette på ny EFI fanger foran :)

 

Nærmer seg veldig nå, og siden jeg var i så god "drive" endte jeg med å begynne på interiøret! 

Det var en fryd å montere når du vet at bilen er tett, og rusten er borte! 

 

DSC_0044.JPGDSC_0045.JPGDSC_0046.JPG

 

I morgen fortsetter jobbingen, har ikke lagt noen planer for helgen som innebærer bånn gass jobbing på Siggen :)

Hvem vet, kanskje den er klar på søndag? 

 

 

Må også oppdatere "listen" som jeg lagde tidligere; 

 

På 10.10.2018 den 19.08, SiggenRRC skrev:

- Bytte dempere.                                                                                    - Ferdig 

- Bytte den "ringen" som sitter på toppen av fjærene                      - Ferdig

- Bytte fjørene begge sider                                                                   - Ferdig

- Legge opp bremserør begge sider foran                                         - Ferdig

- Sette på bremseskjold alle hjørner                                                   - 2 av 4. Bare bak igjen! 

- Lufte bremser alle hjørner

- Sette inn nytt fuel-filter

- Oljeskift                                                                                                

- Bytte støtfangere foran og bak, inkludert hjørner.                         - Bytter ikke, men har nye deler til hjørnene. 

- Montere sammen interiøret.                                                             -  Framsetene, og halve bakover er satt inn. 

- Gå over det elektriske (lys)                                                               -  Ferdig

- Gå over det elektriske (horn)                                                            -  Ferdig

- Gå over det elektriske (vifte / cupe). Denne starter ikke, men gammel eier har funnet ny motstand. 

- Legge nytt taktrekk

- Montere EFI-Spoiler

- Montere tåkelys

 

 

Nærmer seg! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, helgens gjøremål er ikke ukjent - har ordnet med masse tid til Siggen. 

Målet var at den skulle bli "ferdig"....... Om den ble eller ikke får dere svar på under :)

 

Men aller først måtte hønene + hanen få litt oppmerksomhet, det har vært lite oppmerksomhet til både ØKH, bikkje og høner i det siste, men det skal ta seg veldig opp! DSC_0002.JPG

 

Når jeg tok det bildet der hoppet hanen rett opp i fanget på meg etterpå, og det var ikke på en hyggelig måte. 

Han har blitt litt manne-vond den siste tiden, det må ordnes! 

 

Men tilbake til prosjektet. Fikk på plass interiøret i løpet av lørdagen; 

DSC_0003.JPGDSC_0010.JPG

 

Så fikk jeg en pakke fra Famous Four rett før helgen som inneholdt det jeg trengte for å feste støtfanger med tilhørende hjørner, det ble seende sånn ut; 

 

DSC_0011.JPG

 

Hadde også bestilt ny frontfanger / spoiler. Tenker å holde denne bilen så original som mulig :)

 

DSC_0012.JPGDSC_0014.JPG

 

Innimellom slaga lurte bikkja på når bilen er ferdig, han er keen på å dra på jakt med Siggen / Classicen; 

 

DSC_0027.JPG

 

Han så nemlig på resultatet av frontfangern: 

DSC_0052.JPG

 

Så var det taket sin tur: 

 

DSC_0061.JPG

 

:)

Dette var lørdagens økt. Søndagen (i dag) gikk med til å lufte bremsene, dette var en rutine som overgikk alt annet i forhold til andre biler. 

Steike for et opplegg, det hel tok oss 2.5 time. ØKH var tilstede under hele seansen da hun måtte trykke på bremsen. Etter litt banning osv. ble det ihvertfall på bremser på bilen, og alle hjulene var / er på plass. Fant ut at batteriet til Siggen har gått til h******. Her må det kjøpes nytt. Fikk donert litt strøm fra Patrolen så seansen med lufting gikk imidlertid bra! 

 

Bilen er sånn sett ferdig nå, men møtte på en ny utfordring når jeg skulle pakke sammen for å flytte bilen til grusplassen for en grundig vask under / over. Bilen startet ikke... Var ikke et lite tegn til at den skulle starte faktisk. Siden jeg ikke har gjort noe med motoren har det ligget litt / nok bensin til å starte bilen. Det jeg imdelertid mistenker er at jeg ikke har koblet "coilen" riktig. Husker rett og slett ikke hvilke ledninger som skal hvor, jeg har Bosch-varianten, noen som har lik og som kan ta bilder av ledningene? Det kommer ut flere ledninger, og jeg usikker på hvem som skal hvor.... Kan ikke tenke meg at det er noe annet. Tenkte å prøve med litt startgass i morgen. Fikk ikke tid til å forske mer på det. 

 

Noen som har innspill? 

 

Og den berømte listen ser slik ut: 

 

På 12.10.2018 den 16.54, SiggenRRC skrev:

- Bytte dempere.                                                                                    - Ferdig 

- Bytte den "ringen" som sitter på toppen av fjærene                      - Ferdig

- Bytte fjørene begge sider                                                                   - Ferdig

- Legge opp bremserør begge sider foran                                         - Ferdig

- Sette på bremseskjold alle hjørner                                                   - Ferdig 

- Lufte bremser alle hjørner                                                                  - Ferdig

- Sette inn nytt fuel-filter                                                                       - Ferdig 

 - Oljeskift                                                                                               - Tas når oljen kommer i hus fra Billigbilpleie.no.

- Bytte støtfangere foran og bak, inkludert hjørner.                         - Ferdig

- Montere sammen interiøret.                                                             -  Ferdig

- Gå over det elektriske (lys)                                                               -  Ferdig

- Gå over det elektriske (horn)                                                            -  Ferdig

- Gå over det elektriske (vifte / cupe). Denne starter ikke, men gammel eier har funnet ny motstand. 

- Legge nytt taktrekk                                                                            - Ferdig (stygt resultat - dette må gjøres på nytt til våren) 

- Montere EFI-Spoiler                                                                           - Ferdig

- Montere tåkelys                                                                                 - Ferdig

 

Nytt på listen blir at motoren ikke starter. 

Ukjent årsak. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, telindnor skrev:

Har du bra med strøm på batteriet? Vår var litt sur hvis ikke det var toppers. Er vel slik at disse gamle våtterne liker god gnist. Ergo god jording, bra coil, ledningsnett og stift etc.. 

 

Ja, og nei, batteriet må byttes. Har derfor gitt den strøm via startkabler.

Skal se litt mer på dette i ettermiddag. 

Lurer på om det kan være coilen nemlig, er noen ledninger der jeg ikke husker hvor skal osv. Kan også kjøre minus på batteriet rett i en jord på blokka. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering. 

Kjenner det er ekstremt irriterende at bilen ikke starter. Og det er enda kjipere når man vet at alt annet er i tipp topp stand. 

Har som andre her inne fått meg et skikkelig "EFI-spøkelse" som må drives vekk, eller skremmes bort. 

 

Motoren som sitter i bilen gikk helt fint før jeg satte i gang med arbeidet mitt. 

Jeg tok riktig nok ikke ut ECU til EFI før jeg satte i gang med å sveise, men tok selvsagt vekk batteriet før jeg satte i gang. Kan ikke helt se at det sørger for mine problemer? 

 

Uansett. Motoren går rundt når jeg vrir om nøkkelen. Har sjekket at jeg har gnist fra coilen, den ser bra ut. Motoren får selvsagt luft så det er også ute av verden. 

Pluggene var riktig nok sotet ned når jeg så på dem, og de lukter nada - ikke et spor av bensin. Fikk ØKH til å skru på tenningen og hører da at bensinpumpen i tanken går og stopper, det betyr vel at den har bygget opp det trykket den skal ha? Slik som jeg har lest meg opp fungerer også da ECU i og med at signalene fra denne "datamaskinen" får pumpa til å gå. 

 

Motoren fyrer med startgass, så her bør det også være håp for at den egentlig skal starte om bensinen også hadde funnet veien. 

 

Har gått over kontaktene jeg har tatt ut i forbindelse med at jeg byttet innervingene, coilen, osv. Røk en ledning, men denne har jeg loddet fint tilbake igjen. Og sitter som bare det. 

 

Spørsmålet er hva det da kan være? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsne på trykkslangen som går inn på høyre bakside av motor. Den som går inn på røret hvor dysene sitter. Stikk slangen ned i en flaske og sett på tenningen igjen. Det skal komme bensin der. Om det ikke er noe der så sjekk filter. Og at du ikke har noe lekkasje på rør ev slanger. Kommer det bensin i slangen ligger nok feilen i at dysene ikke åpner som de skal. Har du funnet ut av den løse ledningen/kontakten du hadde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gard skrev:

Løsne på trykkslangen som går inn på høyre bakside av motor. Den som går inn på røret hvor dysene sitter. Stikk slangen ned i en flaske og sett på tenningen igjen. Det skal komme bensin der. Om det ikke er noe der så sjekk filter. Og at du ikke har noe lekkasje på rør ev slanger. Kommer det bensin i slangen ligger nok feilen i at dysene ikke åpner som de skal. Har du funnet ut av den løse ledningen/kontakten du hadde? 

 

Ja - skal sjekke dette, og hvorvidt det har bygget seg opp vakuum igjen for å åpne trykkregulatoren som styres av dette. 

Kan nok ikke tenke meg at det er denne som kødder det til, men man vet aldri.. 

 

Har gått over slangene fra tank til filter, og videre, men har ikke gjort tipset du nevnte om å løsne slangen og stappe den nedi en flaske. 

Skal sjekke ut det i morgen (mørkt nå).  

 

Lest meg opp en del på ECU / Coil, ja, fant ut av ledningene tror det skal være riktig som det er koblet nå. 

Skal ta bilde av coilen i morgen. Det er riktig nok noe rart et eller annet sted tror jeg; 

 

1. Turtellern står på det samme selv om man vrir nøkkelen. (Denne bør vel vise 400-700 rpm når man starter??) 

2. Turtellern kommer og går litt 1 av 5 ganger når man starter opp 

3. Har lest at ECU henter signaler fra coil for å åpne opp dysene, denne kan være dårlig kanskje? 

4. Det er "irring" på kontaktene på coilen. 

 

Tenker at problemene har noe med dette å gjøre, men vet ikke.... 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro med hel ved! B) Gratulerer så mye - vel fortjent med den innsatsen du har lagt i dette gjennom høsten! :)

Lykke til videre med motoren. Sjekk gnist og bensintrykk som notert over. God jord og ferske plugger er også et MUST. 

Er pluggene tørre som du sier så har du i hvert fall et bensinproblem. Legg merke til at jeg skriver "i hvert fall...! 

 

Har feilsøkt på akkurat dette tidligere, men jeg husket ikke detaljene da det var flere feil, men ECU er helt avhengig av hastighet signal-leningen fra coil. Det sitter en motstand på denne som skal være.....eeeeeeeh 6,8 ohm(???) Når du måler denne så må alle kontaktene på coil være koblet av da det er flere veier til Rom. Jeg gikk i fella og målte denne til 0 ohm og tenkte alt OK, men gikk senere tilbake etter en nærmere kikk i koblingskjema. Viste seg at denne motstanden var brent og kretsen var brutt. 

 

Med ny motstand, ny bensinpumpe, overhaling av fordeler og ny tenningsbrikke som står på fordeleren så starta motoren med en gang! :) 

Altså ikke gjort på en ettermiddag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gard skrev:

Den trepolede kontakten du hadde bilde av, som du ikke kunne huske om var koblet til; kan det være kabelen mellom tenningsmodul og fordeler? 

 

https://www.roverparts.com/Instructions/STC1856.cfm

 

Hm, godt forslag, men nei tror ikke det. Skal aldri si for sikkert. 

Har nemlig sett gjennom alle bildene jeg har tatt av bilen, og da kom jeg over dette; 

Der er den trpolede kontakten den runde som ligger rett ved jordingen og den hvite kontakten.

 

DSC_0011.JPG

 

 

Men når du sier det så har jeg noen konakter som ikke er koblet til. 

Skal få tatt bilde av det før jeg drar på jobb  :)

 

10 timer siden, Erik Iversen skrev:

Moro med hel ved! B) Gratulerer så mye - vel fortjent med den innsatsen du har lagt i dette gjennom høsten! :)

Lykke til videre med motoren. Sjekk gnist og bensintrykk som notert over. God jord og ferske plugger er også et MUST. 

Er pluggene tørre som du sier så har du i hvert fall et bensinproblem. Legg merke til at jeg skriver "i hvert fall...! 

 

Har feilsøkt på akkurat dette tidligere, men jeg husket ikke detaljene da det var flere feil, men ECU er helt avhengig av hastighet signal-leningen fra coil. Det sitter en motstand på denne som skal være.....eeeeeeeh 6,8 ohm(???) Når du måler denne så må alle kontaktene på coil være koblet av da det er flere veier til Rom. Jeg gikk i fella og målte denne til 0 ohm og tenkte alt OK, men gikk senere tilbake etter en nærmere kikk i koblingskjema. Viste seg at denne motstanden var brent og kretsen var brutt. 

 

Med ny motstand, ny bensinpumpe, overhaling av fordeler og ny tenningsbrikke som står på fordeleren så starta motoren med en gang! :) 

Altså ikke gjort på en ettermiddag. 

 

Takk for det, @Erik Iversen!

Blir jo selvsagt enda bedre om jeg hadde fått start på bilen. 

Ihvertfall ja... Alle jordingene har jo blitt endret siden jeg byttet innerskjermene. Må gå over dette i ettermiddag 

Men takk for tips, skal se over med volt-meter så får man se hva som dukker opp. 

 

Legger min lit til at coilen ikke samarbeider helt med ECU og at det er derfor bensinen ikke kommer frem. 

 

Trenger å få avkreftet / bekreftet en myte: 

En på et av de engelske forumene nevnte at man kan trekke i gass wiren mens tenningen er på. Dette for å gi full gass som igjen medfører at ECU tror det er full gass. ECU vil da fortelle injektorene at de skal åpne. Noen som har testet dette? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lest meg til at Classicen har en "interim shut off valve" - denne har jeg ikke fått noen fasit på hvor sitter, men forstått det slik at den kan utløses og dermed sørge for at bilen ikke får noe bensin, som igjen kan forklare tørre plugger. Noen sier den sitter under passasjersetet sammen med ECU / bensinpumpe releet, andre sier den sitter i motorrommet, nær vindusspylervæsketanken. Denne kan jeg fint ha klart å utløse i forbindelse med arbeidet jeg har gjort med bilen, enten om den har sittet under setet, eller nære tanken som nevnt. Noen som vet hvor den befinner seg? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilder av ledningene jeg ikke husker / vet hvor hører hjemme. 

Av tidligere bilder kan jeg ikke huske å ha sett dem koblet til noe, men jeg vet ikke for sikkert. 

Har hørt at bilen har ledninger som ikke brukes også.. 

 

DSC_0003.JPG

 

DSC_0004.JPG

 

Om noen har lignende coil og kunne enten sendt meg et bilde på PM, eller postet det her for referansesjekk hadde det vært supert! 

Tror jeg har koblet riktig, og vet godt at kontaktene er ganske møkkete. Samt at jorden som går i en kobber sak ned mot feste til coilen ikke nødvendigvis har jord. 

Skal se på dette etterpå, nå er det jobb og foredrag for ungdom som gjelder! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...