Gå til innhold

Range Rover Classic '93 Vogue - "Siggen"


SiggenRRC

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, robertsoevik skrev:

Dette er imponerende, for en drive! En fornøyelse å følge tråden, takker! 

 

Takk for det! 

Er i straks i gang med jobbingen etter en cowboy-frokost. 

Må utom hønene for å gi litt rester av gårsdagens mat før jeg starter. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, dolomite skrev:

Helt fantastisk arbeid du gjør til ære for en av de nyeste Classic.  Bøyer meg i støvet samme med alle andre beundrere.

Tusen takk! 

Ja - det blir gøy å få den på veien, kjenner jeg gleder meg! 

Har noen timer igjen, men det nærmer seg slutten på sveisingen, da går alt annet som en drøm (forhåpentligvis...). 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var denne dagen også over, dessverre ble den noe kortere enn forventet fordi regnet kom tidligere enn forventet.. Uteverkstedet i Lommedalen måtte derfor stenge grunnet været. Ikke hver dag det skjer med et verksted, men med mine forhold må jeg dessverre forholde meg til været som en ekstra variabel. Det gjorde jo også at jeg ikke fikk sveist på inner vinger, men kun montert på. Fikk kappet og målt så den passer nogenlunde. Noe sveising her og der blir det, men ikke så mye som jeg fryktet. Har også fått satt på nye karosserifester i form av foringer og bolter. Det er utrolig deilig å bruke nye deler på en eldre bil. Hjelper på selvfølesen med en gang :)

 

Måtte jo selvfølgelig krangle med den gamle skjermen, var en del ting av fester, lykteholdere, plastikklips, og diverse små-snacks som måtte ordnes med før den nye vingen kunne settes på plass. Ble så ivrig på denne jobben at jeg helt glemte å ta bilder av hva som skulle over, men for de av dere som har byttet en slik vinge før så vet dere at den ikke kommer "ferdig borret" med hull til diverse anretninger.... Fant ut at det var smartest å lage de hullene nå, før vingen kom på plass! 

 

I tradisjons tro ble det tatt litt bilder.. B) 

 

Her er den nye skjermen klar til å måles på. Som dere kanskje kan se av bildene klarte jeg å bruke plastikken fra den gamle på den nye. Det var deriblant noen stripsgreier for å holde ledninger og diverse på plass, og ikke minst feste anordningen til lyktene. Ble ganske bra. 

DSC_0001.JPG

 

DSC_0003.JPG

 

Ready set go! 

Her er den nye innervingen på plass. Her har jeg IKKE sveiset enda, men kun festet det ved hjelp av tvinger og boltet på karosserifestet. 

De gamle foringene gjorde ikke særlig nytte lenger.

DSC_0007.JPG

 

Etter litt justeringer her og der er det noe slikt det blir seende ut. Når jeg var ferdig for dagen var jeg avhengig av å kunne lukke igjen panseret. Fjernet derfor tvingene og satt på den skinnen som sørger for at man kan holde skjermen på plass. Men tilpasningene ser greie ut. Det må kappes litt på innsiden mot brannveggen der man møter det neste karossprifeste. Dette er ingen stor jobb, og det er frisk stål der :)

DSC_0011.JPG

 

Da var jeg nesten i mål med denne siden også. Som nevnt, været tok innersvingen på jobbingen i dag, men kom er veldig godt stykke på vei (syns jeg selv). Det blir bare å punkte den nye der den skal punktes, og helsveises der jeg syns den skal. Nå sitter det ihvertfall på plass :)

 

Og jeg må avslutningsvis si tusen takk for tilbakemeldinger, det gjør at motivasjonen holder seg oppe. ER kanskje ikke veldig aktiv på forumet ellers, men jeg er en svært ivrig leser av alle prosjekt-tråder som er å finne. Det gir inspirasjon og ikke minst motivasjon! Tusen takk for tilbakemeldinger, og tusen takk til alle de som har noen pågående prosjekter. Det hjelper stort å lese andres "verk" :)

 

Her kommer det rype på middagsbordet om ikke lenge! 

 

Ha en god søndag alle mann (og kvinner)! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, SimenMS skrev:

Jeg får litt flashback her jeg går igjennom tråden din ^_^
Du er effektiv, det skal du ha ;)
Det er deilig å få vekk ihjæl rusta deler og sette på friskt stål, bilen ser jo mye friskere ut med engang :D

 

Takk for det Simen! 

Ja, og mye av tempoet kan jeg takke deg etter å ha lest "skippertakbilen" - du gjorde noe mer omfattende arbeid, men du verden så bra bilen din ble til slutt! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha,ha,ha! Om du jobber sånn på jobben får du kreve mer lønn! Høy fighterspirit og gjennomføringsevne! Godt jobbet må vi si! Gøy å følge med på dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Haakon Aune skrev:

Ha,ha,ha! Om du jobber sånn på jobben får du kreve mer lønn! Høy fighterspirit og gjennomføringsevne! Godt jobbet må vi si! Gøy å følge med på dette! 

 

Haha, det er et sabla godt poeng ja! Skal henvise til dette prosjektet ved neste lønnsforhandlinger :)

9 timer siden, Erik Iversen skrev:

Hel ved snart dette! :) 

 

Nærmer seg! 

Er greit å bli ferdig med sveisingen, da kan jeg starte med å montere bilen sammen igjen. 

Må riktig nok krangle med noen bolter som knakk under demontering, men det ordner seg nok :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er Inner skjermen, og hele kladeisen medhjørne, lykt osv. på plass. Ble litt krangling for å få det riktig, men nå sitter den sveiset til bilen i det minste. Ga den et realt strøk med litt hammerlakk (vet ikke hvor mange jeg har nevnt det produktet) og venter på at malingen tørker før jeg kan gå i gang med montering. Så også litt på andre siden, førersiden, hva som måtte gjøres og hvor mye for å i det minste få skilt på bilen. Begynner å bli littegranne lei av å ikke ha et "rullende prosjekt". Undersøkte derfor andre siden og den så ikke så gal ut som jeg trodde. Tror derfor jeg ender med å kun gjøre dette lille hullet som vises på bildet under. 

DSC_0012.JPG

Det hullet er det eneste på førersiden som må utredes. Lurer derfor på å ikke bare gjøre det for å få skilt. Må selvfølgelig gå over drivverket foran med tanke på bremser osv. Men igjen, det er bedre å ha et rullende prosjekt enn et strandet prosjekt. Den rusten som finnes på førersiden hva gjelder Inner-skjermen kan utbedres til våren, har hele delen liggende på "lageret". Det er ca. en helgs arbeid å utbedre dette hjørnet har jeg regnet på, det gjør at jeg kan ta dette raskt om jeg ønsker. Følte skikkelig på å få skilt på "Siggen" nå. Skal ha alt av deler liggende for at prosjektet kan bli rullende i løpet av kort tid. Har bestemt meg for å gjøre den lille sveisingen som er igjen. Det vil si hullet som vist over, og litt finpuss på kanalen. Da er den i det minste ferdig. Brukte en god del timer på å justere dørene i dag, det var noe forbanna dritt, men det ordnet seg til slutt. Er noen små-justeringer som må til for å få det helt perfekt, men nå kan de i det minste lukkes og åpnes som de skal :)

DSC_0008.JPG

 

Her er da Inner-skjermen og diverse sveiset fast. Det var en fryd å få dette ferdig. Men også litt vemodig, nå er det jo ikke mange timene med sveisepistolen igjen før bilen i det minste skal få prøve seg på en EU-kontroll. DSC_0010.JPGDSC_0010.JPG

 

Der er den ferdig justert, og på plass! I mens malingen tørker, og fugene det samme tenkte jeg at "Pætty", Siggens søster som er nevnt i første post skal få litt kjærlighet. Vet hun har slitt litt med å låse diffen bak, mistenkes at dette kan være så enkelt som et oljeskift. Det har ikke blitt gjort i mitt eie, og tviler på at forrige eier gjorde det samme. Uansett, her er hun i sin fulle posetur; 

DSC_0013.JPG

 

Bikkja lurer jo fælt på hva som skal skje når jeg kommer med skralle, latmann, tre liter med olje, og ei bøtte. Fant selvsagt ut at jeg måtte lage en "Reodor-felgen" løsning på påfyllinga av olje, og det funka greit! 

 

DSC_0016.JPG

 

Her var utfloden samlet i en bøtte; 

DSC_0017.JPG

Ser mer ut som gjørme / sjokolademelk enn noe annet. Var etter min mening høyst på tide! 

 

Uansett, tilbake til Siggen og tanker rundt at jeg skriver om dette. Dette er jo som dere vet en "purosjekttråd" - og et prosjekt kan avsluttes fort ved og bli "ferdig", men jeg ønsker egentlig ikke å bli helt ferdig. Det er viktig å holde seg i gang, og slik jeg ser det blir det nok arbeid med Siggen fremover også. Nå er bilen tett, og all alvorlig rust er tatt og utbedret. Det er det viktigste. Den innerksjermen kan jeg gjøre ferdig neste år, eller året etter når det virkelig kniper. Som sagt over; nå er det på tide med skilt på denne :)

 

 

 

DSC_0007.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MILEPÆL! 

Endelig har den forferdelige rustne bakluken fått takket, og tredd av tjeneste. Den er herved kassert, og den nye er på plass! Fikk kjøpt den av en veldig hyggelig forum-bruker, den det gjelder vet hvem det er - tusen takk for det! Det var veldig deilig å få bilen tett, også bak! 

DSC_0001.JPG

Etter tips fra @Jan L prøvemonterte jeg nedre mot den øvre bakluken for å sørge for at de låser seg godt sammen. Takk for det! Det gjør dem nå, og det ser veldig bra ut.

 

Har også brukt en del tid på å tilpasse framdøren (passasjer-side), må bruke litt mer dette. Kjedelig jobb... 

 

Uansett nå er inner-skjermen på plass. Det er også deilig. Som nevnt i forrige post droppet jeg å gjøre samme jobb på høyre side. Dette er strengt talt ikke nødvendig enda, og da har jeg sørget for at jeg har noe jobb på nyåret også B)

 

DSC_0002.JPG

DSC_0006.JPG

 

Her er en liten testmonterinog, viktig å bemerke at skjermen foran ikke er festet skikkelig, kun for pyntens skyld fordi jeg skal bort (igjen) på jakt. Drar avgårde på tirsdag, det er greit at ØKH får seg et litt bedre syn når hun kommer kjørende inn på tunet.... 

 

Har derimot begynt strippingen av navet foran. Det er montert av, vasket, og malt. Det er klart for montering når jeg får tid, kanskje i morgen? 

Kjøpte et komplett overhals-kit fra Paddocks for en rimelig penge. Det var helt klart på tide da jeg ser på begge sider at det lekker fra "kula". 

DSC_0003.JPGDSC_0004.JPG

 

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er deilig å følge tråden din, det gir meg motivasjon til å fortsette på begge bilene som har stått i over 1 år uten utbedringer :D
Stå på, jeg får iallefall arbeidslysten tilbake av lesinga her :)

Hvordan ser den kula ut ? har den rust på seg ? antydning til svekking ?
isåfall, bytt den. jeg vet om flere som har knekt den der. ene gjorde det på E6 i 110 sona og ødela bilen sin skikkelig. 
Den andre knakk den der på en vidde i ødemarka med full oppakning i Island. 
Det er den viktigste delen på bilen som må være bra ;) 

Når den knekker, så ramler ikke bare hjulet av, men navet og bremsene så du mister bremsene når det skjer også blush

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 23.9.2018 den 13.30, SimenMS skrev:

Det er deilig å følge tråden din, det gir meg motivasjon til å fortsette på begge bilene som har stått i over 1 år uten utbedringer :D
Stå på, jeg får iallefall arbeidslysten tilbake av lesinga her :)

Hvordan ser den kula ut ? har den rust på seg ? antydning til svekking ?
isåfall, bytt den. jeg vet om flere som har knekt den der. ene gjorde det på E6 i 110 sona og ødela bilen sin skikkelig. 
Den andre knakk den der på en vidde i ødemarka med full oppakning i Island. 
Det er den viktigste delen på bilen som må være bra ;) 

Når den knekker, så ramler ikke bare hjulet av, men navet og bremsene så du mister bremsene når det skjer også blush

 

 

Takk for det, ja - har sett dine prosjekter også! 

Utrolig kult med både P38´en og "skippertakbilen"! 

 

Ja - jeg leste om den ulykken et eller annet sted, virker ikke hyggelig i det hele tatt! 

Det var også en nede ved Lierbakkene som mistet hjulet, kanskje det var samme årsak? 

Pokalen så i det minste bra ut, gikk gjennom med lupe for å hindre at det ikke knekker, eller om den skulle byttes. 

Endte med at den ikke byttes i denne runden! Fikk seg heller en god runde med stålbørsta :)

 

Så selv om oppdateringene har latt vendte på seg på grunn av jakta, har jeg fått jobbet litt innimellom! 

 

Her er navet på plass igjen, ga det en god runde med stålbørste og litt caliper-lakk også fra .... BILTEMA! 

Tenkte denne kunne fungere til andre virkeområder, og jaggu blei det ikke fint. 

Ble kanskje litt ivrig med den lakken, men det er utrolig mye deiligere å jobbe med "rene" deler! 

DSC_0007.JPG

 

Her begynner det å ta form, byttet alle pakninger til navet, simring inn mot aksling osv. 

Nå er det tett, all guffe hadde rent ut på alt mulig rart, så helt j**** ut! 

 

DSC_0008.JPG

 

Da var alt på plass, som dere ser mangler det litt på bremsesiden. Brakkettene som sitter på akslingen med klips, og brakketten på originalskjermen var helt spist opp av vår kjente brune orm... Har fått bestilt opp nye fra Famousfour, disse lages fortsatt (tro det eller ei...) ... :)

 

DSC_0009.JPG

 

Har også begynt så vidt på jobben med demperne, brukte 4 timer på å krangle med disse mutterne, endte derfor opp med å kjøpe en "kløyver" fra Biltema, jaggu gjorde ikke den jobben på et par minutter. Skal uansett ha inn nye dempere og fjærer så alt går i søpla :)

 

DSC_0011.JPG

 

Her er et sjarmbilde av dempertårnet. Verdt å merke seg at ringen under, som ligger i fjæra var helt rusten... Endte også opp med å kjøpe en ny fra Famous. 

Galvanisert og greier! 

DSC_0010.JPG

 

DSC_0015.JPG

... Måtte uansett bytte da 2 av 4 bolter knakk med litt bruk av gladvold :)

 

Skrev også litt lenger opp at jeg vurderte å raske på litt så jeg får et "rullende" prosjekt, i stedet for et stående. Dette dropper jeg. Ser nå at bilen blir utrolig bra ellers, og da er det bare dumt av meg å surre rundt med rusten hjulbue på førersiden. Startet derfor i dag med å demontere for å gjøre klart til den nye.. :)

 

 

DSC_0017.JPGDSC_0020.JPG

 

 

Så også i tidligere poster at jeg har droppet å telle dager her, men underbevistheten skal ha det annerledes. På mac´en, der bildene er lagret har jeg fortsatt å telle. Pr i dag, 4. oktober har jeg til nå brukt 27 dager - dagene kan ikke telles i sin helhet, men tipper jeg snitter på økter rundt 4.5 time pr dag. Altså har jeg brukt 121,5 time frem til nå. Kan ikke si at det er verst med tanke på utgangspunktet som ikke var så bra.. Ser for meg i morgen at gammel innerskjerm er vekk, og at den nye er på plass. Da er jeg med andre ord ferdig med sveisingen på dette prosjektet, og kan gå "all-in" for å mekke ting ferdig. Kan tenke meg det blir noen turer til Biltema og diverse for å få tak i bolter / muttere. Har knukket omtrent det som er på veien dit jeg er nå. 

 

:)

 

DSC_0016.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden din er en fryd å lese, ikke minst med tanke på mitt eget '93-prosjekt som såvidt er påbegynt. Tror jeg kommer til å pløye gjennom denne et par ganger etter hvert som jeg kommer litt mer inn under huden på bilen.

Dessuten blir det så fine bilder når du holder på utendørs! (Men jeg er glad jeg har garasje rundt meg nå som høsten kommer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, vanilla_ninja skrev:

Tråden din er en fryd å lese, ikke minst med tanke på mitt eget '93-prosjekt som såvidt er påbegynt. Tror jeg kommer til å pløye gjennom denne et par ganger etter hvert som jeg kommer litt mer inn under huden på bilen.

Dessuten blir det så fine bilder når du holder på utendørs! (Men jeg er glad jeg har garasje rundt meg nå som høsten kommer.)

 

Så bra! Bare å bruke til inspirasjon, ta gjerne kontakt om du ønsker noen råd på veien også, er ikke fult utlært, men læringskurven på dette prosjektet har gått i retning rett opp. 

Tipset er at du finner mer rust enn du tenker du gjør, men noen ganger kan det også overraske på den positive siden. Man vet aldri med den brune ormen... 

 

Enig med bilder utendørs, men skulle veldig gjerne hatt garasje, derfor jeg stresser litt med prosjektet i disse dager, har ikke så veldig lyst til å sitte ute å holde på med dette i minusgrader.. Tar lang tid før kroppen kommer i gang, og gjorde noen reperasjoner på patrolen i vinter. Ikke å anbefale. Derimot legger man et "tidspress" på seg ved å gjøre dette ute :)

 

 

8 timer siden, motom skrev:

Stå på, dette blir så bra så :)

 

Tusen takk! 

Håper å kunne ferdig med sveisingen i dag, senest i morgen tidlig. 

Har kun igjen å løsne en bolt for å få av paneletet, og kappe vekk noe stål for å få på den nye vingen. 

Så skal jeg sveise siste finish på kanalen venstre. Etter dette bør jeg være ferdig. 

Må bruke litt tid på å justere framdøren så den lukker seg enkelt (møkkajobb). Etter det kan jeg begynne montering, og gå over på ren mekking! 

Kanskje kan jeg få den EU-godkjent kommende uke, eller neste deretter (som er målet)! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snipp, snapp, snute så var innerskjermen ute B)

 

Da var hele innerskjermen ute, det var ikke alt for mye jobb da meste ble gjort i går. Var faktisk "bare" en 13mm bolt for å få av framskjermen, og litt kapping for å få ut innervingen med lykt, og batterikasse :)

 

DSC_0001.JPGDSC_0002.JPG

 

Etterhvert som jeg begynte å pirke litt borti i den angrer jeg ikke på valget med å bytte denne. I tillegg var hyttefestet sine foringer relativt utslitt så disse ble naturlig nok byttet ut samtidig som denne forsvant ut. Kan derfor meddele at det tar ca 5 timer med relativt konstant jobbing for å få ut, og inn en ny kasse! 

 

DSC_0005.JPG

 

Her ser dere den gamle kladeisen, det var ikke mye å skryte av. Beyond repair etter mitt syn. Hadd tatt alt for lang tid å lappe sammen. Så deilig å få plass den nye som er her: 

 

DSC_0006.JPG

 

Hadde håpet jeg skulle si meg ferdig med sveisingen på denne bilen i dag med tilhørende to streker under svaret, og kanskje en pils i feiring, men dessverre. Fant mer rust rundt innfestingen som er på brannveggen, og noen små hull inn til førerkabinen. De var såpass små at jeg droppet å demontere ytterligere inni kabinen  Her er litt bilder fra hvordan resultatet ble; 

 

DSC_0007.JPGDSC_0008.JPGDSC_0011.JPGDSC_0013.JPGDSC_0015.JPGDSC_0016.JPGDSC_0018.JPG

Så hele hjulbuen ble seende slik ut; 

 

DSC_0020.JPG

 

Så da er ihvertfall delelageret av stål blitt brukt opp. Det var bra! 

Nå skal jeg bare sveise siste del av kanalen på venstresiden før monteringsjobben for alvor kan starte :)

Gjett om jeg gleder meg til å legge bort sveiseapparatet for en stund! Kjenner det blir en liten stund til neste prosjekt, men jeg skal være forsiktig med å melde dette høyt (er bare 7 måneder siden jeg ble ferdig med patrolen). Tydelig at jeg trenger et prosjekt igjen snart! 

 

Ha en god kveld alle sammen! 

Setter VIRKELIG stor pris på alle tilbakemeldingene, forslagene, og alt rundt dette - gir en god "boost" for å jobbe på. 

Ikke minst å se andre prosjekter også! 

 

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med i det stille siden du starta, og jeg er imponert over hastigheten til dette prosjektet, særlig med tanke på det flotte verkstedet ditt. ;)

 

Imponert. 

Snart skilter igjen på denne tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.10.2018 den 20.19, Land Rover for alle penga skrev:

Har fulgt med i det stille siden du starta, og jeg er imponert over hastigheten til dette prosjektet, særlig med tanke på det flotte verkstedet ditt. ;)

 

Imponert. 

Snart skilter igjen på denne tenker jeg. 

 

Tusen takk! 

Har sett på dine prosjekter også, imponerende! 

Ja - hastigheten må jeg ha inne for å klare denne jobben før vintern. Da er "verkstedet" stengt på ubestemt tid! 

 

Håper å kunne ta en EU denne, eller senest neste uke. Evt. etterkontroll i slutten av oktober. 

Skal ikke være mye å plukke på, men men vet aldri. Nå er l rusten tatt hånd om! 

 

22 timer siden, jschille skrev:

Imponert - enno meir enn før :)

Trur det er kjempelurt å gjer som du gjer med innerskjermane framme!

 

Takk @jschille

Ja. Det så jeg etterhvert som jeg demonterte. 

Helt kjeks foran, i tillegg til ganske slitne foringer rundt hyttefeste. De har gjort en god tjeneste, og fortjente å " tre av " 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes! 

Da har det det gått 29 dager i jobb siden jeg satte i gang med Siggen. 

I dag, 6. oktober kl. 12:18 ble det en milepæl! Endelig kunne jeg pakke vekk tvinger, klemmer, magneter, blyanter, div HMS-utstyr og ikke minst; SVEISEAPPARATET! 

Foretok siste sveising på denne bilen for en veldig god stund! 

 

Dagen startet med å sveise ferdig kanalen på venstre side. Hadde ikke tettet den helt frem! 

Resultatet ble seende slik ut etter litt fuging av sveiser; 

 

DSC_0002.JPG

DSC_0001.JPG

 

Så var det dags for et godt strøk med hammerlakk til den nette sum av 180 kr pr. 750 ml......

Ikke billig maling, men dæven den gjør nytta si :)

 

DSC_0004.JPG

Da var kanal litt av ramma, fjærtårn og diverse overmalt med relativt bestandig lakk! 

 

Knotet så videre med passasjerdøren, denne ville ikke samarbeide helt, men etter litt fikling, banning og bruk av gladvold fungerte også denne nesten utmerket. 

Må gjøre noen små justeringer der hvor låsen treffer pinnen på b-stolpen. Denne kan flyttes litt rundt på, må forske litt på dette i morgen :)

 

DSC_0003.JPG

 

Så var det dags for å starte med montering igjen... ØKH (Øverst kommandere hjemme) og jeg, synes det ser "finere" ut på tunet at en bil ser ut som en bil. Altså at den i allefall har alle karosseridelene på seg. Startet derfor monteringen av framaskjermene på begge side. Måtte jukse litt fordi jeg fort la de to boltene for hat som sitter innerst på frarmskjermene. Tok derfor frem et 8mm bort og borret opp hulene som er i framskjermene bakerst. Det er disse som kobler seg på karosseriplata som går under vinduet foran. Endte derfor opp med en løsning hvor det er 10mm bolt + mutter i endene som fester dette sammen. Mye enklere å demontere om det blir aktuelt i fremtiden :)

 

DSC_0003.JPGDSC_0005.JPG

 

Der var venstre framskjerm på plass :)

 

Tok frem den gamle innerskjermen for å hente av deler som jeg trengte på den nye.. Angrer ikke på valget i det hele tatt; 

 

DSC_0008.JPG

Rusten og ..... Ikke bra. Føler jeg tok en smart beslutning her :)

 

Så sa det bare sim-sala-bim så var også skjermen på andre siden på plass.. Altså er bilen nesten hel.

Må føre panserwaieren på nytt i morgen, og koble opp ledninger og div. som jeg koblet av i forbindelse med bytte. Dermed står det kun mekking igjen på programmet for å få denne ferdig. 

ENDELIG! 

 

DSC_0013.JPG

 

Ble selvsagt litt nysgjerrig på hvordan den så ut, kanskje jeg i morgen kan ta et bilde likt det første jeg la ut? 

Denne gang er bilen byttet ut med nytt stål nesten overalt. 

Det har gått med 4 kg sveisetråd så lang i prosessen....... Og ca 1.5 m2 + panelene jeg har kjøpt fra Paddocks. 

Det koster, men ser VELDIG frem til å kunne bruke bilen når jeg er ferdig :)

 

 

Ha en flott lørdagskveld! 

 

 

Endret av SiggenRRC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2018 den 7.01, Tuscan skrev:

Gratulerer !

 

Det nærmer seg nå ;)

 

Imponerende innsats 

 

Ja - begynner å se lys i tunnelen! 

Nå er det egentlig bare mekaniske ting som gjenstår, men det er bare deilig. 

Noe blir jo selvsagt tidkrevende. Vet at jeg har noen bolter som knekt rundt setefestet bak blant annet. 

Da er det frem med den berømte grisepikken, i verste fall må det borres ut å gjenges opp på nytt :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk tråd.!  :)

 

En kompis lærte meg et triks med knekte bolter..:  Borr inn et hull i enden på bolten og slå inn en Torx bit som er passé trang.   Hjelper selvsagt ikke med store bolter og små bits, med det skulle være unødvendig å kommentere.. cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg på lørdag fikk satt på ny innerskjerm ble det tid for å montere greiene sammen. 

Klarte selvsagt å kappe over et bremserør til ett eller annet som satt innerst på skjermen, dette måtte byttes ut før jeg kunne fortsette monteringen. 

Det hadde naturlig nok stoppet meg opp videre.. 

 

DSC_0018.JPG

 

Så er det noen kontakter jeg ikke husker hvor hører hjemme, kanskje noen av dere spesialister vet hvor disse hører hjemme? 

DSC_0019.JPG

Ser dem er hvite, og tenker at det er jord.  Den kontakten med "tre innganger" som vist på bilde kan jeg ikke huske var koblet inn i noe. Har sett gjennom tidligere bilder og det kan virke som at disse aldri var i bruk.. Noen som evt. har et koblingsskjema? 

 

Etter monteringen av luftfilter, bremsegreier og div. så var det klart for å endelig kunne si at bilen er "komplett" hva gjelder karosserideler :)

 

DSC_0015.JPGDSC_0017.JPG

Begynner endelig å ligne noe :)

 

Siste jeg klarte å få startet med i går var å demontere kula og navet foran venstre. 

Det ligger nå klart for litt kjærlighet. Hele navet var innsausa i olje og drit, så her tyder det på at det har vanket en god lekkasje. 

Når jeg gjorde høyre side var det helt tomt for fett / olje. Her var det riktig nok litt guffe inni navet, men ikke mye. 

 

DSC_0021.JPGDSC_0022.JPG

 

Her må det naturlig nok pusses og males. Blir kvalm av den rusten... 

 

DSC_0025.JPGDSC_0023.JPG

 

Slenger på litt fler skrytebilder :) 

B)

 

Så har jeg et praktisk spørsmål. 

Kjører EU-kontroll på NAF Sandvika, de er ganske fine og enkle å ha med å gjøre. Man får være med inn i hallen å vitne kontrollen. 

Det er riktig nok et punkt de er ganske nazi på; ID på bilen. 

 

Hvor er rammenummeret stemplet inn på disse bilene? 

Noen har sagt foran demper venstre , eller bak venstre. 

Noen som kan gi meg en pekepinn på hvor jeg skal lete / pusse? 

 

 

4 minutter siden, dolomite skrev:

Fantastisk tråd.!  :)

 

En kompis lærte meg et triks med knekte bolter..:  Borr inn et hull i enden på bolten og slå inn en Torx bit som er passé trang.   Hjelper selvsagt ikke med store bolter og små bits, med det skulle være unødvendig å kommentere.. cool

 

Aha! 

Ja - smart, skal se på det! 

Skal gå over og se hvor dem er sitter...! 

 

Takk for at du leser tråden!! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...