Gå til innhold

Range Rover Classic '93 Vogue - "Siggen"


SiggenRRC

Anbefalte innlegg

Rust, rust, og mere rust..... 

Var inni Oslo og hentet noen deler fra en delebil der inne, men før de kom på plass måtte litt mer rust utbedres. Hadde ingen stabilisator bak, og så forsåvidt grunnen til dette. Det var en lite hull der leddet skal inn på akslingen. Dette måtte, som alt annet av alvorlig rust utbedres før bilen blir klar for EU :)

 

Ikke store jobben, men det tar tid å produsere nok stål. Hadde for sikkerhets skyld satt på akslingen igjen, det gjorde arbeidsstillingen litt snål, og at kroppen blir lett tilgjengelig for sveisepærler.. 

DSC_0058.JPG

 

 

 

Her ligger resten av kanalen.. Indre del av kanalen måtte også takke for sin tjeneste. Denne var helt kjeks, og ikke vits å begynne med reperasjoner. Kappet den bort samtidig som jeg satt på den nye ytre. ikke noe å spare på. 

DSC_0059.JPG

 

 

Første del av indre kanal er på plass igjen, relativt enkelt å kappe til, men noe forbanna d**** å sveise. Lav bil, og kroppen ligger igjen eksponert for sveispærler. Biltema har funnet ut at de skal slutte å selge sveisehanskene de hadde en liten stund :( 

DSC_0060.JPG

 

Etter en god stund sveising, og ca 4 meter med sveisetrådd +++ Ble kanalen tett :) Både fra yttersiden, til innerside, og i endene! 

 

DSC_0065.JPG

 

 

DSC_0066.JPG

 

 

DSC_0068.JPG

 

I morgen er det klart for å males en del! 

Fikk også en pakke famous four med mye digg innhold, endelig blir det litt mekking fremfor metallarbeid. Det blir nye hjullagere, og bremser rundt om. Bilder av dette kommer når jeg starter i morgen! Fikk også tak i nye ABS sensorer (kappet over den ene ledningen) - typisk at det hadde medført en del feil.. 

 

:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2018 den 21.02, Tuscan skrev:

Med god rustbehandling etter skikkelig sveising, så kommer du til å få en fin Range Rover Classic.

 

Inspirerende å følge prosjektet cool cool cool

 

Håper jeg klarer å holde rusten nåden lunde borte iallfall, men man flytter stort sett rusten videre til andre områder på bilen, men i første omgang håper jeg PKK snart kan komme :)

 

 

Takk for det! 

 

Så tilbake til prosjektet i seg selv, det har vært litt stopp fordi jeg manglet noen deler. Har et ønske om å bli ferdig med bakdelen (hvilket jeg definerer fra B-stolpen og bakover). De siste delene kom i går, og nå kan monteringen starte på bakenden. Skal i morgen få bilen ned på fire hjul igjen! Har gått over bakdiffen med nye lager, nye lagerbaner, klosser, og skiver - caliperne på begge sider så overraskende bra ut og de har fått en liten "shine". Skal legge opp nye bremserør fra venstre caliper til "splitter" på diffen. 

 

Det har vært en god del jobb med navene på begge sider, det er selvsagt MANGE bolter som sitter som f... Ikke nok med det, men måtte også bruke en liten time på kun å få ut ABS-sensoren / TC-sensoren. Denne satt selvsagt dønn fast. Fikk først løs sensoren, og hylsa satt enda verre :blink:

Etter litt gladvoll og bruk og "dor / dremmel" kom herligheten ut! 

 

DSC_0074.JPG

DSC_0076.JPG

 

Nye lager smurt opp, og nå klar for montering :)

DSC_0073.JPG

 

Herligheten er endelig på plass på spindelen! 

 

DSC_0077.JPG

 

Caliperen bø selvsagt opp til en liten kamp, her satt både luftenippel, og nippelen til bremserøret dønn fast. Antagelig ikke blir byttet på en gooood stund. 

 

DSC_0078.JPG

 

Men (!!).. Her er den endelig på plass :) Komplett, med nytt bremserør! 

 

DSC_0081.JPG

 

Så bar det over på andre siden; 

 

DSC_0089.JPGDSC_0090.JPG

 

 

Har som mål å få satt bilen ned på fire hjul i morgen, og det medfører en del arbeid. Har jobbet frem en liste jeg må jobbe etter i morgen :)

 

- Legge opp bremserør v. b. 

- Montere "nye" skvettlapp braketter 

- Stramme skjøten mellom nye og gamle bremserør

- Montere "hingepin" til bakluke

- Testmontere bakluken

- Sveise traversen etter justeringer. 

- montere skjermene bak. 

- Få på hjul 

 

Lang liste, men absolutt ikke uoverkommelig, men først en padletur med tilhørende frokost! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.8.2018 den 19.26, Erik Iversen skrev:

følger spent med :) 

Takk for det @Erik Iversen!! 

 

 

11 timer siden, Elvehundre skrev:

Bra jobbet.

 

Hva bruker du når du fuger sveisene? 

 

Hilsen Henry Arnfinn :)

 

Tusen takk for det, trenger en god dose motivasjon nå, kommer tilbake til hvorfor i et større innlegg. Trodde jeg skulle ta frem skjærebrenner og kappe opp bilen i går. 

Men jeg bruker faktisk Biltemas "tec7" - har utelukkende gode erfaringer med det produktet, det både fuger og biter svært godt på det meste. Er rimelig også. 

Artikkelnummer: 36-48282. Etter at Mutibonden har tørket bruker jeg Hammerlakk over. Det er visstnok en blanding med flere produkter i "ett" - også her har jeg svært gode erfaringer. Artikkelnummer: 36-023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til "hovedposten" og en liten oppdatering på bilen i seg selv. 

Fikk lagt opp bremserør, og koblet alle ledninger osv. så nå er bakdiffen fullstendig klar, må bare lufte bremsene, men dette tar jeg helt til slutt, når bilen er klar for bruk igjen. 

Derimot har jeg vært stoppet lenge av at jeg ikke har hatt deler til hengslene på nedre bakluke. Har fulgt @JanL sitt råd om å ikke sveise baktraversen før nedre bakluke har blitt testmontert for å sørge for god "låsing" mellom de to lukene. Delene jeg har manglet har vært to hengselspinner (direkte oversatt) som går inn gjennom traversen, og selve hengslen til bakluke. Tenkte umiddelbart at dette skulle være en enkel jobb å få ut de gamle, men så feil har jeg ALDRI tatt i hele mitt liv. Og for en umenneskelig dritt jobb. I mangel av essensielle deler på mitt "uteverksted" hadde jeg ikke annet enn drill og tilhørende metallbor. Og tok sin tid! Har kappet ned disse pinnene så jeg har åpning mellom dem, dermed står det omtrent 1 cm med godt rusta metall igjennom hengslene. 

 

Detter er en umenneskelig jobb, får kanskje gjort ferdig den ene i dag, men har fortsatt en hengsel igjen. Noen som har et godt tips på hvordan disse skal fjernes på en human måte som ikke destruerer alt av selvtillit? 

DSC_0128.JPGDSC_0125.JPG

 

Makan til møkkajobb..... 

 

 

 

 

 

DSC_0126.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk etter mye krangling og bruk av glad-vold ut denne berømte "hinge-pin" - de satt sånn passe greit. Fikk tatt de ut i går, og det medførte at Siggen kunne få store gå gjennom store forandringer :)  Han gikk fra å stå halv-naken til å bli fult påkledd igjen. Gjorde som @JanL tipset meg om, og testmontere nedre bakluke for å sørge for at denne låser seg bra med øvre bakluke. Det kunne jeg raskt konkludere med at den gjorde, men hadde oppstått en liten skjevhet i karosseriet på ca. 0.8cm som måtte ordnes. Dro derfor frem original-jekken fra Land Rover , en lang pipe, festet jekken til ramma og lot det stå til. Skulle ikke mye for å rette ut skavankene, og dermed kunne jeg raskt sveise bakre travers til karosseriet. Må si det er en milepæl! :)

 

 

Her er bilde fra testmonterinog, man kan se til venstre at det er sånn passe lite mellomrom mellom luke og karosseriet. Gjorde som nevnt over, og resultatet er på neste bilde! 

DSC_0002.JPG

 

 

Ikke helt HMS-vennlig, men det gjorde susen, og bilen ble plutselig rett igjen :)

DSC_0004.JPG

 

Et lite oversiktsbilde :)

 

DSC_0006.JPG

 

Og vips så hadde Siggen på seg klær igjen! 

Høyre skjerm må tilpasses bittelitt, men fant heller ikke skruene så kan ha noe med det å gjøre. 

Den legger seg litt oppå dekselet på hjørnet som gjør at den står ca 0.3 cm ut fra bilen. Dette må rettes på. 

DSC_0009.JPG

 

Her er den med lukene igjen! 

Veldig godt å vite at all rust har blitt tatt, og at bilen med god samvittighet kan brukes til sitt fulle igjen! 

... Så fort den har vært på EU :)

 

DSC_0010.JPG

 

DSC_0011.JPGDSC_0012.JPGDSC_0014.JPG

 

Da er neste skritt på prosjektet å gjøre ferdig b-stolpe, a-stolpe, gulvet foran høyre, og lyktekassen (med hjulbue osv). Har alt liggende så det bør ikke ta for lang tid! 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rangeroverp38 skrev:

Er imponerende fremgang her, og imponerende arbeid. :)

 

Tusen takk for det! Er en del mer arbeid, men det er også «større» deler som skal sveises inn. Håper jeg ikke møter mer rust på veien....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå på mappene med bilder at jeg har brukt 21 dager med jobbing frem til nå, usikker på antall timer, men vil tippe noe sånn som 140timer frem til nå.. Nå var jo bilen på 4 hjul, men synet kunne bedra noe så til de grader! Foran på passasjersiden var det et enormt hull, jeg har lenge gruet meg til denne jobben, men den måtte gjøres. Ser man på bildene har ikke A-stolpen hatt godt feste til bilen på en stund... Denne var helt løs! Ikke trygt å kjøre med andre ord. De a-stolpene er jo forsterket med ekstra stål innvendig og måtte gå noen runder med meg selv på hva planene for bilen til slutt er, endte derfor med å gjøre samme jobb som da den kom fra fabrikken; forsterke a-stolpen helt ned :)

 

Må også sveise fast b-stolpen før jeg kan gå på hele kassen med hjulbue, batteribrønn osv. Kjøpte like gjerne nytt fra Paddocks, og etter hva jeg ser var nok ikke det et dumt kjøp. Synes dog det er litt misvisende deler man kjøper fra Paddocks, og ikke minst er sveisene noen steder ikke helt bra, men det kan selvsagt forbedres med litt hjemmesveis ;)

 

Brukte selvsagt meget lang tid på å få løs boltene som er festet under "dekselet" innafor panseret. Lovte meg selv at jeg ikke skal ta av dette dekselet! 

 

Her ser dere rustangrepet, tenk at bilen er fra '93 - vet ikke hva jeg skal si egentlig, er det dårlig vedlikehold, eller er det mangel på kunnskap / behandling av metall? 

Uansett, hullet i gulvbrønnen taler for seg selv, og dette er store erstatninger som er litt stress å bytte helt...

DSC_0017.JPG

 

Her er det litt prøvemontering, Mye tilpasninger :)

 

 

DSC_0019.JPG

 

Da var fotbrønnen punktet fast, og jobben på a-stolpen kunne begynne! 

Måtte presse ut a-stolpen da denne hadde litt helling innover mot midtkonsollen - tok kontrollmålt for å passe på at dette ble rett og fint :)

 

 

DSC_0024.JPG

 

 

Her var det nesten sveiset ferdig, men på oppsiden av gulvet / mot brannveggen var det såpass dårlig gods at deler av denne også forsvant i søpla. Her blir det ikke laget erstatningsdeler, så da måtte jeg ty til litt papp og måle. Endte bra, men tok dessverre ingen bilder av dette. 

 

DSC_0027.JPG

 

 

Da jeg var ferdig med å sveise deler av gulvbrønnen tok jeg beslutningen med å kappe ut sideveggen for å få plass til reelene som ligger innafor veggen. Hadde tatt vare på denne, og det var bare å kappe ut, og sveise inn :)

 

DSC_0030.JPG

 

Her er det et ferdig resultat! 

Litt misvisende da det er mye rust rundt om, men jeg skal bytte hele innerskjerm, med alt tilhørende :)

 

DSC_0032.JPG

 

DSC_0036.JPG

 

Her står "Siggen" etter ferdig arbeidsøkt, viktig å rydde opp etter seg, og restene av bilen ligger venstreback der.. Mye rusta drit, men har deler av eksosanlegg som er OK - dette gis bort ved henting :) Ellers må jeg pusse ned sveisene, sparkle utenfor a-stolpen, gjøre det samme med B-stolpen, og fuge sveisene med "multibond" fra Biltema. Dette blir bra til slutt :) 

Håper å kunne starte på hjulkassa til uken igjen. Og KANSKJE være ferdig med sveisingen før jakta starter om få dager :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DSC_0034.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange allerede har sagt, imponerende pågangsmot og arbeid. Virkelig til inspirasjon.

(Nå har jeg i alle fall ryddet frem mitt prosjekt, som jeg opplever som stooort, men som sammenlignet med ditt er rene pingleprosjektet....tror jeg da :huh:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobbet! Har en nogenlunde lik bil stående her også. Bakruta var også helt ferdig på denne. Hvor kjøper man en slik en mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Haakon Aune skrev:

Godt jobbet! Har en nogenlunde lik bil stående her også. Bakruta var også helt ferdig på denne. Hvor kjøper man en slik en mon tro?

 

Er vel flere av delepusherne på øya som selger bakrute mener jeg. f.eks:

 

https://www.famousfour.co.uk/new_parts/partslist?veh=rrc_70_85&sec=tgate&sub_sec=upglz

 

Jeg fikk kjøpt en brukt/ny av en kar i Norge. Hender det dukker opp noe for salg, men er vel helt sikkert ikke tilgjengelig når man trenger den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, telindnor skrev:

 

Er vel flere av delepusherne på øya som selger bakrute mener jeg. f.eks:

 

https://www.famousfour.co.uk/new_parts/partslist?veh=rrc_70_85&sec=tgate&sub_sec=upglz

 

Jeg fikk kjøpt en brukt/ny av en kar i Norge. Hender det dukker opp noe for salg, men er vel helt sikkert ikke tilgjengelig når man trenger den!

Må nesten le litt.. Ja, det haster ikke akkurat, bilen har stått der i ti år tenker jeg.. takker for forslaget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott jobb.

 

Kjenner igjen rusta, jeg «skulle bare bytte en dørhengsel». Starta i 2011 og er enda ikke ferdig.

 

Er derfor mest imponert over framdriften.

 

Men husker jeg arbeidet en god del raskere tidlig på 80-tallet. Restaurerte LR 88 på ca halvt år inkl hellakkering av bil etter at motor ble overhalt og alt i understell som måtte byttes ble byttet. Noe sveising også. Og brukte 2 år på en Serie1 80-tommer, fra plastposer og pappkasser med deler til bil igjen.

 

Rust på eldre Range Rover og Discovery skyldes i hovedsak elendige løsninger. Er av og til overbevist om at Land Rover hadde, og har, et eget team med konstruktører som bare lager ting vanskelig/ubrukelig/unyttig og de konsentrerer seg om å lage rustfeller på rammer og karosseri. En Land Rover/Range Rover skal kun brukes i tørr ørkensand.

 

Når man vet at ca 50% av de som kjøper nye LR/Jaguar produkter er misfornøyd, på verdensbasis kun slått av Jeep når det gjelder problemer, er det forunderlig at det ikke satses mere på kvalitet. Hvor lenge kan de selge disse kjøretøyene på et gammelt merkenavn?

 

Vi som holder på med disse bilene må ha en spesiell trang til selvpining.

 

Når alt er i orden er det derimor bare godværsdager B). Og vi har de beste bilene i verden.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2018 den 22.42, jschille skrev:

Imponert! Stå på vidare:)

 

 

Tusen takk @jschille! Hyggelig med tilbakemelding :) 

På 31.8.2018 den 7.50, gautes skrev:

Tar av meg hatten og bøyer meg i støvet. Imponert.

Ser ut som om bilen gått lenge uten antirust-tiltak.

Kanskje stått lenge parkert på gressbakke også.

 

På 31.8.2018 den 8.37, Klusenhusen skrev:

Flott arbeide, imponert.

Og som Gaute skriver, parkering på gress gir mye av samme effekt som kjøring i saltsørpe.

 

Ja, antirust tiltak, og vask på vinter og tidlig vår antar jeg. Det må ha akkumulert mye dritt over tid. Og er det en ting jeg har lært av den japanske søstern til Siggen er at skvettlapper er der for en grunn. Akkurat samme problematikk på Patrolen som Siggen. Så holder ikke en knapp på at LR / RR er verre enn andre biler :) Kanskje tvert i mot.. Møtte en bekjent som jobber på NAF og da jeg kom inn i hallen stod det en 2008 Honda CRV - så helt strøken ut, men rusta hadde angrepet bilen så hardt at den måtte kondemeres.... 

 

Uansett, visste faktisk ikke om at gressbakke er verre enn grus - tusen takk! :)

 

På 31.8.2018 den 9.10, Haakon Aune skrev:

Godt jobbet! Har en nogenlunde lik bil stående her også. Bakruta var også helt ferdig på denne. Hvor kjøper man en slik en mon tro?

 

Tusen takk @Haakon Aune

Jeg var så heldig å få napp hos en medforumist her inne, så endte med å kjøpe en brukt alu-luke :) Denne skal settes på i løpet av kort tid! 

 

 

På 31.8.2018 den 9.07, telindnor skrev:

Som mange allerede har sagt, imponerende pågangsmot og arbeid. Virkelig til inspirasjon.

(Nå har jeg i alle fall ryddet frem mitt prosjekt, som jeg opplever som stooort, men som sammenlignet med ditt er rene pingleprosjektet....tror jeg da :huh:)

 

Alt er relativt :)  Jeg ble nok noe mer overrasket av mengde rust, visste det var mye sett hen til kjøpssum, men at det var så alvorlig visste jeg ikke. 

Alvorlig mener jeg løs a-stolpe osv. Hadde det vært en ulykke med sidekollisjon hadde man hatt møtende bil fra siden langt over på passasjerside.... 

 

Men stå på :) Det er bare å starte! Jeg måtte ha et prosjekt, og fordi jeg skrur / sveiser ute må jeg bli fort ferdig - legger et automatisk press på meg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid for en oppdatering! 

Får ikke / glemmer å ta bilder noen timer og da bare durer jeg på i mitt tempo :)

Jeg har lenge tenkt hvordan jeg skal gjøre det med gulvet bak, ca 30 % var forbi "reddestadiet", og ikke hadde jeg tilgang på skikkelig verktøy som gjorde at jeg kunne lagd like profiler, endte derfor med å gjøre dette på en "brutal" måte i form av å kappe gulvet bak på langs. Kan si det gikk med en del sveisetråd til dette, og endte med å punkt alt skikkelig sammen. Når jeg endelig kom så langt at dette skulle sveises sammen innså jeg at jeg ikke hadde nok stål i samme dimensjon (0.9mm), gikk derfor opp til 3.0 mm på den siste biten som dere ser av bildene. Det ble iallfall tett og det kan endelig kalles ett gulv igjen! 

 

Var også innom en en annen milepæl: A, og B-stolpe er henger endelig sammen med karosseriet! Ikke verst. 

Var selvsagt en del jobb med dette da jeg så at stolpene er forsterket innvendig, lagde derfor dette opp på nytt før jeg sveiset på de nye bitene som fulgte med bilen. Dagen i dag gikk med til å støvsuge bilen innvendig (samler seg umenneskelig mye dritt i biler gjennom åra) - deretter stod maling for tur. Jeg fikk malt platene under, og nå var det dags for et innvendig strøk. Har da noen små justeringer på dører (hengsler), spessielt på framdøren før jeg endelig er ferdig med baksiden, og siden av bilen. Altså er bilen nå tett igjen! 

 

Ingen hull inn til cockpit å spore! :D:D:D

 

Her er et lite stemningsbilde fra hvordan bilen står nå: 

 

Pasienten er nå klar for å få byttet indre framskjermer på begge sider! 

DSC_0037.JPG

 

Her er bilde av hvordan gulvet bak ble etter litt kreativt arbeid; 

Alle sveisene er fuget og tette, gjenstår bare maling :)

 

DSC_0039.JPG

 

 

Da er B-stolpe sveiset fast til karosseriet igjen :)

 

DSC_0047.JPG

Og a-stolpe henger sammen med karosseriet :)

 

DSC_0048.JPG

 

Er ufattelig glad i "hammerlakk" fra Biltema; 

Dro på et strøk i hele bakkant av bilen. Disse flatene pakkes uansett inn i tepper og andre greier :)

DSC_0062.JPG

 

Enda mer hammerlakk :)

Her er fotbrønnen foran på passasjerside :)

 

 

DSC_0063.JPG

 

 

Gulv på passasjer side! 

Som dere ser dro jeg et strøk på kanalene både side, under og bak :)

 

DSC_0064.JPG

 

 

Fotbrønnen på utsiden er tett og malt :)

 

DSC_0065.JPG

 

 

Et lite oversiktsbilde :)

 

DSC_0066.JPG

 

DSC_0067.JPGDSC_0069.JPGDSC_0071.JPG

 

Alt i alt er jeg ganske fornøyd med jobben, og det har gått relativt raskt å komme dit jeg er nå. Det er heldigvis ingen alvorlig rust i ramme eller lignende, det hadde nok satt meg tilbake i tid en god del. Nå er bilen ganske klar for å montere ting innvendig, men jeg venter med dette til jeg er 100 % klar - malingen har godt av å ligge å herde skikkelig også. Nå er det i alle fall slutt på å oppbevare verktøy inne :)

 

Har også ringt litt rundt på øya, har funnet en leverandør av taktrekk - endte med å bestille helt nytt da jeg har lest forskjellige erfaringer av å bruke det gamle. OM noen har lyst på et taktrekk er det bare å gi beskjed! Endte med å betale 70 pund med frakt for nytt trekk - det er ikke noe å klage på! Skal få samboeren min til å bytte trekket (de derre damene er litt mer forsiktig med fingrene / tempoet)! 

 

Da er det en gang slik at 10. september, og kommende uke er svært hellig for meg (jakt). Har bestilt opp noen deler fra Øya som har kommet, men som ikke får plass på bilen før jeg har kommet en god del lenger. Det skal tas oljeskift av motor, kjølevæske, olje på siffer, vask av motor osv. Dette tar jeg når indre hjulbue er av. Mye lettere tilgang :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 6.9.2018 den 18.02, dolomite skrev:

Vi som vet hvor mye sene Classic kan ruste, bøyer oss i støvet.  Det der hadde jeg ikke hatt pågangsmot til.  Framhaldsåga held fram :lol:

 

På 6.9.2018 den 20.47, telindnor skrev:

Helt knall. Bøyer hatten her også :)

Skjemmes samtidig over egne prosjekters omgang og fremdrift

 

 

Takk for det til begge to! 

 

 

Da er jaktuken over, og både menneske og hund er relativt slitene. Fugl ble det fanget :) Endte opp med 13 ryper, og en orrhøne. 

Kom tilbake fredag, og da fikk jeg en påminnelse om hva som fortsatt står på tunet... Siste som ble gjort med bilen var å pusse, fuge, og male sveisene som ble tatt i forbindelse med gulvet bak, og kanalene. Nå er bilen i alle fall tett! Det ble bevist med det regnværet som kom innover her forrige helg. Var noen små oppsamling av vann ved høyre hjørne som kommer av at jeg ikke har byttet den øvre bakluken enda. 

 

I går ble det en jobbedag med "Siggen" igjen. Har funnet ut at av sveising har jeg kun indre skjerm i gjen. Dvs. jeg bytter hele greia med batterikasse, lyktesats osv. Denne kommer jo ferdig produsert, og da slipper jeg å tenke på hva annet som kan ruste om jeg kun fikser noen av tingene på den gamle skjermen. Egentlig en veldig kurrant jobb å gjøre, og ikke minst så går det relativt raskt med tanke på at det ikke er alt for mye å sveise, og at alt tross alt er ferdig produsert. Der skjermen skal sveises tilbake er det nytt stål inn mot brannveggen, og foran, hvor den gamle var punktet må jeg bare være litt mer forsiktig med matingen på tråden så den ikke brenner høl gjennom :)

 

 

Her stod Siggen og ventet på mer pleie, ser av bildene at jeg kanskje burde ta meg et lynkurs i fotografering da solen hadde stor innvirkning her... :blink:

DSC_0002.JPG

 

 

Her er skjermen jeg skal bytte. Hadde et mål om at jeg ikke skulle ta ut radiator, osv. Det klarte jeg, ble riktig nok en liten del skruing for å få ut ting og tang. Kan nevnes kjølevæske-tank, spylevæsketank. A/C-filter / beholder og en hel del ledninger... Man ser også at denne "delen" er moden for utskifting! 

DSC_0004.JPG

 

 

Her kommer et oversiktsbilde av ledninger osv. som måtte flyttes for at skjermen skulle tas bort. 

DSC_0006.JPG

 

 

Borene jeg hadde var ikke særlig medgjørlige, så jeg endte med å bruke vinkelsliper, løsnet gjorde det i hvertfall :)

DSC_0009.JPG

 

 

Og der var den endelig ute! Gikk noen timer på dette, men det var fordi det var et par kranglete bolter. Disse skal jeg passe på blir byttet! 

DSC_0011.JPG

 

Ny og gammel del til sammenligning, var noen forskjeller, spesielt på en del festehull som var noe annerledes på den gamle vs. den nye. Dette er ikke noe problem. Jeg har funnet ut at jeg bare kapper den nye med mal fra den gamle :)

 

DSC_0012.JPG

 

 

I dag blir målet å få montert den nye "kassa" og satt på skjermer osv. Må fortsatt justere noe på dørene, så forhåpentligvis får jeg tatt dette i samme slengen før jeg setter på skjermen igjen. Da er det mest skruing som gjenstår. Håper å kunne være ferdig sveisa i løpet av den kommende uken, det beror selvsagt på at jeg får tid :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...