Gå til innhold

Range Rover Classic '93 Vogue - "Siggen"


SiggenRRC

Anbefalte innlegg

Etter mye lesing, undersøkelser, og ikke minst inspirasjon fra @Erik Iversen, @Ronny Jacobsen, og @SimenMS sine tråder har jeg endelig fått fatt på en Range Rover Classic. Kjøpte denne på Røa-traktene i Oslo, og viste egentlig ikke helt hva jeg hadde kjøpt før jeg dro til biltilsynet etter en kjapp runde på bremsene, og annet drivverk. Endte med å kjøre den til sitt nye hjem i Lommedalen. 

 

Denne bilen har kun gått 168.000 (+/-), og av rust kan man kanskje nevne de "faste plassene" som de nevnte personene over sikkert har vært utenfor. Jeg må si at dere nevnte over har vært til stor inspirasjon for at jeg gadd å gå på et nytt prosjekt etter en fullstendig restaurering av en Nissan Patrol fra 1995 (søsteren til Siggen, kjent som "Pætty"). Bilder av denne dukker også opp i tråden. 

 

Uansett.. 

 

I dag var første dag hvor jeg virkelig gikk hardt til verks. Det var ut med taket først fordi dette hadde gått opp i limingen, og begynt å falle. Etter min mening skal ikke en bil som dette ha slike feil. Deretter var det ut med det mest essensielle; alt av seter, tepper, lydisolasjon osv. Hele jobben var gjort på ca 2.5 time. Må si de britiske ingeniørene virkelig har skjønt hvordan man skal bygge bil med tanke på demontering. Etter litt krangling med boltene til setene (knakk 50 % av dem), kom også dette ut. Legger ved noen bilder, og kom gjerne med innspill. Tenker kanskje det ikke er vits i å bytte gulvet bak, men heller sveise dette opp på nytt? 

 

Må jeg si ble positivt overrasket med tanke på rust på Siggen. Det var over all forventning :)

 

Det positive med bilen er utelukkende drivverket. Han jeg kjøpte bilen av er eier nr. to, og har byttet toppakning og div. deler i motorrommet. Denne går OK, men fusker litt på tomgang. Mistenker enten MAF, eller fuel-pumpe. Motor er forøvrig en 3.9 EFI - var inne på tanken med å kjøpe en VM diesel, men etter å ha lest @JanL sin post hoppet jeg over dette. 

 

Bilen er ikke EU, så dette er selvsagt første mål. 

 

Oppdateringer følger :)

 

Her følger bilder! 

 

DSC_0323.JPG

Nesten ikke startet enda, kun sørget for å lade batteriet. Hentet frem verktøy fra "hula". 

 

DSC_0325.JPG

DSC_0328.JPG

DSC_0333.JPG

Interiørmessig er den faktisk veldig bra, ingen store skader, bortsett fra setet som dere ser i bildet. 

 

DSC_0334.JPG

Km. stand: 168.074. 

 

DSC_0335.JPG

Dette føyer seg vel inn i "standard rust"? 

 

DSC_0336.JPG

Ytre del av hjulbuen var helt kjeks. Den datt rett i fanget ved kontakt. Beklager litt dårlig fokus. 

 

DSC_0339.JPG

Norges mest opprustede bakrute? Noen som har liggende en ekstra, eller har denne i alu? 

 

DSC_0340.JPG

Travers bak, denne føyer seg også inn i "normal rust". Åpenbart at skvettlappene på denne bilen forsvant for en god del år siden... 

 

DSC_0342.JPG

"Saggete" tak - dette står på fikselisten. Taket er ute, og tatt inn i huset. 

 

DSC_0348.JPG

Veldig grei jobb å få ut :)

 

DSC_0366.JPG

"Siggens" japanske søster, Pætty står å lurer på hva denne briten skal dra opp av ermet... Hun har allerede utfordret Siggen "offroad".. 

 

DSC_0357.JPG

Siggens rustproblem. Ikke store greiene og definitivt en veldig kurrant jobb! 

Tenker jeg ikke bestiller nye hjulbuer, men heller reparerer de som er på bilen. Dere ser dette etterhvert, men de er faktisk helt OK. 

 

DSC_0359.JPG

Liten oversikt av bakparten.. Min samboer mente jeg burde starte bakerst først, på Pætty startet jeg foran, og det viste seg brått å være MYE mer bakover. 

Treffer kanskje på denne overraskelsen her også? 

 

DSC_0355.JPGDSC_0362.JPG

Er ikke fult så verst? 

 

 

Som dere ser har jeg avduket noe. Har sett over ramma nøye, og denne ser etter min mening bra ut. Det er ingen hull, og den må ha blitt veldig tatt vare på. 

 

"Let the restoration begin!!" 

 

:)

 

DSC_0337.JPG

DSC_0344.JPG

DSC_0345.JPG

DSC_0346.JPG

DSC_0350.JPG

DSC_0351.JPG

DSC_0353.JPG

DSC_0354.JPG

DSC_0356.JPG

DSC_0361.JPG

DSC_0363.JPG

DSC_0364.JPG

DSC_0365.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!

Ja, høyre side har plast, men ikke venstre. Denne var borte ved kjøp. Må skrive den på listen. Uansett, kanalen på venstre er allerede sveiset opp, og selger av bilen sa høyre måtte tas. Komplett kanal til høyre er kjøpt inn ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med handel og velkommen hit! :)

Moro at du finner inspirasjon og arbeidslyst i prosjekttrådene. Må bare komme med kommentaren med en gang - jeg ønsker ingen vondt! Synes det faktisk blir mer og mer overraskende og imponerende at det finnes friske folk som ønsker å påføre seg slikt arbeid, tidsfordriv og utgifter... :huh: :P 

Men når det er sagt synes jeg ikke rustomfanget ser for ille ut! Ble veldig skremt av de første bildene. Hvordan det står til med høyre kanal, nedre og øvre torpedovegg og indre skjermer foran blir interessant å se. Gulvet bak ser overkommelig ut. 

Behold åtteren. Er det godt tatt vare på vil den fungere fint i mange år til. Men blir du lei Lucas og fusking kan du vurdere Megasquirt eller løsninger fra RPI. 

Uansett arbeid - det er verdt det når du får den på veien! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det @Erik Iversen

Høyre kanal ble tatt hånd om for et par år siden, men ser en risiko ved at dette kan måtte sees over en gang til. Venstre kanal derimot er veldig ferdig i tjeneste. Denne ryker så fort jeg blir ferdig med bakparten. Har bestilt, og fått tilsendt fra Paddocks nye gulv foran (begge sider), samt begge indre framskjermer (komplett). Det er høl tvers igjennom gulvene foran. Skal love å holde tråden særdeles oppdatert :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, SiggenRRC skrev:

Takk for det @Erik Iversen

Høyre kanal ble tatt hånd om for et par år siden, men ser en risiko ved at dette kan måtte sees over en gang til. Venstre kanal derimot er veldig ferdig i tjeneste. Denne ryker så fort jeg blir ferdig med bakparten. Har bestilt, og fått tilsendt fra Paddocks nye gulv foran (begge sider), samt begge indre framskjermer (komplett). Det er høl tvers igjennom gulvene foran. Skal love å holde tråden særdeles oppdatert :)

 

 

 

Høres bra ut!

Følger med. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Siggen skrev:

Stilig prosjekt!

fint navn også:)

Takk for det - ja - kreativt :) 

Dag 2 av prosjektet. 

Holder stadig på med demontering, stort sett alt av bolter jeg tar i med verktøy knekker, så det blir en interessant monteringsjobb når jeg er ferdig med å sveise. 

Er også sånn passe varmt ute, så orker ikke å holde på enn et par timer av gangen. 

 

Fikk tatt av begge bakre paneler inkl. hjørner, samt bakfanger, nedre bakdør, og stort sett dannet meg et bedre "overblikk" over pasienten. 

Fant ikke så veldig mange overraskelser under panelene, fryktet det verste, men ser ut til at det holder med litt nedpussing og maling på enkelte plasser. 

Den største jobben bak blir helt klart å sette inn ny travers / bakerste bjelke. Denne er helt gåen, og hyttefestene gjør egentlig ingen nytte. 

Ny travers, og andre deler er på vei fra Paddocks, totalt 132 kg med nye deler.

 

DSC_0322.JPG

Bakre fanger og nedre bakdør er av. 

 

DSC_0323.JPG

Litt brunt snacks som må vekk. 

 

DSC_0326.JPG

Venstre panel er av. Som dere ser er det ikke mye graverende annet enn rundt hjulbuene. 

 

DSC_0331.JPG

Høyre side er heller ikke så gal. 

 

DSC_0332.JPG

Hjulbue. Her må det gjøres noe jobb. Satser på å kappe bort Deler av dagens vegg ned mot hjulbue for å skaffe meg bra gods å sveise i. 

 

DSC_0335.JPG

Ramma ser som tidligere nevnt veldig bra ut. Ingen ting å utsette. 

Mulig denne ble galvanisert en gang i tiden? Synes den holder seg veldig bra, og det er lite mengder tectyl å spore :)

 

 

 

Stay tuned - og nyt solen! 

:)  

 

 

 

 

DSC_0325.JPG

DSC_0329.JPG

DSC_0330.JPG

DSC_0333.JPG

DSC_0334.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja............det var noe kjeks ja. :) Fordelen er at man får kjøpt mye nye deler til å sveise inn. Det skulle også være enkelt å lage endel, da det er mye rette vinkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3 

 

Er sjeldent jeg klager på været, men nå hadde det gjort seg med noen dager med overskyet vær så temperaturene faller litt. Er uutholdelig å jobbe når solen steker rett inn i ryggen, og bilen i tillegg står i le. Blir bra fyring bak på Siggen... Fikk ikke gjort mye i dag, annet enn å få rester av kappeskiven i armen, og bruke opp 3 stk. Er vel ikke av den beste kvalitet disse biltema skivene. Fikk kappet av listen som gummien ligger på, startet så med å kappe opp skjøtene til gulvet i bagasjerommet, og baksetene. Måtte til slutt bare gi meg på grunn av varmen. 

 

På denne er det stål gulv, det er greit å reparere, men få det av.. Er det noen enkel måte, eller er det bare å kappe opp? Det sitter to torx bolter som holder setebeltene. Antar at disse også må skrus vekk før gulvet løsner helt? 

 

Legger ved et bilde av dagens status :)

 

DSC_0337.JPG

 

Tenker jeg pusser ned ramma litt når jeg får av gulvet. 

Tar også ned tanken i samme slengen slik at jeg ikke står med hjertet i halsen når sveisingen starter.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjoner, @Ronny Jacobsen, @siglis,og @dolomite!!

 

Dag 4

Ble ikke den lengste økten i dag, 3. august fordi jeg etterhvert ble stoppet av en "megamutter" som er festet til akslingen. Må ned på den lokale biltema-sjappa for å kjøpe en 29mm nøkkel, hvis det stemmer etter mine beregninger(??). Startet med å få ut gulvet (glemte å ta bilde av prosessen), men det var egentlig ganske greit. Er noe rust som må utbedres på dette, men da kan jeg jobbe i en langt bedre ergonomisk stilling :)  (Må ta vare på ryggen til tross for at jeg er 30). Videre fortsatte jeg med å ta ut tanken, og alt som var rundt. Så faktisk at tidligere eier har brukt noen tusen kroner på å legge opp nye fuel-rør - deilig! Da krysser jeg av det med en gang. Armaturet på tanken så meget greit ut (har rustet på Siggens søster). Fant heller ikke noe mer alvorlig ruste-kjeks på ramma rundt tanken. Så for meg at det lå masse kjeks her, men der tok jeg feil! Man ser brått viktigheten av skvettlapper, kan ikke skjønne annet enn at det er årsaken til rust bakover, da helst på bakre travers. 

 

Mål for i morgen lørdag er å demontere ferdig bilen, sette den på støttebukker, og starte med sveisingen. Er faktisk ikke så alt for mye, men noe blir det selvfølgelig. 

 

DSC_0347.JPG

Et lite oppstartsbilde :)

 

DSC_0348.JPG

Gulvet er ute - endelig. Klarte å kappe over noen bremserør, men dette må legges opp ny uansett! 

 

DSC_0353.JPG

Tank ute! Krangla greit med bolten på høyre side. 

 

DSC_0355.JPG

Er fortsatt på utkikk etter en bedre øvre bakluke - noen som har en OK liggende, og som passer til en '94? 

 

 

Stay tuned :)

 

DSC_0354.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 5

 

Da er endelig demonteringsjobben ferdig, fikk tatt ut diffen i dag, så da er alt klart for sveising og pussing av ramma. 

Har regnet litt på antall timer, og tross kranglete bolter og at jeg bare er en mann, så har jeg brukt ca. 1.5 dag effektiv skruing (basert på 7.5timers arbeidsdag). Det er ikke ille. 

 

 

Eneste grunnen til at jeg tok ut diffen er fordi den skal pusses ned, males, og overhales før den settes inn i ny tjeneste. Fikk tømt den for olje, og den så veldig melkete ut. Tenker nok at noen desiliter med vann har funnet vei inn i løpet av åra. Ramma ser overraskende bra ut, så denne gjøres det ikke noe mer med denne gang. Pusser den ned, og behandler den med owatrol og hammerlakk fra Biltema. Håper jeg ikke finner noen rust hull i den prosessen. 

 

Nå begynner endelig den morsomme jobben: Sveising og rustfjerning. Er ikke så alt for mye som må gjøres så regner med at dette går greit for seg. Spørs hvilke overraskelser man finner på veien, men har gått over relativt nøye syns jeg selv ihvertfall. 

 

Har tenkt til å starte med sidene først, samt hjulbuer. Dette er første pri før jeg går på traversen bakerst. Eneste grunnen til at jeg tok ut diffen er fordi den skal pusses ned, males, og overhales før den settes inn i ny tjeneste. 

 

DSC_0358.JPG

Krangla relativt greit med denne "A-framen". De boltene satt som f***, endte med at jeg ble dritt lei å kappet de tvers av :) Gir meg selv en grense på 5 minutter før jeg kapper bolter. Stor energi-tyv om man bruker lang tid på det. 

 

DSC_0360.JPG

Akslingen kom greit av faktisk! 

 

DSC_0367.JPG

Neste ute nå! 

 

DSC_0378.JPG

Og der (!!) ble det vesentlig mer plass og oversiktlig for sveising, puss, og maling! 

 

DSC_0368.JPGDSC_0373.JPGDSC_0375.JPGDSC_0376.JPGDSC_0377.JPG

Har fått sendt over et sett med foringer fra Paddocks, får se om jeg setter dem på, noen bør byttes, og det er klart lettere når bilen er så demontert som den er nå. 

 

 

 

 

 

DSC_0359.JPG

DSC_0365.JPG

DSC_0369.JPG

DSC_0374.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 6 

 

Da kunne jeg endelig starte med sveising! Kjørte litt for hardt med vinkelsliper som sørget for et realt kutt i tommelen, men etter litt teiping og bandasjering fikk jeg endelig gått på jobben skikkelig. Startet med passasjersiden, eller høyre side av bilen, da fra B-stolpe og bakover. Hadde en mistanke om denne kanalen, og jammen var magefølelsen rett. Den er fullstendig omformet til kjeks - legger ut et bilde av den etterpå. Fokuserte på å gjøre ferdig hjulbue på høyre side. Her var det fullstendig rustet, så endte med å kappe langt mer innover enn jeg først så for meg, men da er også jobben gjort mer riktig. La inn 0.7 mm plate på hjulbuen, enkelt dimensjon å jobbe med, tror heller ikke godset jeg sveiset inn på var noe særlig tykkere. 

 

Det går fremover, og det er faktisk ikke noe særlig mer rust på den siden å snakke om, eller som bør utbedres mer. C-stolpe var helt fin, sveiset litt nytt stål nederst på inn- og ytterside for å igjen være sikker på at det blir skikkelig gjort. Ender nok med med å dra over siden med en stålbørste og male over med litt hammerlakk fra Biltema :) 

 

Fortsetter rundt til bakenden ved neste anledning. Da er det bakerste travers og gulv bak høyre og venstre som står for tur! 

 

DSC_0001.JPG

Litt dårlig bilde på grunn av skygge, men her ser dere hvor mye jeg kuttet inn i hjulbuen for å komme til gods uten rust! 

 

DSC_0002.JPG

Her er oppmålingen gjort, og nytt stål punktet fast. Måtte gjøre deler av jobben på nytt fordi jeg ikke hadde målt inn ytrehjulbue foran c-stolpe.. 

 

DSC_0004.JPG

Litt sjarmbilde av sveisepistolen :)

 

DSC_0007.JPG

Deler av hjulbuen er på plass! 

 

 

 

 

Ytre hjulbue ferdig! 

 

DSC_0013.JPG

Litt tilpasninger måtte til for å få på ny ytreskjerm foran c-stolpe :)

 

DSC_0017.JPG

 

Her er nye hjulbuer på plass :) Bort med rust! 

 

DSC_0018.JPG

Må litt sparkling til når dette er ferdig, og før den skal lakkes :)

 

DSC_0019.JPG

Ferdig pussa, og fuget sveis, hjulbuen er herved ferdig! 

 

DSC_0010.JPG

Dette er passasjerside sin kanal. Den er definitivt ferdig i sin tjeneste, men har fått ny komplett fra paddocks! 

 

 

DSC_0008.JPG

DSC_0011.JPG

DSC_0014.JPG

DSC_0016.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2018 den 19.23, Erik Iversen skrev:

Se der, ja. Moro å følge med. :) Men pass på fingrene a gitt - spennende nok lesing som det er dette! :blink:

 

Det skal jeg gjøre @Erik Iversen - blei litt ivrig, og vipps så glapp den inn i tommelen, men ble i det minste et svært bra kutt ;)

 

På 5.8.2018 den 16.11, motom skrev:

Går riktig veien dette her... 

 

Det gjør det, men finner stadig litt mer rust jo mer man går rundt med sylen. 

Har gått noen runder for å tenke på hvor nøye jeg skal være, må jo passe på å ha noe mer arbeid senere også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 7 

 

Da har det blitt jobben en uke på bilen, i går ble, som dere ser hjulbue på passasjerside sveiset, og fuget, må gjøre noen justeringer for å få på gummien og skjermen. Fikk sneket til meg noen timer fra tidsklemma som resulterte i at jeg angrep passasjersiden sitt hjørne. Her var det et mindre hull som bare var irriterende, og etter hvordan rusten fungerer ble det faktisk større mens jeg stod å så på... Håper jeg selv kan være til inspirasjon hva angår sveising (til en viss grad) så tenkte jeg skulle benytte denne posten til en liten "how-to-weld"... :)

 

Apparat: Her finnes det utallige løsninger, jeg sveiser normalt med gass, men pga. strømkapasitet jeg hindret fra dette, og ikke gidder jeg å bruke penger på apparat fra de kjente leverandørene. Sveiser derfor dette med Biltema sitt apparat uten gass, altså med flux-tråd. Har stod polene på apparatet (koblet pluss, til minus, minus til pluss). Dette hindrer apparatet i å "sprute" masse rundt. Veldig irriterende, og ender som regel opp med å bruke laaaang tid på pussing. 

 

Finne rust: Har lite problemer med å finne rust, men fant ett hull jeg tenkte jeg skulle utbedre. Her gikk jeg til verks med en syl som gjør at jeg kan går rundt hullet for å finne evt. mer svakheter i godset / stålet. I dette tilfellet fant jeg en del mer. Tok så fatt i vinkelsliper med et pusseblad å satte i gang; 

 

Her har jeg lokalisert et stor svakhet. Akkurat i bøyen er det "trygt" å sveise. Pusset så ned flatene rundt for at sveisen skal bli bedre (man liker alltid rent metall) når man sveiser. 

DSC_0021.JPG

 

Hvor stort område skal man kappe ut?: Jeg liker å kappe mer enn jeg må, det av to grunner: 1. Er at jeg da får satt inn mer "friskt" stål, 2. Fordi det minimerer risken for at stålet slår seg. "slår" seg er en prosess som skjer når stålet / godset blir for varmt. Det vrir seg og blir litt dritt å jobbe med. 

 

Som bildet under viser har jeg kappet ut en stor del som gjør nettopp sveisingen lettere :)

 

DSC_0022.JPG

 

Mal: Her er det mange delte meninger, men noe jeg liker å gjøre personlig er å ta en bit med papp. Klippe den så den passer hullet sånn ca. For å så "presse" der du vet kappe-sporet går. Dette legger igjen spor i pappen som gjør klippejobben lett, og man slipper å måle å herje for og få ting til å passe. Noen vil nok bruke andre metoder, men jeg synes denne er super! 

 

Under ser dere bilde av en pappbit der jeg har kappet. 

Som dere ser har jeg lagt inn noe mellomrom, noen vil nok si at remsen over er for mye, men det går helt fint om man er tålmodig med pistolen :)

DSC_0024.JPG

 

Sveising: Her er det relativt "straight-forward", og man må bare prøve seg frem. I mitt tilfelle liker jeg å punktsveise litt rundt om for at det nye stålet skal sitte. Så drar jeg korte sveiser nedover, men bytter hele tiden på hvor jeg sveiser. Man kan i dette tilfellet ikke dra pistolen ned, eller bort en full side. Da blir det hull, eller stålet vrir seg. 

 

Selve sveisejobben ble gjort ganske kjapt, men etter min mening et godkjent resultat :)

 

DSC_0028.JPG

 

 

Her er da hullet utbedret :)

 

 

Så tilbake til bilen.

Etter at hjørne bak på venstre side var ordnet konkluderte jeg med at store deler av yttersiden på passasjerside fra c-stolpe er fikset. Gikk derfor løs på det som var igjen av den bakre traversen, og karosseri- / hyttefestene. Endte med å pusse disse ned å kappe ut restene av bjelken som en gang satt der. Da skal det omtrent være klart for travers når tiden strekker til. Fant også frem stålbørste til vinkelslipern; Må bare si det, for en utrolig følelse å pusse vekk gammel drit. Gikk nøye over med sylen, og fant ingen alvorlig rust på ramma fra de bakerste hyttefestene. Bestemte meg derfor for å ta et strøk med hammerlakk fordi jeg ikke kommer like godt til når traversen er på plass igjen. Bilder følger :)

 

 

DSC_0029.JPGDSC_0031.JPGDSC_0032.JPGDSC_0033.JPGDSC_0035.JPG

 

DSC_0034.JPG

 

Oppdateringer følger selvfølgelig! 

 

 

 

DSC_0025.JPG

DSC_0026.JPG

DSC_0027.JPG

DSC_0030.JPG

DSC_0036.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på ! Herlig at det ikkje berre er gamle 2dørs som blir teke vare på, men også 4dørs (eg har alltid syns 4dørs er finast.. ) ! Herlig også å sjå nokon som viser at det går an å jobbe med flusstråd,  denne tråden og bilen blir det kjekt å følge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, jschille skrev:

Stå på ! Herlig at det ikkje berre er gamle 2dørs som blir teke vare på, men også 4dørs (eg har alltid syns 4dørs er finast.. ) ! Herlig også å sjå nokon som viser at det går an å jobbe med flusstråd,  denne tråden og bilen blir det kjekt å følge :)

 

Takk for det, @jschille

Er også enig at 4dørs er penest, og ikke minst var dette eksemplaret langt innenfor mitt budsjett på en "tredje" bil. 

Det går HELT fint å jobbe med flusstråd, ulempen er prisen på tråden, og hvor stor rull man får inn i apparatet. Det hjalp også umenneskelig mye å snu polene på apparatet. Langt mindre sprut og tull. Samtidig må man også være nøyere på kraft og mating :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...