KriKyr Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 Hei alle sammen Vi vurderer å kjøpe en 1974 LR x-mil (har forstått at det da er snakk om en "Serie"?), og vi lurer på om noen kan peke oss i retning av litt dokumentasjon på hvor man bør stikke skrutrekkeren når man drar på visning. Jeg fant ikke noen nyttig ved å søke på forumet. Bilen skal visstnok være fri for rust på ramma, og den starter og går. En av de første tingene bilen skal brukes til er å frakte en kano fra vann til vann. Tips til løftemekanisme på taket mottas med takk. ... bilen bør kanskje kjøpes før man planlegger den første utflukten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brutus Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 (endret) Hei Ex.mil er som du skriver en "Serie-bil". Jeg antar du også sikter til Land Rover'ne fra det norske forsvaret. Da er det i tilfelle snakk om en "Serie III" (Serie 3). Jeg har en '75 mod ex.mil - på min så er baktraversen (remmebjelken under bakdøra) den som er mest rusten, og der er vel en gjenganger generelt. Ellers er det vel bare å legge seg under bilen å "pirke i ramma". Siden du nevner frakting av kano - så antar jeg du er på utkikk etter en "tur-bil", og da kan jo en ex.mil være et godt utgangspunkt siden den er "3-dørs". Da har men mulighet til å lage senge-anordning bak (om man ikke er for lang). Tenker man tur med barn - eller evt mer enn 2 pers. så er min erfaring at ex.mil ikke strekker til. For selv om man får registrert den for 8 personer - så er det i "praksis" en 2 seter, siden det kun er forseter som har bilbelter. Har ikke noe tips til kano - men jeg er i startgropen for å se på noe sånt selv da jeg har kajakk... Frode - Brutus Endret 23. juli 2018 av Brutus Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KriKyr Skrevet 24. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2018 15 timer siden, Brutus skrev: Hei Ex.mil er som du skriver en "Serie-bil". Jeg antar du også sikter til Land Rover'ne fra det norske forsvaret. Da er det i tilfelle snakk om en "Serie III" (Serie 3). Jeg har en '75 mod ex.mil - på min så er baktraversen (remmebjelken under bakdøra) den som er mest rusten, og der er vel en gjenganger generelt. Ellers er det vel bare å legge seg under bilen å "pirke i ramma". Siden du nevner frakting av kano - så antar jeg du er på utkikk etter en "tur-bil", og da kan jo en ex.mil være et godt utgangspunkt siden den er "3-dørs". Da har men mulighet til å lage senge-anordning bak (om man ikke er for lang). Tenker man tur med barn - eller evt mer enn 2 pers. så er min erfaring at ex.mil ikke strekker til. For selv om man får registrert den for 8 personer - så er det i "praksis" en 2 seter, siden det kun er forseter som har bilbelter. Har ikke noe tips til kano - men jeg er i startgropen for å se på noe sånt selv da jeg har kajakk... Frode - Brutus Hei, og takk for svar Da vet jeg litt om hva jeg skal se etter. Jeg vet ikke så mye om bilen ennå, så om den er fra det norske forsvaret er foreløpig ukjent. Skal kikke på den på lørdag. Eieren er her på forumet, så han kan kanskje utdype hvis han ser dette Det med setebelter og slikt er et godt poeng. Jeg må neste se bilen før jeg uttaler meg, men det ligger i kortene at datteren min på 7 skal være med på noen av turene. /Kyrre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robl Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 (endret) Det fantes vel ikke Defendere eller 110 før flere år etter 74. men som han sier pirke i ramma, sjekk og torpedovegg mellom motor og kabin nederst. rusten sitter vel mest der i bak stolpen og utriggerne, resten er vel stort sett aluminium så ingen rust Du må nok selv stille som løftemekanisme, akkurat som det er muskel servo på de. bremsene får du heldigvis hjelp med. Anbefaler da takstativ, de er bare levert med noen trepinner om det er noe i det heletatt, har selv kasta taket på min egen en gang i tiden. Se gjerne etter en som IKKE har skyterluke i taket... de har somregel bare stått stille som radiovogn. men man tar vel det man får nå siden fler og fler av de forsvinner. På ditt ansvar, så er det lovlig å sitte bak i bilen uten setebelter. Men vil nok anbefale at Jentungen blir copilot og du kaster eventuelt andre voksne bak Om vedkommende har byttet fjører og dekk alt så er det bra, hvis ikke så ville jeg anbefalt å finne dekk som ikke oppfører seg som hockeypuck på glatt isen. og bytte til parabolske fjærer så kjøre komforten blir litt bedre. Ellers er bilene som store legobiler, du kan bytte alt og skru til evig tid. PS: biler?.. hva snakker jeg om... det heter Feltvogn. eller kjøretøy Endret 26. juli 2018 av robl Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siglis Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 En ting jeg ville sjekka er om den er EU-godkjent. Ligger tidvis en del X-mil ute men få som er godkjente. Skal visstnok bare være småplukk å få dem gjennom.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brutus Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 På 26.7.2018 den 14.33, robl skrev: På ditt ansvar, så er det lovlig å sitte bak i bilen uten setebelter. Men vil nok anbefale at Jentungen blir copilot og du kaster eventuelt andre voksne bak Der er egne regler for sikring av bar inntil en viss høyde/vekt. Så det er kun voksne som kan sitte usikret bak i en feltvogn. https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/dette-sier-lovverket/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KriKyr Skrevet 28. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2018 På 26.7.2018 den 20.47, siglis skrev: En ting jeg ville sjekka er om den er EU-godkjent. Ligger tidvis en del X-mil ute men få som er godkjente. Skal visstnok bare være småplukk å få dem gjennom.... Den er ikke godkjent, men det er småplukk. Ikke mer enn jeg klarer på en helg eller to selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klusenhusen Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Småplukk har en tendens til å øke til noe mer, bare en erfaring fra egne prosjekter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KriKyr Skrevet 29. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2018 1 time siden, Klusenhusen skrev: Småplukk har en tendens til å øke til noe mer, bare en erfaring fra egne prosjekter. Joa, men her er det snakk om en mangellapp - og den endrer seg ikke før den skal inn igjen to år etter at bilen har fått skilter ;) At jeg kommer til å finne mer jeg vil/bør gjøre noe med, det er soleklart på en bil fra 1974. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.