Gå til innhold

Vurderer å kjøpe - hva ser jeg etter (1974 LR x-mil)


KriKyr

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

 

Vi vurderer å kjøpe en 1974 LR x-mil (har forstått at det da er snakk om en "Serie"?), og vi lurer på om noen kan peke oss i retning av litt dokumentasjon på hvor man bør stikke skrutrekkeren når man drar på visning. Jeg fant ikke noen nyttig ved å søke på forumet.

 

Bilen skal visstnok være fri for rust på ramma, og den starter og går.

 

En av de første tingene bilen skal brukes til er å frakte en kano fra vann til vann. Tips til løftemekanisme på taket mottas med takk.

 

... bilen bør kanskje kjøpes før man planlegger den første utflukten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ex.mil er som du skriver en "Serie-bil". Jeg antar du også sikter til Land Rover'ne fra det norske forsvaret.

Da er det i tilfelle snakk om en "Serie III"  (Serie 3).

Jeg har en '75 mod ex.mil - på min så er baktraversen (remmebjelken under bakdøra) den som er mest rusten, og der er vel en gjenganger generelt.

Ellers er det vel bare å legge seg under bilen å "pirke i ramma".

 

Siden du nevner frakting av kano - så antar jeg du er på utkikk etter en "tur-bil", og da kan jo en ex.mil være et godt utgangspunkt siden den er "3-dørs".

Da har men mulighet til å lage senge-anordning bak (om man ikke er for lang).

Tenker man tur med barn - eller evt mer enn 2 pers. så er min erfaring at ex.mil ikke strekker til.

For selv om man får registrert den for 8 personer - så er det i "praksis" en 2 seter, siden det kun er forseter som har bilbelter.

 

Har ikke noe tips til kano - men jeg er i startgropen for å se på noe sånt selv da jeg har kajakk...  ^_^

 

 

Frode

 - Brutus

Endret av Brutus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Brutus skrev:

Hei

 

Ex.mil er som du skriver en "Serie-bil". Jeg antar du også sikter til Land Rover'ne fra det norske forsvaret.

Da er det i tilfelle snakk om en "Serie III"  (Serie 3).

Jeg har en '75 mod ex.mil - på min så er baktraversen (remmebjelken under bakdøra) den som er mest rusten, og der er vel en gjenganger generelt.

Ellers er det vel bare å legge seg under bilen å "pirke i ramma".

 

Siden du nevner frakting av kano - så antar jeg du er på utkikk etter en "tur-bil", og da kan jo en ex.mil være et godt utgangspunkt siden den er "3-dørs".

Da har men mulighet til å lage senge-anordning bak (om man ikke er for lang).

Tenker man tur med barn - eller evt mer enn 2 pers. så er min erfaring at ex.mil ikke strekker til.

For selv om man får registrert den for 8 personer - så er det i "praksis" en 2 seter, siden det kun er forseter som har bilbelter.

 

Har ikke noe tips til kano - men jeg er i startgropen for å se på noe sånt selv da jeg har kajakk...  ^_^

 

 

Frode

 - Brutus

 

Hei, og takk for svar :)

 

Da vet jeg litt om hva jeg skal se etter. 

 

Jeg vet ikke så mye om bilen ennå, så om den er fra det norske forsvaret er foreløpig ukjent. Skal kikke på den på lørdag. Eieren er her på forumet, så han kan kanskje utdype hvis han ser dette :D 

 

 

Det med setebelter og slikt er et godt poeng. Jeg må neste se bilen før jeg uttaler meg, men det ligger i kortene at datteren min på 7 skal være med på noen av turene. 

 

/Kyrre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes vel ikke Defendere eller 110 før flere år etter 74.  men som han sier pirke i ramma, sjekk og torpedovegg mellom motor og kabin nederst. rusten sitter vel mest der i bak stolpen og utriggerne, resten er vel stort sett aluminium så ingen rust :D

 

Du må nok selv stille som løftemekanisme, akkurat som det er muskel servo på de. :D bremsene får du heldigvis hjelp med. 

Anbefaler da takstativ, de er bare levert med noen trepinner om det er noe i det heletatt, har selv kasta taket på min egen en gang i tiden. 

 

Se gjerne etter en som IKKE har skyterluke i taket... de har somregel bare stått stille som radiovogn. men man tar vel det man får nå siden fler og fler av de forsvinner. 

 

På ditt ansvar, så er det lovlig å sitte bak i bilen uten setebelter. Men vil nok anbefale at Jentungen blir copilot og du kaster eventuelt andre voksne bak :D

 

Om vedkommende har byttet fjører og dekk alt så er det bra, hvis ikke så ville jeg anbefalt å finne dekk som ikke oppfører seg som hockeypuck på glatt isen. og bytte til parabolske fjærer så kjøre komforten blir litt bedre.

 

Ellers er bilene som store legobiler, du kan bytte alt og skru til evig tid. :D

 

PS: biler?.. hva snakker jeg om... det heter Feltvogn. :D eller kjøretøy

 

Endret av robl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2018 den 14.33, robl skrev:

På ditt ansvar, så er det lovlig å sitte bak i bilen uten setebelter. Men vil nok anbefale at Jentungen blir copilot og du kaster eventuelt andre voksne bak

 

Der er egne regler for sikring av bar inntil en viss høyde/vekt.

Så det er kun voksne som kan sitte usikret bak i en feltvogn.

https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/dette-sier-lovverket/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2018 den 20.47, siglis skrev:

En ting jeg ville sjekka er om den er EU-godkjent. Ligger tidvis en del X-mil ute men få som er godkjente. Skal visstnok bare være småplukk å få dem gjennom.... :blink: 

Den er ikke godkjent, men det er småplukk. Ikke mer enn jeg klarer på en helg eller to selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Klusenhusen skrev:

Småplukk har en tendens til å øke til noe mer, bare en erfaring fra egne prosjekter.

 

Joa, men her er det snakk om en mangellapp - og den endrer seg ikke før den skal inn igjen to år etter at bilen har fått skilter ;) 

 

At jeg kommer til å finne mer jeg vil/bør gjøre noe med, det er soleklart på en bil fra 1974. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...