Gå til innhold

Vurderer kjøp av Discovery 4


EAØ

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vurderer å kjøpe en D4, 2012-13 modell - Den med "hjul" som girskifter, 245/255hk.

Har budsjettert ca 300 000.- og ser da selvfølgelig etter en med grønne skilter som har gått 120-150km etter finn.no per nå

 

Jeg har fra før av Pathfinder, og har overhode ingen begrep om disse bilene utenom finn.no annonser og litt skumlesing her inne.

 

Hva av utstyr er MÅ ha?

Har jeg forstått det riktig at de med "hjul" som girskifter har 8- trinns kasse og 255hk - Alså fra 2012?

Har bilene noen fallgruver som må sjekkes nøye før kjøp?

Hvordan er de med tanke på rust, tenker mest på rammen?

 

Bilen skal brukes privat, mest småkjøring. Ikke veldig mye trekking men har en båt på 2 tonn som skal opp å ned et par ganger i året.

Vurderer denne bilen hardt opp mot Amarok eller Land Cruiser, og har hørt noen skrekkhistorier fra kamerater som om ekstremt dyre verksted opphold og karosseriløfting for å skifte turbo osv? Så er litt redd egentlig for å ta meg vann over hodét med denne bilen. Kan ta oljeskift, bremser og til nød litt foringer selv men resten er nok jeg avhengig av verksted... 

 

Håper noen skrivelystne vil prøve å hjelpe meg.

 

Det virker jo til å være en fantastisk bil :)

 

på forhånd takk

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kikke litt på denne tråden

Jeg kom også fra Pathfinder til Discovery. Etter å ha prøvekjørt diverse SUV'er fant jeg ut at jeg egentlig bare hadde to alternativer. Nyere Pathfinder eller en Discovery. :D

 

Hvorfor skal du skifte turbo da? Har vel ikke hørt om noen som må bytte turbo på D4 enda. Derimot sier verkstedprosedyren at karosseri skal av ved bytte av bremserør, men det er fullt mulig å gjøre det uten. (Men sjekk allikevel bremserør om du skal handle D4)

 

Discovery er en avansert bil. Litt flåsete sagt, så har dagens LandCruiser omtrent like mye elektronikk og duppedingser som det Discovery hadde for 20 år siden, så ja, det er flere ting som kan gå galt.

 

Men, D4 er som nevnt i overnforstående tråd solide og driftssikre biler, og det meste kan fikses i garasjen om du har plass. Merkeverksteder er svinedyre. For oss på det "sentrale østland" er det alternativer som er langt rimeligere å bruke. Hvordan det er nedover på det blide sørlandet vet jeg dessverre ikke.

 

Deler til Land Rover er LANGT billigere enn til Nissan, bare så det er sagt. Tror ikke en gang merkeverkstedene tar seg så godt betalt for delene som det Nissan gjør. I alle fall var det slik prisbildet var da jeg hadde Nissan. I tillegg finnes det svært mange gode delepushere i England. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

 

Ja at Nissan har dyre deler er en kjent sak, og lite imponert av kundeservicen med de jeg har kontaktet. 

 

Så en tråd her inne om en oljepumpe? Gjeldee det for D4? 

Noen som har peiling på hva et verksted kan ta for servicer fks på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljepumpen var/er et problem på en del tidlige 2,7 TDV6 som sto i D3. Disse ble forsterket utover i livsløpet, og skal ikke være et problem på senere modeller av D3. D4 ble også levert med denne motoren i begynnelsen, men det aller meste av D4 som er solgt i Norge har 3.0 TDV6/SDV6 som ikke har vært belemret med disse problemene. :)

 

Service varierer. Jeg må innrømme at det er veldig lenge siden jeg har hatt bilen på service på merkeverksted i Norge. Vil gjette på at det ligger på 7-8.000 for en vanlig service, og noe mer for de større servicene.

 

Om du kjøper en D4 med litt kilometer på baken, så anbefaler jeg å bytte alt av oljer og smøremidler uansett. Land Rover har vært temmelig optimistiske med intervallene, og får du skiftet "rund baut" så har du kontroll på når det ble utført sist, også kan du gjøre deg opp en mening selv om når det bør skiftes neste gang når du har blitt litt mer kjent med bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvekjørte idag, for en bil!

Men var med 211 hk...

 

Det var et problem med denne, ryggesensorer og ryggekamera fungerte ikke, mem selger sa det skjedde ofte etter mye småkjøring og lite spenning på batteri, og at ved å ta strømmen på bilen i 5 min så fungerte det igjen. Men hadde visst skjedd 3 ganger på et år?

 

Og litt mer mas.... Hva er forskjellen på TDV6 og SDV6?

 

Endret av EAØ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Wikipedia

 

2.7 TDV6: Single turbo: 140kw 440nm
3.0 TDV6: Twin Turbo: 155kw 520nm
3.0 SDV6: Twin Turbo: 180kw 600nm (2009 - 2011)
3.0 SDV6: Twin Turbo: 189kw 600nm (2011 - )

 

Ellers kan det i visse tilfeller virke som om både LR og forhandlere benytter TDV6 og SDV6 om hverandre, så jeg hadde ikke hengt meg mye opp i det. Effekt oppgitt i vognkortet forteller like mye. :)

 

Hadde vært mer skeptisk til ryggesensorer og kamera. Har ikke hørt om den feilen tidligere. Nå har jeg riktignok ikke ryggekamera, så det kan være at det er et annet system på bilen du ser på, men jeg har aldri hatt problem med sensorene, selv når bilen har klaget over lav batterispenning. Men det kan være at andre her på forumet har mer erfaring på dette feltet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, ewikran skrev:

Har både ryggekamera og sensorer og selv med blåst generator og batterispenning ned på 10V under drift var det problemer med disse.

Ville også stilt meg skeptisk til forklaringa.

 

Ikke for å pirke, men jeg regner med at det forsvant et "ingen" før "problemer" i svaret ditt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hørt om problemer med veiv eller glasstak på D4. D3 har hatt noen issues med det og/eller oljepumpe.

 

...og de tingene som det er tilbakekalling på er jo ikke noe  å bekymre seg for. De får man jo rettet.

 

Ble gjort noe med lading på min kort etter at jeg kjøpte den (i 2012), det er vel det eneste jeg har vært borti av kampanjesaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen 2012 modeller innenfor et  chassinr. serie  hadde  glasstak med dårlig lim så det kunne løsne. Alle desse bilene var innkalt og  glasstak festet med ny lim. Fekk innkalling fra  Motorpool   for å utføre dette på min bil.Dersom du kjøper en slik D4 så er det fixet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...