Gå til innhold

Starter ferien med havari


Lyng

Anbefalte innlegg

Starter ferien på været mulig vis (Hva bil gjelder). 

Runder av tidlig fra jobb for å hente de håpefulle små og utsikter til 4 flotte uker. 

Finner bilen tom for strøm (hadde glemt lysene på tror jeg) og ringer Viking. 

De bistår med "booster" og vi får fyr i skuta. 

Plukker om jentene og fyller planet opp med alskens pikkpakk mens jeg har vil en på tomgang (i frykt for ikke få start igjen). 

Kaster loss og etter 3 meter melder signalene seg 

Sporadiske metall mot metall slaglyder, turtall falt og motor gikk ujevnt, varsellamper i dashen ble tent, røyk fra bakside av toppen og sprakelyder fra det elektriske. Selv etter jeg slukket tenningen og tok ut nøkkelen spraket det fra ecu-området.
Lot den stå ei stund og forsøkte på nytt med kald(ere) motor. Alle varsel og lyder var borte. Vil en virket normalt sprek igjen (i den grad en si så om org td5). Men da den fikk opp tempen igjen var det samme leksa igjen. 

Fikk skuta fraktet til verksted, med de åpner ikke før mandag.20180721_011646.jpg

Viste ikke om jeg skulle poste slikt under motor eller eletrisk har på forumet, så jeg søker bistand til fjærndiagnostisering hær. 

Noen som føler for å synse eller rette dommen? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om NULL snøring på TD5 og ECU'en der...

 

Men kan det være noe så enkelt som kjøling av ECU? At den enten er nedgrodd i skitt og/eller at den har noe kjøling mot karosseri hvor kjølepastaen har blitt gammel og dårlig? Har vært borti dette på helt andre biler, og der har løsningen faktisk vært å fjerne skitt fra elektronikken og fjerne gammel kjølepasta, og heller bare klaske dingsene rett mot karosseriet.

 

Håper det er noe enkelt, og at du kan fortsette ferien som planlagt med bare en liten forsinkelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du normale bremser? Om vakumpumpe har tatt kvelden, så er den i samme enhet som dynamo. 

Ville tatt av viftereim og kjent på alle løpehjul. 

Røyk bak toppen kan kanskje være at vifta blåser røyken bakover så den kommer ut bak. Min dynamo døde med en liten røyksky, men uten ulyder.

siden starter igjen og er normal til den blir varm, ville jeg tenkt noe som er clutch styrt, som ac pumpe eller viskose vifte. Sitter viskosevifta skikkelig fast?

 

Siden du har mekaniske lyder så ville jeg startet letingen der. td5 har vel hatt noen problemer med nedre løpehjul der løpehjulet sitter fast i en gummiringer, som igjen er festet til veiva. Gummien kan løsne og da får du slag lyder. Kan være at alt når vifter og annet gir reima økt motstand, fremprovoseres lydene. Veiva drar ikke med seg løpehjulet og du mister lading.

 

det var mine tanker på hvor jeg ville startet å lete.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sitter på hytta og har ikke med delekatalogen/bibelen og lurer på om der er noen som kan hjelpe meg med å finne benevnelsen på strammehjul og løpehjul til motoren, så jeg kan legge det til bestillingen på dynamo.

 

På forhånd takk

ØL 

Endret av Lyng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...