Gå til innhold

oppgradering av tilhenger last/vekt?? Serie 1


Anbefalte innlegg

Hallo! jeg har en 1957 107 at har vært bygget opp en god del de siste 60 år. Det har nyere aksling med stor skivebrems, servobremse, etc....problemet er at i vognkort det står veldig lite, og faktist ingenting om tilhenger kobling eller tilatt last...Lurte på best måte eller hvis noen andre har erfaring å oppgradere/forandre tillatt nyttelast med BT? BIlen har ingen prpblem å trekke en an LR på tilhenger, men på vongkort er det ikke løved å har en tilhenger i det hele tatt...;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro det eller ei; bilens bremser har fint lite å si for hengervekten. Det er kun for ubremset henger det har betydning, der får du ikke mer enn 750 kg, eller max halvparten av bilens egenvekt, uansett.

 

Det de sa til meg da jeg spurte:

Alt 1: Bestill time og møt opp med bilen. På så gamle biler kan visst lakrisgubbene beregne hengervekt selv, utifra gitte kriterier. Var det 70-80% av bilens egenvekt de tilbød meg tro? Husker ikke nøyaktig hva det var.

Alt 2: Skaff dokumentasjon på hva bil og hengerfeste tåler, samt montering av hengerfeste. Bilde av festet måtte det også være i dokumentasjonen, slik at de ser det er riktig feste. Helst burde det stå tillatt vekt på festet også. Bestill time og møt opp. Da kan man få det laveste tallet av følgende: 150% av bilens totalvekt (100% om du ikke har terrengbil), det bilprodusenten garanterer, det hengerfestet er godkjent for eller 3500 kg.

 

For min del så droppet jeg det. Kontrollhallen er en guffen plass, dit kjører ikke jeg frivillig med egen bil ihvertfall. :D

Endret av WildRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. Tror jeg kansje får litt dokumentasjon først så kansje bare tar en tlf hos de på BT. Jeg burker henger ofte og fra Bergen -Oslo...det bli mye tull hvis jeg må droppe tilhenger på veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...