Gå til innhold

Oops! PKK, Service og rust...


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

Jeg fikk meg en aldri så liten overraskelse og tankevekker i dag.  Det gjelder en 2005 Audi A2 men kunne egentlig vært hva som helst.  Jeg skal bytte en viftereimstrammer og tar samtidig registerrem og vannpumpe.  Hjulet må av for å få tilgang og dermed oppdager jeg en fullstendig råtten høyre bærearm.  Det er sammenhengende sprekk/hull mellom pilene.  Den andre siden er "grei nok" men blir byttet den også.

Bilen var på PKK for underkant av et år siden og service for 9 måneder siden.  Bilen er kjørt 5000km siden service.  Jeg vet ikke akkurat hvor fort ting kan ruste men jeg forestiller meg at dette hadde kommet så langt at det burde vært oppdaget på PKK og service.  Jeg er rimelig fornøyd med at dette ikke fikk dramatiske konsekvenser i trafikken.

Bør jeg varsle de involverte verkstedene og/eller biltilsynet?

 

P7200006.jpg

 

(Audi A2 har karosseri av aluminium og litt plast og er derfor "rustfri" men noen komponenter i hjulopphenget er i stål.  Unntaket er 1.2 TDi utgaven hvor også hjuloppheng er i aluminium.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o

 

Jaja. Men ble de viktige tingene sjekket? At det var vindusspylervæske på tanken, at refleksvesten hadde korrekt klassifisering, begge parklys fungerte osv? 

 

Spøk til side, er nok mye som slipper gjennom PKK som ikke burde slippe gjennom. I tillegg er jo folk blitt generelt sløve med å sjekke slike ting. Man stoler blindt på PKK og at ting blir holdt i orden på service...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som ble sjekket vet jeg jo ikke bortsett fra at det ble bemerket at dekkene var gamle.  At bærearmen var dårlig ble ikke bemerket.  Enten var den da ok eller så ble den oversett.

 

Om man er sløv kan sikkert diskuteres.  PKK gjelder riktignok kun for tilstanden på kontrolltidspunktet men alikevel... 

Når det gjelder service mener jeg at man absolutt kan forvente at alvorlige feil eller feil som vil utvikle seg over tid blir avslørt og påpekt eller utbedret.  Det er ikke alle som har mulighet til å sjekke slike ting selv.  Det være seg i mangel av fasiliteter, kunnskap og/eller helsemessige utfordringer (Fysisk funksjonshemning).

 

Men spørsmålet var om denne feilen burde vært avslørt og om jeg i så fall har grunnlag for å varsle verkstedene eller biltilsynet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pkk er øyeblikks bilde av bilens tilstand.

Om kontrollør er usikker på kontrollpunktet, kan det slå begge veier.

Nå som Vegvesenet også kan ta stikkprøve kontroll på biler blir verksted ofte anmerket for å ha vert for strenge i bedømming av kontrollpunkter.

 

Dersom det er over 2 mnd siden kontroll har det ingenting for seg å klage.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2018 den 21.15, Tore Kjernmoen skrev:

PKK gjelder riktignok kun for tilstanden på kontrolltidspunktet men alikevel... 

 

Det var  først og fremst servicen jeg tenkte på.  Det burde nå ringt en bjelle mener jeg.  Skal jeg innom det verkstedet igjen skal jeg vise dem bildet så får jeg høre om det er normalt at bærearmer går fra "ok frem til neste service" til "meget råtten".  Dårlige bærearmer er visst ikke noe engangstilfelle på disse årsmodellene av A2 viser det seg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten har de ikke sjekket - eller så har det ligget et lakkflak over dengangen da. Vet ikke hvor mye det er beregnet man skal sjekke rundt på en sånn service for audi. Leser man i verkstedhåndboka til d4/Fl2 så er det veldig generelt "inspection" som nevnes, og da mest i forhold til bremser såvidt jeg husker.

Vil tro at servicer stort sett utarbeides i land som ikke pøser saltlake på veiene halve året, og at man derfor burde hatt et partre inspeksjoner til for nordiske forhold. Om noen faktisk gjør dette aner jeg ikke?

På den annen side: merkeverksteder iallfall burde være våkne for gjengangerfeil på biltypen sin. Er de ikke det er det jo liten vits i å bruke dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 20.7.2018 den 12.14, Tore Kjernmoen skrev:

Jeg fikk meg en aldri så liten overraskelse og tankevekker i dag.  Det gjelder en 2005 Audi A2 men kunne egentlig vært hva som helst.  Jeg skal bytte en viftereimstrammer og tar samtidig registerrem og vannpumpe.  Hjulet må av for å få tilgang og dermed oppdager jeg en fullstendig råtten høyre bærearm.  Det er sammenhengende sprekk/hull mellom pilene.  Den andre siden er "grei nok" men blir byttet den også.

Bilen var på PKK for underkant av et år siden og service for 9 måneder siden.  Bilen er kjørt 5000km siden service.  Jeg vet ikke akkurat hvor fort ting kan ruste men jeg forestiller meg at dette hadde kommet så langt at det burde vært oppdaget på PKK og service.  Jeg er rimelig fornøyd med at dette ikke fikk dramatiske konsekvenser i trafikken.

Bør jeg varsle de involverte verkstedene og/eller biltilsynet?

 

P7200006.jpg

 

(Audi A2 har karosseri av aluminium og litt plast og er derfor "rustfri" men noen komponenter i hjulopphenget er i stål.  Unntaket er 1.2 TDi utgaven hvor også hjuloppheng er i aluminium.)

Hei, har oppdaget samme problem på min 2005 mod. 1,4 TDI 90 HK - men hvor fikk du tak i bærearmer i stål? Vet at det selges bærearmer i støpejern, men disse skal visst ikke være riktig utgave selv om det kommer frem når man legger inn reg. nr. hos diverse nettbutikker - også norske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...