Gå til innhold

9.00R16


Anbefalte innlegg

Er det noen her på forumet som har erfaringer med 9.00R16 på en defender?
Har i en lengre tid kikket på større hjul, vært innom 35-12,5 på 15" felg, 285/85-16 osv.. men kjenner jeg er litt ferdig med så "tjukke" dekk.

Ønsker heller litt smalere og høye dekk som enten 255/85-16 eller 9.00R16 som vel egentlig er 255/100-16. Lest på noen utenlandske sider at man fink kan bruke wolf felger 6,5x16, men er litt usikker.
Så om det er noen som har vært igjennom dette før, så gi lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Michelin xzl 255/100-16. 

De blir for store, bråker mye og er harde. Du kan kjøre uten luft uten at det synes på dekkene. Men pene er de.

Disse er 36,4" i diameter og langt unna lovlig å kjøre på. Du mister mye sving også, og du bør ha høyere gummistoppere på ramma for å unngå at hjula slår oppi bakkassen i terrenget.

 

Selv kjøpte jeg Toyo 255/85-16 og kommer ikke til å bruke andre dekk. De er jeg veldig glade i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt på Petlas 9x16 på min Forward Control. Summer/bråker mye når du kommer opp i fart.

Jeg har hørt andre er fornøyde når de er seipet. NB: det er diagonaldekk. 

 

Så mange andre alternativer er det vel ikke på markedet.  Micheling xzl er beregnet på tyngre kjøretøy og er altfor stive og harde i gummien.

 

Kjører i dag på 285/75-16 og innså etterpå at det var 255/85 jeg burde hatt...

Toyo MT  255/85-16 har jeg også hørt positive omtaler av. Også er de stor i størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ranger skrev:

Jeg har kjørt på Petlas 9x16 på min Forward Control. Summer/bråker mye når du kommer opp i fart.

Jeg har hørt andre er fornøyde når de er seipet. NB: det er diagonaldekk. 

 

Så mange andre alternativer er det vel ikke på markedet.  Micheling xzl er beregnet på tyngre kjøretøy og er altfor stive og harde i gummien.

 

Kjører i dag på 285/75-16 og innså etterpå at det var 255/85 jeg burde hatt...

Toyo MT  255/85-16 har jeg også hørt positive omtaler av. Også er de stor i størrelsen.

 

 

Ang de Petlas 9.00R-16, på hvilke felger har du satt de på? Vet du bredde og innpress? Og med eller uten slange?

Ser at Olav Teigen selger disse dekkene, pakkepris på 5 dekk med slange. Ikke så halvgal pris egentlig.

Og ang dekk støy så har jeg mer enn nok fra BF Mud 285/85-16 dekka jeg har pr i dag. Kan neppe bli verre enn det :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Tull. Du får neppe MT-dekk som støyer mindre enn BF mud.

 

Med 9,0x16 snakker vi bråk og vibrasjon. Dine dekk er lydløse. Det blir som å sammenligne skit og pannekaker.:lol:

Kan bekrefte det :o  bortsett fra det med pannekaker :D   Støy og vibrasjonene er bare en av grunnene til at jeg kvittet meg med dem.

 

Petlas er diagonaldekk (!) som trenger slange!  Trenger masse bly på balanseringen. Kjørte de på Wolf felger som er 6,5" brede. Hva du bør av innpress på en Defender vet jeg ikke siden jeg har en annen bil og akslinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michelin 255/100 16 er større en eldre 9.00x16 - både i bredde og omkrets, men de passer på 6.5 felger og trenger ikke slanger (med riktige felger).  Kan ikke si noe om hvordan de vil fungere på en Defender, men de er kraftige dekk med stor bærekraft.  Er ikke sikker men jeg tror ett dekk veier rundt 40kg så det er en god del vekt å både sette i bevegelse og bremse, og man ender selvfølgelig opp med ett stort og tungt reservedekk.  Som sagt, usikker på hvordan de vil fungere på en Defender, men det blir jo sikkert en utfordring for drivverket, inklusiv svingradius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...