RR-CLASSIC Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Hei Demonterte toppen på Freelanderen (1.8) igår, da bilen mister frostveske, og fusker under oppstart. Kunne ikke se noe tydelig tegn på defekter på topp pakning, men det var helt tydelig hvor frostvesken ble av. Stemplet i cyl nr 2 var helt renvasket, så ingen tvil om det. Inspiserte toppen ifb med rengjøring, og der så jeg masse gugg og avleiringer av frostveske i innsugskanalen på cyl nr 2. Pakkningen på innsuget så helt ok ut, men det er tydelig at frostveske ha funnet veien inn via innsug . Det var også frostveske i innsugmanifoil til syl 2. Er det noen som kjenner til dette problemet, og kan si hvor jeg må lete etter årsak. Flere plasser enn pakkning på innsug som kan slippe frostveske inn. Sylynderforinger så greie ut mtp overhøyde, men jeg går nå for Elastomer pakkning istedet for MLS. Selv om MLS som jeg monterte for ett år siden så ut til å ha gjort jobben sin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 18. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2018 Eller med andre ord, hvor kan lekkasje oppstå på innsugningsmanifoil. Kan det oppstå sprekker inni, eller noe sånt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonaf Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 (endret) Det går en kjølevæskekanal gjennom innsugsmanifolden. Men den er ved sylinder nr. 1. Det kan tyde på at du har en sprekk i toppen mellom kjølekappen og innsugskanalen ut fra symptomene du beskriver. Denne feilen var utbredt på tidlige utgaver av Subarus boxermotorer, men det er ikke noe i veien for at andre motorer kan ha problemet. Sett trykk på kjølesystemet for å finne ut hvor vannet går. Endret 18. juli 2018 av jonaf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 18. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2018 Takk for innspill. Ser den nå, frostvesken må ha kommet inn via sprekk imellom kjølekappe og innsug, eller via sylinder fra lekkende topp pakning. Er dette siste mulig tro? Hvis kjøleveske har lekket inn i forbrenningsrom mens motoren stod stille, kunne vesken evakuert gjennom åpne ventiler inn innsugskanal? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonaf Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Lekkasje via toppakning ville gitt kompresjonstrykk ut i systemet når motoren er i gang med påfølgende koking. Det går å tette en sprekk i kjølesystemet med f. eks. Omega 101 eller liknende, men risikoen for at resten av systemet kan få problemer er til stede. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 19. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2018 Hmm, setter nå ihop motoren siden alt er vasket og klart, og jeg har nye pakkninger. Får følge med frostveske, samtidig som jeg begynner å lete etter topp. Har en delebil på handa, pre facelift, kan jeg bruke topp, evt motor fra den. Den er med fordeler, og annet innsprøyningsystem. Kan det byttest over på disse enkelt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 25. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2018 Her kommer tilbakemelding om hvordan ståa er nå. Min ønsketenkning om at frostveske kanskje hadde kommet inn i innsug via forbrenningskammer/ lekkende topp pakning viste seg å være.......netopp, ønsketenkning. Det vil si at jonaf sin fjerndiagnostikk sannsynlighvis er korrekt. Bilen oppfører seg som før, frostveske forsvinner, koker ikke, men når jeg plukker ut pluggen på cyl nr 2 etter en prøvetur, så ser jeg at det kommer frostveske inn i cylinder. Altså, mest sannsynlig sprekk i topp. Søkt litt på nett rundt dette, og fant en plass info om sprekk i sylinderforing som kunne gi lignende symtomer. Prøvde Omega 101 på mandag, og det så ut til å hjelpe. Men etter testtur idag, så kom frostveske inn i cylinder igjen. Vurderer nå motorbytte/eller bare toppbytte fra en delebil jeg har. Legger ut spørsmål om kompabilitet 2000 mod/ 2005 mod i egen tråd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torem Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 Kan også være morken pakning mellom innsugningsmanifold og topplokk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 23. september 2018 Forfatter Del Skrevet 23. september 2018 Da har jeg endelig fått tia til å reparere bilen. Topp fra 2000 modell delebil, bytta til kammene fra 2005 modell. Ser ut til at rep er vellykket(bankibordet) og bilen virker, og frostveskenivå stabilt. Takk for innspill fra alle . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.