Gå til innhold

Lekkasje fra innsugsmanifoil.1.8 K series


RR-CLASSIC

Anbefalte innlegg

Hei

Demonterte toppen på Freelanderen (1.8) igår, da bilen mister frostveske, og fusker under oppstart. Kunne ikke se noe tydelig tegn på defekter på topp pakning, men det var helt tydelig hvor frostvesken ble av. Stemplet i cyl nr 2 var helt renvasket, så ingen tvil om det. Inspiserte toppen ifb med rengjøring, og der så jeg masse gugg og avleiringer av frostveske i innsugskanalen på cyl nr 2. Pakkningen på innsuget så helt ok ut, men det er tydelig at frostveske ha funnet veien inn via innsug . Det var også frostveske i innsugmanifoil til syl 2. Er det noen som kjenner til dette problemet, og kan si hvor jeg må lete etter årsak. Flere plasser enn pakkning på innsug som kan slippe frostveske inn. Sylynderforinger så greie ut mtp overhøyde, men jeg går nå for Elastomer pakkning istedet for MLS. Selv om MLS som jeg monterte for  ett år siden så ut til å ha gjort jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går en kjølevæskekanal gjennom innsugsmanifolden. Men den er ved sylinder nr. 1. 

Det kan tyde på at du har en sprekk i toppen mellom kjølekappen og innsugskanalen ut fra symptomene du beskriver. Denne feilen var utbredt på tidlige utgaver av Subarus boxermotorer, men det er ikke noe i veien for at andre motorer kan ha problemet. Sett trykk på kjølesystemet for å finne ut hvor vannet går. 

 

Endret av jonaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Ser den nå, frostvesken må ha kommet inn via sprekk imellom kjølekappe og innsug, eller via sylinder fra lekkende topp pakning. Er dette siste mulig tro? Hvis kjøleveske har lekket inn i forbrenningsrom mens motoren stod stille, kunne vesken evakuert gjennom åpne ventiler inn innsugskanal? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkasje via toppakning ville gitt kompresjonstrykk ut i systemet når motoren er i gang med påfølgende koking. 

Det går å tette en sprekk i kjølesystemet med f. eks. Omega 101 eller liknende, men risikoen for at resten av systemet kan få problemer er til stede.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, setter nå ihop motoren siden alt er vasket og klart, og jeg har nye pakkninger. 

Får følge  med frostveske, samtidig som jeg begynner å lete etter topp.

Har en delebil på handa, pre facelift, kan jeg bruke topp, evt motor fra den. Den er med fordeler, og annet innsprøyningsystem.

Kan det byttest over på disse enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer tilbakemelding om hvordan ståa er nå:). Min ønsketenkning om at frostveske kanskje hadde kommet inn i innsug via forbrenningskammer/ lekkende topp pakning viste seg å være.......netopp, ønsketenkning. Det vil si at jonaf sin fjerndiagnostikk  sannsynlighvis er korrekt. Bilen oppfører seg som før, frostveske forsvinner, koker ikke, men når jeg plukker ut pluggen på cyl nr 2 etter en prøvetur, så ser jeg at det kommer frostveske inn i cylinder. Altså, mest sannsynlig sprekk i topp.

Søkt litt på nett rundt dette, og fant en plass info om sprekk i sylinderforing som kunne gi lignende symtomer.

Prøvde Omega 101 på mandag, og det så ut til å hjelpe. Men etter testtur idag, så kom frostveske inn i cylinder igjen.

Vurderer nå motorbytte/eller bare toppbytte fra en delebil jeg har. Legger ut spørsmål om kompabilitet 2000 mod/ 2005 mod i egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...