Gå til innhold

Sprenging/fjerning av ringmur


Kurt Gustafsson

Anbefalte innlegg

Har et lite verandaprosjekt gående.  Dette har stoppa litt opp pga en gammel ringmur som viste seg litt mer gjenstridig enn forventa...

 

Nå lurer jeg på om det er mulig og bore seg ned fra toppen, fylle hullene med sånn "magisk" ekspanderende masse og vente ei stund for å få bukt med muren??

 

Noen som har gjort sånne ting før som kan bidra med tips/råd???

Endret av Kurt Gustafsson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er muren kompakt betong ?

Hvis ja, så funker expandermørtel. Har forhandler status på noe huff som funka veldig bra, men usikker om andre typer er bedre på betong.

Uansett, en dugelig meisel hammer tar en ringmur på noen timer. Husk at en 20kg gjerne er 10ggr mer kraftig enn en 12kg hammer.

Hva har du brukt til forsøkene så langt ?  Har selv en 12 15kg Makita, men den kom til kort der vi pigget et 40cm massivt og armert betonggulv. En 25kg innleid Hilt reduserte gulvet til pukkstein på 4 timer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg hadde gått løs på greiene med kiler og expandermørtel, ville jeg vurdert innleie av en SKIKKELIG badass brekkhammer.

Med en sånn kompressor du tauer etter bilen, 2-3 kompiser og en sånn får du norges bank til å se ut som sentrum av Køln etter et alliert flyangrep i 1944.....

 

Det koster en slant, men er helt levelig med tanke på den kapasiteten den har. Er man fler til å kjøre,tar det max en dag å redusere greiene til singel.....

 

Ps- dugnadsølet serverer du etter ferdig jobb !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎07‎.‎2018 den 23.02, JokerS30 skrev:

Er muren kompakt betong ?

 

Har inntrykk av at det er kompakt ja...  Aner ikke hvor gammel den er.  Har en Würth Master borhammer og har vel ikke prøvd så seriøst.. Bare konkludert med at jeg må ha skikkelige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk akkurat løs på en kjellervegg som var totalt 57cm tykk.

 

Ønsket meg tilgang på noen små eller middels store taktiske atomvåpen når det sto på som verst.

 

Det går ikke å holde en 25kg pigghammer over hodet dessverre......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...