Jump to content
LRforum
willywonka

Hvilken Defender bør man gå for?

Recommended Posts

Hei alle,

 

Jeg har eid disco 3 og RR sport for en del år tilbake. Kjører elektrisk nå, men har tenkt en del på å kjøpe en Defender som skla rigges som turbil. Jeg har et langt perspektiv på eierskapet, og har ikke noe imot om jeg står å skrur litt/modifiserer/pusser opp i garasjen. Men egentlig minst

mulig på motoren. 

 

Det finnes mange ulike modeller ser jeg. Hva bør man gå for? Er det noen motorer/årsmodeller som skiller seg ut ift til driftssikkerhet/kvalitet?

 

Har bikkje og tre unger så jeg må nok ha en lang en tipper jeg.

 

Alle råd og erfaringer mottas med takk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Td5 motoren ( etter 2002 ) har gjort det godt. Dører på 2006 og frem er bedre end de tidligere. Så en velhold 2006 td5 Def.  ville jeg anbefale.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denne kommer muligens for salg etterkvart. 2001 mod. Uten taktelt. Er ellers lett rigget for tur med flere 12v utak, skuffeseksjon i lasterom, bord på bakdør, snorkel og takgrind. Kommer muligens for salg altså, ikke helt klart enda. 

E16A6C08-2CD8-4A8B-AAD1-2BEF723A82EA.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det spørs hva du mener med "turbil". Dagstur / helgetur i Norge eller flere ukers tur til Lagtvekkistan?

 

Jeg trodde at en 110 med taktelt, minikjøkken og smarte oppbevaringsløsninger skulle være den ultimate "turbilen". Nå som jeg har akkurat det, føles den bilen også litt for liten, og drømmene går til en 130 pickup med påmontert campermodul..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puma med Transitmotoren er også en driftssikker motor. Med 6 gir blir det også en god opplevelse på veien. Men alt kan jo modifiseres med overdrive etc. Uansett; vedlikeholdt og nyest mulig er uansett et godt valg framfor ihjelskrudd av ukyndige. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enig med Lafterolf. Viktig at ramme er tatt vare på og jevnlig vedlikehold utført. Den siste bilen jeg var og så på hadde i følge selger hel og fin ramme. Realiteten var en ramme med rusthull og sprekker. Sendte noen bilder til verksted som mente ramma burde byttes.

Edited by Peik

Share this post


Link to post
Share on other sites
På ‎17‎.‎07‎.‎2018 den 21.28, Lorden skrev:

Denne kommer muligens for salg etterkvart. 2001 mod. Uten taktelt. Er ellers lett rigget for tur med flere 12v utak, skuffeseksjon i lasterom, bord på bakdør, snorkel og takgrind. Kommer muligens for salg altså, ikke helt klart enda. 

E16A6C08-2CD8-4A8B-AAD1-2BEF723A82EA.jpeg

En liten avsporing : Hvor er dette bilde tatt?? synes nesten det ser ut som et ferje leie i Brønnøysund :-)

Edited by joran

Share this post


Link to post
Share on other sites

130 med dobbelkabin og plan hadde vært litt sjeft. Den må kunne brukes til å kjøre til Langtvekkistan på ett eller annet tidspunkt. Men gjerne også på fotballturnering :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 17.7.2018 den 22.37, atau skrev:

Jeg trodde at en 110 med taktelt, minikjøkken og smarte oppbevaringsløsninger skulle være den ultimate "turbilen". Nå som jeg har akkurat det, føles den bilen også litt for liten, og drømmene går til en 130 pickup med påmontert campermodul..

Det man ikke får plass til i en 90 er ikke verdt å ta med på tur:) legger ved et illustrasjonsbilde bare for å vise hvor fin 90 er:)

DSC_0006-1000x667.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutter siden, pesto_trader skrev:

Det man ikke får plass til i en 90 er ikke verdt å ta med på tur:) legger ved et illustrasjonsbilde bare for å vise hvor fin 90 er:)

 

Vel, hund(er) m hundebur vil jeg påstå er definitivt verdt å ta med på tur. Mange vil nok si det samme om sine barn ;)

 

Men ha, 90-en er knall fin. Spesielt din ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det har en tendens til å bli hengende mye greier utenpå bilen med en 90. 110 hicap er maks for de som trenger å ha med 200 L vann, en pall ved, motorsykkel, sykler, kano og kajakk...

truck.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 17.7.2018 den 21.28, Lorden skrev:

Denne kommer muligens for salg etterkvart. 2001 mod. Uten taktelt. Er ellers lett rigget for tur med flere 12v utak, skuffeseksjon i lasterom, bord på bakdør, snorkel og takgrind. Kommer muligens for salg altså, ikke helt klart enda. 

E16A6C08-2CD8-4A8B-AAD1-2BEF723A82EA.jpeg

Fin bil. Hva gikk den for?

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timer siden, Peik skrev:

Fin bil. Hva gikk den for?

 

Det får bli mellom kjøper og meg. Ikke for mye, ikke for lite. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joda, jeg har hatt mange fine ferieturer i en 90 jeg og, med kone og barn i midtsetet. Jeg hadde den tross alt i 7 år...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På ‎17‎.‎07‎.‎2018 den 23.08, Neverluren skrev:

vedlikeholdt og nyest mulig er uansett et godt valg framfor ihjelskrudd av ukyndige. 

 

Det er ett godt utgangspunkt.

 

Mvh Brage

Share this post


Link to post
Share on other sites

Burde nå klart å ta noen flere bilder av selve bilen, istedenfor bilder av disse tullete dingsene.

Ser det ligger en Dinitrol Brosjyre der, men den behandlingen er jo fra 9 år tilbake i tid. ( så ikke så mye verdt ). Håper da ramma ser bedre ut en fram fangeren, dog er det nok bare overflate rust der..

Positivt er det at den skal gjennom PKK før salg.

 

Men ja, flere bilder som viser eks tilstand på dører, interiør osv, hadde nå vært mere nyttig.

 

Mvh Brage    

 

Edited by Brage

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enig med siste taler... forrige Defender jeg så på (97-modell 90) hadde "hel og fin ramme" i følge selger. Land Rover-verkstedet mente den var moden for utskifting etter å sett bilder av en brun ramme med huller og sprekker. Første punkt ved kjøp av gammel Defender er å sjekke ramma. Dører og hengsler er også gjerne rustne og kan gi krav om hengsel- og dørbytte ved EU-kontroll. Å bytte alle hengsler på verksted koster rundt 20.000 kr. Prisen på bytte av ramme er astronomisk.

Edited by Peik
Feilstaving

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torpedovegg. Råtten torpedovegg er døden. Ramme kan ofte sveises og lappes, men en dårlig torpedovegg er det ..... litt jobb å komme til for å si det sånn. Hele bilen bygges vel etter at torpedoen settes på en ølkasse på gulvet....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsatt enig med siste taler. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...